NEL - og den første millionen!

Hammers
HAMMER 22.12.2019 kl 21:11 15680

Her er en flott KLASSISK låt - som "lesemusikk"; https://www.youtube.com/watch?v=fR4HjTH_fTM

Når man handler på børs er det alltid greit med en liten pekepinn om kursen - sett opp mot de underliggende verdier!
En slags sikkerhet for ikke å risikere innkjøp av "katta i sekken" - over tid. At man ikke kjøper "utvannet medisin" fra en homeopat!

Det er flere tall man kan gripe fatt i, men tradisjonelt har P/E vært en grei gjenganger. Aksjekurs delt på inntjening.
Dess lavere tallet er - dess større "verdier" får man igjen for egne investeringer!

For ulike bransjer varierer tradisjonelt vurderingene av en "fair" PE.
I solide og trausete selskaper ligger tallet gjerne svært lavt - mens det innen high-tec og slikt (vekstbransjer) ligger langt høyere.
Når PE begynner å overstige 100 eller i hvert fall 200 vil de fleste anse caset som svært dyrt - sett mot det underliggende!

Eks; banker er trauste og forutsigbare med relativt lav PE. På 80-tallet husket jeg truste ELK hadde en PE rundt 3-6.
Det var også flere skyhøye vurderinger av selskaper som aldri maktet overskudd. Da krakket kom ble alle tatt av flommen.
____________________________

NEL er slikt selskap som aldri klarer overskudd. Tapene fortsettere i stadig større grad for hvert eneste år!
Fra starten i 2014 er rekka slik (jeg benytter selskapets egne Operating Losses):
MILLIONER i MINUS: 11 - 14 - 55 - 117 - 196 - 191 (etter 3 kvartaler. 2019 ender kanskje rundt minus 250?).

Det er ikke ETT tegn på positivitet. Dess større omsetning - dess større tap!
For også omsetningen har vokst noe tilsvarende i perioden.

Hydrogen er et område der det ser ut som om det er UMULIG å tjene penger. Gå med overskudd!
Øystein Spetalen (Utdannet sivilingeniør innen petroleumsteknologi) skjønte dette da kursen sto i 2-3 - og han solgte.
I ettertid skjønte han nok ikke at kursen skulle havne på 8,40 - og det gjør ikke jeg heller.

Stigningen har uansett ikke noe med REALITETER å gjøre.
Den minner mest om et pyramidespill der det ikke skapes noe som helst - og der det fort kan SMELLE dersom et ledd i pyramiden forsvinner!
Eks at de insiderne (hvis LOCKUP ble opphevet i starten av desember) plutselig selger seg ut. Slikt KAN være en utløsende faktor.

Så ille er ståa - at HVIS NEL en eller gang i framtiden klarer EN LITEN MILL i overskudd ila ett år, ja da ligger PE på astronomiske 10 500.
Et tall som er ganske langt unna gamle ELK's lave PE 5. NEL har i dag PE på MINUS 23!!!

Så langt oppfører negativiteten seg stadig mer som universet. Et univers som stadig beveger seg lengre unna NULL. Fra The Big Bang!
1 liten MILL er nå ca 250 mill unna - og til neste år er det ENDA fjernere! Universet er i en konstant ekspansjon!

Hilsen Hammers.......som selv IKKE er i tvil om hva han ville ha gjort dersom han var en av insiderne.........!
Kanskje DE venter på årsskiftet - av skattemessige eller andre årsaker? Jeg vet ikke om JEG ville ha ventet så lenge!

Joda, NEL har en LANG og "KRONGLETE" vei å gå - for å karre seg til +1 mill!
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Hellboy
26.12.2019 kl 04:32 4003

Shinkage, jeg syns du er en veldig bra skribent. Jeg håper du ikke brenner deg ut på å diskutere med Hammers som er preget av litt vel mye hybris.

Spar energien til innlegg det er verdt å bruke tid og krefter på.

Her har Hammers ment at vi alle burde gjort som Spetalen og solgt på 2-3 kroner, samt vist at han mener hydrogen er petroleum. Fra uttalelsene om ØSS utdannelse og at da kan han alt om hydrogen siden han er utdannet i dette.

Så mr 100% har tatt 100% feil. Du er nok spot on på analysen din om selvbilde Shinkage.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Atomvinter
26.12.2019 kl 08:03 3974

Det blir spennende å se hva slags kursmål sjefshausser Analysesjef Karl-Johan Molnes i Norne Securities vil legge frem for NEL i 2020,

https://e24.no/boers-og-finans/i/zGlJgq/venter-kraftig-hopp-i-nel-aksjen

Ser vi snart kursmål 15 kroner fra sjefshausseren?

Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
coccoman
26.12.2019 kl 08:24 3973

Jepp, jepp endelig en tråd med frisk meningsutveksling. Diskusjonen har dessverre sklidd noe ut fra utgangspunktet, om kursen på 8,50 - NEL til over 10 milliarder - er overprising eller om aksjen skal videre opp?

Noen hevder at man må eie eller shorte for å ha rett til være meningsberettignet om en aksje har på forumet. Hva er det slagt tøv? Å advare dagens askjonærer er vel helt fair på et åpent foum. At menigheta da reagerer bør heller medføre gode argumenter for videre oppgang enn personagrep og usakligheter. Så langt ser jeg ET godt argument for videre oppgang, at tyskerne blar opp 15 milliarder (12 kr per aksje) og kjøper opp NEL. Bra! - så kan man diskutrere hvor realistisk det er? Ellers er konklusjonen så langt at det er lurt for NEL-aksjonærene å ta gevinst og sikre seg - take it or leave it.

GPP om 50% sjanse for oppgang/nedgang - hallo, uinteressante fakta som alle vet og er ren avsporing av debatten.

Det jeg og mange ønsker av forumet er konkrete kjøps- og salganbefalinger av enkentaksjer med begrunnelser. Så kan man revurdere egne handler. Gode råde greier og tør kun noe få å komme med her - salgsanbefalinger koster pepper og usaklighter, men er gull! Kjøpsanbefalinger ser man hele tiden, de fleste er ubegrunnet drøm om rikdom. Svadaprat og sutring må man ta med kjøpet, noen ganger er det god underholdning ;O)

Fortsatt god jul aksjegamblere! 2020 er jo året vi alle blir rike gjennom kvalitetssikret gambling! Hau, hau.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Hammers
26.12.2019 kl 10:46 3887

Kokko.
Fint og oppsummerende innlegg du kommer med.
De som mener man enten MÅ ha aksjer - eller MÅ ha shortet - for å være meningsberettiget - ja de må befinne seg langt utpå "bøgda" et sted.

En del skribenter her inne har NULL å bidra med når det gjelder aksjerelatert innhold - "men du verden for noen menneskekjennere de er".
Ja, nesten ikke grenser......der de vrir og vrenger på alt man sier - kun for å få det tilpasset sine egne usanne påstander.
_______________________________

Hvis vi heller setter strek over persondebatten kan vi heller få fakta på bordet igjen;
- NEL har Operating losses på 200+ mill pr år. Tallet er stadig STIGENDE.
- For å oppnå overskudd - "en vakker dag" - må denne trenden snus. KRAFTIG. Ingen skjønner hvordan, men det må gjøres!
----------------------------------
- Når selskapet ila ett år har tjent 1 mill ligger PE på astronomiske 10.500. Ingen OVER - ingen ved siden?
- Når NEL har tjent sin 1. mill må fortjenesten deles på 1,2+ milliarder aksjer. Overskuddet blir kr 0,0008 pr aksje. 8 hundredeler av ETT ØRE!
- Når NEL har tjent 100 mill ila året 🤭🤭🤭 - ja da blir fortjenesten pr aksje hele 8 øre (hvis det ikke gikk i surr med alle nullene bak komma).
- Dette selskapet minner mest om et pyramidespill. En pyramide med insidere på toppen - båret av småfolket. Et slags FØYDALSAMFUNN.
- Alle pyramider har det med å rase sammen eller smuldre opp. Kanskje NEL også skal gå mot naturlovene - i tillegg til de økonomiske lover?
- Det beste for aksjonærene er en NY tysk invasjon. Det verste selvsagt at dere våkner en morgen og registrerer at pyramidetoppen(e) er borte?

Hilsen Hammers......lei av å diskutere seg selv.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
omans
26.12.2019 kl 11:18 3873

Du er litt artig skrue mhp endel ting, bra nick.
Så nel aksjonærer bør selge og sikre seg ja (?)
Så hvem skal kjøpe disse aksjene uten å kunne kalle seg nel aksjonærer etterpå? Det er jo iallefall idioti å kjøpe på disse nivåene, ikke sant ? Kanskje Clearstream kan kjøpe de, meget usaklig av H og blande inn tysk okkupasjon for 80 år siden inn debatten. Tyskland er sammen med et par andre land langt fremme vedr hydrogen satsning.

https://www.electrive.com/2019/11/05/germany-expands-hydrogen-infrastructure/

Å advare aksjonærer er fint sikkert, men gir ikke all verden mening hvis det ikke er mot mindre vitende. Det ble advart mot aksjen også på betydelig lavere kurs enn dagens også. Kanskje på tide med innrømmelser, i all ydmykhet.

