Nordic Nanovector «kappløp» med tysk legemiddelgigant

Slettet bruker
NANO 25.11.2017 kl 14:32 6453

http://min.e24.no/nordic-nanovector-kappl-p-med-tysk-legemiddelgigant/a/qnpGaz


Nordic Nanovector «kappløp» med tysk legemiddelgigant!!

Det norske selskapet Nordic Nanovector risikerer at blant andre tyske Bayer når markedet før dem. Ledelsen lar seg imidlertid ikke stresse, og uttrykker ståltro på eget produkt.
Skrevet av Mail redaktion Anders Park Framstad, minE24
Publisert 25 nov. 2017, 14.21
BØRS OG FINANS – Ja, vi har konkurranse, vi har Bayers Copanlisib og andre, men det beste produktet vinner, sier finansdirektør Tone Kvåle i Nordic Nanovector til E24.
Sammen med resten av ledelsen i det norske bioteknologiselskapet avholdt hun denne uken kapitalmarkedsdag i Oslo.
Nordic Nanovector utvikler en behandling for follikulært non-Hodgkins lymfom, en form for lymfekreft, kalt Betalutin. De tar i første omgang sikte på en behandling for pasientene som har hatt minst to tilbakefall (såkalt tredjelinjebehandling).
For disse finnes det i dag ikke noe tilstrekkelig effektivt tilbud, hvilket medfører at den typen produkt Nordic Nanovector utvikler er etterspurt.
De er imidlertid ikke alene. I midten av september ga amerikanske helsemyndigheter en foreløpig godkjenning til Copanlisib, et produkt utviklet av den tyske legemiddelgiganten Bayer. Godkjenningen gjaldt behandling av pasienter med tilbakevendende follikulært lymfom, som tidligere har fått minst to behandlinger. Altså tredje linje.
Den oppmerksomme leser husker kanskje at det var nettopp Bayer som slukte Nordic Nanovectors «forgjenger» Algeta.
Pasientene venter
Konsernsjef Luigi Costa avviser imidlertid at de føler noe ekstra hastverk grunnet konkurrentens godkjenning.
– Nei, vi har dårlig tid fordi vårt mål nummer én er å ta produktet til pasientene så raskt som mulig. Vi har et så bra produkt at jeg nesten vil si det er uetisk å ikke få det ut så raskt som mulig, fordi det er pasienter der ute som har et desperat behov for et produkt som Betalutin, sier han.
Han viser til at pasientene de tar sikte på å behandle går fra bedring til tilbakefall, til ny bedring og nye tilbakefall. På ett tidspunkt trenger de en ny type behandling.
– Men vi må gjøre det på en så bra måte som mulig, for å sikre at vårt datasett og prosessen er robust. Vi kan ikke ta snarveier på dette, vi må gjøre det raskt, men ordentlig, sier han.
Under kapitalmarkedsarrangementet redegjorde doktor Pier Luigi Zinzani for løsningene til selskapets konkurrenter. I presentasjonen fremgikk det at pasientenes responsrate i konkurrentenes studier var lavere enn i Betalutin-studiene.
I tillegg ser bieffektene ut til å være mindre. Dette kan i sum gi Nordic Nanovector et konkurransefortrinn.

Bedre sikkerhetsprofil
Costa mener at studiedataene Nordic Nanovector har hatt nettopp må sees i lys av konkurrentenes. Han viser til at Bayers produkt hadde en samlet respons, andelen pasienter hvis tumor reduseres med 50 prosent eller mer, på 59 prosent.
– For oss er dette veldig oppløftende, for når man ser på dataene vi har hatt fra Betalutin, så er vi godt over dette. Vår sikkerhetsprofil ser også mye bedre ut, og man må ta med bekvemmelighet i beregningen. Betalutin har oppnådd disse dataene med bare én injeksjon, mot en komplisert behandlingsprosess de andre produktene har hatt for å nå resultatene de har gjort, sier Costa.
Betalutins samlede respons har vært omtrent 70 prosent.
Nordic Nanovector-sjefen viser ellers til at Bayers søknad fikk spesielt rask behandling av amerikanske myndigheter.
– Vi er glade for dette. Copanlisib ble forhåndsgodkjent med data som ser ut til å være svakere enn det vi så langt har sett for Betalutin som eneste behandling med én injeksjon, og bieffektprofilen er mye mer gunstig for Betalutin enn for Copanlisib. Jeg vil ikke snakke for mye om konkurrentene, men vi har et enestående produkt. Dataene vi har må bekreftes i flere studier med flere pasienter, men er veldig lovende, sier Costa.
I rute
Nordic Nanovector har flere studier på trappene. Den kanskje viktigste kalles Paradigme, og her skal man teste to ulike doseringer av Betalutin som tredjelinjebehandling. Selskapet avventer godkjenning av studiedesignet.
I tillegg til dette forbereder de en kombinasjonsstudie der Betalutin skal testes med den eksisterende og rådende behandlingen rituximab, kalt Archer, samt to fase én-studier.
Normalt må legemidler gjennom tre studiefaser. Paradigme-studien er det Nordic Nanovector kaller «2b».
– Det kliniske utviklingsprogrammet er i rute. Vi er veldig fornøyde med at Betalutin har levert enestående data så langt, både når det kommer til komplett respons og samlet respons, sier Costa.
Under budsjett
Det koster å drive legemiddelutvikling.
Onsdag ble det også sluppet en finansiell oppdatering som viste at selskapet brant 77,7 millioner kroner i tredje kvartal. Kontantbeholdningen er imidlertid fortsatt på 803,7 millioner kroner, og konsernsjefen bedyrer at kostnadene ikke vil øke som følge av at studiene sparkes i gang.
– Nei, vi er fullt ut på budsjett, sier Costa.
Finansdirektør Tone Kvåle skyter inn:
– Faktisk under budsjett.
Costa ler.
– Tone holder oss i stramme tøyler, så dette har vi god kontroll på. Vi forbruker mindre penger enn planlagt i begynnelsen, så det er veldig bra, og denne trenden vil fortsette fremover. Vi har nok kontanter til å ta oss hele veien til søknad om myndighetsgodkjennelse.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
SomSa
25.11.2017 kl 15:00 6433



Costa bør være redd for kommende alternative blant annet basert på checkpoint inhibitors, dersom nye produkter viser bedre resultater enn Betalutin blir lite interessant for Big Farma å kjøpet opp selskapet eller skrive under en partneravtale. Selv om Algeta skrev under en partneravtale med Bayer på ca. 5 mrd gjennomførte etter kort tid en emisjon på ca. 300 millioner. Basert på dette og at Nano har flere studier trenger Nano enorme summer uten partneravtale. Et nytt produkt basert på checkpoint inhibitors vist lovende resultater........





Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.11.2017 kl 15:46 6372

Når bedre alternativer dukker opp er aksjen ferdig, 10kr er vel verdien på egenkapitalen. Stramme tøyler? med over 3 mill i lønn til godeste Tove og over 8 til Lugi er og flere hundre tusener av opsjoner som de tildeler hverandre er det vel en spøk? Dette er texas tilstander som enhver fornuftig aksjonær bør sette foten ned for, ironisk nok skapes det null i aksjonærverdier sålangt i år, tvert imot har aksjen falt på en sterk børs. Men aksjonærene bejubler dataene som om de gjald en stor populasjon, dette tror jeg blir clavis nr.2 og shorterne er nok engie!
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
InVes1
25.11.2017 kl 16:03 6338

Hvad er det for alternative produkter du refererer til "Et nytt produkt basert på checkpoint inhibitors vist lovende resultater........
"
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
InVes1
25.11.2017 kl 16:13 6349

Jeg håber at Folketrygfondet og Nordic Healthcare som er pænt investeret har god indsigt i hvad løn og optionsprogrammer er for tilsvarende firmaer.

Sidste år blev et optionsprogram i Fingerprint nedstemt - det var optioner til 100 sek nu er aktien i 17 sek.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.11.2017 kl 16:19 6336

Det er bra at to forhold som så langt har vært altfor optimistisk omtalt her på forumet endelig belyses litt mer i denne tråden:
- den reelle konkurransesituasjonen, der man nå smart må innse at NANO henger etter viktigste konkurrent. Og derfra: Hvis ikke Betalutin kommer ut signifikant bedre enn Bayer ganske raskt er dette løpet på det nærmeste kjørt (som selvstendig selskap). En åpning kan likevel ligge i å bli oppkjøpt. Men da til langt lavere kurs enn det folk drømmer om her.
- det reelle markedspotensialet, som har vært tøvete oppblåst altfor lenge. Man driver og regner på dette som om NANO vil a) først lykkes bedre enn andre + deretter b) ta hele markedet. Dette er selvsagt rene utopier, og vil bare fortsette å opprettholde de ufunderte drømmene om snarlig rikdom som utfolder seg her på forumet.

Det ville nå vært mer sunt for debatten om de verste brushanene
a) satte seg inn i de reelle børsfakta (kursen er altså under 74 og ikke mange hundre nå, og i en fallende trend iht. tekniske basisfakta), og deretter
b) lærer seg å beregne hva det betyr for den videre kurs at markedet må vente på at selskapet MULIGENS vil ha et salgbart produkt i 2020.

Det er nemlig høyst trolig at kursen ikke kommer VARIG over 100 de neste 2 årene. Derimot kan man få flere faser, slik vi kjenner fra andre farmaselskaper og som NANO allerede har hatt et par av, der kursen spilles opp på kortlevede meldinger om "gjennombrudd", osv. før den faller tilbake igjen.

Jeg akter derfor å følge aksjen nøye i tiden framover, med primær målsetting om å trade, og skygge banen straks vi får dystre fallfaser, slik vi har sett siden aksjen var godt over 100 tidligere i år. Uansett, ønsker alle NANO-ister en god neste uke, og vil selvsagt at aksjen skal gå bedre enn det de tørre tekniske data sier foreløpig.




Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.11.2017 kl 16:31 6321

Korsar...

Takk for st du bidrar med helgeunderholdning. Reelle børsfakta..?? Det virker som at du tror nano utvikler kreftbehandling primært for å tilfredstille kortsiktige aksjonærer / tradere. Det er en grunn til at 95% av folket ikke tar deg seriøst. Heldigvis kan du danne klubb med aksjespesialist og pensjonisten for de mest ignorante innleggene om selskapet :)
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.11.2017 kl 16:34 6303

Somsa,

Veldig interessert å vite om hvilke checkpoint - inhibitors som ligger an i løypa til å gruse nano. Selvsagt underbygget med data som viser bedre respons, effekt og safety. Gleder meg :)
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.11.2017 kl 17:12 6285

flink Pappa, du kan dette. Desverre ser ikke elevene hvordan mesteren tenker før det er for sent.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
SomSa
25.11.2017 kl 18:00 6218

InVes1 og ILAV

Se på 3Q 2017 presentasjonen, dersom jeg ikke tar feil var Pembrolizumab (Keytruda) + Rituximab med
CR: 50%
ORR:65%

Finner ikke webcast presentasjonen på PDF format, ellers var det lettere å referere på side og tall. Vil ikke bruke tid å se på hele presentasjonen nå.
Jeg tror på 15 MgB/Kg, men Nano må ikke haste bort tid.

Jeg fant den nå, se fra ca. 32:30 eller powerpoint side 22.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
InVes1
25.11.2017 kl 20:20 6143

Det ser ud til at det er Merck der har Pembrolizumab. Så det er ikke kun Bayer der er konkurrent.

Ærgerligt at de regulatoriske myndigheder tog så lang tid i foråret med at godkende yderligere patienter til 20/100 forsøg. Men LC nævner at Bayers godkendelse gik hurtigt igennem FDA.

Så super gode data til ASH på 20/100 og hurtig godkendelse fra de regulatoriske myndigheder til opstart af Paradigme og Archer-1 vil være fint.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
SafeInvest
25.11.2017 kl 20:25 6120

Kjenner du inklusjonskriteriene for den kombinasjonsstudien?

Enn ORR som er lavere en Betalutin som single agent. Betalutin+Rituximab kommer til å være på over 90%! I tillegg kommer gjenåpningen av CD20 etter behandling med Betalutin.
Tipper B+R vil få en ORR 95%, CR 60%, lavere kostnader, DOR 30 mnd.

Hva er kostnaden på Keytruda(jeg vet den er høy)?

Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.11.2017 kl 11:53 5916

Man rigger seg til en betydelig forvaltningsmessig svakhet hvis man først insisterer på at en utvalgt aksje en gang skal:
a) ta av og gjøre en rik, slik at man trygt kan
b) lukke øynene for hva som faktisk skjer med aksjen underveis.

NANO-trådene er kanskje mer typiske her enn noen andre aksjetråder, og dermed får vi ekstra ofte disse litt ufrivillig komiske påstandene om at "jeg bryr meg ikke hva som skjer med aksjen nå, jeg akter å sitte og vente til 2020 uansett". Og dette har flere hevdet i hele år mens aksjen har trendet stabilt nedover mot 60 til årsskiftet. De fleste skjønner at det ville blitt en underlig børs om alle tenkte slik :-)

For opplyste aksjonærer klarer selvsagt å ha to tanker i hodet på samme tid, der man innledningsvis studerer en aksje mht. markedsbehov, realistiske tidsakser, antatte framdriftsutfordringer, osv., og til slutt anser at den i sum skal
a) stige i framtiden (hvis ikke må man jo finne en annen aksje å satse på), mens man samtidig - og klokelig
b) holder seg ajour med hva markedet faktisk gjør med den samme aksjen (for å reagere raskt hvis markedet ikke er enig med en)

Hvis man samtidig vet at farmaaksjer har en historisk suksessrate på 1:7, så forstår man enda tydeligere at det gjelder å sitte parat om markedet mister troen.
Utlagt for NANO: Markedet har ikke hatt tro på aksjen i hele år, bare legg en linjal på hovedtrenden for både siste års og siste 30 dagers glidende gjennomsnitt, og du ender i begge tilfeller i 60 ved årsskiftet. Man kan selvsagt velge å overse dette og mene at man har forstått "det fundamentale" bedre enn markedets analytikere. Det vil jeg ikke legge meg opp i, jeg bare sier hva erfarne aksjonærer anser som intelligent å forholde seg til.


Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
focuss
26.11.2017 kl 13:02 5866

Korsar skrev:
"Man kan selvsagt velge å overse dette og mene at man har forstått "det fundamentale" bedre enn markedets analytikere. Det vil jeg ikke legge meg opp i, jeg bare sier hva erfarne aksjonærer anser som intelligent å forholde seg til."

Hvilke analytikere er det du sikter til? Jeg vet bare om analytikere som har kjøpsanbefaling.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.11.2017 kl 13:52 5845

focuss,
en aksje faller når markedet ikke har nok tiltro til at kursen kan holdes oppe. 40% fall fra toppen sier akkurat det. Verken mer eller mindre.
Dette er ikke noe folk må begynne å benekte, det er empirisk faktum.

At noen her på forumet mener de empiriske fakta/de kalde tall er helt feil må de bare gjøre. jeg har forholdt meg til markedssignalene i stedet, og tjent gode penger på det ifht. mine hovedsits i aksjen:
- solgte da fallet fra topp ble signalisert
- kjøpte meg inn igjen da vi en stund hadde tekniske signaler på oppgang, og hoppet av igjen da nytt fall ble signalisert

NB: Jeg snakker nå om de tydelige variasjonene i i den lange hovedtrenden siste året, og ikke den kortsiktige intradags volatiliteten, der NANO i flere perioder har vært et drømmecase for trading. Riktignok ikke noe særlig futt de siste mnd.

Kort sagt: Jeg bare sier at folk bør ta en fot i bakken og tenke over hvorfor de er så sikre på at aksjen vil bryte hovedtrenden (som peker mot 60 til nyttår) og stige i stedet - når man samtidig sier at man vil sitte til 2020?! Med en lignelse: Man akter å sitte midt i bålets gnistregn fordi man tror brannvesenet kommer og slukker det før flammene når deg.

Jeg har mye annet å bruke tiden på fram til 2020. Bl.a. selskaper som klarer å fortelle meg på en tydelig måte hva de driver med.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
focuss
26.11.2017 kl 14:20 5805

Korsar
Ok så det du mener er at Nano aksjonærer ikke må tro at de forstår mer enn markedet. Det er jo noe helt annet enn å tro de forstår mer en markedets analytikere. Jeg vil for øvrig tro at det er en og annen aksjonær som forstår Nano bedre enn markedet.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.11.2017 kl 20:04 5640

focuss,
du skriver: "Jeg vil for øvrig tro at det er en og annen aksjonær som forstår Nano bedre enn markedet."
Vel, disse aksjonærene finner du i alle fall ikke i 400-kroners klubben her på forumet. Hvordan kan de hevde de forstår aksjen når de tar systematisk feil hele tiden? :-)

Hva skal jeg si da, som har fått rett om kursutviklingen i hele år? Skal jeg si mitt ærlige syn? Jeg vet heller ikke hvor selskapet egentlig står nå, for informasjonen er altfor dårlig. Derfor gjør jeg som tyngden i markedet: Holder meg til teknisk utvikling - og får stort sett rett hele tiden. Det trenger ikke å være vanskeligere enn det. Så får de andre vente på 2020....
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
focuss
26.11.2017 kl 20:45 5592

Korsar
Det er jo ingen tvil om at du har vært flink til å forstå kursutviklingen til Nano. Noen ganger kan det faktisk være en ulempe å ha bedre innsikt enn markedet. DNB priser aksjen til 145 basert på en LOA på 45 %. Samtidig så er det mange som deler RHL sitt syn på LOA og regner med at det er nesten helt sikkert at Betalutin kommer på markedet. Samtidig sier DNB at de kunne rettferdiggjort å øke prisen på Betalutin i sine beregninger fra 80000 usd til 150000 usd. Legger man dette til grunn kan man regne hjem en pris skyhøyt over dagens pris. Noen velger å vektlegge dette mer enn linjalanalyse og det burde du kanskje respektere. Din strategi er sikkert riktig for deg. Det er ikke det samme som at din strategi er riktig for alle. Hadde du hatt tilstrekkelig innsikt i Betalutin så hadde du kanskje lagt bort linjalen din du også.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.11.2017 kl 22:55 5459

Du kunne hatt ett poeng hvis majoriteten av "eierne" forstod hva nano egentlig driver. Desverre er nok det ikke tilfelle. De fleste, særlig daytraderne, vet kun at biotek er eksplosiv dagen kursen begynner gå. For alt de vet kan nano jobbe med homeopati eller genmodifiserte syngende marsipangriser.

I biotek finnes det ingen mestere. Det eneste som teller er å hoppe av asap dagen skuta går ned (eks bionor og clavis) eller klore seg fast i ripa den dagen vinden tar i seilene (eks algeta).
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.11.2017 kl 23:15 5508

focuss,
hva vet du om min "innsikt i Betalutin", ikke minst ifht andre her på forumet? For ikke å snakke om børstekniske forhold? Hvis folk hadde hatt rett om at alt går på skinner i NANO hadde jeg ikke sittet utenfor og advart om fallet fra 129 og nedover. Da hadde jeg kjøpt med begge hender. Men verden er altså ikke slik foreløpig. Foreløpig har det vært mest proft å sitte ute og unngå å være med på et 40% fall. Og det tar minst 2-3 år å nå en kommersialisering, HVIS det lykkes. Aksjonærer i andre aksjer enn NANO har små problemer med å se slike realiteter. Hvorfor er det blitt slik i NANO at man skal blokkere alle vanlige børsregler og -erfaringer?
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.11.2017 kl 23:15 5406

Du mener altså at keytruda er sammenlignbart når man ser på behandlingsregime, kostnad og sikkerhet..? Hvor mange pasienter har dødd med keytruda og hvor mange hos nano?
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
focuss
27.11.2017 kl 04:13 5395

Korsar skrev:
Focuss, hva vet du om min "innsikt i Betalutin", ikke minst ifht andre her på forumet?

Svar: Ingenting. Men antar du forsto poenget mitt.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
SafeInvest
27.11.2017 kl 08:48 5169

http://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2017/07/Kraftig-oekning-i-alvorlige-bivirkningsmeldinger-om-immunterapi


En alvorlig bivirkningsmelding kan komme både fra lege og pasient, og sendes ved mistanke om sammenheng mellom en reaksjon og et legemiddel.

Fra 2011 til 2016 økte antallet slike meldinger om bivirkninger fra kreft- og immunterapi-medisiner fra 291 til 415, skriver VG.

–Immunterapi fungerer definitivt ikke så bra som det fremstilles. Mediene har skrevet om glanseksemplene, og ikke de det går galt med. Det er en skjev fremstilling, sier fagdirektør i Legemiddelverket, Steinar Madsen, til avisen.

I fjor mottok Legemiddelverket i alt 166 meldinger om bivirkninger av legemidler med dødelig utfall. 52 av disse skyldtes kreftlegemidler.

Ifølge VG ble det samme år meldt om fire dødsfall knyttet til to nye immunterapilegemidler, Opdivo og Keytruda, som brukes i behandlingen av flere krefttyper.

Madsen mener det er en svært fin balanse mellom virkning og bivirkning av denne typen medisiner.

–Vi ser på økningen i antall alvorlige meldinger som et signal om at leger og pasienter må gjøre sitt ytterste for å bruke legemidlene riktig. Noen av dødsfallene skyldes feilbruk som kunne vært unngått, sier Madsen.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.11.2017 kl 12:03 4733

Ser ut som Nano har styrke nede på disse nivåer. Trur mange er godt lei og solgt seg ut på disse nivåer.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare