P/S verdien til Funcom ligger nå på under 6 basert på fjorårets

Torsteinius
FUNCOM 02.07.2018 kl 14:21 4145

Electronic arts ligger på 8.5, Activision Blizzard på ca 8. https://ycharts.com/companies/EA/ps_ratio

Salget til Funcom vil med all sannsynlighet slå fjorårets omsetning i kroner, dvs at P/S verdien vil gå ytterligere ned.

P/E verdien til Funcom vil ligge betydlig over de nevnte over da funcom er et såpass lite selskap. P/Efor Activisjon Blizard er pr idag i underkant av 40 https://www.nasdaq.com/symbol/atvi/pe-ratio
Redigert 19.01.2021 kl 14:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.07.2018 kl 22:00 3953

Amen
Slettet bruker
03.07.2018 kl 12:27 3759

P/E for Activision Blizzard er over 60. EA har 35, Ubisoft 90.

Det man bør tenke over er hvor relevant denne sammenligningen egentlig er... Et lass av verdifulle IPer, antall lanseringer, antall salg, merkevare og mer. Får nå velge selv hva man mener er relevant.
Sente
03.07.2018 kl 15:23 3639

Og ikke minst det at Funcom var nærmest konkurs for et par år siden bør kanskje påvirke prisingen av selskapet.

Bør selskaper som kjører mange emisjoner for å holde det gående, prises likt giganter som håver inn penger, bare fordi de er i samme bransje?
Slettet bruker
03.07.2018 kl 15:33 3623

Svaret er et rungende "JA!". Husk regel #1 når det gjelder Funcom: "Det finnes eksempler på X derfor X."

Uansett, shorten til Voleon dekket inn under synlighetsgrensen nok en gang. Og sikkert klar til å sprette frem. Kjip lek det der.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NL0012756266
Slettet bruker
03.07.2018 kl 22:10 3453

Husk å lese alle innlegg til komentatorer. Da vil man se at èn er negativ, og èn er positiv.
Begge mener nok - og effektuerer nok - at det beste er å daytrade Funcom. Ikke sitte long i denne..
Strategi er kanskje å prate den opp, selge, prate den ned, kjøpe osv. samt spre noe merkelig info om P/E som "ingen" forstår.

Realiteten er at Funcom har fått til noe svært svært bra. Noe som selger, noe som veldig mange liker, og noe som også skal lanseres i Japan i august.

Man kan jo si at basert på innlegg så vil kursen vil være ustabil, men kraftig stigende mot og etter 28 august.
Slettet bruker
03.07.2018 kl 23:06 3395

Blir mange svar samtidig nå siden vi tydeligvis diskuterer det samme flere steder.

For det første: Hvilket annet nick er du påstår jeg har? Baggern? :-) For det andre: Hvorfor? Hvorfor i alle dager skulle jeg snakke opp aksjen og ned samtidig? Hvordan skal det liksom kunne gagne meg på noen forståelig måte...? Huff. Når det gjelder P/E: Ja beklager så mye at jeg linket de faktiske P/E tallene for selskapene som ble omtalt. Med mindre jeg plutselig er Torsteinius eller "nytt-nickius" som jeg selv har kalt han tidligere.
Torsteinius
03.07.2018 kl 23:28 3372

Ja, men antall salg, antall lanseringer, og til en viss grad antall IPer vil reflekteres også i omsetningern, alså både over og under i P/S brøken. Merkevaren er en annen ting. Generelt vil et selskap påd høy P/S eller P/E bunne i (om man er litt fornuftig) at men forventer at det er sannsynlig med vekst i selskapet, slik at man utligner kuresen på et eller annet tidspunkt. Gjerne innen 10 år.
Slettet bruker
03.07.2018 kl 23:38 3356

Som jeg skrev så påstår jeg ingenting mht "nick".
Men som jeg og skrev, så forstår jeg DN.no og Hegnar.no i sin - lite flatternde - omtale av aksjonærene til Funcom akjsen.

Slettet bruker
04.07.2018 kl 11:05 3209

Spørs om noe av det vi ser er det svenske Funcom-eventyret som får en stygg slutt. Jeg tror selv det fort kan snu opp men kjøper veldig rolig da panikk fort kan gripe tak om den mot formodning skulle ta seg en tur innom 17-tallet.

Skjønner det er kjipt for svenskene som kjøpte seg inn på høye kurser i en aksje de hadde null kjennskap til, og i tillegg med "innsikt" fra folk som aldri har tjent en krone i markedet.
Slettet bruker
04.07.2018 kl 12:07 3142

Logikken bak det utsagnet er nok litt sånn typisk Hektarisk.. Når antall Avanza eiere øker så betyr det stadig inntog i Funcom fra Søta bror.

Normenn er helt ute. Svenskene er helt inne og fortsetter å øke.
Slettet bruker
04.07.2018 kl 13:11 3090

Kanskje det. Men vi som kan å dele vet at hver svenske eier ikke et imponerende antall hver. Og kall meg gjerne en gammal gubbe men antall nordnet/avanza eiere har jeg aldri sett som et bullsignal. Er bare glad jeg stolte på meg selv istedet for gapetrostene og eide null aksjer i Funcom inntil raset i går.
Slettet bruker
04.07.2018 kl 13:13 3085

Du sa "Spørs om noe av det vi ser er det svenske Funcom-eventyret som får en stygg slutt."

Jeg sier at logikken er litt bakvendt her (Hektarisk).. Fordi øker Svenskene så betyr vel det strengt tatt at de synes de gjør noe lurt? Det er vel nordmenn som kanskje dummer seg ut her?
bokaj70
04.07.2018 kl 14:23 3013

Man kan ikke lave de sammenligninger overhovedet. Aktier bliver værdisat på forventninger til fremtiden og her er dagens P/E og P/B værdiløs.
Her kræves der analyser af de omtalte selskaber som ingen herinde nogensinde kommer til at lave.

Skulle Funcom prissættes på baggrund af Q2 burde kursen være tre gange så høj. I forhold til 2019 skal kursen muligvis længere ned - afhænger af så meget som, hverken I eller jeg har svar på. Men vi har nogle bud og det må man så investerer efter.

P/E over 40 er uanset peers under alle omstændigheder absurd med mindre, der er forventninger til opkøb, forøget indtjening eller andet.

Det er et nøgletal som har en betydning (læs om det). Det er ikke et tal som retfærdiggør en kurs bare fordi en peers ligger på det niveau.
Skal Funcom værdisættes til P/E 40 skal der ligge klarer forventninger til at de kommende år bliver endnu bedre en 2018. Ellers giver det ingen mening

Slettet bruker
04.07.2018 kl 17:02 2929

Stemmer det. Det finnes ingen direkte sammenligninger da f.eks. Starbreeze hadde en suksess med Payday 2 som blåser CE ut av vannet. THQ og Paradox er ikke verdt å snakke om siden de har så utrolig mange bein å stå på som Funcom ikke har.

Uansett, ser siste måned har det vært totalt 17 dager hvor kursen har endt med negativt fortegn. Kun 5 dager i pluss. Må nå bare lure på når gulvet settes, når begynner folk å kjøpe i påvente av Q2? Og er en kjent trigger egentlig en trigger i det hele tatt? Vi følger med i spenning.

Red: Dagens fall er forøvrig det heftigste siden 5. juni etter litt ekstra press i sluttauksjon.
Redigert 04.07.2018 kl 17:03 Du må logge inn for å svare