Nel - Samarbeidet med Nikola

omans
NEL 25.12.2019 kl 00:20 15574

Fra artikkel av 20. des

To encourage sales or leases, Nikola has committed to supplying the refuelling network. With Nel ASA as the equipment supplier, it plans to have hundreds of fuelling stations operational across North America by 2028, with each ‘standard’ station having 8,000kg of hydrogen production per day. “Our first pilot hydrogen station is going to be installed next year in Arizona, and that’s where Anheuser-Busch has a location,” affirms Schneider, “and in 2022, we’ll be spreading out to California – planning to ramp up to 10 stations to California and then expand beyond that.”

https://www.h2-view.com/story/driving-towards-a-greener-future-nikolas-freight-expectations/
Redigert 21.01.2021 kl 09:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.12.2019 kl 12:02 10977

Nel er elsket og hatet som aksje. Mest elsket, men noen prøver også å slå kaldt vann i blodet på nye og gamle aksjonærer ved å vise til PE og tekniske vurderinger etter aksje-læreboken.

Ja, Nel aksjen ligner mye på bobleaksjene seint på nitti tallet. Den gang da nesten alle de oppblåste selskapene luks til til helv… Dette var selskaper med forretningsideer som ble blåst opp på et alt for tidlig stadie da selskapene trengte penger. Mange investorer tapte grovt da boblene sprakk rundt år 2000. Rådgivere og baissere som viste til tekniske parametere for aksjers muligheter fikk rett. ( Men, noen spekulanter skapte seg også formuer om de trakk seg ut i tide.)

Skeptikerne kan få rett også i dag mht Nel. Ut fra lærebøker for aksjeinvesteringer kan Nel dømmes nord og ned. Men lærebøkene viser stort sett bare til hvordan man skal bedømme godt etablerte selskaper med tradisjon for inntjening og overskudd ut fra selskapenes muligheter til ytterligere økning i vel etablerte markeder. Man finner lite i lærebøkene om investeringer i unge selskaper og unge markeder.

I selskaper som Nel og eks. Scanship Holding, blir det synsing, tro og håp som legges til grunn. Selskapene har noen år på baken, har utviklet produkter som selger i markedet, men er langt unna interessen til alle som investerer kun ut fra aksje-tekniske lærebok-vurdereringer.

Til nød kan man som investor i disse selskapene støtte seg til tekniske analyser for daglig aksjeomsetning, men de fleste tidliginvestorene i Nel og Scanship støtter seg nok først og fremst til synsing, tro og håp. Synsing, tro og håp ut fra allerede inngåtte kontrakter, samt først og fremst ut fra hvordan markedet for grønn teknologi ser ut til å eksplodere.

Verden tar endelig forurensing meget alvorlig. Alle land begynner å vedta lover og restriksjoner som skal begrense forurensningen av jord, luft og vann. Vi leser daglig om regjeringsbevilgninger som skal støtte ny grønn teknologi, og markedet innen bekjempelse av forurensning er blitt det raskest ekspanderende marked i verden i dag.

Dette ser Nel investorer og satser på at Nel vil erobre store markedsandeler innen Hydrogen. Fortsatt kan man nok kalle Nel en lottoaksje, men med en del flere positive indikatorer enn det var for dot-com selskapene i slutten av nittitallet. Nel er tross alt verdens største mht bygging og levering av elektrolysører. Selskapet har også flere meget betydelige leveringsavtaler og intensjonsavtaler som kan slå meget sterkt ut i omsetning i 2020.

