Ignorering av kryptovaluta. Tabbe av finansmiljøene her

solO9
25.11.2017 kl 14:56 6597

Boble-snakket fører til tapte muligheter. Men det er ikke for sent. Det er ennå langt fra mass adoption, da ser vi Bitcoin på 100 000- 500 000$, Bitcoin Cash 10 000$ Etherum 10 000, Litecoin 1000-5000$, + noen til. Metaller/olje/valuta vil delvis erstattes som value holder. Bare gull har en verdi på ca, 50 000 mrd Nok og det trades på 20 000 mrd. Krypto er vel priset til ca 3000 mrd Nok i dag
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Leedsutd
26.11.2017 kl 16:59 6342

Hvorfor snakker du om en valuta som om det er en aksje? Meg bekjent er verdien bak en bitcoin null. ...og hvem i all verden vil benytte en valuta som er hypervolatil som et betalingsmiddel?
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
JosefK
27.11.2017 kl 06:57 6273

Det stemmer da helt at Krypto ikke i seg selv har noen verdi. Det er bare å dra ut pluggen på internettet og -vips, så er de borte. Sannsynligheten for at det skjer er imidlertid liten. Videre er det pussig at den eldste, dårligste teknologien tillegges størst verdi. Men sånn er det.

Nå har jeg mistet oversikten over alle bitcoin klonene som er pumpet ut, men det finnes mye bedre og mer anvennelig teknologi som enda ikke har tatt av.

Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
ignatas
27.11.2017 kl 07:18 6201

det er for sent da verdien er allerede 10 ganger høyere, men vet ikke mye om bitcoin og ville aldri ha kjøpt hvis jeg ikke vet :) men det jeg vet er at jeg kan selv overleve uten å kjøpe eller bruke kryptovaluta da vi har mye annet i markedet, de som kan ikke overleve kan kjøpe.. kanskje om 30 år alle skal bruke bare bitcoin som betalingsmiddel men nå det er bare å gratulere de som kjøpte på 1000 tallet :)
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
envie
27.11.2017 kl 08:26 6175

Det stemmer at Bitcoin er "gammel" teknologi, men teknologien bak utvikler seg, det kommer flere store oppdateringer for Bitcoin i 2018.
Bitcoin har også Merkevaren, Groestlecoin er flere ganger bedre en Bitcoin er idag, men ubrukelig navn og merkevare.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
JosefK
27.11.2017 kl 08:33 6168

Og så Groestlcoin da gitt! Som om det var noe banebrytende med en coin oppkalt etter en pytt-i-panne rett. Nei, her må det bitshares, NEM Lisk og Ark til før jeg får heebejeebies.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
cappit
27.11.2017 kl 09:18 6131

Det skumle med Bitcoin er, som noen har påpekt, at svært få våger å bruke den som betalingsmiddel, fordi den kan være 20 prosent mer verdt neste uke - 900 prosent mer om et år. Og ingen våger å ta seg betalt i Bitcoin - fordi den plutselig kan være verdiløs.

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2017/11/Bitcoin-er-som-tulipanen-paa-1600-tallet
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
sub10
27.11.2017 kl 11:03 6124

Kryptovaluta er nå en ting. Det mer interessante er DLT-teknologien (Distributed Ledger Technology) og muligheten til å løsninger som erstatter dagens sentraliserte samhandlingsmodeller innenfor finans, jus, handel, industri og en rekke andre felter. Blockchain er en slik teknologi, Hashgraph er en annen. DLT kommer radikalt til å forandre samfunnet ved at man ikke lenger trenger tillitsaktører (trusted 3.part) for å samhandle med noen du ikke nødvendigvis kjenner, eller stoler på.

Dette perspektivet må inn rundt vurdering av verdien av kryptovaluta.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
JosefK
28.11.2017 kl 08:21 5963

Det er nettopp dette 100% av kritikerne av krypto ikke har fått med seg.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
sub10
28.11.2017 kl 11:13 5929

Hehe, artig med Trygve Hegnars halvhjertede forsøk på å forstå Bitcoin i denne. Han sliter litt :-) http://www.hegnar.no/TV/video/ec6e6c90-00080348-38906807
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.11.2017 kl 23:50 5778

Det er bare grådige håndverkere, lottospillere, kriminelle, unge anarkister med langt ustelt skjegg og andre snålinger som handler bitcoin. En programvaresnutt som kan dupliseres i det uendelige, kildekoden som er basert på p2p teknologi er kontrollert av en liten gruppe på 400 snålinger. I morgen kan det være 1000 mill bitcoin, alt styres av snålingene.
Som med all annen software, den er sikker helt til hullet oppdages

https://github.com/bitcoin/bitcoin/graphs/contributors
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
RocketScience
29.11.2017 kl 01:22 5715

Bitcoin blir den største boblen. Men bobler stiger jo enormt før lufta går ut av dem.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
RocketScience
29.11.2017 kl 01:22 5721

Bitcoin blir den største boblen. Men bobler stiger jo enormt før lufta går ut av dem.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
sub10
29.11.2017 kl 09:42 5768

Tilbyr et annet narrativ:

Innovasjon har alltid blitt ledet av en liten gruppe visjonære. Oljeboomen i Texas. Diverse gullrush opp gjennom tidene. Hvalfangsten i Norge. Internett. Og nå altså DL-teknologien (Distributed Ledger Technology), som enkelt forklart har løst problemet om hvordan parter som ikke stoler på hverandre kan samhandle på en trygg måte. Arne kan sende 1 virtuell dings til Beate, og når transaksjonen er gjennomført så kan ikke Arne sende samme virtuelle dings til Ola fordi eierskapet er allerede overført.

Dette medfører radikale implikasjoner. Mellommenn kan elimineres. Banker, forsikringsselskaper, advokater og andre som benyttes som "tillitsparter" eller custodians er ikke lenger nødvendig. Jeg er min egen bank.

Ingen vet hvilke kryptovalutaer som vil overleve og bli dominerende. Jeg tipper Bitcoin vil bli den dominerende gullstandarden. Andre teknologier vil dominere innenfor volumtransaksjoner, mikrotransaksjoner eller Smart Contracts. Du har rett i at kildekoden lett kan kopieres. Men konkurransen mellom kryptovalutaene vil drive frem noen få vinnere. På samme måte som dagens Fiat-økonomi er dominert av noen få valutaer.

Vi har såvidt sett begynnelsen. Dette kommer til å medføre radikale forandringer i hele samfunnet.

Dette er det programmererne, snålingene, og nerdene på gutterommene har åpnet dørene for. Noen av de kommer til å bli styrtrike. Og det ligger vel egentlig litt rettferdighet i dette? Jeg mener - hvem er det som skaper og holder liv i all teknologien vi allerede har blitt 100% avhengig av?

PS: Det blir maksimalt 21 mill bitcoin. Bitcoin blockkjeden har enda ikke blitt kompromitert, og det er ikke fordi det ikke har blitt forsøkt.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Kval
29.11.2017 kl 18:44 5572

Jeg har ett spørsmål. Jeg har kjøpt meg LTC og lurer på hvordan jeg vil bli beskasset når jeg tar ut pengene?Si jeg får en gevinst på 100 000kr.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.11.2017 kl 21:12 5557

Siden bitcoin ikke er beskyttet av noen stat slik som NOK, USD osv, vil ikke bitcoin overleve hvis/når for eksempel den europeiske sentralbanken utsteder engen digital valuta som får like bruksmuligheter som EUR.
Vi lever tross alt i en verden delt opp i ulike stater, og statene eier alt og alle. Ditt personnummer er beviset på at det eksisterer en juridisk kontrakt mellom deg og staten du er født i. Denne kontrakten er ikke frivillig, du kan ikke levere inn ditt eget personnummer og bli statsløs.
Bitcoin vil aldri bli en valuta som blir anerkjent på lik linje med den valuta statene selv utsteder. Statene har ingen kontroll over bitcoin og vil derfor nødvendigvis ikke støtte den.
I en situasjon hvor store deler av verden er statsløse, kunne bitcoin hatt noe for seg, men der er vi ikke i dag
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
KongOlsen
30.11.2017 kl 13:49 5393

At det er en boble er svært svært sannsynlig ut i fra all sammenlignbar historikk og indikatorer men det i seg selv er ikke hovedproblemet. Spørsmålet er bare hvor langt opp den går før det uunngåelige fallet kommer og da er det de som kom inn til slutt pga frykt for å gå glipp av den enorme profittbølgen som får svi veldig hardt. Om Bitcoin forsvinner eller forblir kan være så men en ting er sikkert. Det er ikke "Bitcoin" i form av den enheten det blir solgt som som vil være en fremtidig universell "verdensvaluta", det vil komme andre aktører på banen med bedre løsninger backet av offisielle myndigheter og sentralbanker. Per idag er det ikke et regulert instrument og er altfor uforutsigbart og volatilt til å være et interessant investeringscase for de aller fleste institusjoner. Det er ren spekulasjon å anslå en reell fornuftig verdi eller hvor man skal sette streken. Det handler om risk management og det er det som til syvende og sist utgjør forskjellen på de som konsekvent tjener penger dag inn og ut og de som investerer i noe de ikke har tilstrekkelig kontroll på. Høy risk tilsvarer ikke automatisk en høy profitt og her er risken skyhøy og oppsiden er ikke definerbar men nedsiden er det, nemlig i verste fall 0. Det er sånn sett et morsomt pyramidespill mens det pågår akkurat nå og det kan selvfølgelig være at Bitcoin både går opp til 50000 og 100000 usd per stykk men det er ikke det viktigste. Faren for å brenne seg hardt på dette er så stor og overhengende. Sånn sett er det lite som skiller det fra dotcom boblen når den satte inn. Satte man .com bak selskapet sitt og fikk det online gikk kursen plutselig 1000% uten noe realistisk grunnlag og kalkyler av sannsynlig og realistisk fortjeneste, men det vitkige var at det var "the future" og "skys the limit". The future lå selvfølgelig i selve teknologien bak og ikke selskapene med .com bak i seg selv som var internettt tilgang til massene. Og her har vi atter en gang samme fenomen. Og for å gjøre det hele enda mer uforutsigbart og risikofylt splitter selve chainen seg ikke bare en men flere ganger slik at du får flere offspring "valutaer" som i klartekst konkurrerer med hverandre.

For noen som er tidlig ute med å investere blir dette å gå veldig bra men hva som er tidlig er aldeles ikke mulig å definere. Og man vil helst ikke være den siste som hoppet på bølgen.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
sub10
30.11.2017 kl 14:44 5450

Vel, hvis du bor i Venezuela, Congo, Egypt, Angola, Argentina. Mosambik, Nigeria, Yemen, Aserbadjan og Ghana med over 12% inflasjon, eller tilhører de 2 milliarder mennesker som ikke har bankkonto i det hele tatt, alternativt er kypriot eller greker med naturlig mistenksomhet til banker generelt og sentralbanker spesielt så er det mulig du ser annerledes på saken? Bitcoin kom som en reaksjon på finanskrisen i 2008 for nettopp å skape et alternativ til et penge- og banksystem som har mistet tillit.

Ja, banker og sentralbanker kommer til å utvikle kryptovalutaløsninger. Men jeg tror ikke de vil lykkes. Penger vil strømme til den løsningen som tilbyr høy sikkerhet, innovative løsninger og null friksjon. Mellommenn må tjene penger, og nå kan midler overføres (nesten) kostnadsfritt punkt til punkt. Det er uungåelig at banker og nasjonal valuta vil tape, kryptovaluta vil øke.

Pr nå er kryptovalutamarkedet verdt i overkant av 300 MRD USD, og verdien øker stadig. Institusjonelle penger er i ferd med å flyte inn. Utviklingen i Bitcoin-priser er spinnvill og spekulativ. Ingen tvil om det, men man ser allerede at volatiliteten reduseres ettersom verdiene øker. Ingen vet hvor fort det vil skje, men på sikt vil frie, uregulerte, usensurerbare og umanipulerbare pengesystemer overta.

Antallet kryptovalutaer kommer til å øke, vi vil få tilbud om tusenvis, kanskje 10.000-vis alternative "coins". Når kommer Hegnarcoin ?? :-) Bitcoin vil utfordres som Gullstandard. Bare tiden vil vise hvem som vinner.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
KongOlsen
30.11.2017 kl 15:41 5388

Joda, det er nok en del i det du skriver her og jeg deler mange synspunkter her, kom kanskje ikke helt klart frem. Jeg refererte først og fremst til den pågående prosessen rundt selve produktet "Bitcoin" ikke kryptovaluta i seg selv som et fenomen og den potensielt fremtidige viktige funksjonen den vil utgjøre. At selve handelen og retorikken rundt "Bitcoin" gjenspeiler helt soleklare spekulative bobletendenser og er høyrisikosport bør egentlig være hevet over enhver tvil.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare