Nel - Samarbeidet med Nikola

omans
NEL 25.12.2019 kl 00:20 15573

Fra artikkel av 20. des

To encourage sales or leases, Nikola has committed to supplying the refuelling network. With Nel ASA as the equipment supplier, it plans to have hundreds of fuelling stations operational across North America by 2028, with each ‘standard’ station having 8,000kg of hydrogen production per day. “Our first pilot hydrogen station is going to be installed next year in Arizona, and that’s where Anheuser-Busch has a location,” affirms Schneider, “and in 2022, we’ll be spreading out to California – planning to ramp up to 10 stations to California and then expand beyond that.”

https://www.h2-view.com/story/driving-towards-a-greener-future-nikolas-freight-expectations/
Redigert 21.01.2021 kl 09:22 Du må logge inn for å svare
omans
29.12.2019 kl 22:47 4822

Nel hydrogen blir nå iallefall betegnet som en "game changer" ute, selv om her på bjerget ikke er "all in"

At the same time, the rising availability of cheap renewable wind and solar power and improved use of electrolysis to extract hydrogen from water rather than natural gas developed by companies such as Norway’s Nel Hydrogen may be a gamechanger for the fuel’s environmental profile.

https://www.google.com/amp/s/www.forbes.com/sites/alanohnsman/2020/12/29/heavy-duty-hydrogen-fuel-cell-trains-and-trucks-power-up-for-the-2020s/amp/

Også:
https://www.forbes.com/sites/alanohnsman/2019/09/05/behind-new-billionaire-trevor-miltons-3-billion-push-to-make-america-run-on-hydrogen/#abc7c76379f5
omans
29.12.2019 kl 23:35 4707

Det ble gått på en stor smell ifm Hyop konkursen, så ting er nok litt avventende selv om alt rund Nel roses som flinke og innovative.
-----

− Vi måtte spille med de aktørene som var på banen, og Hyop var først, svarer politikeren. Solveig Schytz er glad andre aktører er kommet på banen og åpner nye stasjoner i Oslo, men også har planer i Bergen og Trondheim:

− Akershus-politikerne har savnet et nasjonalt engasjement. Det tar regjeringen nå tak i.
Redigert 29.12.2019 kl 23:36 Du må logge inn for å svare
Atomvinter
30.12.2019 kl 00:34 4605

2 minutter i den video'en her ser dere hvordan vannet "etterlates" i en Toyota Mirai. Hydrogenbussene i Oslo er mye verre, der renner det en konstant strøm av vann fra det lille røret bak på høyre side

https://www.youtube.com/watch?v=zx8bJkTCyMk

Dette er et stort problem i et vinterland som Norge da det vil gjøre kjørebanen svært glatt. Med bare hydrogenkjøretøy ville vi hatt en varig skøytebane på norske veier vinterstid.
Atomvinter
30.12.2019 kl 00:44 4578

Hvilke land er det som satser på hydrogen sa du?

Bortsett fra i fantasiene til NEL-menigheten her på HO?

Jeg kom nettopp hjem fra en reise i Asia, bl.a. Taiwan og Singapore. Ingen, absolutt ingen, snakker om hydrogen der.

Men for all del, bare fortsett løgnene og desinformasjonen din om at hydrogen er den store snakkisen ute i verden, og det alle utenlandske politikere, men ikke de norske som sover i timen, er opptatte av.
Redigert 30.12.2019 kl 00:51 Du må logge inn for å svare
optimist68
30.12.2019 kl 00:51 4553

Latterlig å komme med denne igjen. Du tror ikke klimaendringer gir mer nedbør og eventuelt oftere underkjølt vann i veibanen ?
Atomvinter
30.12.2019 kl 01:00 4530

Ja, det er mulig det, men ser ingen grunn til å forverre situasjonen ytterligere ved bruk av hydrogenbiler.

Med hydrogenbiler vannes veibanen kontinuerlig. Jeg tror ikke før jeg ser det at klimaendringene fører til konstant regn.

Jeg tror rene batteribiler er bedre i Norge, noe salgstallene kan tyde på at jeg har rett i.
Hellboy
30.12.2019 kl 01:04 4515

Du fikk info og lenke om at dieselbiler og hydrogenbilen slipper ut ca like mye vann. Når du fortsetter med dette tullet om vann må man begynne å lure. Hva er problemet ditt?
Hellboy
30.12.2019 kl 01:08 4506

Takk. :) Synd det ikke går inn.
omans
30.12.2019 kl 01:11 4490

Jepp, han kan jo også lese dette :)

Hydrogen fuel cell vehicles (FCVs) emit approximately the same amount of water per mile as vehicles using gasoline-powered internal combustion engines (ICEs).

https://www.energy.gov/eere/fuelcells/water-emissions-fuel-cell-vehicles

Atomvinter
30.12.2019 kl 01:13 4479

Dieselbiler slipper ut vanndamp. Hydrogenbiler slipper ut delvis vanndamp men også rennende vann. Det er et problem i et vinterland som Norge.