Aksjen har vær dømt nord og ned gjennom flere år, men har likevel gitt aksjonærene verdiøkninger på flere hundre prosent. Mye positivt peker i Hydrogenets retning fremover. Nel er i en troverdig posisjon til å ta store markedsandeler og de negative spådommer har hittil ikke slått til.
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
OZZY
26.12.2019 kl 16:59 10632

Tyskerne kjøper og kjøper NEL. De er snart oppe i en eierandel på 40%.
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
Jono
26.12.2019 kl 18:21 10465

takk for dine tanker, men bare for å minne om REC -- som var verdsatt til 10-talls milliarder, om ikke hundre milliarder eller mer, og noe ikke minst MDG bør ta innover seg, at ikke så lett å skape nye grønne arbeidsplasser når vi må konkurrere med Kina!
selv har jeg ikke foretatt meg noen ting så langt i år, men fikk et skudd for bauen -- meg også, da det smalt i sommer, men håper og tror at blir en vinner neste år også.
her i Norge, har det vært for meget fokus på EL biler, milliard støtter til Tesla med flere, bare for at et klima regnskap skal gå opp?
ja, kan virke som AT noen har kommet på banen nå, men så alt for sent dessverre kanskje, og at NEL er en del av et tysk konsern og som sikkert er positivt for oss aksjonærer i NEL, men ikke for landet Norge, hvor noe må ha sovet i timen -- kanskje drømt å kjøpe seg en Tesla bil? :-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
oppvigår
26.12.2019 kl 19:27 10330

Vi kan glemme våre politikere. De sover i timen, og tror at oljeeventyret vil vare evig. Det er synd at de ikke følger med i den store utviklingen, som skjer ellers i verden der man går for hydrogen. Dette vil vi som nasjon tape på. Batterier er en teknologi som er utgått på dato snart, mener noen. Sågar har de norske myndighetene fått refs for å satse på elbilene, med den subsidieringen de har gitt.
Nel er en av mange i den store utviklingen, som skjer. Men de har et fortrinn ennå, med at de kan produsere i stor skala snart. Regner med at de forsker på enda bedre utstyr, for å kunne konkurrere og være førende i den grønne utviklingen.
Det at tyskerne har slik en stor tro på Nel, burde få enhver til å følge med. Der Aktionaer mener at den er den mest spennende i denne utviklingen. Tysk finanspresse har gitt Nel stor oppmerksomhet i år.
Nel sitt samarbeid med Nikola, er enormt. Flere hundre stasjoner skal leveres frem til 2028, og av elektrolyserør er det iallfall 1GW, som skal leveres. Så har vi Europa, her kan det bli mye. Det skulle ikke være nødvendig å repetere alle de forsøksprosjektene, som de deltar i og som garantert vil gi avtaler om leveranser..
Nel leverer sine produkter over hele verden. Det vil si de har et stort marked.
Vi ser enda bare en spe begynnelse mot et gigantisk selskap.
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.12.2019 kl 17:24 9744

Det går ikke en dag uten at nye Hydrogen nyheter publiseres. Ikke bare med Nel direkte involvert, men med biler, busser, båt og fly som tar i bruk H2 som drivstoff.
Trenden er mer og mer tydelig på at Co2 skal bekjempes også innen industrielt bruk. Nel har et unikt utgangspunkt for å spille en betydelig rolle som leverandør.

Det er mulig at kursen er en boble, men du så attraktiv å være med på. Spetalen var nok ikke helt klar over hvor fort dette markedet skulle ta av da han uttalte at verdsettelsen kunne bli uendelig. Jeg vil gi ham honnør for å ha brakt et norsk selskap så inn i himmelen for oss små vanlige aksjonærer. Det underlige er at man ikke kan se at han har kjøpt seg inn i Nel-aksjen igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
oppvigår
27.12.2019 kl 22:12 9440

Hvem vet?
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
omans
27.12.2019 kl 22:44 9327

Det blir lagt merke til i lokalpressen:

https://www.varden.no/naeringsliv/sterk-dag-pa-borsen-for-nel/
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
oppvigår
28.12.2019 kl 15:50 8893

Vi har mulighetene, men vi ser ingen særlig stor satsing fra våre myndigheter. Hadde man vært ivrig nok, og ment noe seriøst, så ville etterforskningen av eksplosjonen blitt gitt prioritet, men så er ikke tilfelle. Man hviler på batteriene, og innbiller seg at man har gjort en stor innsats. Det man har gjort er å gi subsidiere bilkjøp for rike folk, slik at vi som nasjon har tapt milliarder, som kunne gjort mye i vårt helsevesen, og fjernet fattigdommen i vårt land. Politikerne tenker på seg selv og sine likesinnede rike.
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
omans
28.12.2019 kl 17:54 8742

Vi får se, det er ennå tidlig fase. Både Elvestuen og Erna er forsåvidt på ballen.
Selvfølgelig må Norge holde på oljeinntekene lenge ennå. De er viktige, men Norge følger nok bra med i utviklinga for både elektrisk og hydrogen elektrisk.

