Kraftig økning i selvmord blant norske menn

Slettet bruker
28.12.2019 kl 16:01 1257

Selvmordstall for norske menn gikk til værs i 2018. Men fagfolk tør ikke snakke om epidemi.

– Det er omtrent dobbelt så mange menn som kvinner som tar sitt eget liv. Hva er forklaringen på det?

– Det har med kjønnsroller å gjøre og menn i større grad hakkes på av alle inklusiv mediene, politikerne og kvinnene. Alkoholmisbruk er mer utbredt blant menn, og vi vet at dette også skyldes mye av det samme. Menn får idag skylden for alt vondt som skjer, og de får skylden for alt de ikke klarer å levere og blir hele tiden minnet på deres utilstrekkelighet.

Menn velger mer voldsomme metoder, som skyting og henging. Metoder som øker sannsynligheten for at de dør. Dette er noen mulige faktorer, kvinner tør ikke ta skrittet fullt ut mens menn evner å gjøre det de har bestemt seg å gjøre.
Redigert 28.12.2019 kl 16:01 Du må logge inn for å svare
Chorizo
28.12.2019 kl 16:03 1251

– Det har med kjønnsroller å gjøre og menn i større grad hakkes på av alle inklusiv mediene
************************
Hvem er det som sier dette?
Slettet bruker
28.12.2019 kl 16:28 1237

.
Redigert 28.12.2019 kl 16:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.12.2019 kl 16:29 1233

Noe er åpenbart og behøver derfor ikke sies eller forklares.

Bare dette elendige meetoo greiene kan nok tilskrives en stor del.
Redigert 28.12.2019 kl 16:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.12.2019 kl 16:35 1216

Et godt eksempel på menn som tar livet av seg ser du her:

Fjern spørsmålstegnet fra Bektes tastatur og han tar livet av seg i løpet av få minutter.
Redigert 28.12.2019 kl 16:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.12.2019 kl 17:00 1187

"Det har med kjønnsroller å gjøre og menn i større grad hakkes på av alle inklusiv mediene, politikerne og kvinnene."

Om vi får nok innvandrere fra fremmede strøk og integreringen feiler får du det kanskje slik du vil.
Chorizo
28.12.2019 kl 18:16 1157

..for jeg som mann i førtiårene har ikke merket noe av det tøvet.

Muligens fordi jeg vet hvordan man oppfører seg.

Ikke så vanskelig, strengt tatt.
Slettet bruker
28.12.2019 kl 19:54 1124

Ser jeg på dette, forklarer det meget godt hvorfor en mann med et plaget sinn tar sitt liv: https://finansavisen.no/forum/thread/68262/view
Slettet bruker
28.12.2019 kl 23:10 1100

"Metoder som øker sannsynligheten for at de dør."

--------------

De som ferdes ute på kanten av stupet, har spesielt en frykt, å ikke lykkes... Det mest skremmende er at det skal slå feil og en blir en grønsak for resten av livet. Dette er en av hovedgrunnene til at selvmord kommer overraskende på omgivelsene. Fordi den som har grublet på en slik handling lenge (sjeldent noen gjør slikt på impuls) og det er antagelig en prosess som har foregått i fler år, vil for alt i verden unngå at noen fatter mistanke. Da venter i tilfelle fort vekk noen i hvite frakker og så er en plutselig inne i det systemet. Nei, vedkommende vil antagelig spille et skuespill overfor omgivelsene i frykt for at noen skal fatte mistanke og så velge metode med omhu.

Desverre foreligger en noe misvisende oppfatning omkring "selvmord" om at det bare er psykiske plager som ligger til grunn, men det kan også være helt andre grunner, bl.a. f.eks. fysiske kroniske smerter uten at legevitenskapen kan tilby noe særlig hjelp. Håpløshet er et stikkord, enten det dreier seg om livssituasjon eller helse (fysisk eller psykisk).

Så har en også tilfeller hvor det er et rop om hjelp og det er nok slike tilfeller som kan forhindres når det oppfordres til hjelpetelefoner etc. og her kan omgivelsene kunne klare å fange det opp tidsnok. Men for de som har bestemt seg og planlagt antagelig i åresvis (for å trå over den kanten det er en pokker så hard avgjørelse, såpass sterkt er overlevelsesinnstinktet, at en virkelig skal være langt nede før en gjør en slik endelig handling), så vil det komme som et sjokk på omgivelsene, for få er så gode til å spille skuespill som de som virkelig vandrer på kanten av stupet og de vil velge sikre metoder. Når det gjelder kjønn så har jeg kjent både kvinner og menn som har valgt en sikker metode, så der vil jeg ikke skille på kjønn.
Redigert 28.12.2019 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.12.2019 kl 23:20 1082

Det er over tre ganger så mange menn som tar sitt eget liv som det er kvinner, så akkurat kjønnsfordelingen er vel ikke så mye å diskutere...
Slettet bruker
28.12.2019 kl 23:32 1068

"Det er over tre ganger så mange menn som tar sitt eget liv som det er kvinner, så akkurat kjønnsfordelingen er vel ikke så mye å diskutere..."

--------

Statistikken er selvsagt klar på at menn er i flertall når det gjelder å velge en "sikker" utgang. Jeg syntes personlig det er litt uinteressant med kjønnstilhørighet, da jeg tenderer til å vurdere individer og ikke grupper. En stor feil jeg mener samfunnet ofte gjør, er nemlig å tenke grupper, jfr. kjønnskvotering etc. Hadde mennesker blitt vurdert mer som individer og ikke som tilhørende en gruppe, er min påstand at verden ville vært et bedre sted.
Riot
28.12.2019 kl 23:40 1061


Alla rätt, tack.
Slettet bruker
29.12.2019 kl 02:09 1021

"Si dette til venstresiden og feministene."

----------------

Jepp, det har jeg gjort siden -70 tallet, men det nytter desverre ikke for "noen" har interesser av å fyre opp under gruppetenkning og å spille forskjellige grupper opp mot hverandre. Splitt og hersk... og til pokker med enkeltindividene og resultatet kan også til en viss grad sees på selvmordsstatistikkene (hvor mørketallene også er store).
Fjordgubben
29.12.2019 kl 02:20 1011

Tja, de fleste fakta taler for at menn «som gruppe» kommer mye dårligere ut en kvinner «som gruppe».

Menn tar tre ganger så mange selvmord, ser man på antall uteliggere er det vel ikke langt unna at det er ti ganger så mange menn blant uteliggere, menn dør tidligere enn kvinner statistisk sett, 90% av alle som sitter i fengsel er menn, nesten alle «grisejobber» utendørs er besatt av menn, menn blir åpenlyst diskriminert f.eks når det er snakk om skilsmisse, menn får skylden når noe går galt fordi «de ikke gjorde noe».

Mens kvinner er ofre.


Så ikke noe rart at mange flere menn en kvinner velger å ta sitt eget liv, og joda, mørketallene er store. Mange selvmord går inn i statistikken som ulykker, spesielt møteulykker i trafikken der en bil smeller i fronten av en lastebil eller lignende, men selv ikke dette er man villig til å diskutere fordi «man ikke vet fakta», joda stikk hodet i sanden da blir det bedre.

Ellers; Godt nyttår!
Redigert 29.12.2019 kl 02:23 Du må logge inn for å svare
vicktor
29.12.2019 kl 02:45 1001

Nethuns
Jeg er enig med deg, at det ville vært best at vi mennesker burde vært vurdert som individer.
Men det er ikke et slikt samfunn vi lever i og det må vi forholde oss til.
Jeg mener det er våre kvinner som bidrar til denne kjønnsdeling, de ser på seg som en gruppe som blir
dårlig behandlet. Jeg mener det er stikk motsatt og det gjelder da spesielt ved samliv, skilsmisser, barnefordeling
og økonomiske forhold. Ofte kommer kvinnene mye bedre ut, ved samlivsbrudd.
Kvinnene deler også opp helsevesenet etter kjønn. Det snakkes om kvinnehelse og at kvinner må prioriteres.
Jeg tror mange menn sliter etter samlivsbrudd ikke minst økonomisk og savnet etter samvær med barna.
Menn snakker ikke om sine problemer med sine kamerater, slik kvinner gjør. Der har nok vi gutta noe å lære av kvinnene
At menn og gutter har det mye vanskelige enn kvinner, det er nok årsaken til at mange velger slik de gjør.
Muligens kunne det vært laget et system hvor både kvinner og menn ble innkalt til fastlegen eller NAV for en samtale etter
samlivsbrudd, sykdom og arbeidsledighet. Det er mye som ikke er bra i " Verdens beste land ".
Slettet bruker
29.12.2019 kl 02:49 997

"menn blir åpenlyst diskriminert"

----------

Jepp og det startet på -70 tallet. Tidligere ble kvinner veldig diskriminert og for oss som bevitnet det, var det skrikende urettferdighet da, men det hjalp jo ikke da likestillings-pendelen ikke stoppet, men derimot svingte helt over til andre siden og på -90 tallet så så vi virkelig at nå ble menn diskriminert. Kvinner brukte loven, rettsvesenet og forskrudde sakkyndige i skilsmissesaker, anklaget menn for de verste forbrytelser mot barna for egen vinning i skilsmisseoppgjør og fikk mennene fengslet og stemplet, det var ikke få selvmord i det kjølvannet. I våre dager så er det "metoo" galskapen som har tatt helt av. Menn er fritt villt i dag, har få rettigheter og de misbrukes like kynsisk som endel kvinner ble misbrukt tidligere. Jeg har bare en ting å si, helvetes gruppetenkning, det er fanden i meg roten til mye ondt.
Redigert 29.12.2019 kl 02:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.12.2019 kl 02:59 995

"Men det er ikke et slikt samfunn vi lever i..."

--------

Nei desverre. Hadde jeg vært ung i dag, hadde jeg aldri turt å innlede noe forhold. Da hadde jeg valgt unkarstilværelsen uten å blunke. Jeg skjønner ikke at dagens unge menn tør å gifte seg eller bli samboere, snakk om å leve under et "Damokles sverd."
Slettet bruker
29.12.2019 kl 06:46 970

"90% av alle som sitter i fengsel er menn"

Mener du at for mange menn sitter i fengsel eller at flere kvinner burde bures inne, i såfall for hvilke forbrytelser? Hva mener du vil være en korrekt fordeling?
Chorizo
29.12.2019 kl 09:47 937

Hadde jeg vært ung i dag, hadde jeg aldri turt å innlede noe forhold
**************************************************
Hvorfor?
Fjordgubben
29.12.2019 kl 10:04 928

Tulling, jeg påpeker bare et faktum, hvordan «det er». Jeg har forøvrig en mening om at den største grunnen til at så mange menn sitter i fengsel kommer av at menn har mye mer testosteron, og er således mer aggressive, og at dette selvsagt spiller en rolle, men det er nok andre årsaker også.

Man snakker i denne tråden om hvorfor menn tar selvmord i mye større grad enn kvinner, og grunnene til at det er slik, du har fått med deg det??
Redigert 29.12.2019 kl 10:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.12.2019 kl 14:57 893

Jeg vet det er umulig for deg å skjønne dette, men for oss som er menn, vi tar den med en gang.
Slettet bruker
29.12.2019 kl 15:02 888

En ting er åpenbar for alle som følger med i rettssystemet, hadde menn og kvinner blitt behandlet likt i en rettssak, hos politiet og dem som tar ut tiltale, så ville kvinnedelen i fengsel økt betraktelig, og straffene deres ville da også vært like lange som mennenes.