Jeg personlig har ikke noe problem, men blir litt oppgitt over at all propagandaen og tunnelsynet på disse NEL-trådene hvor den ene etter den andre kappes om å "lovprise" hydrogen. Og argumenterer man imot kommer hele menigheten med personangrep: Da er det "tulling", "hva er problemet ditt", "mangler du intelligens" osv. osv.

Helt vanvittig.
Atomvinter
30.12.2019 kl 01:17 4472

Bensinbiler slipper ut vanndamp. Hydrogenbiler derimot slipper ut rennende vann. Det er en vesentlig forskjell på kalde veier som vi har i vinterlandet Norge.
Hellboy
30.12.2019 kl 01:25 4455

Herregud.... nei de slipper ikke ut rennende vann. De slipper ut vanndamp. Les linken.

Går du bevisst inn for å fremstå som en klovn?
optimist68
30.12.2019 kl 01:26 4452

Nel er et lite norsk selskap med 10 milliarder i verdi. De har opparbeidet seg mye kunnskap om hydrogen og produserer høyteknologiske komponenter til omfattende og krevende leveranser av hydrogen stasjoner. Du må slutte med gnålet ditt og din ensretta negative beskrivelse av Nel som selskap. Nel har også flere andre ben å stå på og leverer til mange typer industri med hydrogen som kilde. Du er en av klovnene på dette forum
omans
30.12.2019 kl 01:30 4442

Du ber om det selv, du sier du ikke forstår noe, så jeg sier når noen ikke forstår kursen, det er intelligens som avgjør evnen til å forstå.(mef et glimt i øyet)

Nei, glatte veier bli ikke noe problem i norge vedr dette.
Hvor mange biler tror du kan være aktuelt å gå på hydrogen i norge, sammenliknet med el og fossilt f.eks de første 10 år. Tror du virkelig ikke alt er tenkt på rundt dette, ?
Råder å ta deg en runde med fagfolk.
Atomvinter
30.12.2019 kl 01:30 4439

Hvis du hadde giddet, men det gjør du ikke, så kunne du bare fulgt etter hydrogenbussene og sett selv. Det renner en konstant strøm.

Ellers i videoen jeg linket til så ser man tydelig vannutløpene på Miraien. Og journalisten som drikker vannet derfra.
optimist68
30.12.2019 kl 01:58 4406

Nå må du legge deg.

Ofte stilte spørsmål - Norsk Hydrogenforum
https://www.hydrogen.no/ressurser/ofte-stilte-sporsmal

Siden utslippet fra en hydrogenbil er vann, blir det da masse vann og is i gatene når hydrogenbilene blir vanlige?

Nei. Husk også at det er mye vann i eksosen fra vanlige bensin- og dieselbiler. Felles for disse er at vannet kommer ut som vanndamp. Når man kjører 1 mil med en hydrogenbil med brenselcelle slipper den ut omtrent 1 liter vann, omtrent dobbelt så mye som en bensin- og dieselbil. Dersom hydrogenbilen står stille på tomgang, vil det dryppe litt vann på asfalten men noen stor dam blir det ikke.
Atomvinter
30.12.2019 kl 02:10 4383

Fra norsk hydrogenforum? Det er jo bare tull og propaganda. Snakk om bukken og havresekken.

For 100. gang, kjør med bil etter disse hydrogenbussene som kjører i Oslo og se selv. Det renner jo en konstant vannstrøm. Det ligger dammer etter de på hvert busstopp.

Se selv denne videoen etter ca. 2 min.

https://www.youtube.com/watch?v=zx8bJkTCyMk

omans
30.12.2019 kl 06:18 4295

Selv om topic i denne tråd handler om Nel sitt samarbeid med Nikola, kan jeg jo glede deg med at det bare vil komme flere hydrogenbusser slik at du kan få oftere tilfredsstil dine fetisjer ved å ligge bak disse.

https://www.hydrogen.no/kjoretoy/hydrogenbusser/

Så da får du fortsette med dine evt fortellinger om dette, siden du tror det er derfor kursen er der den er, til din store frustrasjon for begge forhold. Så kan andre følge med i mer interesssnte ting om hva som foregår ute i den store verden.

Ed: så er det å legge til at det er Air liquide som er leverandør for ruter. Halmstrået ditt for uforståelig NEL kurs blir tynnere og tynnere.
Redigert 30.12.2019 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
Hellboy
30.12.2019 kl 07:08 4231

Du er virkelig en klovn, Atomvinter. I videoen din så tømmer de vanntanken som gjør at det kommer mindre vanndamp. Skulle jo tro at du sjekket halmstråene du griper etter.

Bare innse at det kommer vanndamp ut av hydrogenkjøretøy, og at det er ca like mye som fra diesel-kjøretøy.

Så da vil du forby dieselbiler/busser om vinteren også? Og at bare batterikjøretøy som ikke slipper ut vanndamp er tillatt?

Jaja, jeg får gjøre med deg som jeg har gjort med tilsvarende klovner. Trykke "blokker bruker".
Slettet bruker
30.12.2019 kl 09:51 4047

Fra Hydrogen.no
Hydrogenbusser
Hydrogenbusser eller "fuel cell electric buses" som de betegnes under i Europa, gjennomgår en rivende utvikling for tiden, fra rundt 70 busser i demonstrasjonsflåter i Europa mellom 2010 og 2016, til kommersialisering og masseproduksjon av et tusentalls busser de kommende årene. Flere tusen hydrogenbusser kommer i produksjon på verdensbasis over de kommende årene, hvor europeiske produsenter vil få konkurranse også fra amerikanske og kinesiske produsenter.
oppvigår
30.12.2019 kl 10:04 4009

Ser at der er ingen vits i å svare deg utfra det du har svart andre i natt. Går utfra at 2020 kan bekrefte at jeg snakker sant.
Slettet bruker
30.12.2019 kl 10:11 3984

Trist att de som provat på hydrogenbussar, tex Ruter, går över till batteri. Det blev dyrt med hydrogen http://bussmagasinet.no/?p=11387

Framtia
30.12.2019 kl 10:59 3905

Jeg har hørt forskjellig om batteribusser! Her en liten artikkel fra Danmark, men også Trondheim sliter og spesielt nå på vinteren er de uegnet pga fremkommelighet...Alt er ikke like enkelt som enkelte vil fremstille d!

https://www.tu.no/artikler/batteribussen-er-44-prosent-dyrere-i-drift-enn-en-dieselbuss/349597

https://www.adressa.no/tema/metrobuss/
rischioso
30.12.2019 kl 11:04 3886

Du med flere virker å trenge en reality input da det ofte er en forskjell på ens egne drømmer og forhåpninger versus virkeligheten.. ;)

---------------------------

What's the future of the auto industry? Hydrogen cars appear to give way to electric

Published 10:00 AM EST Dec 6, 2019

Just a few years ago, there was a debate about which fueling technology would win long term: all-electric vehicles or hydrogen-powered vehicles. That debate appears to be over.

The final holdouts were Japanese automakers Toyota, Hyundai, and Honda, who make three fuel-cell vehicles that they thought would eventually upend all-electric vehicles. But they've gained very little traction, and now they all seem to be giving in to the reality that electric vehicles (EVs) have won.

2020: Will it be the year of the electric vehicle?

https://eu.usatoday.com/story/money/2019/12/06/hydrogen-cars-appear-dead-as-evs-take-the-reins/39385555/

----------------------------

Så kan man jo også forstå hvorfor Nikola som aldri har fått til noe fortsatt bare skyver utplasseringer av stasjoner frem i tid hvor lastebilen fortsatt ikke er annet enn en prototype ...

Det burde ringe noen bjeller snart, men gjerne for sent for de fleste.

Mitt bet er at 2020 er året hvor investorene har fått nok og ikke vil være så villige til å delta i de evigvarende emisjonene når selskapet aldri leverer ei heller samarbeidspartnerene hvor caset vil bli en av shorterfavorittene og kursen vil halveres ....
omans
30.12.2019 kl 12:38 3756

Du skaper deg en reality (virtual?) virkelighet i din egen bevissthet.
Igjen, denne tråden ble startet ifm tema Nel og samarbeidet med Nikola. Det ble henvist til en artikkel, og fakta fra den.
Hva har dette med mine drømmer og gjøre ?

Du får holde deg til NEXT, der dine feilslåtte drømmer har falt i grus.
Fint hvis du og likesinnede kan holde deg til fakta, ditt bet er forsåvidt ikke så interesant, men om du går all inn short på dagens kurs er det ok for meg.

ed: du kommer med en artikkel skrevet av en synser (Travis Hoium ved Motley fool) Det er ikke noe annet en en spekulant som lufter sine ideer.
Så du tror det er faciten for fremtiden han sitter med? (som de Troende sitter på sin bibel)

Redigert 30.12.2019 kl 12:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.12.2019 kl 13:33 3655

Hydrogen blir helt enormt. Holder ikke folk seg orientert om hva som skjer på verdensbasis !!??. Selvsagt ikke gått All In i Nel, dersom min infobase kun var fra Norge. Har nesten tredoblet min innsats. Uansett om hydrogen blir en vinner i privatbiler de første årene, så vil for eksempel investeringene i,- Stålverk/gruver/ betong/gjødsel/skipsfart osv. osv. bli (er) enorme.
Etter hvert kommer også transportmidler der hele chassiet virker som en energicelle. Og hydrogenbiler uten behov for dagens batteri.
At Nel går med underskudd i dag er helt uinteressant. Nel er gjeldfrie og med en kasse på 600-700 mill. Baserer driften på villige fremtidsrettede aksjonærer. Meget sunn politikk.
Ytterligere emisjoner ved konkrete langtidsperspektiver/ordrer. = helt riktig. Anser selv Nel som en sikker og god investering.
Redigert 30.12.2019 kl 13:35 Du må logge inn for å svare
omans
30.12.2019 kl 17:36 3480

Hvorfor føler du slik tristhet ? Opp med humøret, mann.
Artikkelen er fra juni, samtidig m eksplosjonen.

De droppet flere nye busser i "denne runden" rundt juni 19.

Ting har skjedd etterpå.

https://www.tu.no/artikler/ruter-far-stotte-til-ti-nye-hydrogenbusser-i-oslo/442202
Redigert 30.12.2019 kl 17:37 Du må logge inn for å svare
optimist68
30.12.2019 kl 18:17 3404

Trist for deg at dette er 6 mnd gammel nyhet og mye har skjedd siden den gang
Slettet bruker
30.12.2019 kl 19:08 3319

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/sprenger-togdrom-1.1223902

Her sier ministern stop til hydrogentog i norge.

De linker du la in sa ikke mye om hydrogen, mest batteri og biogass, som er inriktningen i europa idag.

Slettet bruker
30.12.2019 kl 19:13 3307

Jaha så ruter sier ja till hydrogen når enova bidrar med 38 miljoner.

Men i ett rent anbud batteri eller hydrogen så försvann tydligen hydrogenbussarna.

Frågan er hvor lenge vi ska låta enova strösla skattepengar på detta. Tillverkare av bussar, brensleceller og tankstasjoner får vel se til at få ned priset selv. Nels stasjoner er ofantligt dyra idag, både shell og nikola kräver lavere pris.
omans
30.12.2019 kl 20:43 3203

Hydrogentog i Norge er avsporing, det er bare du som har brakt dette på banen i denne debatten.
Linken jeg la inn angår alternativt til fossilt, der også hydrogen nevnes når regjeringa sier de skal prioritere.
Redigert 30.12.2019 kl 20:46 Du må logge inn for å svare
omans
30.12.2019 kl 20:53 3176

Det er en av Enova sine oppgaver å gi støtte, og bl.a Equinor har søkt om støtte i milliard klassen til vindmølleprosjekt til havs. Noen kritiske røster mener selvsagt at det vil være urimelig å gi så mye.
Det koster å lage til slik infrastruktur og stasjoner for hydrogen, så da har man valget om de skal følge opp sin satsning på dette.
Om noen mener de kan få lavere pris med samme kvalitet hos annen tilbyder, trer ofte konkurransesituasjonen inn.
Nikola poengterer sitt sterke bånd og samarbeid med Nel.
Redigert 30.12.2019 kl 20:55 Du må logge inn for å svare
Framtia
30.12.2019 kl 21:03 3152

Du vet mye du....ut fra hvor dårlig det står til! Prøv å underbygge noe av det du lirer av deg, med dokumentasjon!
OZZY
30.12.2019 kl 22:26 3032

Tradegate avsluttet året med kr 8,76
Nikko
30.12.2019 kl 22:31 3015

Ja, men det var kl. 14.00 og da stod den likt på OSE. Ha en fortsatt fin kveld OZZY :-)
Framtia
30.12.2019 kl 23:33 2917

Ser at VIX indeksen er opp 11,2% i dag! Dette er den såkalte pyse indexen, eller fryktindexen om man foretrekker...Denne overgår både pest, kolera, ebola og annen elendighet, bare mye værre! Den sprer seg globalt ila få sekunder og sender olje og verdipapirer i "fritt fall"! Er ikke børs en vidundelig verden...Her er det faktisk pysene som er de store heltene! De med stor rumpe, lange tynne fingre, firkantede øyne med vindu forran, dørmatte med taster på osv. osv....Hvordan hadde disse usedvanlige heltene klart seg i en virkelig krig, med virkelig frykt...!? Man kunne jo alltids forsøkt å betale seg ut av en knipe eller to...
Nok om dette nå! Krigen er sannsynligvis over torsdag, samt frykten! Sjelden slike "kriger" varer lenge, da ingen tjener penger, når "ting" beveger seg i en retning for lenge..
omans
31.12.2019 kl 09:06 2669

Vedr kursen vil jo den svinge i 2020, som den har gjort i 2019. Spørsmålet er hva den er 31.12.20, 31.12.21 -22 -25 etc :) Det vil bli spennende tider. Både på hendelser / meldinger fra selskapet og tekniske kursmessige forhold. 👍