Så over til topic igjen, Nikola poengterer jo sitt meget goda samarbeid med NEL, og det bør jo være større marked utenfor Norge sine grenser.
--
This is not the truck we unveiled at Nikola World, this is fifteen steps passed that. That means we are going to be delivering a battery/electric truck a fuel/electric truck years ahead of the schedule that everyone thought. 2021 you’ll have the ability to take delivery of the Nicola trucks, we have some incredible customers here that have placed orders and shortly thereafter you will have the ability of taking delivery of the hydrogen trucks.
---
The idea is if you can build thousands of these same systems and just stack them together, you can drive that price down by 60/70/80%. We’ve been working VERY HARD with NEL (the Norwegian systems provider) on the ability to fine tune this hydrogen station.
---
What we’ve done is we’ve created a brand that drivers are going to be completely proud of and excited and lined up to drive. Around the world you’ll see drivers wait in line to be able to drive these trucks. Leaving companies that are driving diesels to drive our trucks. Driver turnover rates will be lower. But most importantly the pride of owning this truck is going to be the greatest achievement that Nikola and Iveco have ever done together. I could not be more proud to show you the Nikola TRE for Europe. I could not be more proud to be here in an old train station (in Turin) that perfectly describes my childhood since I was six years old and perfectly describes the innovation that the world can do.
--
https://fleet.ie/viewpoint-3210-iveco-nikola-conference-turin-italy/
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
oppvigår
28.12.2019 kl 18:29 8641

Det er ikke for å krangle, men det virker som de hele tiden vil ha ballen ut av spill. Hadde man villet vinne så hadde man satset på å angripe og treffe mål.
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
omans
28.12.2019 kl 20:17 8453

Litt kryptisk hva du skriver, men tror myndighetene har så god kontroll man kan forvente her på bjerget. Alt som har med bil å gjøre er avgifter opp til ørene, spesielt fossile.. Får rike folk subsidiert bilkjøp ? Har jeg ikke hørt om, men greit om el får reduksjon/fordeler om politikken rundt det skal ha noe for seg.
Det er da funnet ut årsak til eksplosjonen ??
https://www.electrive.com/2019/07/01/cause-found-explosion-at-h2-refuelling-station-in-norway/
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
oppvigår
28.12.2019 kl 20:21 8428

Er du Hammer?
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
omans
28.12.2019 kl 20:24 8404

Hverken hammer eller spiker. Bare en som lurer på hvorfor du er så misfornøyd med tingenes tilstand, og bruker forumet på å uttrykke det ;-)
Spesielt på en glad nyhets tråd som dette.
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
oppvigår
28.12.2019 kl 20:44 8348

Er misfornøyd med at våre folkevalgte ikke satser mye mer på hydrogen. Vi har teknologi og økonomi til å bli stor i det grønne skiftet. Det eneste er mest prat, er mitt inntrykk. Kan også si at jeg ikke tilhører den røde siden, hvis noen skulle tro det siden jeg kritiserer regjeringens energipolitikk.
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.12.2019 kl 21:30 8243

Nel har ju fått miljon efter miljon i stötte av staten till olika prosjekt. Utan de pengar hade nog nel varit konkurs så denne klagning på stat holder ikke.

Vad sen nel levert i de olika statsstödda prosjekten,,, ingenting ser det ut som.

Sen mener dere at staten skal stötte at de får öppna sandvika utan att fylla kraven. Og att alla tåg skal gå på hydrogen. Men heldigvis så bryr sig norske stat om sikkerheten till befolkningen.

Så sluta klaga på staten. Be hellre nel levere fungerande utstyr og utstyr som uppfyller grundleggende sikkerhetskrav.
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
Atomvinter
28.12.2019 kl 21:53 8196

NELn har jo mottatt vanvittige summer i støtte de siste årene. Ikke betaler hydrogenbilene i bompengeringene heller, og bilene er jo fritatt for det meste av avgifter. Rene batteribiler betaler jo bompenger.

Hva i all verden mener du med at de folkevalgte ikke satser? Grunnen til at det ikke selges hydrogenbiler er at ingen vil ha dem.
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
omans
28.12.2019 kl 22:25 8126

"Sen mener dere at staten skal stötte at de får öppna sandvika utan att fylla kraven"

Er det slik dere er i Sverige, når en person skriver noe, så er dette visstnok meningen/tankene til alle andre enn akkurat deg som er Svensk ?
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
omans
28.12.2019 kl 22:44 8079

Kan du gjerne nevne/oppsummere disse summene dette er snakk om, som er såkalt vanvittige summer fra stat siste årene ? (inkl link)
--
https://elbil.no/elbil-fordeler/bompenger/
https://www.hydrogen.no/fordeler/test

Grunnen til at så få har hydrogenbil, er at det ikke har vært infrastruktur basert på dette og fyllestasjoner utbygging, you see ??
Det er nytt, og for el, ble det også store fordeler i starten. Gratis i bomringer og kunne kjøre i kollektiv. Eksplosjonen i Sandvika satt ting litt på hold for hydrogenbiler i tidlig oppstartfase.
Derfor opprettholdes særordningen for hydrogenbiler, bl.a pga de ikke har komme så langt i kommersialisering som El.
Tror ikke det er noe must for NEL at Norge satser max, men mye vil nok skje fremover.
Det er også tanken, at folk skal ha lettere for å bl.a fylle på energi, ikke alle har ladestajson hjemme, og det tar også lengre tid å lade et batteri.
For folk flest er ikke hydrogenbil som personbil, noe som vurderes så mye, mest pga at det ikke er så mye til salgs og ikke infrastruktur utbygd.
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
Atomvinter
29.12.2019 kl 00:51 7893

Husker NEL-tråder fra 2015 da Toyota Mirai kom. Det var ikke måte på hvor mange av skribentene her som elsket bilen og som skulle kjøpe den.

I Oslo-Akershus har det vært flust med fyllestasjoner og infrastruktur.

Så hvorfor er det så ,få av de? Gratis bompenger og greier. Hvorfor kjøper ingen?

https://www.hydrogen.no/hva-skjer/aktuelt/nel-far-925-millioner-kroner-i-enova-stotte

https://news.cision.com/nel-asa/r/press-release--everfuel-awarded-grant-for-the-establishment-of-a-large-scale-hydrogen-production-fac,c2994883
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.12.2019 kl 01:09 7859

Ja kursen har gått noen hundre % siden 2015.
Herlig.
Og det uten noe særlig HY biler.
Sikkert lite biler fremover også, men spiller ikke noen rolle for kursen.
Den øker og øker, Mirai eller ikke Mirai....
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
Atomvinter
29.12.2019 kl 02:14 7795

Ja, kursen går samtidig som underskuddene i NEL øker.

For meg er det totalt uforståelig.

Noen her prøver å fremstille det som om hydrogen er noe helt nytt, men hydrogenbiler har eksistert nesten like lenge som rene batteribiler. Allikevel selges det vanvittig mange rene batteribiler, og nesten ingen hydrogenbiler.

Ruter i Oslo har hatt et prosjekt gående med hydrogenbusser noen år. Men nå ser det ut til at de går for rene batteribusser. Like greit egentlig når man ser alt vannet disse hydrogenbussene slipper ut i veibanen. Bare sjekk selv. Glatt nok fra før...

NEL er nye REC. Før eller senere.
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
omans
29.12.2019 kl 04:42 7715

Det ligger ikke for alle å forstå, å forstå krever en viss intelligens ;-)
At hydrogen ikke er nytt er noe annet enn at hydrogenbiler og infrastruktur er relativt nytt. Den gjennomsnittlige nybilkjøper idag er lkke på hegnar forum og diskuterer Nel.

Det virker på en måte som du har mistet tråden rund hva som skjer, at du ikke har fulgt helt med i det siste.

Slipper ut vannn..glatt nok fra før.. haha..raring.

Ser man på Nikola avtalen alene, er det verdt en god del av prisingen. Hydrogentransport er best egnet for transport over litt lengre distanser, el har ikke så lang rekkevidde pr lading. I mange tilfeller kan El være like bra ifm transportering i byer der man har kortere rekkevidde på transportformålet. Igjen, infrastruktur og biler til salgs opp mot alternativer er meget viktig når nybilkjøpere evt skal vurdere å kjøpe en hydrogenbil. Det er nok fortsatt litt for nytt her på bjerget til at Ola Normann flokker seg rundt hydrogenbiler. I tillegg er det også noe motstand mot dette, motstand mot forandring. Men det vil endre seg...før eller senere...og Nel er en stor aktør internasjonslt nå.
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
Atomvinter
29.12.2019 kl 07:15 7653

Du er så dum i hodet at du ikke engang vet at disse hydrogenbussene strør veibanen med vann.

Det er jo bare å følge etter disse bussene og se med egne øyne. Det har med fysikk å gjøre.

Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
Nikko
29.12.2019 kl 07:59 7617

Huffameg. Tenk at det kommer vann ut. Det må være et uløselig problem...
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
StangInn
29.12.2019 kl 09:29 7518

Nå er de første ansatte på plass – men de trenger mange flere: – Det ser lyst ut for oss

PORSGRUNN: Hydrogenselskapet Nel har nå ansatt de første personene til å bygge opp den nye fabrikken på Herøya. Og i det kommende året skal de hente inn mange flere.
https://www.ta.no/nyheter/porsgrunn/okonomi-og-naringsliv/na-er-de-forste-ansatte-pa-plass-men-de-trenger-mange-flere-det-ser-lyst-ut-for-oss/s/5-50-864015
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
Hellboy
29.12.2019 kl 09:30 7521

Atomvinter: en hydrogenbil og en dieselbil slipper ut ca samme mengde vann.. https://illvit.no/transport/biler/gjor-hydrogenbiler-veiene-glatte
Med det som går inn i kjølesystemet på hydrogenbilen kan det til og med bli mindre enn på dieselbiler. Litt dumt å kalle folk dumme i hodet når du ikke har peiling på fakta.
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
Framtia
29.12.2019 kl 09:43 7486

Hvordan skal vi håndtere at det regner innimellom...!? Det du prøver å fremstille som noe negativt, i mangel av noe annet å pirke i, er som sagt ett svært lite problem...
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.12.2019 kl 09:56 7459

Ikke meg, men nel som sier at de kraven myndigheter satt för at godkjenne sandvika er orimliga. Myndigheten sa at de tenkte vurdere stasjonen etter "brandfarlig virksonhet". Låter väl rimligt både for dig og mig?

Hyion gikk med på det, og har nå fått stasjonen i hövik öppnad. Inga problem.

Men nel, de sier att näää, vi vill ikke vurderas sån!

Varför, varför, varför?

Helt orimligt at et sånt useriöst firma ska ha en endaste krona i statlige penger.
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
Admoff
29.12.2019 kl 10:21 7404

Hvorfor bry seg XYZ. Redd for skattepengene?;)
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
oppvigår
29.12.2019 kl 12:57 7168

Hvis Nel hadde blitt sett på som et useriøst selskap, så hadde de ikke fått ordrer internasjonalt. De hadde ikke fått den positive interessen i tysk finanspresse om de var useriøs. Merkelig nok er det du og noen andre amatører som hevder dette, og da for enhver danne seg en mening om det.
Det som er virkelig rart er at du påstår at du har aksjer i Nel. Hvordan man da i 99% av sine innlegg er negativ til aksjen er uforståelig. Normalt sett satser man ikke noe man er så til de grader negativ til.
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
oppvigår
29.12.2019 kl 16:01 6888

For oss som ikke abonnerer så forteller dette ikke så mye. Hadde vært fint om du fortalte litt om innholdet.
Fant denne:
https://forum.finanztrends.info/forum/Daenische_Zeitung_Uebersetzung_sinngemaess-t562634#pst_26862217
Her fortelles det at det ansettes 39 til neste år, og at anlegget vil stå ferdig våren 2021. Det vil trenges rundt 160 ansatte ved full produksjon i 2024 på Herøya.
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
omans
29.12.2019 kl 17:57 6680

.. det er glatt nok fra før, det var det du skrev ikke sant ?

Du er på meget tynn is.

at det lille vannet som kommer ut i "partikler" og fordeler seg i veibanen, som regnet og snøen gjør på en klode med klima.
Det er ikke niagarafallet som kommer ut "eksospotta" ?
Dessuten, det virket som om dette var argumentet ditt for at busser i Oslo ville ha El og ikke hydrogen, pga at det kom så mye vann i veibanen som gjorde det glattere enn det allerede er der. Jeg fortalte deg at trolig er det også pga at El kan være bedre egnet for kortere formål som det ofte er i byer.
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
omans
29.12.2019 kl 18:13 6634

Fint med slik folkeopplysning for uinvidde her :-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.12.2019 kl 19:41 6472

Jeg mener statsstötten bör omvurderas når et firma ikke vil följe riktlinjer fra statlige myndigheter. Her kan vi som eier påvirke nel i positiv riktning.

Hvis de nå ansetter 170 personer, kan det bli 250 miljoner i året i lönnskostnad minst?
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
Nikko
29.12.2019 kl 19:51 6449

Forumklovn 🤡
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
omans
29.12.2019 kl 21:15 6293

Er du seriøs, dersom du er investert i noe du kaller et "useriøst firma" ?

Det har kommet penger gjennom ENOVA, noe som får betegnelsen "anerkjennelse".
Senest i september d.å.

– Enova-støtten er en tydelig annerkjennelse fra regjeringen om at hydrogen er en viktig energibærer for nullutslipp. Vi ser frem til å samarbeide med alle interessenter for å realisere dette viktige prosjektet, sier Løkke Øwre.
https://www.hydrogen.no/hva-skjer/aktuelt/nel-far-925-millioner-kroner-i-enova-stotte
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
oppvigår
29.12.2019 kl 21:58 6178

Hadde det vært 925 millioner, så hadde man snakket om at myndighetene satset seriøst på hydrogen ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.12.2019 kl 22:40 5755

Ja der er egentligen ikke fel at staten satsar pengar ute i bygder, brett utan krav og uppföljning. Det er bra, det må finnas pengar till inovasjon. Og det skaper arbeid til folk som ellers gått på stötte.

Men det innebär ikke at staten stöder at nel ska få öppna sandvika. Staten kan se en nytta med at nel leker og pröver sig med teknik og penger, vem vet en dag kanske de av en slump uppfinner nåt brukbart.

Men det nel gör fel er at de tenker at nå er staten med på laget, nå kan vi strax opne sandvika bara vi maler om gjerdet, og sen blir det hydrogentåg.

Men her tenker nel fel. Enova er i sig en lekstuga med högt i tak. Bred forskning, en og annan explosion kan ske. Resultat eller lönsamhet er ikke det viktiga.

Sen har vi den andra sidan, selve staten (regeringen, myndigheter). Her gjeller andra regler. Invånares helse og sikkerhet er viktig. Derför sier samferdselministern at norge ikke ska bli en experimentplass där tåg exploderar i tunnlar. Og derför må nel få stasjon i sandvika godkjend innan den kan öppnas.

Summa sumarum; nel får stötte av enova ja! Men, Lökke har helt fel när han sier at han nå har regeringen med sig. Nel må fortsatt forholde sig till lagar og regler.
Redigert 21.01.2021 kl 05:57 Du må logge inn for å svare