Du krever konkrete anbefalinger av enkeltaksjer med begrunnelser, så du er litt naiv. De fleste som skriver gjør det i utgangspunktet pga man tror noe vil gå opp eller ned, og ting blir farget av egne plasseringer. Om du vil ha noe konkret mer, kan du jo abbonere på analyser fra DNB eller andre, dvs ingen har fasit, og tar man feil blir det "aldri" glemt på et forum. Hus blir tilgitt fort.

Mener å huske H advarte stort mot NAS når bunnen var nær, noen lagde egne tråder på at de ble misledet av han, antakelig mest som konfrontasjon. Hvorfor ikke anbefale kjøp av NAS på 30 kroner? Noen ganger er det artig å tjene også, ikke bare unngå å tape.

Det er mange eksempler, "Oslo børs synger på siste verset" etc...


Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Shinkage
26.12.2019 kl 11:26 3877

Hehe, neida - det går bra. Dette er en helt standard utvikling av akkurat den dialogen der.

Nå har det havnet over på nivået "amerikansk valgtaktikk" - ikke første gangen :-)

No problem, og takk for støtten.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Hammers
26.12.2019 kl 11:26 3880

Omans.
Hvor mange ganger skal du fortelle den samme usannheten? Helt til den blir en sannhet?

Alle mine tråder om "NAS ved 30" handlet om HVIS dette nivået ble brutt. Dette skjedde aldri på en skikkelig måte.
Derfor kom det ingen spådom fra meg. Mine FORUTSETNINGER inntraff aldri.

Hilsen Hammers.......som foretrekker NEL på denne tråden.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Shinkage
26.12.2019 kl 11:41 3868

Nei, man må ikke eie aksjer for å kunne være meningsberettiget om en aksje. Jeg stiller bare spørsmålstegn ved motivasjonen ved å rase fra tråd til tråd i de såkalte folkeaksjene og jevnlig "advare" og latterliggjøre de som har investert i aksjen. Dersom du synes dette virker helt normalt, og er del av et slags frivillighetsarbeid jeg ikke har hørt om, så flott for deg. Jeg synes derimot det er ganske suspekt, og til tider lite troverdig.

50% sjanse til å ta 100% feil er selvsagt ikke noe aksjeråd - det skjønte du også. Det var et innspill til Hammers om hans sjanse til å få rett eller feil ifm NEL. Jeg tror derimot ikke han er helt enig i det for å si det mildt :-). Jeg tror han mener han sitter med alle fakta som forteller hvor dette går, slik at det egentlig ikke er mer å diskutere.

Siden han henger seg opp i at jeg faktisk prøver å lese og forstå meningen det han skriver, så kan han jo bekrefte eller avkrefte akkurat det selv.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.12.2019 kl 11:47 3884

Mer enn ett år siden SS sa at det var mye tomme ord fra Skinka og hans tastatur.

SS har tjent gress på aksjer i år, tviler på at Skinka hat klart det. 📉📉📉

Skinka, få deg noe søvn og ha litt jul med familie om du har familie da.

SS
KNM

PS NEL er maks verd 10 øre.

Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.12.2019 kl 11:59 3931

Bra skrevet! 👍🏻👍🏻👍🏻
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Shinkage
26.12.2019 kl 12:48 3888

Ok, så da skal jeg gjøre et lite eksperiment ved å la Hammers få enerett på sarkasme, ironi og "latterliggjøring", siden det er helt absurd hvordan det er mulig å klage på at andre kommer med litt holdningskritikk, men samtidig i hver eneste innlegg selv strør på med flåsete betraktninger om meningsmotstandere i nesten hver eneste linje. Jeg ser nå, rett før jeg poster dette, at Skipssjefen også har kommet på banen, så da skal de begge få nevnte enerett.

Så nå får vi se om dette ender i nærheten av en faktisk diskusjon.

Jeg kan begynne med en kommentar til Atomvinter vedrørende Karl-Johan Molnes, og hans åpenbare positive innstilling til NEL. Hammers viser jo til at han har egeninteresser i å være positiv til NEL, så da får vi utelukke ham. Saken er vel bare den at det etter hvert er langt flere som har valgt å være positive.

I en tosiders "Ukens selskap" analyse i Finansavisen lørdag sier analytiker Jonas Meyer i Sparebank 1 Markets at NEL er en het kandidat for "top pick" også i 2020. 20.09 mente Espen Gønstad i Investech at NEL var blant de mest spennende aksjene i Norden. Han sier "NEL viser en sterk utvikling innenfor en stigende trendkanal på mellomlang sikt.". Andre som har tatt inn og/eller anbefalt aksjen er Alfred Berg Kapitalforvaltning og Delphi Fondene. Delphi lastet opp for i overkant av 20 mill kroner i NEL aksjer på slutten av sommeren. NEL står nå med tre kjøpsanbefalinger og én salgsanbefaling blant meglerhusene. Altså - vi snakker ikke om bare Molnes i Norne.

