Shelf drilling

parson
SHLF 20.12.2019 kl 10:44 40247

Det virker som det er en del som skjer her, når dem går i markedet og kjøper en brukt Premium Jack up rigg av Mærsk.

Slik jeg forstår så har dem 3 helt nye Premium jackups uten kontrakter fra før av. ( Shelf drilling Journey og 2 som de leaser fra kineserne)
Noen som har mer info om Shelf som nesten ligger på all time low og samtidig driver tilbakekjøp av egne aksjer hver dag.
Økonomien virker bunnsolid.
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Breikjeften
06.01.2020 kl 21:22 15859

Fin utvikling ventes fremover!!
Redigert 21.01.2021 kl 03:21 Du må logge inn for å svare
R19
02.01.2020 kl 12:44 16017

Bra Steam her idag!
Redigert 21.01.2021 kl 03:21 Du må logge inn for å svare
R19
31.12.2019 kl 18:07 16175

Hvis du leser det jeg skriver så er back log ca 1 mrd og ca halvparten kan man betale gjeld med. Selskapet har vel sagt ca 30.000 i opex. Til sammenligning har bdrill ca 50.000 i opex.

Ja det er eldre rigger men de er oppgraderte.
Redigert 21.01.2021 kl 03:21 Du må logge inn for å svare
parson
31.12.2019 kl 17:38 16198

Hvis raten på 80.000,- usd stemmer på rigger fra 1980 så må det være god fortjeneste dem sitter igjen med.
Kan ikke være rare gjelden på disse riggene. Har du noe formening på hva utgifter dem kan ha pr dag på en slik rigg?
Redigert 21.01.2021 kl 03:21 Du må logge inn for å svare
R19
31.12.2019 kl 12:38 16269

Shelf får mindre betalt enn seadrill men så er også riggene til seadrill fra 2013. 35 år * 80.000 * 360 = 1008000000.

All four extensions are at dayrates generally
consistent with current rates for these rigs and allow for annual rate adjustments based on the
previous 12-month average Brent crude oil price.

Slik jeg tolker det er det 80.000 pr rigg. Fra 2014-2019 fikk de 120.000, men i 2019 fikk disse riggene 4 måneder forlengelse til 80.000 om dagen. 80.000 blir videreført på de nye 5 og 10 års kontraktene men med mulighet for å justeres underveis i kontrakstiden. 80.000 er forholdsvis lavt i et 10 års perspektiv derfor er det mulig disse kan få enda høyere rater fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 03:21 Du må logge inn for å svare
parson
31.12.2019 kl 12:20 16291

Ser ut i fra Seadrill kontrakten 200mill usd for 2 rigger i 3 år hver. Det blir ca 33 mill usd pr rigg i rate pr år.

Regne på Shelf da med 35 riggår.... på denne ene kontrakten.. Hadde vært spennende hadde shelf bekreftet en ca verdi anslag på denne.
Redigert 21.01.2021 kl 03:21 Du må logge inn for å svare
R19
31.12.2019 kl 12:15 16198

80.000 er raten. Er gamle rigger men oppgraderte. De har tidligere vært på 5 års kontrakter til 120.000.
Redigert 21.01.2021 kl 03:21 Du må logge inn for å svare
parson
31.12.2019 kl 12:13 16174

Enig med deg R19, men kontraktsverdinen på 1 mrd usd er vel muligens feil. Hvis man regner 50000 usd pr dag pr rigg. 35 år. Dvs 12775 dager. Så blir det vel ca 2,5 med usd.? Usikker på ratene på disse riggene da dem er jo fra 1980 ca. Men vil tro at dem ligger ca på 50.000,- usd ? Noen som har mer info om rateverdi på disse? Nye rigger i Midtøsten nærmer seg vel dagrater på 100.000,- usd.
Redigert 21.01.2021 kl 03:21 Du må logge inn for å svare
R19
31.12.2019 kl 09:57 16212

Selvfølgelig er 2019 svakere enn 2018. I 2018 hadde selskapet en del kontrakter som var over 100.000 usd som ble avsluttet. I tillegg har selskapet i 2019 brukt mye cash på å aktivere rigger. Hvert nybygg koster ca 30 Mill USD å få i drift, og noe av det samme for Scepter. 2019 var bunnen for selskapet og en kan forvente høyere inntjening og ebitda neste år.

Gjelden i selskapet er lav. De fikk akkurat en back log på 1 mrd usd, rundt halvparten kan brukes til å betjene gjeld, altså 500 mill usd. Totale gjelden for selskapet er ca 900 mill usd.

Q1 ser jeg frem mot siden selskapet fikk mange rigger i drift på slutten av 2019 og vil generere gode kontantstrømmer, samt forventer jeg kontrakter på de 2 ledige premium riggene de eier. 2020 ser lyst ut for shelf. Veldig lite aktivitet i aksjen etter at selskapet melder om kontrakter for 1 mrd usd. Til sammenligning meldte seadrill om kontakt på 200 mill usd.
Redigert 21.01.2021 kl 03:21 Du må logge inn for å svare
Strategi
30.12.2019 kl 21:25 16326

Det er naturlig at utviklingen er svak over året.
Q. 2019 vesentligere svakere enn Q 3 2018.
Gåigjennom regnskapene så får du et ganske klart svar.
Når det er sagt så er dette et interesant selskap på sikt , men de må få orden på gjeld, driftsutgifter og ebita.
Flåten er godt posisjonert % vis, men de tjener rett og slett for lite i forhold til fjoråret.
Redigert 21.01.2021 kl 03:21 Du må logge inn for å svare
parson
30.12.2019 kl 18:49 16375

Det var lite respons på kjempe kontrakten som ble børsmeldt i dag synes jeg. 3 rigger med 10 års kontrakt og 1 rigg med 5 års kontrakt. Totalt 35 riggår.... Dette må jo være enav dem største ko trakter som er inngått på mange år i jackup markedet. Lurer på hva estimert total verdi på den er i løpet av 35 år. Hvis man regner 50.000,- dollar hver dag pr rigg. Så blir det vel 2,5 milliarder dollar i løpet av kontrakten totalt.

Lurer litt på hvis det hadde vært Borr drilling som meldte disse kontraktene. Hva hadde kursen gått der?
Redigert 21.01.2021 kl 03:21 Du må logge inn for å svare
R19
24.12.2019 kl 11:40 16605

Nå er det forskjell på hva riggene koster. Completer koster 38 mill usd og en må regne med 20-25 mill usd i oppgradering, frakt osv. Når riggen er ready to drill koster den ca 60 mill usd. Journey koster 87 mill usd + 30 mill usd å aktivere, frakt osv, totalt ready to drill 117 mill usd.

Det er forskjell på hva som kreves av kontrakt på disse riggene. Jeg tror selskapet er veldig godt fornøyd med en rate på 70.000 ++ for Completer, mens de vil nok ha rundt 90.000 om dagen for Journey. I forhold til de 2 riggene på leasing fra kina har selskapet sagt de ønsker over 100.000 dagen for at de skal aktiveres.

Jeg tror at Completer og Journey har kontrakt innen 6 måneder. Completer har de kjøpt fordi det var en meget god pris som gjør at riggene vil generere gode kontraktstrømmer for selskapet. Til sammenlikning kjøpte shelf i 2017 3 tilsvarende rigger fra Seadrill som de betalte 75 mill usd per stykk. Nå betaler de 38, rett og slett en meget god deal for Shelf. De gjør en meget god jobb med å fornye flåten sin til meget lave priser.
Redigert 21.01.2021 kl 03:21 Du må logge inn for å svare
parson
23.12.2019 kl 23:38 16675

Det er litt det jeg synes er merkelig. Dem har en helt ny premium jack up. Shelf drilling Journey og 2 leasing rigger. Uten kontrakt. Og så kjøper dem denne Mærsk riggen. Så her må det være mye kontraktsforhandlinger ute..
Noen som vet mer om leasing riggene. Det stod vel at dem skulle ta levering på dem i August som var? Hvorfor er det ikke tatt levering på dem?
Redigert 21.01.2021 kl 03:21 Du må logge inn for å svare
R19
23.12.2019 kl 21:37 16722

Selskapet har opplyst at de skal fokusere på dagens flåte, men hvis det kommer muligheter kan de gjøre kjøp noe de gjorde med Maersk Completer.

De har vel bare Shelf drilling Journey som er ledig nå av premium, samt to på leasing, men de på leasing har de ikke tatt levering på. Shelf har en bra utnyttelsegrad på flåten sin ca 80 prosent. Noen av de riggene som ikke har kontrakt blir nok skrapet i løpet av neste år. I løpet av neste år har de nok det meste av flåten på kontrakt. Syns denne er meget undervurdert, bra ledelse og grisebillig!
Redigert 21.01.2021 kl 03:21 Du må logge inn for å svare
Konspiratorix
23.12.2019 kl 18:41 16766

Jo, tror det vender. Økte rater, nye kontrakter, nye rigger, optimistiske toner, positive analytikere, men...

Ingen kjøpere, utenom selskapet selv, virker det som. Absurd lav børsomsetning i forhold til markedsverdi. Tror det kan falle ned mot 15 igjen, men også klatre fra Q4-tall.

Grunntanke: Mektige og fattige u-land vil borre etter olje nå. Kina, India... Shelf med hovedkontor i et arabisk fyrstedømme går under radaren hjemme og styrer unna grønne millenials og brente oljespekulanter.

Kortversjon: Kjøp Shelf Drilling, men selg strandeiendommer og spanske feriehus. Havstigning og ørkenspredning kommer før el-biler og solkraft redder oss.
Redigert 21.01.2021 kl 03:21 Du må logge inn for å svare