Betydningen av Nordea sitt krav på 16,5 mill USD

MorganKane
REC 22.12.2019 kl 12:42 1471

Litt bakrunn: Nedgangen i høst fra ca 5 kroner til 2 kroner hadde ingen reell årsak utover at JUM var konk og enkelte meglere hevdet at Yulin i praksis ønsket å slå samarbeidspartneren sin (og seg selv i samme slengen faktisk) konkurs. I tillegg til dette gjorde handelskrigen at hele verdenøkonomien bremset opp. Og at fremtidsebitdaen for butte, på kort sikt, var usikker.

Nåtid: Hva har imidlertid skjedd i det siste? Jo, folk har kommet til sans og samling og forstår at Yulin ikke vil begå selvmord og ta med seg rec i dragsuget. Men viktigere, i hvert fall fundamentalt, nedskalleringen av handelskrigen gjør at Butte sine kunder er back on track. Hele semiconductor/elektronikk industrien øker igjen. Som en følge av dette invisteres det for økt produksjon. Og ikke minst fylles lagrene igjen. Dermed må også semigrade polysil og siliane kjøpes inn igjen. Fra REC. Ikke Yulin. Butte kommer raskere opp i 60 mill USD/år i ebitda igjen enn noen trodde bare for en måneds tids siden. Og dermed vil REC garantert fortsette å være svakt cash positive. Husk at rec fortsatt, per q3, har ca 30 mill usd i 'ferdige varer' på lager. Varelageret vil spises av nå i q4 og q1 og kanskje q2 og i praksis har REC derfor ca 76 mill USD i cash (ikke 46 som de står bokført med). Husk at det var jo reduksjon av working capital som gjorde at cashen gikk opp i q3. Hvis nødvendig er det altså ikke noe problem å innfri kravet på 16, 5 mill USD i 2020 engang (når kravet eventuelt kan innfris er jeg usikker på, men uansett ikke før langt ut i 2020). Kravet på ca 16, 5 mill USD har derfor null å si for emisjonssjansene. REC har mer enn nok cash. I verste fall har altså dette en kostnad på 0.5 kroner per aksje. Men som Fattig har vært inne på; dette burde, ihvertfall delvis, allerede vært bakt inn i prisen. Kravet var forventet sier analytikerne. Dermed burde betydningen av kravet være betydelig mindre enn 0.5 kr per aksje, kanskje i realiteten 0 (hvis det bare var timingen som var usikker).

Når det er sagt kan det godt være at det kommer en emisjon, men det er for vekst. Ikke for brannslukking. Vi har fått en investor med helt hinsides mengder kapital tilgjengelig. Og hvis markedet er der så vil de nødvendige invisteringer gjøres. Men det vil nok ikke skje før man har en skikkelig plan. Og man har full oversikt over usikkerheten (hvorav nå en av disse er iferd med å bli borte). Og det vil skje på en måte som ikke vil utvanne småaksjonærene. Kanskje noe ala Norwegian med tegningstettigheter? Eventuelt etter at Røkke har kjøpt seg videre opp.

Uansett, jeg tviler litt på at vi får en emisjon Jeg tror fortsatt at en oppdeling av selskapet også kan skje. Eventuelt at et salg vil skje. Men da av ML. Ikke Butte. JUM var forelsket i ML. Røkke har ingen følelser, what so ever, av hva som er 'kjernevirksomheten' til REC. Til denne aksjekursen, hadde ikke det vært gøy å få solgt ML, for eksempel til batteriindustrien (som kan nyttegjøre seg av de fremførbare underskuddene og trenger silisium i bøtter og spann)?

Når det gjelder timingen til Nordea så er det heller ikke mye tvil om at kravet kom nå pga Røkke har tatt over. Men kan det ha vært Røkke som pushet på? Uansett, jeg tror det også vil bli fortgang i skattesaken. Som nevnt over, Røkke ønsker nok all usikkerhet bort. Kanskje fordi bruden gjøres klar for salg. Men til alle analytikeres overraskelse kan det være ML, og ikke Butte, som er bruden.

Mitt råd er fortsatt å ikke selge. Vent til vi vet hva Røkke sine planer er. Det er helt sinnsykt med muligheter for en med litt kreavitet og teft til å få 'Nye rec' til å få penger på konto/bli en pengemaskin igjen. På kort sikt skal jeg dog innrømme at jeg ikke vet hvordan aksjen reagerer. Men vi kan godt få en rekyl på mandag. Jeg kan i hvertfall ikke forstå at kravet til Nordea skal klare å pushe aksjen videre nedover. Det er ingenting fundamentalt som tilsier det. Rec er verdt helt rått mye mer enn 2,5 kr/aksjen.
senots
22.12.2019 kl 12:55 1436

Jeg lurer på om garantilånet blir krevd nå for å unngå foreldelse av kravet. Ellers ville det være rart å sende krav før boet er oppgjort. Det gjenstår å se hvor mye som skal betales.
Slettet bruker
22.12.2019 kl 14:04 1305

når blir det foreldet for innkrevelse ?
questi
22.12.2019 kl 15:37 1174

Tror ikke selvet lånet blir foreldet noen gang, men erstatningrettighetene til de som måtte ha krav kan sikkert bli foreldet..
Det er et lån REC har hos Nordea som må tilbakebetales uansett en eller annen gang.

Det som ikke er avgjort er:
- tidspunkt(ene) når erstatningen(e) utdeles
- hvem Nordea skal viderebetale erstatningene til
- beløp fordelt på de ulike parter (hvis det er flere)

Dersom ingen er berettighet erstatning, blir lånet bare avsluttet og REC leverer hele beløpet tilbake til Nordea ubrukt.
I den situasjon lønner det reg for REC å tilbakebetale til Nordea så snart som mulig, så REC slipper å holde på et lån og betale rente på det.
Redigert 22.12.2019 kl 15:44 Du må logge inn for å svare
Hjembrent
22.12.2019 kl 19:46 954

Takk for en nyttig gjennomgang.