Så da går vi over til Hammers "fakta på bordet".
- Operating losses er vel stigende fordi omsetningen er stigende, mens det prosentmessige tapet reduseres. Resultatet i Q3 var minus, men bare halvparten av tilsvarende resultat i fjor. Så, da blir det kanskje litt misvisende i analysen å si at ingen skjønner hvordan trenden kan snus. Q3 viste en positiv utvikling, men du påstår egentlig det motsatte.

- Jeg tror ikke P/E er relevant i prisingen av NEL på nåværende tidspunkt. Alt som blir uttalt av meglere og analyser sier enten ingenting om de underliggende tallene eller de sier at de underliggende tallene ikke støtter dagens pris, men at prisen heller ikke er basert på disse tallene. Så poenget her er vel at det ikke er noen feil med tallene til Hammers, men at de ikke benyttes av noen når det gjelder dagens prissetting. Alt er relatert til forventning.

- Det er ikke noen tvil om at det kan ta lang tid før det foreligger utbytte fra NEL, og til de har tjent inn igjen alt som har vært investert. Det har derimot etter min oppfatning, og tydeligvis veldig mange andre sin også, heller ingen betydning for prisfastsettelsen eller kursutviklingen.Jeg har uansett ikke tenkt til å sitte å vente til alt er tjent inn igjen. Jeg er er mer enn happy på å eventuelt selge NEL for godt etter å ha hentet ut en god gevinst.

- De resterende punktene er vel ikke noe jeg kan komme med noen fornuftige kommentarer til, og siden jeg nå har gitt Hammers eneretten på å ikke være saklig så lar jeg det ligge.

Når det gjelder oppkjøp fra Tyskland er jeg usikker på hva jeg tror. Jeg har ikke klart å se noen signaler på plutselig oppkjøp av noen få store konti hos Clearstream. Clearstream representerer antageligvis hundrevis eller kanskje tusenvis av småsparere. At andelen hos dem øker mens den reduseres hos Nordnet har sikkert bare bakgrunn at det er sterkere driv og fokus på fornybar energi i form av Hydrogen utenlands enn i Norge akkurat nå.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Shinkage
26.12.2019 kl 13:17 3848

Ja, jeg ser dere mener det :-)

Jada, jeg har familie, men takk for den velmente bekymringen.

Fint å høre at du har tjent masse penger i 2019. Selv har jeg vel vært på en blanding av kortsiktige og lansiktige investeringer, stort sett med en portefølje bestående av 5-6 aksjer. Forsøk på kortsiktig gevinst har slått begge veier, noen med suksess og noen uten. Jeg har ikke regnet på detaljene, og de er det sikkert heller ingen som er interessert i. Portføljen er vel nå verdt rundt 30% mer enn ved starten av året, og selv om den ikke er 100% identisk da og nå, så er det likevel greit nok svar på det du spør om.

NEL er visstnok verdt 8,54 :-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.12.2019 kl 15:14 3762

Ofattlig svagt av norske hus at ingen ha kursmål 1 kr. Veien går via clearstream-salg, no nikola, en eller 2 explosioner og galopperande kostnad.

Ja, explosioner för nel vill ikke åtgärda design og konstruktionsfelen som myndigheter kräver, nel sier det er bra grejer.

Vid 1 kr blir det min dårligeste investering nånsin.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Shinkage
26.12.2019 kl 16:05 3710

Ja, selvsagt så dukker XYZ opp også.....

Jeg klarer å lese det han skriver, men som vanlig forstår jeg dessverre ikke hva han spør om...., eller hva han kommenterer på.

Anyone....?
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.12.2019 kl 16:21 3685

Skinka; selger du snart?

SS
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.12.2019 kl 16:40 3662

Shinkage,

les då hellre q3-rapporten. Det klarer du fint.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.12.2019 kl 16:41 3662

Frodon, på tide å aktivere kontoen igjen.

SS
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Shinkage
26.12.2019 kl 17:08 3631

Slettet bruker skrev Skinka; selger du snart? SS
Tja, usikkert - satt med den lenge før salg på en topp midt i november. Etter det har jeg daytradet den noen ganger med noen OK gevinst. Har sittet med den en uke nå, og tror egentlig den på middels sikt vil fortsette oppover litt til basert på mye positiv omtale og noen nye småkontrakter.

Det som kan stoppe det er selvsagt et salg fra disse med "lock up" aksjene, men jeg tror ikke det skjer nå da det ikke skjedde rundt den 04.12. Jeg tror de ser litt mer mulig gevinst. Med den positive trenden klarer jeg heller ikke å se at noen av insiderne plutselig skulle velge å hente ut en stor gevinst nå.

Emisjon ville de kun ha behov for om det dukker opp en kjempekontrakt, der de må investere i utvidet kapasitet for å kunne håndtere kontrakten. I så fall vil emisjonen bare føre til midlertidig fall.

At Nikola avtalen plutselig skulle smuldre bort, eller at det blir noen negative ettervirkninger av betydning etter Sandvika tror jeg lite på.

Men, dette er som sagt bare det jeg tror, så får tiden vise hva som faktisk skjer. Fredagen blir interessant, og vil kanskje gi en pekepinn. Kursen har 8 dager med oppgang nå (uvanlig), så en liten dropp før nyttår bør ikke overraske noen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
omans
26.12.2019 kl 17:46 3599

Ok, men hva er det du egentlig mener nå da ?
Vedr NEL mener jeg, annet enn at den er overpriset pga at de ikke har tjent penger, og visstnok ikke kommer til å gå med overskudd på meget mange år.
Jeg tenker på kursen. Hvor skal den herfra? Det er den man oftest er mest opptatt av. Ser du skriver at TA ikke gjelder for NEL, pga du mener PE er retningsgivende for en annen kurs en det vi ser idag. Kurs idag er 8.54 som kjent. Det er tekniske motstandsnivå på 8.62 og 8.91.
Ut ifra hvordan du skriver, kan en tolke det som du mener kursen burde gå til 1krone ?
En kan ikke si at TA gjelder kun for aksje en selv bestemmer seg for at skal gjelde for.
Så da vil jeg si med forutsetning av at 8.62 og 8.92 brytes, så skal kurs til et sted ved 12.3-12.6 kroner.
For selskaper som bl.a. NAS, greit at det ble nevnt forutsetninger, men antar det var ment som en kraftig advarsel til nervøse potensielle aksje kjøpere/selgere.
Kanskje unødvendig å blande seg da for mye inn, basert på TA.(?) Fint hvis det er velmenende....
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Jono
26.12.2019 kl 18:28 3563

takk for dine tanker, men som jeg også minnet om REC -- som var verdsatt til 10-talls milliarder, om ikke hundre milliarder eller mer, og noe ikke minst MDG bør ta innover seg, at ikke så lett å skape nye grønne arbeidsplasser når vi må konkurrere med Kina i en tilsvarende tråd!

selv har jeg ikke foretatt meg noen ting så langt i år, men fikk et skudd for bauen, da det smalt i sommer, men håper og tror at blir en vinner neste år også.

her i Norge, har det vært for meget fokus på EL biler, milliard støtter til Tesla med flere, bare for at et klima regnskap skal gå opp?

ja, kan virke som AT noen har kommet på banen nå, men så alt for sent dessverre kanskje, og at NEL er en del av et tysk konsern og som sikkert er positivt for alle oss aksjonærer i NEL, men ikke for landet vårt Norge, hvor noen må ha sovet i timen -- kanskje han, hen eller hun drømte om å kjøpe seg en Tesla bil selv kanskje? :-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.12.2019 kl 22:28 3430

Nestoren Sissener setter nok short i NEL.
Fra E24 i kveld;

Selv mener han en rekke såkalte «grønne» selskaper er overpriset, og at det ikke er fundamentale forhold som inntjening som drar aksjekursen oppover.

Han utelukker ikke å innta flere shortposisjoner i den type selskaper.

– Det er definitivt på radaren. Når pengeflyten inn i grønne aksjer slutter skal jeg begynne å shorte de selskapene som ikke tjener penger, men som er konseptaksjer, sier Sissener.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Shinkage
26.12.2019 kl 22:58 3377

Om man leser den artikkelen virker det ikke akkurat å være noen sjanse for at det skjer i nærmeste fremtid. Det er nok bare å fortsette julefeiringen som normalt :-). Først må han nok sikkert få tilbake pengene sine fra Tesla Shorten. Så skal han velge å gjøre det han sier at han ikke utelukker å gjøre, og så skal han velge NEL som kandidat. Skjer neppe de første par dagene, hehe.

Poenget han er jo ellers relevant nok, for på sikt vil de som ikke synes å ha noen fremtid uten nye (eller selv med) massive innsprøytninger få selvsagt bli offer for omfattende shorting. Nå er det jo flere som allerede har prøvd seg på shorting av NEL uten spesielt stort helle, men om Sissener gjør det så påvirker det nok sikkert de norske småinvestorene i større grad.

Jeg tror for øvrig ikke at NEL er den som vil stå øverst på lista om det du antyder eventuelt skulle skje, med mindre det blir fullstendig kontraktstørke for dem i første halvår.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.12.2019 kl 23:00 3371

OSE sin største oppblåste grønne aksje, NEL - tipper den står øverst.


SS

PS: hvilken PE har NEL i dag?
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Shinkage
26.12.2019 kl 23:17 3323

Ja, det er mulig, og om den står øverst på det tidspunktet Sissener eventuelt skal velge én eller flere kandidater får vi ser når den tid eventuelt kommer :-).

P.S. Du kan slutte å spørre meg om PE på NEL, for jeg bryr meg overhodet ikke om hva PE er på denne aksjen nå. Jeg tror faktisk ikke én eneste én av investorene i NEL bryr seg noe som helst om hva PE er på NEL i dag. Og det inkluderer deg.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Hammers
26.12.2019 kl 23:28 3308

SS. Fin link du viste til.
Joda, også proffene ser nok det samme som meg - og de undrer seg nok også hvorfor aksjen har steget som den har.
Ellers enig i det du sier ang toppen av lista. Ingen andre er så overvurdert som det NEL er. Det dette tråden handler om!

Ellers tenker jeg; Hvordan reagerer insiderne uten lock-up når/hvis de etter hvert merker at kursen kan komme under press?
Min påstand er altså at DE VET hvor overpriset NEL er - og hvis de ser en formuestrøm i negativ retning......så?

Om årsskiftet har noe med et evt salg å gjøre har jeg en tid grublet litt på.
Ikke kommet til et entydig og klart svar - så jeg vet ikke. Det KAN likevel tenkes? Det må også finnes kjøpere til en større post.

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Hammers
26.12.2019 kl 23:30 3304

Kanskje derfor dere er så sveiseblinde som dere er!
Dere vet ikke hva dere driver på med!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Shinkage
26.12.2019 kl 23:37 3286

Bare av nysgjerrighet - sikter du bare til meg og de andre på forumet, eller til absolutt alle investorene i NEL?

Jeg har svart saklig på spørsmålene dine tidligere i kveld, for du etterlyser jo saklig diskusjon.

Har du tenkt å følge opp på det, eller blir dette som vanlig bare en monolog, og de sedvanlige harselerende kommentarene?
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Shinkage
26.12.2019 kl 23:49 3266

Hammers - alle vet at NEL er overpriset. Hvorfor fortsetter du å gjenta det som om ingen visste det? Proffene vet også godt hvorfor den har steget som den har.

Sissener har ikke oppdaget dette plutselig, mens du har visst det hele tiden. Hans poeng er at han vil vurdere å begynne å legge press på de grønne aksjene som ikke snart begynner å levere, og begynner å miste investorenes tålmodighet. Han sier han vil gjøre dette "når pengeflyten inn i grønne aksjer slutter". Han vil neppe gjøre det dersom den forsetter, eller dersom den slutter å være nødvendig.

Jeg tipper derfor at insiderne uten lock up ikke lar seg påvirke spesielt av denne uttalelsen med det første.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Hammers
26.12.2019 kl 23:49 3264

Det var rettet til deg. Jeg svarte på ditt innlegg.
Hvis du ikke har peiling på hvilken PE selskapet har (-23/10500 den dagen NEL tjener 1 mill ila 1 år), ja da tror jeg at du er en av de rendyrkede amatørene som kjøper på floskelen; "Hydrogen er framtidens drivstoff". Dere som frigjør dere fra alle økonomiske lover for å delta i dette eventyret.

Husk; Ikke ALLE eventyr har en lykkelig utgang.
F.eks regla om "Pannekaka" som en hel haug av aktører skulle fange.

Det endte til slutt lykkelig for Grisen, som til slutt fikk pannekaka til å legge seg oppå trynet sitt,
men for Pannakaka ble det den reneste katastrofen. http://runeberg.org/folkeven/005.html

Heller ikke for de andre aktørene gikk det så bra. De kastet bort massevis av energi - helt fånyttes!
Vel, slanke ble de nok av all trimmen - og fordi det ikke ble noe pannekake på dem. En MAGER trøst!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Shinkage
27.12.2019 kl 00:23 3230

Så med andre ord - du er ikke ute etter noen seriøs diskusjon, men bare ute etter å gjøre narr av de som ikke mener det samme som deg.

Jeg har svart deg på dette med PE i tidligere innlegg, men du har ikke svart på det.

Jeg sa ikke noe som helst om at PE ikke ville være interessant i fremtiden, men jeg sa at det ikke var relevant nå for de som investerer i NEL nå (og det gjelder ikke bare meg, men alle som investerer i NEL). Hadde dagens PE hatt betydning hadde ikke en kjeft kjøpt en eneste aksje. Det hadde de ikke gjort i noen av biotek selskapene heller, ei heller i en rekke av de andre grønne new-tech selskapene på børsen. Selv Skipssjefen som mener NEL er verdt 10 øre, har nok både kjøpt og solgt plenty med NEL, så da har han neppe vært opptatt av dagens PE (selv om han spør meg om det i ett sett).

Flere av biotek selskapene har null inntekt, så da går PE mot minus uendelig. Så betyr det at ingen selskaper som driver medisinsk forskning med investerte midler har livets rett?

Jeg vet ikke om hydrogen blir fremtidens drivstoff, men det er mye mulig. det er veldig mange som ser ut til å mene det akkurat nå - inklusive en stor rekke av proffene (som jeg nevnte i innlegget du ikke gidder å besvare). Sitat fra Jonas Meyer i Sparebank 1 Markets gitt til Finansavisen lørdag -" vi tror det kan være lurt å kjøpe NEL før før hydrogen skal vises frem i storskala under OL i Tokyo i 2020".

Så, jeg avstår fra å komme med noen kommentarer som sikkert kunne vært på sin plass, og etterlyser igjen den seriøse og saklige diskusjonen du selv har etterspurt.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Hammers
27.12.2019 kl 00:39 3206

Gjøre narr av?
Etter hvert har jeg jo funnet ut at det er den reneste folkeopplysningen jeg bedriver her inne.
Du sa da nettopp selv til SS; "P.S. Du kan slutte å spørre meg om PE på NEL, for jeg bryr meg overhodet ikke om hva PE er på denne aksjen nå. Jeg tror faktisk ikke én eneste én av investorene i NEL bryr seg noe som helst om hva PE er på NEL i dag".

Nei, bare hold på med eventyrene dine. Også de fleste biotekselskapene (som nevnes) kommer til å konke etter hvert.
Historisk sett gjør de det. Skjønner etter hvert at det ikke er forståelse eller fornuft å få ut av deg. Du som ikke vet hvor i "landet" du befinner deg!

Tenk deg forresten et annet scenario; TENK hvis det etter hvert kommer et nytt globalt børskrakk.
Hvem tror du raskest vil bli nullet ut? De med PE på +700 - +100 - +50 - +25 - +5 - minus 25 - minus 50?

Hilsen Hammers.......som avslutter diskusjonen med deg. Sorry to say, men du virker hjernevasket!
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
omans
27.12.2019 kl 00:40 3197

Tror ikke det hjelper å si noe mer "fornuft" til han, det vil aldri nå helt inn. :) Det kommer kun forsvarsposisjon, der grunntanken hans er urokkelig. Jeg antar han mener at ingen som leser tråden bør kjøpe aksjer i Nel og at alle som har aksjer og leser tråd bør selge. Dette pga inntekter pr idag, PE idag, og nærmeste fremtid kvartaler uten overskudd :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Shinkage
27.12.2019 kl 00:47 3179

Ja, jeg skjønner godt hva han mener, og jeg har aldri sagt meg uenig med tallene han presenterer.

Han er bare totalt ute av stand til å diskutere dette på andre premisser enn sine egne.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Hammers
27.12.2019 kl 00:47 3178

Hvis underskuddene hadde avtatt hadde det vært et snev av håp.
De gjør ikke det. De akselererer. Akselererer med akselererende omsetning!

DET er urovekkende. Akkurat som utvanningen er urovekkende. Akkurat som lockup'en er det samme.
Det er veldig mye uro rundt FORHÅPNINGENE om NEL.

Hilsen Hammers.......som aldri har anbefalt noen å selge. Det er ikke mitt valg. Jeg forteller heller fakta.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
optimist68
27.12.2019 kl 01:22 3132

Å du er så god. Dine fakta er like lite verdt som din egen personlighet
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Shinkage
27.12.2019 kl 01:31 3124

Hjernevasket? Er det virkelig ditt seriøse svar? Du er altså overhodet ikke i stand til å lese noen motargumenter mot dine innspill, og klare å diskutere dem på en høflig og normal måte?

Vel, da antar jeg at de andre som måtte lese innleggene her inne vet hvor vi begge står. Jeg har for n'te gang svart på hvert enkelt av dine punkt (ref. innlegg fra i går kl 10:46) på en saklig måte (uten morsomheter, eller noen forsøk på å "henge deg ut"), og du har igjen bare ignorert det og i stedet kastet deg på den vanlige linjen med spydigheter og sarkasme. Jeg har nemlig ikke noen problemer med dine tall, eller at du ikke har tro på visse selskap. Jeg sliter bare med å forstå hvorfor du ikke klarer å faktisk diskutere dette uten at du konstant må drite ut folk.

Ja, jeg sa akkurat det du skrev til SS - jeg mener at PE ikke er relevant nå, men jeg skjønner selvsagt at den vil være det i fremtiden. Jeg skjønner også at det innebærer større risiko enn feks å putte pengene i respekterte norske selskaper som har vært på børs i årtier. Jeg nevnte faktisk ingen spesielle biotek selskaper, men det er helt riktig - de kan konke, men de kan også skape eventyrlig suksess. Dette kalles evolusjon, og hvor skulle verden egentlig vært uten den? Å investere i selskaper som jobber med evolusjon er risikofylt, og ikke for alle. Du omtaler det derimot som om det skulle vært idioti. Det kan gi stor gevinst og det kan "frarøve" deg all kapital.

Et globalt børskrakk vil i større grad påvirke et sårbart selskap i "forskningsfasen", og som er avhengig av funding og kontrakter for å overleve. Helt korrekt - jeg har aldri vært uenig i det. Disse selskapene hare langt høyere risiko forbundet med seg enn de etablerte selskapene. Det betyr vel derimot ikke at ingen bør ta den risikoen?

At du ikke er villig til å ta den risikoen er din sak, men du er ikke noe smartere enn andre av den grunn - du er bare mer risikoavers.

Folkens - hva er egentlig poenget med dette debattforumet? Dette er nemlig ikke noe debattforum - dette er bare såpekasse i Hyde Park.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Shinkage
27.12.2019 kl 01:40 3111

Underskuddet for Q3 var langt mindre enn forventet og halvparten av samme kvartal i fjor. Omsetningen var også større enn forventet, og det samme var ordrereserven. Enten så leser vi helt forskjellige rapporter, eller så er du sier rett og slett ikke riktig. Underskuddene akselererer slettes ikke, de avtok i Q3.

Så, for å være etterrettelig betyr ikke det at alle problemer er løst - det er fremdeles utfordringer knyttet til å skape lønnsomhet i NEL. Hammers maler bare ting i den svartfargen han selv ønsker seg.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Atomvinter
27.12.2019 kl 02:19 3079

He-he, akkurat i Q3 avtok underskuddet bittelitt sammenlignet med 2018. Hva med Q1 og Q2? Uansett er det fortsatt underskudd og LANGT unna overskudd.. Løkke uttalte selv at NEL skulle gå i pluss fra og med Q4 2018.

Godt gjort å fremheve det ene kvartalet! I nesten alle andre kvartaler har underskuddene økt år etter år!

Ting ta tid ja, men nå har NEL holdt på i ganske mange år allerede.

Du får ha en fortsatt god jul foran PC'en Skinka.
https://finansavisen.no/forum/user/186169/view
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Shinkage
27.12.2019 kl 02:50 3044

Så det avtok bittelitt sammenlignet med 2018? Siden når var 50% bittelitt?

"Godt gjort å fremheve det ene kvartalet?" Hva i all verden er det du snakker om - enten så fortsette det å øke fra kvartal til kvartal, eller så gjør det ikke det. I Q4 var utviklingen langt mer positiv enn forventet. Altså brøt det kvartalet med den påståtte trenden av "stadig eskalerende underskudd". Det betyr verken mer eller mindre enn det?

Men nå er det plutselig ikke så viktig om påstanden er korrekt eller ikke fordi underskuddene har økt fra år til år i andre kvartaler (som feks q1 og q2), og fordi NEL har holdt på i så mange år allerede? Hjelpe meg - hvordan er det mulig å ha noen som helst fornuftig dialog med denne gjengen?

Og som i en scene ut av en jævla dårlig b-film fra Hollywood så har én av "gjenglederen" gitt meg kallenavnet "Skinka", så da adopterer noen av følgerne i gjengen det samme. Priceless :-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Atomvinter
27.12.2019 kl 03:12 3027

EBIT var MNOK -48.4 i Q3 2019, EBIT Q3 2018 var MNOK -66,3.

Det gir en "nedgang" på 37%. Ikke 50% som du påstår.

Kan du ikke regne?

Og i mine øyne er det en liten nedgang når CEO Løkke lovet overskudd fra Q4 2018. I stort sett alle andre kvartaler har dessuten underskuddet økt.

Og ja, jeg mener at før eller senere må selskaper begynne å tjene penger. Hvis det skal bli et seriøst selskap og ikke ende opp som emisjonsmaskiner ala Thin, IDEX og NEL.

Ha en fortsatt god jul foran PC'en.
Redigert 21.01.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare