NEL Nytt innside salg

Lord B
NEL 06.07.2018 kl 09:46 12638

På tide å våkne, ved hver nyhet som kan oppfattes som positiv kommer det store innsidesalg og store emisjoner. Skjønner dere ikke at emisjoner og innsidesalg ikke er bra? Det er snart bare småaksjonærer igjen i NEL, pass dere så dere ikke blir sittende med Svarte Per.
Redigert 21.01.2021 kl 00:32 Du må logge inn for å svare
Keirax
07.07.2018 kl 08:24 5763

Det er jo ikke vits med innsidekjøp når de får millioner av aksjer via diverse opsjonprogrammer. Blir jo som med oss vanlige. Vi gidder ikke kjøpe noe dyrt når vi får kastet samme vare etter oss nesten gratis. Da er sikkert terskelen til å ta ut deler av gevinsten lavere også. Både fordi betalingen er god, og at man har til salt i maten med de opsjonene man sitter igjen med.
Redigert 07.07.2018 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.07.2018 kl 08:32 5738

Godt poeng Keirax. Og når du ser på aksjepostene de sitter på er de ikke større enn det enkelte godt holdne "småsparere" sitter med. Med andre ord, insidere i Nel har ikke ræva full av penger selv om de sitter i ledelsen. Men de vet at de sannsynligvis kommer til å bli mangemillionærer på hardt arbeid.
Slettet bruker
07.07.2018 kl 08:32 5736

Jeg finner ingen grunn til å deppe av dette opsjonsprogrammet....

Primary insiders in Nel ASA have received the following grants of options,
according to the terms described above:

Bent Skisaker, CFO of Nel, has been granted 400,000 share options. Following the
grant, he holds 440,000 shares, 109,217 RSUs and 400,000 options in the Company.

David Bow, SVP Sales and Marketing of Nel, has been granted 400,000 share
options. Following the grant, he holds 666,342 shares and 1,066,342 options in
the Company.

Bjørn Simonsen, VP Market Development & PR of Nel, has been granted 400,000
share options. Following the grant, he holds 1,867,504 shares, 109,217 RSUs and
400,000 options in the Company.

Mikael Sloth, VP Business Development in Nel, has been granted 400,000 share
options. Following the grant, he holds 226,332 shares, 109,217 RSUs and 400,000
options in the Company. Sloth also controls 25% of H2 Holding ApS, which owns
86,492,653 shares in Nel ASA.

Jacob Bech Krogsgaard, SVP Nel Hydrogen Solutions, has been granted 400,000
share options. Following the grant, he holds 226,332 shares, 109,217 RSUs and
400,000 options in the Company. Krogsgaard also controls 25% of H2 Holding ApS,
which owns 86,492,653 shares in Nel ASA.

Jørn Rosenlund, SVP Nel Hydrogen Fueling, has been granted 400,000 share
options. Following the grant, he holds 500,000 shares, 109,174 RSUs and 400,000
options in the Company.

Anders Søreng, CTO of Nel and SVP Nel Hydrogen Electrolyser, has been granted
400,000 share options. Following the grant, he holds 440,000 shares, 109,217
RSUs and 400,000 options in the Company.

Marcus Halland, Group Controller of Nel, has been granted 150,000 share options.
Following the grant, he holds 128,484 shares, 62,000 RSUs and 150,000 options in
the Company.
Keirax
07.07.2018 kl 08:37 5721

Enig med de to siste talere :-)
Slettet bruker
07.07.2018 kl 08:44 5689

Sant. Opsjonsprogrammet binder de ansatte til selskapet i minst ett år og skal motivere til innsats. Slik det står i børsmeldingen. Da er vi innenfor tidsperpektivet for kursmålet på 6 kr. De ansatte trenger ikke skaffe kapital til aksjekjøp nå. De har opsjoner de kan sikle på i årene fremover.
Single Malt
07.07.2018 kl 17:26 5369

og innsidesalg handler først og fremst her om opsjoner.
Slettet bruker
07.07.2018 kl 18:47 5206

Jeg har egentlig tatt ferie fra HO, men kan noen av dere svare meg ærlig på disse 2 spørsmålene som gjør at jeg selv er ute av NEL uten å ta mannen, men ballen.:?

- Hvis en av dere hadde hatt en god og relativt høyt lønnet jobb slik som Bjørn Simonsen i NEL, hvem av dere hadde da solgt 500k aksjer hvis dere hadde hatt tro på en dobling innen 12 måneder, selv om 370k av de 500k aksjene var tilegnet for kun 20 øre/stk..??

- Hva kan det komme av at nesten alle som har satset stort i NEL, det være seg innsidere i styret, administrasjon eller kjendisinvestorer, og for den saks skyld også selve gründeren av selskapet ØSS himself, enda han går glipp av selskapets store skattefordeler ved å være ute av NEL, solgte seg ut eller ned det de kunne, eller hadde lov til iflg lockup..??

Innsiderne vet betydelig mer om hva som foregår i selskapet enn andre aksjonærer, og spesielt de som sitter i styret og admin eller veldig nær CEO slik som Bjørn Simonsen gjør.
Redigert 07.07.2018 kl 19:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.07.2018 kl 19:16 5147

Oppgang Kommer,
Ser poenget ditt og respekterer det fullt ut, men som du vet velger jeg å vinkle det noe anderledes.
For det første er dette første gang BS selger en eneste aksje meg bekjent hvertfall, siden han startet i Nel i september 2014, han har altså vært ansatt i nesten fire år før han tar ut noe ekstra. Han har en akseptabel lønn, men hadde kanskje behov for noe ekstra ifbm. en annen investering.
For det andre solgte han 500' aksjer den 1. juni. Vi vet alle at storkontrakten med Nikola kom etter det. Hadde han ventet kunne han kanskje fått enda høyere kurs. Når det gjelder primærinnsidere i aksjeprogrammet skriver Løkke i mail at de forsøker å koordinere dette slik at de som skal selge må gjøre det samtidig og på et gitt tidspunkt. Dette for ikke å risikere et innsidesalg i hytt og pine.

Deler av svar på mail fra Løkke angående saken om innsidesalget 1.6:

Aksjekjøpsprogrammet har så langt tjent Nel godt, vi har engasjerte ansatte som ønsker å delta. Alle må kjøpe et visst antall Nel aksjer til full markedspris for senere å kunne motta «matching shares» dersom de forblir ansatt i Nel. Dette programmet har også gjort at vi har kunnet tiltrekke oss veldig bra personer, ofte til en lavere lønn enn vi ellers ville ha måttet betale. Vi tror dette er med å gjøre Nel til en attraktiv arbeidsplass.

At kjøp og salg ble gjort samtidig er rett og slett et ønske fra selskapet om å opptre koordinert, disse har egentlig ingen ting med hverandre å gjøre. Men, vi ønsker ikke at primærinnsidere selger aksjer til ulike tidspunkter gjennom et år – det kan skape unødvendig støy. Derfor måtte alle har ytret ønske om å selge noen aksjer gjøre dette samtidig, på samme dag og i samme melding. Vi oppfordrer også alle til å sitte igjen med langt mer enn de selger, det var også tilfelle denne gangen.



ØSS vet vi alle alt han som regel ikke forblir altfor lenge på et sted med sin kapital, han har til stadighet nye prosjekter å putte pengene i. ØSS kunne ved bare å ha ventet 6-12 måneder lenger ved flre anledninger fått betydelig mer for sine aksjer enn det han fikk i mars/april 2017.
Kan hende ØSS ikke likte eller var enig i oppkjøpet av Proton, kan være mange årsaker til at han trakk seg ut.

Men vi kan være 100% enige om at innsidesalg er kjipt, men det er ikke til å unngå, de må da også få realisere deler av sitt tilgodehavende på et eller annet tidspunkt uten at det skal bety konkurs, mangel på framtid, etc.
På et eller annet gitt tidspunkt forekommer innsidesalg i alle selskaper notert på OSE, utfordringen i NEL er at vi i tillegg til aksjespareprogrammet har vært plaget av salg fra ØSS, Opsahl, to direktører og nå F9.

Ved samme korsvei ifjor under aksjespareprogrammet ble det nettokjøpt betydelig færre antall aksjer enn nå 1.6.18.
Det som gjør at folk reagerer spesielt denne gangen er fordi BS velger for første gang å selge aksjer samt at det kommer etter en kontraktsinngåelse.
Det er lett å glemme at de fleste primærinnsidere kjøpte og solgte ikke. Bent Skisaker derimot, han selger hver gang og det er ikke heldig.
Redigert 07.07.2018 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
Gobo
07.07.2018 kl 19:39 5087

Enig så enig... Dette med at Simonsen m.fl. solgte kun dager før Nikolakontrakten er jo et strålende bevis på hvor tilfeldig dette er. Jeg tror ikke de vet så veldig mye mer enn hva som formidles ut av Løkke og NEL vedrørende kontraktinngåelsene og jeg tror ikke nødvendigvis de er spesialister på aksjer eller for den sakt skyld interessert i aksjer og investering på børs. De ser en gevinst fra opsjoner som er en del av pakken ved å bli ansatt hos NEL til ulike personlige formål - kanskje de de sover bedre med å ha pengene i banken også... og jeg tror - thats it.... mange overtolker dette noe enormt spør dere meg.
Slettet bruker
07.07.2018 kl 19:40 5085

Kan bare svare for meg selv. Og det blir bare spekulasjoner. Ser ikke bort i fra at det dreier seg om risikostyring i tillegg til andre vurderinger og behov. Ledelsen i Nel vet selvsagt mer enn vi aksjonærer gjør. Men de vet like lite som oss om hvilke kontrakter de vinner. Ja, de vet det før oss. Men inntil kunden ringer og vil signere, sitter de like mye i villrede om det blir kontrakt eller ei som alle andre. Man kan godt si ledelsen sitter med mulighet for å kunne gjøre kvalifiserte gjetninger på et langt bedre grunnlag enn oss. Men jeg tror allikevel de venter med like stor spenning på positive tilbakemeldinger som oss småaksjonærer.

ØSS er en ringrev i bransjen med en åpenbar teft for å tjene penger. Det kan ingen bestride. Han visste nok godt hvordan det sannsynligvis ville se ut de første årene. I motsetning til feks meg selv. Dette gamet kan han nok mye bedre enn de fleste av oss. Hvilke agendaer folk har blir bare spekulasjoner. Ser for meg ØSS ikke ville la pengene ligge brakk i Nel. Ser ikke for meg han inntar hvileskjær. Kanskje var han uenig med feks kjøp av Proton som Elvoquest skriver.

Ledelsen i Nel er nok like dødelige som oss andre. Kanskje litt nerver der i gården også fra tid til annen. Aldri feil å gevinstsikre. Er det ikke det man sier?

Blir spennende å se endringene på aksjonærlista til uka.

really
09.07.2018 kl 08:42 2610

Det er svært lett å overtolke kjøp og salg av aksjer. Noe av det skyldes behov vedkommende har på andre områder. Det er ren støy i forhold til å vurdere en aksje.

Vi er vel alle inneforstått med at det er betydelig risiko i slike selskaper som NEL. Det gjør det naturlig å ta ut noe cash og plassere andre steder, som god porteføljestyring. Og evnen til å vurdere fremtidsutsikter er ikke likt fordelt mellom folk, noen ser bare problemer der andre ser muligheter. Slik påvirker viljen til å ta risiko.

Det jeg skriver her betyr ikke at jeg ikke ser muligheten for at de som selger ikke har tro på NEL. Det er svært mye de skal lykkes med på kort tid og risikoen er stor. Men når så og si alle bare selger mindre deler av det de har fått er den potensielle verdien av det de sitter igjen med så stor at jeg er overbevist om at innsatsen blir formidabel for å lykkes og at de tror på prosjektet.
Wanker
09.07.2018 kl 09:46 2438

Er det ikke slik at når en opsjon innløses, så kan mottaker velge om han vil selge eller sitte?
Og er det ikke også slik, at det oppstår skatteplikt på dette tidspunktet, uansett hva han gjør?
Og skal det ikke beskattes som lønn, dvs full pakke med vanlig sats + trygdeavgift + toppskatt? [Edit: Skatten MÅ vel ikke betales før neste år, men uansett]
(Før var jo skattereglene for opsjoner helt urimelige, men dette virker jo relativt fornuftig)

I lys av dette er det vel slik at ledende ansatte uten store pengebinger eller konstruksjoner for skattereduksjoner føler seg nødt til å selge noen aksjer underveis? Ikke alle kan gå til sin bank og låne penger på løfter om at NELs kurs skal doble og triple seg!

Klart det er skuffende hvis en ansatt ALLTID velger å selge ALT, men til og med i slike tilfeller kan det være en god forklaring som ikke fortjener hundrevis av baisseinnlegg på et forum.
Redigert 09.07.2018 kl 09:50 Du må logge inn for å svare