Torvund på kjøpern

Slettet bruker
REC 03.07.2018 kl 17:45 13067


REC Silicon ASA
Published: 17:41 CEST 03-07-2018 /GlobeNewswire /Source: REC Silicon ASA / : REC /ISIN: NO0010112675

REC Silicon ASA - Mandatory Notification of Trade

Tore Torvund, President and CEO of REC Silicon ASA ("the Company") has on July 2, 2018 bought 300,000 shares in the Company at NOK 0.7015 per share.

Mr. Torvund is a primary insider of REC Silicon.

After the transaction, Mr. Torvund has a total holding of 1,631,486 shares in REC Silicon ASA.

This information is subject to the disclosure requirements pursuant to section 5-12 of the Norwegian Securities Trading Act.



To unsubscribe to press releases from REC Silicon please visit www.recsilicon.com/media/newsroom/subscribe/t
Redigert 20.01.2021 kl 23:40 Du må logge inn for å svare
Badgirl
03.07.2018 kl 17:57 9345

Så det samme. Er ikke den litt på kanten ;) Slippe to bomber for så å kjøpe he he. BG
Slettet bruker
03.07.2018 kl 18:09 9263

Sleip som en ål. Vel da blir det vel ingen fler bomber på Q2 da.
Slettet bruker
03.07.2018 kl 18:18 9203

Dette er rett og slett uetisk. Først kommer han med uttalelser som skaper usikkerhet om selskapets fremtid, deretter kjøper han seg opp når kursen er kjørt i kjelleren. Lurer på hva slags disposisjoner JUM har gjort den siste tiden? Dette lukter vondt.
Slettet bruker
03.07.2018 kl 18:44 9089

Uetisk? Er det virkelig lovlig å snakke eget selskap mot nedleggelse, for så å handle med begge hender når kursen selvfølgelig tryner? Kanskje er hele greia et taktisk utspill til forhandlingene med Kina. Det er tross alt ikke mange ukene siden (q1 pres.) vi opplevde en ledelse som smilte nesten helt rundt av optimisme. Veldig spesielt det som skjer nå.
dotcom
03.07.2018 kl 18:46 9065

I følge meldingen har han kjøpt aksjer for ca 200k kroner. Det er en dråpe i havet og kanskje bare et forsøk på å få innsidekjøp til å dra kursen oppover. Jeg regner med at han har flere aksjer enn dette. Det er bare en ting å si om REC akkurat nå og det er at aksjen suger. Nedsiden er mye høyere enn oppsiden. Som investeringsobjekt er den død. Det vil sikkert være mulig å tjene penger på trading, men de som forsøker å spare til pensjon bør holde seg langt langt unna. :)
Slettet bruker
03.07.2018 kl 19:00 9016

Han øker fra ca. 1.3 mill til 1.6 mill (pluss 22,5%), så helt ubetydelig er det ikke i hans målestokk. Uansett så stod TT ifm. refinansiering i vår og indikerte en verdi av Butte alene som etter det jeg forstod forsvarer en langt høyere kurs enn dagens. Har det også plutselig forandret seg?
Badgirl
03.07.2018 kl 19:02 8995

dotcom.
Ditt utspill er bare fjas. Selv om du har mye penger så kaster du ikke 200K på gaten. Skal ikke si at REC er den beste investeringen om dagen. Men den kan fort gå 20-30% på en dag. Ikke noen tvil om at dette er et politisk spill. Donald Duck får det fra flere kanter om dagen og skulle det blir forhandlinger mellom US og Kina så skal du få se på kursendring i REC. Drøyer det så vaker aksjen mellom 0.60 og 0.80 øre i lang tid fremover. Men REC er ikke dø. BG
Slettet bruker
03.07.2018 kl 19:07 8954

Dette lille innsidekjøpet kan jo være fint på kort sikt, men gjør også meg skeptisk på litt lengre sikt.

