NAS i juli

Epona
NAS 04.07.2018 kl 08:13 18873

Trafikktallene er ikke særlig spennende, idet det bare blir skuff på skuff? Ingen nye eller gamle friere på gang?
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Søndre
06.07.2018 kl 09:31 8686

Tickerlover ! Ryanair har vel frem til mars 2019.
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
tickerlover
06.07.2018 kl 09:49 8627

Nettopp, hedging er ikke veldig langt fram i tid.
Og tørste fly har de fortsatt... :-)
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Søndre
06.07.2018 kl 10:25 8575

Det hadde ikke vært dumt om NAS hadde hatt ansatte med oljekompetanse. Det er vesentlig i flybransjen.
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Trader'n
06.07.2018 kl 10:45 8549

Tenk om de hadde hegda oljeprisen på 28 for 10 år fremover.
Husker de skrev hvorfor de bare hedga 20% eller noe... prisen kunne falle videre, så de ville ikke sitte igjen med svarteper... haha
28 dollar nå virker som en søt drøm nå... 28!!!
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.07.2018 kl 11:01 8515

Man kunne vel aldri hedge oljeprisen fram i tid på 28 dollar. Var vel kun med levering et par måneder fram i tid at oljeprisen falt til det nivået.
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Epona
12.07.2018 kl 20:25 8020

Positiv overraskelse i dag, men gikk vel mindre enn en skulle tro. Ligger det noe og ulmer som kan føre til et bud, sånn innom kort?
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.07.2018 kl 08:43 7726

Ser nå Westby i SB1M mener dette ikke var en "game changer" og at Norwegian vil slite med kapitalkravet senere i år. Nå var det vel senest i går det ble omtalt at de vurderer salg av hele 140 maskiner så ser egentlig ikke hvordan det skal være mulig å komme i fare for å bryte kapitalkravet.
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
paulsen
13.07.2018 kl 08:57 7833

Men han har Norwegian i sin ukesportefølje:-)
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.07.2018 kl 09:07 7809

Jepp og TP 350. Nå har jo SB1M snudd med vinden i denne aksjen flere ganger.

19.06.2017 - Buy (375)
13.07.2017 - Buy (260)
26.09.2017 - Hold (240)
10.10.2017 - Hold (240)
26.10.2017 - Hold (240)
27.10.2017 - Hold (240)
20.12.2017 - Sell (100)
05.01.2018 - Sell (100)
10.01.2018 - Sell (100)
15.02.2018 - Sell (100)
16.02.2018 - Sell (100)
06.03.2018 - Sell (100)
21.03.2018 - Sell (100)
10.04.2018 - Sell (100)
13.04.2018 - Buy (310)
26.04.2018 - Buy (310)
27.04.2018 - Buy (350)

osv. Når det kommer nærmest bønnfall om å selge gang på gang på gang på gang så kan man lure. Og de timer alltid bunn med selg og topp med kjøp.

Uansett, veldig tøff åpning.
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Søndre
13.07.2018 kl 09:19 7783

Glem disse meglerhusene, tenk selv.
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.07.2018 kl 09:21 7924

Ingen som sier man skal ta hensyn til SB1M :) Heller det motsatte. DNB har hold på 275, Pareto er "litt" høyere.

Det som er interessant er jo konsensus. Du ser eksempelvis i NOFI der ingen meglerhus har mål under 100 og konsensus er et sted rundt 110 - Veldig interessant. (Har ikke sett noen justering siden nyheten om at det ikke blir utbytte i år dog, men regner med det ikke blir å svi mye)
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Record
13.07.2018 kl 09:24 7910

Akkurat , nydelig å trade under slike forhold , så ser vi hvor meget som blir long :-)
Handler long aksjer for overskuddet , hele veien :-)
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
paulsen
13.07.2018 kl 09:27 7903

Noe i emning? Er det noen analytikere som har oppjustert etter Q2? DnB?
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.07.2018 kl 09:31 7895

Har ikke sett noe enda, men det kommer vel kanskje. DNB har ikke for vane å oppdatere så veldig hyppig. Men regner med Pareto vil gi ut oppdatering snart.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/07/Massivt-flysalg-skal-redde-overskudd
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.07.2018 kl 10:51 7823

NORWEGIAN AIR: SEB oppgraderer aksjen til kjøp (hold) og øker kursmålet til NOK 300 (275). Nordea gjentar kjøp med kursmål NOK 350. Carnegie gjentar kjøp med kursmål NOK 375. SP1M gjentar kjøp med kursmål NOK 350. DNB gjentar hold med kursmål NOK 275. Handelsbanken oppgraderer aksjen fra rent salg til reduser, kursmål NOK 220. HSBC kutter kursmålet til NOK 250 (275), gjentar hold.
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
NaiveNormenn
13.07.2018 kl 11:53 7764

Jeg lurte på om emisjonsaksjene er delt ut, det fkk jeg bekreftet lenger opp på tråden. Når disse heldiggrisene har realisert og hentet ut feriepengene sine er det bare å feste setebeltet. Jeg kan ikke se at det skal være noen grunn til videre nedgang og short toget ligger på 2,47%, høyrisiko. Nas har satt snuten opp og hjulene er på vei inn i flyet. Den eneste risikoen her er om Kojs har snakket bort budgiverne og dermed fjernet de store kursvigningene til fordel for gammel traust industribygging med gjevn kurstigning.
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
NaiveNormenn
13.07.2018 kl 14:34 7671

Det er ingen problem å kvitte seg med 140 fly det er bare å inngå en avtale med Mahindra Aerospace Private Limited, så er de borte og plutselig så har NAS stort nettverk i India. Det kan gjøres som tinginskudd mot eierandel og spredningsalg i etterkant.
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.07.2018 kl 17:16 7564

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/07/Dette-er-ikke-Olav-Thon-styring-Dreamlinere-er-ikke-for-billigsalg

At han Molnes fortsatt får lov til å kommentere Norwegian er helt utrolig. Norne burde snart si at nok er nok. Ikke at artikkelen er kun negativ men alt mannen sier er så gjennomsyret av hat etter 20 år med å ta feil at det er rart det bare får fortsette sånn. Men, det er en grunn til at enkelte er bedriftsledere og andre analytikere.
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.07.2018 kl 17:23 7544

Eksempelvis:
"Molnes mener Kjos er en av de ypperste selgerne i bransjen og håper Norwegian-sagaen ender godt.

- Jeg har enorm respekt og sympati for Bjørn Kjos. Han er en av verdens beste selgere. Problemet til Kjos er at han møtte enda bedre selgere i Airbus og Boeing. I poker taper du gjerne mest mot de beste spillerne når du selv har gode kort på hånden, sier Molnes før han fortsetter.

- Kjos har bygd noe helt unikt i Norden, og han presset Sverige til å få SAS tilbake på rett kjøl. Man burde sette opp en statue av Bjørn Kjos rett utenfor SAS-kontoret. Han har tilført masse verdi for Boeing, Airbus, SAS og passasjerer i en årrekke. Det er mulig at aksjonærene også kan komme godt ut av det, men da må det skje ved at driften i Norwegian forbedres fordi det er grenser for hvor mye hjelp det er å få i denne bransjen av snille bud fra større konkurrenter, avslutter Molnes."


Jau... Da Norwegian faktisk ligger an til å tjene på flykjøpene sine så er det vel vanskelig å si at Kjos har blitt lurt mener jeg da. Eller truffet "gode selgere", han som er analytiker burde vel være klar over hva slags rabatt det var snakk om for maskiner?

Ikke at alt er rosenrødt i Norwegian men de står nå på randen til å virkelig bli en stormakt på en måte SAS aldri har klart. Fortjener vel kanskje litt anerkjennelse? Er morsomt han drar frem SAS som ikke akkurat går så det griner.
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.07.2018 kl 22:50 7195

Man får tenke selv, det er veldig få analytikere som klarer å ligge i forkant av markedet. Norne har en egen NAS side også: https://norne.no/norwegian/


Det som er veldig rart når du ser på Norne's NAS analyse er at de sammenlikner NAS sine kostnader og inntjening med etablerte aktører som Ryanair og Wizzair. Wizzair er riktignok i stor vekst, men de flyr short-haul. Skal du få en god analyse må man starte med å sammenlikne tilnærmet like selskaper, og ikke selskaper som er i helt forskjellige faser. De har også et kursmål på 150,- som er noe absurd, når alle vet at Lufthansa, Ryanair, og IAG ønsker deres flåte. NAV er på ca å 250,-
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Søndre
16.07.2018 kl 11:07 7000

Pr. 30.6.2018 er ikke IAG på aksjonærlisten.
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.07.2018 kl 11:15 6989

da var IAG ute av bildet :P



Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.07.2018 kl 11:55 6945

Sikker på det? Hvilken post er de hører inn under? Jeg trodde det var DB (Custodian)?
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Søndre
16.07.2018 kl 12:21 6903

Note 7 Shareholder information
20 largest shareholders at June 30, 2018:
Shareholder Country Number of shares Per cent

1 HBK Invest AS* Norw ay 11,849,970 26.1 %
2 Folketrygdfondet Norw ay 2,746,556 6.0 %
3 DNB Asset Management AS Norw ay 2,698,188 5.9 %
4 Danske Capital (Norw ay) Norw ay 2,133,383 4.7 %
5 J.P. Morgan Securities plc United Kingdom 1,831,820 4.0 %
6 Ferd AS Norw ay 1,629,032 3.6 %
7 Pareto Nordic Investments AS Norw ay 958,010 2.1 %
8 KLP Forsikring Norw ay 733,552 1.6 %
9 Sneisungen AS Norw ay 645,161 1.4 %
10 Danske Bank (Custodian) Unknow n 586,102 1.3 %
11 Stenshagen Invest AS Norw ay 500,395 1.1 %
12 Statoil Kapitalforvaltning ASA Norw ay 429,573 0.9 %
13 DNB Markets Norw ay 406,248 0.9 %
14 Lansdow ne Partners (UK) LLP United Kingdom 392,000 0.9 %
15 Bank of America Merrill Lynch (UK) United Kingdom 381,652 0.8 %
16 Storebrand Kapitalforvaltning AS Norw ay 379,983 0.8 %
17 Norda ASA Norw ay 354,222 0.8 %
18 White Square Capital LLP United Kingdom 350,000 0.8 %
19 Catella Bank S.A. Luxembourg 336,273 0.7 %
20 FIRST Fondene NCP Norw ay 312,518 0.7 %

Top 20 shareholders 29,654,638 65.3 %
Other shareholders 15,782,421 34.7 %
Total number of shares 45,437,059 100.0 %
*The shareholding of HBK Holding AS reflects the actual shareholding and may deviate from the official
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.07.2018 kl 12:26 6897

Ja, listen har vi alle tilgang på. Spør igjen: Hvilken eierpost er det IAG skjuler seg bak?

Om det er den jeg tror så er det kraftig ned fra Q1:
Danske Bank (Custodian) Unknown 1,631,745 4.2 %
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Søndre
16.07.2018 kl 12:32 6886

Note 7 Shareholder information
20 Largest shareholders at March 31, 2018:
Shareholder Country Number of shares Per cent

Danske Bank (Custodian) 4,2 % pr.31.3.2018

HBK Holding AS* Norw ay 10,423,253 26.9 %
DNB Asset Management AS Norw ay 2,366,437 6.1 %
Danske Capital (Norw ay) Norw ay 1,925,533 5.0 %
Folketrygdfondet Norw ay 1,846,958 4.8 %
Danske Bank (Custodian) Unknow n 1,631,745 4.2 %
J.P. Morgan Securities plc United Kingdom 1,611,388 4.2 %
Ferd AS Norw ay 1,400,000 3.6 %
Pareto Nordic Investments AS Norw ay 771,386 2.0 %
KLP Forsikring Norw ay 652,595 1.7 %
Stenshagen Invest AS Norw ay 428,839 1.1 %
Catella Bank S.A. Luxembourg 337,000 0.9 %
Nordnet Bank AB. Norw ay 319,109 0.8 %
Handelsbanken Asset Management Sw eden 304,780 0.8 %
Handelsbanken Kapitalförvaltning AS Norw ay 300,000 0.8 %
Handelsbanken Asset Management (Finland) Finland 286,000 0.7 %
Nordnet Livsforsikring AS Norw ay 260,497 0.7 %
SAFE Investment Company Limited Hong Kong 258,580 0.7 %
Saxo Bank A/S Denmark 255,571 0.7 %
Storebrand Kapitalforvaltning AS Norw ay 255,064 0.7 %
Nordea Funds Oy Denmark 224,213 0.6 %

Top 20 shareholders 25,858,948 66.8 %
Other shareholders 12,851,654 33.2 %
Total number of shares 38,710,602 100.0 %

Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Søndre
16.07.2018 kl 14:10 6770

Ned fra 4,2 % 31.3.til 1,3 % 30.6, hvis det er Danske Bank (Custodian)
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
TomW
16.07.2018 kl 16:07 6647

Du er klar over at den 31 mars (Q1 oversikten) så hadde ikke IAG kjøpt en eneste aksje i Nas ?
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.07.2018 kl 17:18 6576

Om det stemmer så har de vært inn og ut uten å sitte over et kvartal isåfall. Det er ingen med tilsvarende posisjon som er ny i listen fra 2. kvartalsrapport, selv om man teller an en andel muligens lånt ut til shorting.

Nyheten om IAG's oppkjøp av aksjer brøt 12. april. Det burde da være nær umulig at de sanket 4,5% på knappe 2 uker. De eide nok aksjer allerede 31. mars.
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
TomW
16.07.2018 kl 17:46 6549

Poenget er at vedkommende over spekulerer i at IAG står bak posten Danske Bank (Custodian) og at de har solgt seg ned fra Q1 til Q2.
JP morgan er IAG sin tilrettelegger i den eventuelle oppkjøpprosessen og det er mer trolig at det er bak denne posten IAG skjuler seg. Hadde IAG kjøpt alle 4,6% på det frie markedet hadde man nok merket dette tydeligere på aksjekursen i forkant

I bloomberg sin oversikt for Q2 så ligger IAG inne med 1,784,559 aksjer i egen post. Hvorfor oversikten i Nas rapporten og bloomberg sin oversikt ikke stemmer overens er jeg usikker på
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.07.2018 kl 17:58 6535

Det er ulik telling mellom entiteter avhengig av kilde. Norwegian sin egen liste tar ikke hensyn til kundeforhold fra hver aktør, lister fra selskap direkte er som regel satt sammen av kontofører, dvs hovedmegler.
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
haldor
17.07.2018 kl 10:47 6271

Store aktører skremmer ned NAS kursen for å komme inn billigst mulig før budet kommer, her er det viktig å sitte i ro og heller benytte muligheten til å kjøpe flere aksjer, kanskje kommer budet allerede i dag.


Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.07.2018 kl 10:49 6262

Satt og fulgte med på det stoploss raidet der men hadde for grøtfingre til å få tak i under 240. Noen som sikkert solgte i panikk når den falt under og det er nå naturlig nok. Tør ikke spå hva som skjer de neste 2 ukene men jeg skulle tro det er lurt å eie NAS før trafikktallene for juli kommer. Gjelder bare å treffe med inngang.
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Artige
17.07.2018 kl 11:02 6249

Ye right. Der kom motsatt melding. Noen som har peiling her.
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.07.2018 kl 11:04 6244

Det er jo en gjentagelse av det han allerede har sagt. De sitter stille til ut på høsten.

Jeg tror det han mener er et bud via Lufthansa, om du fulgte med litt hadde du visst at det var samtaler der også.
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.07.2018 kl 12:17 6172

Spent på hvor det stopper i dag, ene krona etter den andre ryker tvert. Ikke noe feil med motivasjonen i dag ihvertfall :-)
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Søndre
17.07.2018 kl 12:42 6128

Artige : Der kom motsatt melding ??????
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.07.2018 kl 12:43 6125

NAS:IAG GJØR IKKE NOE AKTIVT IFM NORWEGIAN NÅ, IFØLGE WALSH -BN
Oslo (TDN Direkt): IAG-konsernsjef Willie Walsh sier at IAG ikke gjør noe aktivt knyttet til Norwegian Air Shuttle nå, melder Bloomberg News tirsdag.

Han sier videre at IAG ikke har hatt noe kontakt med Norwegian siden mai.

ØT, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70


Er litt rart om den skal tryne ned 4-5% basert på en uttalelse Walsh har gjort minst to ganger tidligere. Men, det gir jo mulighet for negativt sentiment og det vi ser nå minner en del om støveltrykkingen fra i fjor høst.
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Epona
17.07.2018 kl 12:48 6109

Enkelte media lager jo store oppslag om ingenting ... er nesten tilbøyelig til å tro at det finnes en agenda ... litt drøyt det kanskje, men... ?❓
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare