Pynter nybygg på boligprisstatistikken

Slettet bruker
23.12.2019 kl 22:29 2256

Kan feks tallene for Oslo som har ekstra mye nybygg gi feil indikasjon på reell prisutvikling

Jeg bare spør
Redigert 21.01.2021 kl 09:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.12.2019 kl 23:23 2217

Det som er mulig å gjøre for å manipulere statistikken, gjøres.
ChristianReal
23.12.2019 kl 23:28 2203

Nei fordi Eiendom Norge sine tall baserer seg på salgstall fra Finn.no og der er nybygg underrepresentert. I SSB sine tall er det overskjøtinger som telles og da er jo boligene solgt 2-3 år FØR overskjøting. Ero drar faktisk nyboligsalget ned statistikken
paneldata
24.12.2019 kl 00:18 2153

Det er lite sannsynlig.
Både eiendom Norge og SSB beregner en boligprisindeks, og bruker utviklingen i indeksen til å beskrive prisutviklingen. Ved beregning av prisindeks «kontrolleres det for» observerbare kjennetegn som alder boligtype og størrelse. Dersom dette gjøres skikkelig, så skal man unngå «sammensetningsvirkning» på prisene.

Selvom det er lite sannsynlig, så er det selvsagt ikke umulig at noe går feil. En faktor som ikke fanges opp godt er bokvalitet. Dersom det nå skjer en utvikling der nye boliger har dårligere bokvalitet enn de hadde for 15 år siden, så vil dette bli vanskelig å «kontrollere for». Siden kvalitetsreduksjon er en type prisvekst, kan man si at dagens boligprisindeks muligens skjuler noe prisvekst.
NaiveNormenn
26.12.2019 kl 20:32 1911

Nei, det kan komme en depresjon og resesjon i markedet. Jeg vil si den er der men skjult depresjon som tvinger frem en grønn bølge med gjenbruk, dyrking av egen mat og byttekultur. som følge av dårligere råd blant folk. Men når det gjelder boligmarkedet er det byggekostnadene som styrer prisen. Tomtekost, lønnskost og tekniske byggestandard som etter lov må holdes.
Slettet bruker
26.12.2019 kl 20:57 1891

Det bygges ikke nok boliger i Norge og dette medfører boligmangel pga befolkningsveksten.
Slettet bruker
28.12.2019 kl 14:00 1710

Ser ut til at nybygg ligger inne i tallene da feks Sagene som har mye nybygg har passert Frogner i kvm priser

Dette skjuler prisnedgang som pågår i Oslo nå
Slettet bruker
02.01.2020 kl 12:29 1509

Kommer tilbake til overskriften.

Har vært i kontakt med Eiendom Norge som opplyser om at nybygg ikke inngår i boligpris-statistikken deres. De sier også at en del transaksjoner ikke er med i statistikken - blant annet arv m.m.

Om man skal følge prisutviklingen på nye boliger gir ECON nye boliger ut statistikker. Siste jeg fant er fra slutten av oktober hvor prisene på nye boliger i Norge var 4% høyere enn året før. Altså marginalt høyere enn bruktboligpris utviklingen i Norge på rundt 3%
noprofit
02.01.2020 kl 12:39 1493

Takk for dementering av Fake news
paneldata
02.01.2020 kl 13:18 1442

Det er helt riktig som Kator skriver, at Eiendom Norge ikke tar med nybygg i sin indeks. Det de derimot må ta med er boliger som er nesten nye. Det betyr at kommuner med mye byggeaktivitet får en økning i kvm-priser etter få år. Det viktige her er at Eiendom Norge presenterer utviklingen i en indeks, som, hvis alt går som det skal, er justert for sammensetningseffekter.

Rådata for kvm priser, slik man finner dem på SSB vil påvirkes av om det bygges få eller mange boliger i et område.
vekst i kvm priser i kommuner rundt Oslo skyldes delvis at en større andel av boligene er av nyere dato. Samtidig skyldes lav vekst i kvm priser i grisgrente strøk, at det er lite tilførsel av nye boliger, (i tillegg til mange andre faktorerer selvfølgelig.)
Slettet bruker
02.01.2020 kl 13:24 1429

Riktig, så områder med høy boligbygging av nye boliger de senere år blir pyntet da mange kjøper på kontrakt og selger etter kort tid etter overtagelse

baltuz
02.01.2020 kl 13:26 1417

har du noe belegg for denne påstanden om at det er mange som selger etter kort tid ?
baltuz
02.01.2020 kl 13:53 1372

dette er en artikkel fra 2016 /17 hvor OBOS innførte stopp av slikt.. mye har endret seg siden og mitt inntrykk er at dette er ganske lite utbredt nå da det har vært flat prisutvikliing .

Det ble nesten helt slutt når boligforskriften kom, og markedet stagnerte. Hele poenget var å selge kontrakten før overtagelse og en kunne tjene bra på prisstigning i byggetiden uten å sette inn særlig med kapital. Som sagt det er mitt inntrykk uten at jeg kan belegge det videre. selges kontraktposisjon før overtagelse vil det det heller ikke være registrert som bruktsalg.
Slettet bruker
02.01.2020 kl 14:34 1338

Bias statement, det er jo velkjent at mange spekulerer I nybygg. Derfor må enkelte utbyggere som bygger over flere byggetrinn gjøre det de kan for å stoppe konkurransen de opplever fra boliger som nerner seg innflytting.

Slutt å tulle nå, ta deg en bulle
baltuz
02.01.2020 kl 15:13 1302

jeg er godt kjent med dette men tidene forandre seg.

ja det er velkjent at det siden slutten av 90 tallet og helt fram til 2016/17 var meget gode penger å tjene på dette.

Det mest ekstreme tilfellet jeg kjenner til er Krystallen i Kvitfjell for mer enn ti år siden. En blokk med over 100 fritidsleiligheter. der var store deler av forhåndssalget ren spekk uten at megler sjekket sikkerhet. Enkelte hadde "kjøp"t 7-8 leiligheter (uten å ha finansiering!!!) som var tenkt videresolgt før ferdigstillelse. Mye forble usolgt fram mot ferdigstillelse. Med mange slike kontrakter som ikke hadde finansiering når leiligheten måtte overtas veltet dermed hele utbyggingselskapet.

jeg tror imidlertid ikke noe på at dette er et utbredt fenomen nå i dag. Risikoen har vært for stor, og som vi alle har sett har prisene vært flate. Med utsikt til lavere byggeaktivitet og stigende priser kan det hende fler kommer på banen og tar slik risiko igjen fremover.?

Bull på bolig!!
Slettet bruker
02.01.2020 kl 16:19 1245

Fysj, for mye gluten 🙂