Urimelig?

TOV7
20.12.2019 kl 13:00 713

Jeg skal ærlig innrømme at jeg lenge har ment boligene i Oslo er overprisede, og at de må falle i pris, og jeg har tatt feil. Og jeg skjønner fortsatt ikke mye av de prisene enkelte objekter oppnår. Se f.eks. på denne:

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=165460207

Jeg var på visning av denne i går. Det var jaggu ikke mye å skryte av (morsomt også at megler bruker illustrasjonbilder i annonsen). Boligen har vel en ok beliggenhet, altså ikke horribel, dog på feil side av byen. Ikke langt unna T-banen/buss. Men den er et oppussingsobjekt, på bakkeplan. Den var innrøkt og slitt (se brunfargen på veggene, pluss at det luktet). Så det var mye å ta tak i. Det elektriske fremsto ikke helt bra, og må trolig overhales totalt av fagmann.

Den gikk for 2 500 000 + fellesgjeld på 130 000.

Jeg kunne kanskje ha skjønt det hvis den gikk til prisantydning på 2 mill, selv om det virker litt i stiveste laget på meg også (men jeg ville ikke kjøpt en leilighet på bakkeplan på den kanten av byen uansett) Men 2,5? Latterlig spør du meg.
pengex
20.12.2019 kl 13:56 689

Nesten alt under 3mill går over takst.
Det er 5 ganger regelen som drar opp prisene.
TOV7
20.12.2019 kl 14:16 671

Ja, det er mitt inntrykk også. Det er ikke vurderingen av verdien av boligen som sådan, men hvor mye gjeld de klarer å ta på seg som bestemmer prisen.