Hadde REC vært et godt kjøp til ca. 70 øre ville vel innsiden ha handlet 100M aksjer eller noe slikt, ikke 0,3M. Som jo er småsparer-volum.

Det er vel nokså opplagt at CEO vil gjøre store aktører på selgersiden en tjeneste her?

Det er ikke pent, om man narrer småsparere til å gå opp i pris for at de rike kan bli kvitt aksjene sine.

Men VELDIG vanlig, tror jeg nok.
Slettet bruker
03.07.2018 kl 19:24 8863

Et enkelt tanke-eksperiment for å minne om det vi alle vet: At man ikke må være naiv.

Dette er altså et helt generelt tankeeksperiment, som IKKE gjelder REC eller noe annet selskap spesifikt.

-

Anta at 10 aksjonærer i et selskap A i snitt har 10M aksjer, slik at de i sum har 100M aksjer.
Anta så at disse skal selge aksjene sine.

Anta videre at dersom CEO i selskap A kjøper aksjer for et par hundre tusen kroner, stiger aksjekursen 10 øre og holder seg der på høyt volum.

Anta også at det for øyeblikket praktisk talt kun er småsparere som kjøper aksjen, mens institusjonelle aktører shorter eller selger.

Anta også at det begynner å bli tomt for småsparere på kjøpersiden, da de har kjøpt som gale altfor tidlig og til altfor høye kurser.

Anta i forlengelsen av dette at hvis de 10 store aksjonærene selger sine 100M aksjer inn i denne svakheten, vil kursen synke 20 øre, underveis, og at de i snitt vil få 10 øre mindre per aksje enn kursen for øyeblikket.

Dersom CEO kjøper litegrann aksjer, vil de altså få 10 øre mer enn dagens kurs, i stedet for 10 øre mindre. Total differanse altså 20 øre per aksje.

100M aksjer * 20 øre = 20M kroner.

Gå videre utifra at aksjonærene bestemmer hva CEO får i lønn og øvrig godtgjørelse.

Gå også utifra at en CEO som ivaretar store aksjonærer er godt rustet for å få en ny jobb som CEO et annet sted, mens en som f.eks. ikke er villig til å ofre noen hundre tusen kr. for å begrense tapet til store aksjonærer med mange millioner, vanskelig kan bli særlig populær.

-

Dette altså kun som et tankeeksperiment.




Redigert 03.07.2018 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.07.2018 kl 19:25 8838

CEO fått i oppdrag av storfiskene ja slik at de kan komme seg ut av klisteret :D

håper amatør-nettløker ikke blir lurt til å ta imot søpla LOL
bel68
03.07.2018 kl 19:30 8789

No prøver dere desperat å få et innsidekjøp til å virke gale også ........nei slå av pc å slå på tv GO GO ENGLAND......
Redigert 03.07.2018 kl 19:31 Du må logge inn for å svare
dotcom
03.07.2018 kl 19:31 8764

Nåja Badgirl, selv om mitt innlegg er synsing så er vel ikke ditt stort bedre. ;)
Den "store" oppsiden i REC er nå åpenbart borte. Å tro at denne skal sprette titalls prosent på nyheter virker veldig naivt. Hva skulle forårsake noe slikt? REC er nå et industriselskap med stor gjeld som så vidt går rundt. Hvor er oppsiden?
Denne er død inntil det kommer opplysninger som dramatisk endrer forutsetningene for driften.
Sa2ri
03.07.2018 kl 20:06 8580

"og kanskje bare et forsøk på å få innsidekjøp til å dra kursen oppover."

Dette kjøpet er ikke greit, spesielt med tanke på meldingen de nettopp har sluppet, og det faktum at det er mindre enn tre uker til 2Q18-fremleggelsen. Dersom det er et forsøk på å dra kursen oppover er dette ulovlig markedsmanipulasjon.
bokaj70
03.07.2018 kl 20:29 8451

Sludder. Han har jo netop delt viden og hovedtallene fra Q2 med markedet.

Så er det helt legalt at købe, hvis han har lyst til det.

Q2 vil afspejle de meldinger, vi har fået i går.
Slettet bruker
03.07.2018 kl 20:41 8388

Sa2ri, hva slags viss-vass er det du kommer med? Var det der et forsøk på å virke reflektert? Man klarer ikke manipulere markedet for 200 KNOK, herregud! Finnes en mengde andre verktøy som faktisk fungerer.
rascal
03.07.2018 kl 20:50 8329

Kan jo være så enkelt som at han synes kursraset er overdrevet og at han på denne måten vil signalisere tillit til selskapet og dets fremtid. Som innsider burde han jo vite bedre enn de fleste hvordan det faktisk står til - i motsetning til de utallige synserne på begge sider her på forumet.
Slettet bruker
03.07.2018 kl 20:54 8290

På kanten og kanten fru blom! Det er ihvertfall en historisk ting, og det er at REC alltid (så langt da) kommer tilbake godt over krona. Han gambler vel som meg på at Donald Trump Duck, kjører like hardt her som mot Nord Korea. Deretter går han i samtaler, i dette tilfelle med bade Kina og EU. Så finner de en vei mot løsning av konfliktene/handelskrigene. Vil ikke forundre meg mye. Donald setter ting på spissen, men så moderer han seg litt i forhandliger og så kommer løsnigene. Tar sikkert noen måneder, men etterhvert skjer nettopp det.
bakeren74
03.07.2018 kl 20:59 8396

Man kan si mye om Trump, men hvis han vil ha resultater, så gjør han det som trengs, og sier det han mener.

Satser på at han drar i gang noe etter hvert, for jeg klemte til med 200 k på krona, og det blir fort penger i disse prosentene nå. Rec henter seg vel inn igjen etter hvert, men bedre før enn etter.
Badgirl
03.07.2018 kl 21:40 8224

Nei mitt var ikke noe bedre dot ;) Men bare Tromper`n antyder at han skal gå i dialog med Kina så går REC 20-30% før man rekker å trykke på kjøpsknappen og da begynner spillet. Går man inn da så blir man med stor sannsynlighet med ned igjen hvis det ikke blir noen løsning og det er farlig ;) Så tro at man skal treffe bunnen hver gang er også risikosport. BG
Slettet bruker
03.07.2018 kl 21:52 8158

Han er lur, rec er over 2kr før nyttår
Slettet bruker
03.07.2018 kl 22:04 8062

De gutta i Rec, de har planer. Har i lang tid skrevet at jeg ikke skjønner Rec sin komm strategi - tror vi bort i mot begynner å skjønne tegninga. Tipper de har planer om å dele opp selskapet. Det er bra for oss aksjonærer på kort sikt - jeg husker at jeg tjente mye på Rec solar. Snart kommer Spetalen eller Voldberg eller...andre. Noen har jo kjøpt billig aksjene i går og i dag - dette blir gøy - eller hva sier du polion:)
Redigert 03.07.2018 kl 22:05 Du må logge inn for å svare
Leoparden1
03.07.2018 kl 22:06 8033

Det kan jo tenkes at CEO har vært ærlig om tingenes tilstand til markedet, markedet har reagert, og nevnte CEO mener der er en overreaksjon, viser dette med å kjøpe billige aksjer. Ikke alt må være en konspirasjon på Oslo Børs.
Redigert 03.07.2018 kl 22:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.07.2018 kl 22:08 8009

Leoparden, hvis du kommenterer på mitt scenario då er du helt på jordet. Hva er det egentlig du kommenterer på???
Sa2ri
03.07.2018 kl 22:09 7995

Personlig mener jeg innsidekjøpet i dag ikke er greit sett hen mot meldingen selskapet kom med, ledelsens negative uttalelser i media, og det faktum at vi ikke vet hva 2Q18 kommer med. Det vet ledelsen i det alt vesentligste p.t. At man da "snakker aksjen ned" for så å snu seg rundt å kjøpe, uten at alle har "samme" informasjon, er ikke greit. Minner om at CEO har vært relativt "ullen" i sine uttalelser i forhold til andre forhold knyttet til hva som kan komme på 2Q18. Å handle på informasjon som ikke alle har, er ikke greit dersom du/dere gidder å lese lovverket. Analytikere/andre har ikke mulighet til å regne på faktum når deler av informasjonen holdes tilbake. Dette kan (og jeg understreker kan) se ut som et tilfelle av markedsmanipulasjon som CEO ikke burde handle på. Andre får mene hva de vil.
Sa2ri
03.07.2018 kl 22:11 7965

@asdf:

"De gutta i Rec, de har planer. Har i lang tid skrevet at jeg ikke skjønner Rec sin komm strategi - tror vi bort i mot begynner å skjønne tegninga. Tipper de har planer om å dele opp selskapet."

Hvis det du babler om her er tilfellet, er det i hvert fall ikke greit for innsiderne å kjøpe aksjer på nåværende tidspunkt.
Redigert 03.07.2018 kl 22:14 Du må logge inn for å svare
Leoparden1
03.07.2018 kl 22:17 7926

Til asdf. Den generelle tonen i tråden om at det er uetisk, på kanten etc...
Redigert 03.07.2018 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
petrol
03.07.2018 kl 22:23 7887

Relativ dristig påstand du kommer med sa2ri når du hevder at CEO har feilinformert markedet.
Ranudo
03.07.2018 kl 22:27 8047

Er helt og aldeles enig! Dette er ikke kønt og bør efter mine begreber ses efter i forhold til lovgivning!
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.07.2018 kl 22:30 8027

Leoparden: ok, skjønner
Sa2ri: du uttaler deg jo på samme måte som noen av damene jeg har hørt debattere på venstresiden. Herregud, Rec er et industriselskap - tror du ledelsen styrer selskapet fra innfallsmetoden??? Du høres jo helt patetisk ut og kommer ikke til å få støtte fra noen i dine konspirasjonsteorier!
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.07.2018 kl 22:31 8013

TT har håndtert dette etter boka!
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.07.2018 kl 22:43 7946

asdf: spot on

helt etter boka
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.07.2018 kl 22:46 7925

Denne tråden synes å spore helt av.

CEO har ikke "snakket selskapet ned", som påstått over.

Han har korrekt informert markedet om høyst reelle aspekter ved selskapets utvikling.

Nedbemanning og redusert produksjon er ikke noe han har funnet på (jf. "snakke ned"), han har informert om realiteter.

Når den vesentlige informasjon er lagt på bordet, kan innsiden kjøpe, intet galt i det.

Noen mener tydeligvis at jeg er negativ jf. betraktningen om at jeg generelt er skeptisk til små innsidekjøp i en aksje i fritt fall.
Det var for ordens skyld en spekulasjon fra min side (derfor med spørsmålstegn til slutt), man kan selvsagt ikke VITE hva for et motiv CEO måtte ha med sitt vesle kjøp.

Lovverket stiller vel heller ikke krav til motiv, såvidt jeg vet.

I prinsippet er ev. kursstigning som følge av innsidekjøp dessuten like gunstig for (eksisterende) småaksjonærer som for store aksjonærer.
Det er kun i praksis jeg nok tror at store aktører gjerne benytter et lite innsidekjøp i ellers tungt fallende aksje til å selge, mens småsparere gjerne benytter dem til å kjøpe, helst akkurat idet stigningen er tatt ut (hvilket kan skje kort tid etter børsåpning), for så å sitte med ned enda en runde.

Men dette er igjen kun ulikhet i handlemønster, ikke på kant med noe bestemt.

Poenget er således at man må være våken og skeptisk.
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.07.2018 kl 22:50 7906

HHHHH: du sitter long i rec og ble med ned eller?

Eller trader du som meg og gikk i blått i dag også? :-)

Jeg klarer ikke å lese ditt motiv for disse spekulasjonene
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
03.07.2018 kl 22:55 7869

Innsidekjøpet er helt innafor. Ja vi fikk en bombe men kursen er totalvrak uansett. TT markerer at han mener teknikerne overdriver. Han har også kjøpt over krona. Det er et støttekjøp. Nå må JUM kjøpe. May. Andre topp 20. Alle som har tap må kjøpe.
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
Ola Dunk
03.07.2018 kl 23:07 7757

Ser ikke det store problemet her, det TT har kommunisert til markedet er ikke annet enn hva enhver langsiktig investor selv burde kunne innse. Det er faktisk ikke så vanskelig å innse at årevis med straffetoll selvsagt påvirker selskapet negativt og at den senere tids utspill fra Donald Duck er med på å forsterke muligheten for at Moses Lake kan bli nedlagt en gang i fremtiden. At daytradere og andre som utelukkende baserer sine kortsiktige posisjoner på TA ikke får med seg det samme burde ikke komme som noen overraskelse. Hvorvidt noe ulovlig er blitt gjort vil vi uansett få svar på om 3 uker, men jeg mener selv at TT sin handel idag er innenfor lovverket. Handelen er uansett meldt til børsen, så finanstilsynet og børsen kan enkelt etterforske dette dersom de mener loven kan ha blitt brutt.
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.07.2018 kl 23:14 7707

Hei Green4y !

Jeg skriver for å bli motsagt :)
Når jeg har aksjer, leser jeg helst de negative kommentarene.
Når jeg ikke har aksjer, leser jeg helst de positive.

Jeg er et par prosent i blått i REC faktisk. Altså de siste børsdagene, har ikke handlet i aksjen forut for dette.
Det gjenspeiler arbeid med å finne rett inngang, ikke trading for kortsiktig gevinst.
Men ingen aksjer nå, trader ikke for kortsiktig gevinst i denne (ikke foreløpig, i hvert fall).

Vi får se hvor mye den ev. kan gå på innsidekjøp imorgen, unner virkelig alle som sitter med aksjer i denne en oppsving, men er skeptisk til folk som tror det blir en himmelferd og vil ha tilbake alt det tapte i stedet for som de store å nøye seg med å få tilbake endel.

Noen prosenter interesserer meg ikke så veldig, men REC kan bli spennende hvis vi kommer skikkelig ned i lavlandet.

Selvsagt vet man heller ikke når en aksje snur (om den da i skal snu). Et trekk ved fornuftig aksjehandel er nok nettopp at man går glipp av mange oppturer (og enda flere nedturer).

Lykke til med dine handler :)
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
Hammers
03.07.2018 kl 23:17 7688

Jeg ser det skrives at TT har spyttet inn 200.000 nye kroner i REC.'
Vel, det er vel ikke helt riktig, for skulle det til slutt gå på ratta-ta....ja så får han vel tilbake 28% på skatten.
Da er dagens innsats kun 150.000! Ikke noen STOR kurstrigger - skulle jeg tro!

Hilsen Hammers

Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
dotcom
03.07.2018 kl 23:24 7647

Teknikerne, hva mener du egentlig med det AntonBerg? Det virker som du forsøker å legge skylden på kursnedgangen på spekulanter alene.
Det blir litt for dumt. Du har kanskje vært litt forelsket i selskapet og ikke sett det, men faktum er at fremtidsutsiktene til REC har vært nedadgående i flere år. Det man ser nå er at snart ingen tror på selskapet. Nær sagt alle selger seg ned, løpet er slutt, det er snart kroken på døra.
Var det tydelig nok?
Slik det ser ut akkurat nå står REC foran en ørkenvandring på stadig synkende kurser. Tar ikke markedet seg opp så ender de som NSG.
Det kan selvfølgelig skje ting, men akkurat nå ser det veldig mørkt ut.
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare