PEN - Øretrilling - intet er endret annet enn høyere oljepris

gunnarius
PEN 22.12.2019 kl 12:01 32420

Fremsetter kun en tese. Uansett, noen ønsker PEN ned og det sier meg at her er det trading/posisjonering. Ny tiittel i nytt år.



Ble lange PEN-tråder og starter derfor en ny:

Ad handelskrigen og meddelt :

Fredag:

Donald J. Trump‏Verifisert konto @realDonaldTrump 20. des.

Had a very good talk with President Xi of China concerning our giant Trade Deal. China has already started large scale purchaes of agricultural product & more. Formal signing being arranged. Also talked about North Korea, where we are working with China, & Hong Kong (progress!).

Lørdag:

Reuters‏Verifisert konto @Reuters 4 t4 timer siden

The United States and China would ‘very shortly’ sign the Phase One trade deal, said President Donald Trump https://reut.rs/35PRLx6 https://t.co/E9Bbjeo3dZ

Gitt denne avtalen virkelig blir signert primo januar, som meldt, vil oljeprisen respondere oppover.

Den generelle oppfatningen er at global vekst og prognoser viser at 2020 ikke synes bli optimal, men tenderer mer mot svak utvikling på verdens basis. Det er nettopp her jeg mener man ikke bombastisk kan forskottere annet enn at den globale veksten neppe blir så potent som tilsiktet. For Trump har virkelig fått opp farten. USA har nylig avtalt handelsavtale med Canada og Mexico.

Se følgende fra twitter:

Darin LaHood‏Verifisert konto @RepLaHood /RepLaHood/status/1207774471492440071


• JUST PASSED øø➡️ #USMCA. Today is a win for US farmers, manufacturers, & workers, especially in Illinois, where we rely on trade with our neighbors. I applaud @realDonaldTrump & @USTradeRep for their efforts to bring trade with Canada & Mexico into the 21st-century. My statement ⬇️

U.S. Commerce Dept.‏Verifisert konto @CommerceGov /CommerceGov/status/1207373154504626176

• #ICYMI: "With Korea, Japan, China & now the #USMCA, no President has ever gotten four important trade deals done in an Administration. Congress needs to pass #USMCAnow." Watch @SecretaryRoss on @FoxBusiness with @LouDobbs.https://t.co/xWnlNnAyNw


Markedet forventer at Boris og Trump finner tonen etter Brexit. Dvs. en handelsavtale vil bli inngått. Videre har vi Kina som trolig kommer til å etablere et tettere handelssamkvem med EU. Noe usikkert hvordan Trump kommer til å håndtere EU og tollsatser. Men neppe på annen måte enn at han ikke slipper kineserne inn i varmen.

Totalbildet er spekket med nye eller reviderte handelsavtaler. Det er nettopp dette fenomen som jeg mener, basert på handel alene, vil kunne bety at den globale veksten ikke nødvendigvis behøver bli så ille som det fryktes i 2020. Dvs. oljeprisen blir trolig ikke underlagt et handelsregime som medfører disfavør oljepris.

Med OPEC - som omsider begynner få kontroll over shale-situasjonen i Texas - kan OPEC i planlagt møte mars 2020 stake ut produksjon bedre tilpasset behov for resterende periode av 2020.

En noe svakere oljepris i det aller siste må tilskrives usikkerhet og timing endelig signert handelsavtale mellom USA og Kina. Nå ligger det an til at en endelig signert avtale i løpet av januar og deretter vil høyst sannsynlig oljeprisen svare positivt.

Teodor (sb1m) skriver i siste E&P weekly update bl.a.:

Panoro – Tullow exercised back-in right
This week, Tullow announced the company has formalized its longstanding and previously disclosed 10% back-in right to the Dussafu PSC in Gabon. That reduces Panoro’s working interest in the license to 7.5% (from 8.3%), which already is included in our estimates. Panoro will receive USD 1.7m related to historical costs of the Dussafu development. More importantly, Tullow’s back-in represents a major endorsement of the Dussafu project as we expect the company to give priority to only highly profitable projects following the profit warning published in early December.

E&P lunch in Stavanger with four CEOs presenting
On 9 January 2020 we host an E&P lunch in Stavanger with the CEOs’ of Noreco, OKEA, Panoro and PetorNor providing updates on the respective investment cases, in addition to updated market view presented by our Chief Strategist and E&P analyst. Please contact Trond.Hana@sb1markets.no or mona.tandsether@sb1markets.no for details and registration.

Min komm. - Panoro vil således bli satt ytterligere under lupen av sb1m v/Teodor. Og etter alle solemerker vil oljeprisen kunne holde seg rundt $65 eller høyere.

Redigert 21.01.2021 kl 09:08 Du må logge inn for å svare
Trond.heim
03.01.2020 kl 13:20 5396

During Q1 tolker jeg som innen mars.

Om det blir april så er det neppe noen krise
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
Jajaja
03.01.2020 kl 13:44 5345

Ja. (Artikkelen skriver _feilaktig_ at nevnte investering gjelder oljeleting i Tunisia)
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
03.01.2020 kl 13:44 5338

Helt enig i det. De omformulerte seg i forhold til presentasjonen i oktober. Da het det:

« Plans advanced to spud well in early 2020»

Skjønner ikke hvorfor dette skal ta så lang tid. Det har jo vært planlegging i godt over ett år nå.
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
03.01.2020 kl 13:52 5306

Kravet om boring gikk faktisk ut ett år før. Nemlig desember 2018.
Fra presentasjonen under Paretokonferansen i september 2018:

▪ Currently working towards permit renewal and renegotiation of unfulfilled work obligations (current expiry December 2018)

Regner med som sikkert at de fikk forpliktelsen til boring forskjøvet fremover. Tror de har en bra kommunikasjon med myndighetene.
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
sibira
03.01.2020 kl 14:05 5250

Oljefest på Oslo Børs – flere aksjer stiger markant
Bare ikke pen ....
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
gunnarius
03.01.2020 kl 14:12 5235

Her gjelder guiding - alt annet fraviker hvordan selskapet pleier melde og policy. Dvs. selskapets rapportering ifm. Salloum West som definert i Q3 ligger fast. Tolker selv og legger kun Q3 rapporten til grunn. Det er tidligere erfaring og gjentatte henvendelser på generell basis som tilsier at slik må dette her vurderes. Dette betyr at dersom Panoro fra nå av og i fremtiden for p.t. ukjente forhold vi melde dette ved behov. Per i dag - business as usual.
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
03.01.2020 kl 15:19 5144

Klart jeg forholder meg til siste guiding (i løpet av q1). Hvis du oppfatter meg annerledes må jeg ha uttrykt meg klønete.
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
Rek2
03.01.2020 kl 16:49 5050

Hva gjør PEN her nede under emisjonsprisen??
trodde toget var gått,da den forsvant over 23....
men så fikk jeg sannelig napp på under 22,50...har ikke fulgt med siden jeg solgte,men forventet ikke at jeg skulle få tjangsen.... :)
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
03.01.2020 kl 17:40 5000

Olje - og gassproduksjonen fortsetter nedgangen også 2019. Oljeproduksjonen har mer enn halvert seg siden 2010, mens gassproduksjonen har minket litt mindre.

«After more declines in 2019, Tunisia may finally see upstream output rise in 2020. But an absence of new investment means this is unlikely to prove sustainable.»


https://www.mees.com/country/tunisia

Solenergi er derimot i rask stigning.

«Tunisia’s Renewables Dreams Get Closer to Reality»

https://www.mees.com/2019/12/20/power-water/tunisias-renewables-dreams-get-closer-to-reality/0302f6a0-2330-11ea-ac4d-ab5fbe5b6a8c

EDIT Scatec er forøvrig en aksje jeg stadig har vurdert som interessant, men som hver gang har løpt fra meg.
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
alsman
03.01.2020 kl 19:25 5178

Sterke overskrifter i Oilprice.com - Nedgangen i antall aktive rigger i US fortsetter inn i det nye året.

"The Rig Count Collapse Continues Into The New Year"

https://oilprice.com/Energy/Crude-Oil/The-Rig-Count-Collapse-Continues-Into-The-New-Year.html
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
gunnarius
03.01.2020 kl 19:33 5206

Fluefiskeren, jeg ser nå at du undres over om jeg inkluderer deg som en mulig feilkilde. Nei, og atter nei. Du har skjønt det.

Ditt innlegg tidligere i dag, spot on - også slik dette vurderes fra min side:

"Fluefiskeren
I dag kl 13:10
216
Innlegget er skjult

Dette er fra q3 presentasjonen i november;

Panoro has now formalised the drilling plans for SMW-1 including the well planning, location and regulatory approvals for drilling

• The Environmental Impact Assessment has now been approved by the ANPE and the well location by ETAP
• Rig contract now signed with CTF for Rig-06
• Piling operations in progress on the well site
• Anticipated spud during Q1 2020"
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
sibira
03.01.2020 kl 19:49 5194

Vær obs på at USA klarer å ta opp mer olje med færre rigger pga ny teknologi ...
slik jeg har lest et eller annet sted.....
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
03.01.2020 kl 20:10 5169

Det er jo nødt til å få konsekvenser før eller siden. Inntil nå har produksjonen økt på tross av nedgangen i antall aktive rigger, men det skyldes selvsagt at det har ligget og ligger mange ferdigborede brønner som bare venter på fracking. Før eller senere vil produksjonen måtte gå ned. Imidlertid vil en høyere oljepris nokså sannsynlig øke boreaktiviteten igjen. Problemet er imidlertid at «fairway» på mange felt allerede er produsert og at man derfor må over til mindre produktive steder på feltene. Da vil det bli fort kunne bli vanskelig å skaffe investorer som vil spytte inn penger.

Skiferolje har vært en suksess og ført til at USA har blitt en stor eksportør av olje. Verdens nest største. Likevel importerer de enda mer, men er nesten i balanse hva gjelder import vs. eksport nå. Man regner med at eksporten vil gå forbi importen i løpet av 2020. Alt dette skyldes skiferoljen, men i likhet med mange andre tror jeg vi kanskje har nesten har sett toppen nå.

EDIT Rettet skifergass til skiferolje.
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
d12m
04.01.2020 kl 00:28 5002

Produksjonen lagger vel ca 8 mnd på rig count, mener jeg. Skal se om jeg finner igjen grafene. Var en av Holberg sine fredagsgrafer som viste dette tydelig

-edit-
Ikke Holberg, men istedet linken under. Se side 15
https://fingfx.thomsonreuters.com/gfx/ce/7/6817/6799/OIL%20MARKET%20OUTLOOK%20(OCT%202019).pdf
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
Alby
04.01.2020 kl 11:19 4843


Ser dere noen aktivitet rundt Adolo ?
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
alsman
04.01.2020 kl 13:28 4786

Vet ikke om nedgangen i antall rigger siste året har så mye med teknologiforbedringer å gjøre. Det er nok flere årsaker, bl.a. har flere av operatørene operert riggene for tett med derav fallende trykk i brønnene. I flere områder har en rett og slett sluttet å bore pga for dårlig lønnsomhet, Mange av operatørene har gått konkurs og i 2020 regner en med et rekordår mht konkurser, sammenslåing av selskap og oppkjøp. Større selskaper tar over, men det betyr ikke nødvendigvis mer produksjon. Flere av de mest kjente feltene i US shale viser seg å få en langt lavere livstidsproduksjon enn antatt for bare et par år siden. Nedjusterte reserver og lav lønnsomhet betyr at de som skal finansiere "shale-festen" struper finansieringen. Gjeldsbelastningen for mange av selskapene er enorm og medisin har vært å øke produksjon for å betale gjeldsrenter. Etter 10 år med "shale-bonansa" mht produksjon har svært få av investorene fått utbytte og har måtte se verdine på sin aksjer redusert til brøkdeler av hva de var. I mange av feltene produseres mer og mer gass som blir "flaret" eller brent da det ikke er lønnsomt å ta vare på gassen. Det er vel et tidsspørsmål hvor lenge denne praksisen bli tillatt, selv i USA.

Koklusjon blir at selskapene må fokusere på lønnsomhet fremfor produksjonsvolum. For meg virker det som myndigheten i USA (EIA) er langt mer optimistisk mht videre vekst enn de som jobber i bransjen.

“The Wall Street Journal published a damning investigation into the productivity of thousands of shale wells, finding that as time has passed, oil and gas production from shale wells has proved to be more disappointing than previously thought. The report adds more evidence to the conclusion that the WSJ came to nearly a year ago, which raised serious questions about problems endemic to shale drilling.”
https://oilprice.com/Energy/Energy-General/Is-The-Shale-Boom-Running-On-Fumes.html
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
sibira
04.01.2020 kl 14:19 4725

Til aisman

Takk for info - den var interessant 😋

Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
gunnarius
04.01.2020 kl 22:13 4495

Det smeller og bombes ”all over” Irak, som denne fra twitter viser:

#BREAKING #Iran-backed militias launching attacks in Iraq -US Embassy, Baghdad -Al-Jadirya district, Baghdad -Balad Airbase, north of Baghdad -Al-Kindi Camp, Mosul, northern Iraq -Former Presidential Palace, Baghdad https://t.co/VzBHet5i1w

Limer inn en til:

The leader of Iran just committed to "Forceful Revenge" against the US for the assassination of their General.
Iran’s security body pledged to avenge the killing in the “right place and time,” & said they have already decided how to take their revenge.

https://aka.ms/Twitter2BingTranslator

USA har under mobilisering tropper på 3.000 mann.

Som The Telegraph skriver:

Royal Navy deployed to protect British ships in Gulf in wake of Qassim Soleimani's assassination

Hentet fra nedenfornevnte link:

An Iranian official says at least 35 U.S. targets, including warships and Tel Aviv, have been identified for retaliatory strikes as Lebanon’s Hezbollah tell Iraqi soldiers to leave U.S. bases and the White House say an attack can happen ‘within weeks.’

The potential threat was raised by General Gholamali Abuhamzeh, the commander of the Guards in the southern province of Kerman, one day after the top military leader was killed at the Baghdad International Airport.

Abuhamzeh said vital American targets in the region had been identified a ‘long time ago', including ships in the Persian Gulf, the Strait of Hormuz and Tel Aviv.

'The Strait of Hormuz is a vital point for the West and a large number of American destroyers and warships cross there … some 35 U.S. targets in the region as well as Tel Aviv are within our reach,' he said, according to Reuters.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-7851623/Iranian-identifies-35-targets-retaliatory-strikes-General-Soleimanis-death.html

Tiden er på Irans side. Ingen utenforstående kan vite når og hvor Iran eller andre militante angriper. Ved tidligere anslag så nærmest ignorerte markedet risikopremien vs oljepris. Denne gang kommer garantert ikke oljeprisen utenom å innbake risikopremie på flere dollar. Dette vil ligge fast helt inntil krig eller anslag anses objektivt sett som endelig avsluttet. Dvs. i praksis er allerede oljeprisen gitt føringer og prisnivå som uansett består av flere dollar bare i risikopremie. Fra før var oljemarkedet til å balanseres, nå vil Irans kommende handlinger ligge som en klam hånd om oljeprisen. Ingen vet hva Iran vil finne på, hvor og når.

Jeg ”friskmelder” allerede nå i vesentlig grad oljeprisen for 2020.

Kjøp PEN, kjøp BWO kjøp med fordel i O&G selskap som har vesentlig produksjon eller er nær forestående til å innfri nevnte kriterium.

Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
karlman
04.01.2020 kl 22:27 4478

Hvordan bedømmer du DNO i alt dette?
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
gunnarius
04.01.2020 kl 22:42 4453

Det var et spørsmål som krever lang utredning. Noe som ikke gjøres i denne runde. Følger ikke DNO så tett, men undres over nedkjøring i aksjekursen. Blir etter mitt syn for voldsomme greier - gitt de substansielle verdiene er til stede.

Kort fortalt er jo Kurdistan-regionen i nord for sunni muslimene og i sør - og hvor makten utøves - sjia muslimene. Er nok flere innen sistnevnte gruppering som ønsker at USA forlater Irak i sin helhet, men da står Iran (primært sjia muslimsk) , som allerede har sikret et visst grep om Irak, klar til å overta.

Spørsmålet blir: Tvinges USA ut av Irak i sin helhet eller trekker amerikanerne seg i sin helhet mot nord og holder fortet i Kurdistan og bruker USAs allierte som "fotavtrykk". Hva skjer videre i Syria og hvordan kan dette påvirke oljeproduksjonen i Kurdistan?

Som Trump gjorde i Syria ved å sikre oljefeltene, vil trolig også skje i Kurdistan i fortsettelsen.

Hva som er udiskutabelt: Irak vil bli "battlefield". Spørsmålet blir derfor om det blir borgerkrig og Kurdistan m/DNO trekkes med i dragsuget. Det er vanskelig å se at DNOs områder 100% kan skånes fra det som nå tårner seg opp i Irak, men også fra hva som foregår på syrisk side.
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
karlman
04.01.2020 kl 22:46 4450

Takker! Har både BWO og DNO, må tenke gjennom min posisjon i DNO.
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
gunnarius
04.01.2020 kl 22:51 4457

Sitter selv innen olje 100% med PEN. Men det kan være smart å sikre seg ved å satse både på PEN og BWO. Dvs. ikke kun BWO alene. Det er en del usikkerhet rundt BWE IPO, som holder meg litt tilbake - pluss all åpenbar short.
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
gunnarius
05.01.2020 kl 12:12 4189

Hva jeg skriver nå henger ikke direkte sammen med PEN, men angår olje, bransjen og geopolitikk som en helhet.

Er en oppfølging til karlman som spurte om DNO.

Hva skjer om lovforslaget om å be USA med tropper inkl. rådgivere på 5.000 mann i landet blir bedt om å forlate Irak, hva vil skje da?

For DNO vil gjelde i hvilken grad flertall i "motion" (har flertall til en videre prosess og mulighet for fremme av forslag til endelig lov) også angår USAs engasjement i Kurdistan. For da kan det bli virkelig ille for DNO.

170 Iraqi MPs sign resolution motion to expel U.S. troops from Iraq

January 5, 2020

https://www.tehrantimes.com/news/443789/170-Iraqi-MPs-sign-resolution-motion-to-expel-U-S-troops-from
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
sibira
05.01.2020 kl 16:14 4037

– Vi ønsker ikke krig
I intervjuet med CNN sier Hossein Dehghan, den tidligere forsvarsministeren, at deres ledelse alltid har vært klare på at de ikke ønsker noen krig.

– Det var USA som startet krigen. Derfor må de også akseptere våre reaksjoner på deres handlinger. Det eneste som kan stoppe denne krigen er at amerikanerne får et slag tilsvarende det de har påført. Etter det bør de ikke starte en ny runde, sier Dehghan til nettstedet
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
ruda
05.01.2020 kl 20:55 3842

Er dette en DNO tråd?
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
sibira
05.01.2020 kl 21:12 3814

Nei, dette er en PEN - tråd .
Der hvor kursen går opp til uken 😋👍
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
Alby
05.01.2020 kl 21:37 3777


Ruda
Ja, det er en Pen tråd, men det fine med de som skriver her kan stille spørsmål om andre aksjer uten å dra det i lang løp.
Det kalles allsidighet. Nå har jo DNO også en historie knyttet til Pen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
sibira
06.01.2020 kl 00:36 3633

Oljeprisen p.t. På full fart mot 70 dollar, p.t 69,57 dollar PR. Fat Brent olje....

Pen kursen bør vel snart hoppe litt ?
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
sibira
06.01.2020 kl 05:09 3579

Oljepris p.t. Opp til 70,68 PR. Fat for Brent olje.

Oljesmurte Oslo Børs vil nok gå opp idag... eller kanskje jeg tar feil ..at den heller går kraftig ned....

Jeg liker imedlertid IKKE at årsaken er alt bråket i Midtøsten ..!
.... Trump gjør ikke situasjonen bedre...tvert imot .....
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
sibira
06.01.2020 kl 07:23 3525

Fra DN.NO
03:43:40
Morten Iversen
Nervøsitet ved Asia-børsene – Nikkei over to prosent lavere
Børsuroen fortsetter med full styrke inn i en ny uke. Nikkei-indeksen ved Tokyo-børsen, som har sin første handelsdag i år, har startet med en nedgang på over to prosent.

Også i Sør-Korea, Taiwan og Filippinene er det en bred nedgang.

Begge land er avhengig av å importere alt av olje. Oljeprisen har steget i løpet av natten og ligger på over 70,2 dollar klokken 3:40.

«Den geopolitiske spenningen vil sannsynligvis forbli høy de neste dagene», skriver National Australia Bank i morgenrapporten.

Gullprisen har steget med 1,6 prosent og ligger på 1575 dollar for en unse
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
gunnarius
06.01.2020 kl 08:09 3443

Det saboteres, det bombes - kun fortsettelsen vil si oss utfallet. Ikke glem at mens alt dette her pågår, så var oljeprisen rundt $64-65 primo desember, dvs. før eskaleringen. En økning i oljeprisen på ca. $5 er ikke mer enn hva som må påregnes som rimelig og moderat - gitt oljeprisen trolig uansett ville ha blitt underlagt økning ifm. IMO 2020, utflating i shale, OPECs kutt og etterlevelse av egne kvoter etc. Skulle det roe seg drastisk i Midtøsten, vil trolig ikke oljeprisen falle tilbake til med mer enn rundt $65+.. En videre eskalering - the sky is the limit. For hele 2020 - vanskelig å se noen kollaps - snarere en økning fra lavt $60-tall.
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
Rek2
06.01.2020 kl 08:37 3390

Ser ut til at PEN er helt paralysert av hendelsene, ligger og vaker rundt 22kr....
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
batterivann
06.01.2020 kl 08:56 3328

Tror vi venter til åpningen er forbi før vi trenger å begynne å spekulere for mye. Kan ligge my skjult og det finnes flere agendaer og former for manipulasjon.
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
512tr
06.01.2020 kl 09:23 3254

Øretrilling/short styres av de samme folka som i BWO?

Tror ikke det er de samme folka som styrer (shorter) BWO som herjer med PEN, men pga. de nære relasjonene mellom BWO og PEN utnytter de shortingen i BWO maksimalt.

Daglig er det kun en håndfull aktører som handler i PEN (5-6 personer som samarbeider), de samme aksjene blir kjøp og solgt gjennom hele dagen.
Snitt omsetnings volum er vel rundt 200k aksjer daglig, det reelle aksjer som daglig handles er ikke mer en 30-40 k aksjer som kontinuerlig kjøpes/selges mellom de samme aktørene. Selvfølgelig vil en og annen ny aktør handle innimellom, men dette er kun mikrohandler som ikke påvirker kursen.


Skal kursen opp må større aktører inn og feier de som kontrollerer kursen av banen.

Bare minner om at da emisjonen ble gjennomført på kr. 23,90 (22 oktober) var oljeprisen 59,55 USD, nå er kursen 22,50 med en oljepris på over 70 USD. Dvs oljeprisen opp nesten 20% og Pen kursen ned nesten 6%.
PEN og dets småaksjonærer er blitt et nervevrak hvor de prøver å forstå hva som foregår, og selvfølgelig blir konklusjonen at det er Trump som står bak…litt forundelig at Trump har lagt sitt hat på PEN mens andre oljeaksjer stiger😁
Idag fremstår PEN mer som en ”moralsk”politisk aktør og ikke som et oljeselskap som tjener grovt på den geopolitiske situasjonen i verden med etter forholdene skyhøy oljepris.
Hvordan skal dette ende 😁
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
bmw5
06.01.2020 kl 09:38 3211

512tr Tror din beskrivelse av situasjonen i Pen aksjen er antagelig korrekt
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
sibira
06.01.2020 kl 09:49 3185

Kursen holdes nede pga oppkjøp på gang ???
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
piff
06.01.2020 kl 09:57 3155

Skal og legge til at den siste ukes oljeprisløft har liten innvirkning for Pen i det korte bilde. De har hatt sine løftinger og i dagens situasjon som er meget uforsigbar hva gjelder oljeprisen og klimaet rundt oppgangen olje,.
Skulle derimot prisen stablisere seg på dagens nivå rundt 70 usd ut året vil det selvsagt gi et større utslag i aksjekursen. Men pr i dag må det andre godmeldinger til for og trekke kursen opp, Dette kommer.
Så gjenstår det og se når eventulet prisen faller tilbake om kursen blir dratt ned igjen eller holdere seg mellom kr. 22-23. Er jammen ikke sikkert ,markede er forunderlig noen gang.
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
Alby
06.01.2020 kl 09:59 3143


Pen kjøper side !
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.01.2020 kl 10:00 3151

Med oppkjøp på gang ville vi vel sett litt større volumer vil jeg tro - på første timen er det omsatt noen få tusen aksjer - dvs null interesse rundt aksjen p.t.. Men det kan vel ikke være så dumt å kjøpe på rundt 22 kroner - så her er det muligheter i dag..
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
Rek2
06.01.2020 kl 10:34 3061

heller 21,50.... :)
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare