Vattenfall og Preem med gigant prosjekt planer

NEL 08.07.2018 kl 17:38 5931

Mulig framtidig kjempe ordre til NEL?????

https://fuelcellsworks.com/news/swedish-energy-agency-supports-preem-and-vattenfalls-planned-hydrogen-gas-plant-in-gothenburg/

Preem and Vattenfall have the shared goal of using hydrogen gas in the large-scale production of renewable fuel. The Swedish Energy Agency, through 'Industriklivet' (Industrial Evolution), will contribute half the cost of SEK 6 million for the preliminary planning of a new fossil-free hydrogen gas plant which, with a capacity of 18 megawatts, is expected to be the largest in Europe

Preem and Vattenfall are now going ahead with plans to design a hydrogen gas plant to produce hydrogen gas for biofuel manufacture based on residues from the Swedish pulp industry.

"This initiative has the potential to contribute to achieving the goal of zero emissions for both the industry and the transport sector," says Klara Helstad, Head of the Sustainable Industry Unit at the Swedish Energy Agency.

"This is an important step in our transition to generating three million cubic metres of biofuel by 2030, and is entirely consistent with Preem's vision of being a leader in the transformation towards a more sustainable society," says Petter Holland, CEO at Preem.

"It is very gratifying that the Swedish Energy Agency also sees the potential in Preem and Vattenfall's shared target of greatly reducing emissions from road transport. Vattenfall now has a further opportunity to develop the market for hydrogen gas production from fossil-free electricity," says Magnus Hall, President and CEO of Vattenfall.

Hydrogen gas is currently generated mainly from fossil natural gas, which gives rise to carbon dioxide emissions. By producing hydrogen gas from fossil-free electricity instead, these emissions can be avoided.

The plant will contribute to reducing carbon dioxide emissions by 25,000 tonnes per year from the process, and emissions in the transport sector are expected to fall by around 230,000 tonnes per year when biofuels replace diesel and petrol. This is the equivalent of the emissions from 80,000 vehicles per year.

As Sweden's biggest fuel producer, Preem has a leading role in the transition to more renewable fuels and a sustainable society with less impact on the environment. Vattenfall is Sweden's biggest electricity generator and has a clear goal of reducing emissions of greenhouse gases and taking a leading role in the transition to a sustainable energy system.

Sweden's environmental targets mean that carbon dioxide emissions from road traffic must fall by 70 per cent between now and 2030, which in turn means that generation of renewable fuels must increase considerably.
Redigert 19.01.2021 kl 15:11 Du må logge inn for å svare
Collo
08.07.2018 kl 18:00 5878

Limer også inn denne her for å samle alle muligheter framover

Støtte til infrastruktur

Hydrogeninfrastruktur

Enova er nå ute med en ny konkurranse for å legge til rette for økt bruk av hydrogenelektriske kjøretøy. Frist for å søke støtte på denne utlysningen er 19. september 2018.

Enova vil komme med regelmessige utlysninger, i utgangspunktet årlig, men utlysningstakten vil kunne tilpasses markedsresponsen. Det tas sikte på å støtte rundt tre hydrogenstasjoner i årets utlysning.

. https://www.enova.no/bedrift/landtransport/stotte-til-infrastruktur/
08.07.2018 kl 21:44 5333

Er det mulig de allerede snakker med NEL? Dette er store seriøse aktører som ønsker å gå fra å prudesere H2 fra naturgass til å produsere store mengder fra fossil frie kilder.
Redigert 08.07.2018 kl 21:44 Du må logge inn for å svare
really
09.07.2018 kl 08:55 4673

Dette er en helt annen teknologi enn den NEL bruker.

De skriver:
Preem and Vattenfall are now going ahead with plans to design a hydrogen gas plant to produce hydrogen gas for biofuel manufacture based on residues from the Swedish pulp industry.
09.07.2018 kl 09:45 4455

Oversatt:
Preem og Vattenfall går nå videre med planer om å designe et hydrogengassanlegg for å produsere hydrogengass til produksjon av biodrivstoff basert på rester fra svensk massefabrik.

De sier ikke hva teknologi de skal benytte.

Vi ser her at nel trenger en mer modular teknologi-platform.

Vi såg i h2v att en av problemet var att de ikke fikk fram en passande produkt fort nog. Det er for rigid tekniken koncentrerad till ett fåtal produkter.

Med ett mer modulart oppsett kan nel reagera bedre og snabbt få på plass en produkt anpassad till en ny kunde.
09.07.2018 kl 09:57 4387

Hildur NOK,

I H2V ble vi vitne til kun en ting: KUNDEN KLARTE IKKE Å FRAMSKAFFE KAPITAL!
09.07.2018 kl 10:14 4306

Hildur du Hildur! Du bør sette deg ned og se gjennom presenatsjoner fra NEL. Bl. a. om modulbaserte løsninger for store anlegg. Tror ikke Vattenfall og Preem har større problemer med å reise capital.
rusk54
09.07.2018 kl 10:16 4287

Fatter ikke at noen gidder å argumentere og svare denne hildur, et veldig spesielt vesen.
Beliver
09.07.2018 kl 10:19 4267

Svenske er jo en svenske
Nikko
09.07.2018 kl 10:27 4205

Å kalle orakelet Hildur NOK, alias Karlsson, Larsson, Larsson jr. for svenske, tror jeg vil fornærme enhver svenske...
really
09.07.2018 kl 10:30 4189

Slik jeg forstår det har ikke NEL noe å gjøre i dette prosjektet, men det som er positivt med dette og alle andre hydrogenproduksjonsprosjekter er at det bidrar til en hydrogen infrastruktur som i neste omgang gjør det mulig å bygge og få solgt hydrogenbiler, både til person og godstransport. Det er en nødvendig forutsetning for at NEL skal ha et stigende marked fremover.
Danny
09.07.2018 kl 11:21 4042

Jeg så en svenskregistrert Volvo c70 igår med rattet på høyre side.. Det må jo ha vært Hildur som kjørte den? Har du hockeysveis og C70 Hildur? Og hvor mye sparte du på å importere en Volvo inn til Sverige? Smart med høyrestyrt bil og da, meget fordelaktig.

Elvoquest du kan lyssne till tror det var q1-presentationen. Der nel sier de ikke fått klart tekniken.

De ville ikke spendere mer penger på h2v når de insåg att det kun var en rameavtal som jeg visste også og hvor vansklig det var att få fram teknologi.

Det jeg mener er att de med en mer flexibel platform kunde utviklet billigere. Då kunde de sagt till h2v; produkten färdig, kom tillbaks når dere har penger.

Nå blev det sikkert sån at Jon ringte h2v og sa vi trenger mer penger til utvikle produkt.

H2v sa då att det kun er en rameavtal of det burde ikke vara så vansklig. Arrogante fransmenn men de er også duktig på teknik. Så det blev ett trist avslut som kan undvikas i framtiden med modulart tankesett. Nel kan se på Scania tex.
Redigert 09.07.2018 kl 12:42 Du må logge inn for å svare
really
09.07.2018 kl 14:33 3719

Det var da et svært forvirret innlegg Hildur. Kan du forsøke å skrive det i klartekst på svensk så det er mulig å forstå hva du mener?
Nikko
09.07.2018 kl 14:37 3705

really: Tror ikke det hjelper...
really
09.07.2018 kl 15:48 3498

Hvilken tråd tror du at du er på Fernet?

Såvidt jeg kan se er denne tråden både interessant og relevant. At du er irritert på enkelte er greit nok, det kan jeg forstå inkl. din tilnærming til det problemet.
09.07.2018 kl 22:56 3037

Er Equinor(Statoil) også i kulissene her? Artikkel fra TU 7. juli 2017:
Statoil vil bygge hydrogenkraftverk
Skal stå klart i 2023, etter planen.
Av: Roald Ramsdal |
Olje og gass |
Publisert: 7. juli 2017 - 09:56
Magnum gasskraftverk i Nederland har tre turbiner som hver har en kapasitet på 440 MW og som hver slipper ut 1,3 millioner tonn CO2 per år.
Nå skal Statoil og eierne av kraftverket vurdere om en av turbinene kan bygges om til hydrogendrift.
Bak står et samarbeid mellom Statoil, Vattenfall og Gasunie. De har inngått en intensjonsavtale om å vurdere ombyggingen.

Målet er at den ene turbinen skal være klar for hydrogendrift innen 2023, ifølge Gasunie.
•Les også: Her vil de fjerne siste oljerest med selvlaget hydrogen

Konvertere naturgass

Statoils ansvar i prosjektet skal være produksjon av hydrogen.

Norsk naturgass skal gjøres om til hydrogen og CO2, etter planen. CO2 fra prosjektet skal lagres på norsk sokkel.

– Vi er fremdeles i en tidlig fase, og i likhet med alle pionerprosjekter, er det flere usikkerhetsmomenter som må undersøkes. Potensialet for å redusere CO2-utslippene er store, sier Irene Rummelhoff, konserndirektør for Nye energiløsninger i Statoil, i en melding fra selskapet.

Potensielt kan prosjektet kutte nederlandske CO2-utslipp med 4 millioner tonn i året, ifølge samarbeidspartnerne.
•Les også: Lanserer Nissans elbil med hydrogen-rekkeviddeforlenger

Steg på veien mot fossilfrihet

Energigiganten Vattenfall mener konverteringen av turbinen kan bli et viktig steg på selskapets vei mot å bli fossilfritt innen én generasjon.

Det er deres nederlandske datterselskap Nuon som eier gasskraftverket med tre kombinerte gass/dampturbiner.

– I fremtiden vil det bli enda viktigere å kunne garantere en stabil energiforsyning siden vi vil få mer væravhengig vind- og solkraft. Gasskraftverk vil tilby fleksibiliteten vi trenger, forutsatt at CO2-utslippene kan reduseres, sier Tuomo Hatakka i Vattenfall-ledelsen i en melding.

Gasunie mener prosjektet kan vise hvordan gasskraftverk fortsatt kan spille en viktig rolle i en CO2-fri energiforsyning.

– For å oppnå en CO2-nøytral energiforsyning innen 2050, vil fossile brennstoff gradvis bli erstattet med fornybare former for energi, uttaler Gerard van Pijkeren, direktør for Gasunie New Energy i en melding.
•Les også: Hydrogen og batterier trenger ikke være enten eller. Kanskje er den ultimate løsningen hybrid