Å ha en hund er bra for helsen din, faktisk er det veldig bra.

cappit
25.11.2017 kl 18:07 3327

Forskeren Tove Fall ved Universitetet i Uppsala i Sverige gjennomførte nylig en svært omfattende undersøkelse for å finne ut mer om helsefordelene ved å eie hund. Hun og teamet hennes samlet data over hele 3,4 millioner svensker mellom 40 og 80 år.

Det ble også gjort en rekke forbehold for å sikre at helseeffekten ble målt så nøyaktig som mulig. For eksempel ble det bare tatt med personer mellom 40 og 80 år fordi mennesker under 40 som regel ikke har så mye problemer med hjerte- og karsykdommer, og mennesker over 80 ikke like ofte har hele ansvaret for en hund som de under 80.

Etter å ha kontrollert for andre ting som BMI, fysisk aktivitet og røyking var resultatene klare.
http://www.side3.no/vitenskap/a-eie-en-hund-kan-sm-livet-ditt-med-mange-ar/3423391858.html
Redigert 19.01.2021 kl 12:43 Du må logge inn for å svare
cappit
25.11.2017 kl 19:42 3282


Dette bør du tenke på før du skaffer et nytt familiemedlem.
Et kjæledyr kan være en ypperlig måte å lære ungene å ta ansvar, men selv om det er barnet som ønsker seg dyr, er det alltid den voksne som har hovedansvaret. Ifølge lov om dyrevelferd §6 skal ikke foresatt «la barn under 16 år ha et selvstendig ansvar for dyr».
https://www.aftenposten.no/familieogoppvekst/Nar-barnet-onsker-seg-et-kjaledyr--Var-klar-over-at-du-kjoper-deg-ansvar-10781b.html

Min erfaring er ansvar for hhv. katter, hund og hester:

A. Katter
Mitt favorittdyr. Selvstendig, kosete når den vil, kan overlates til seg selv en helg - bare det er mat, vann og rolig. Kan utmerket leve et inneliv og kun være ute på balkongen innimellom. (Ikke smart å overlate dyrene til seg selv på nyttårsaften)

B. Hund
Drar deg ut 4 ganger daglig - min jobb har vært morgentur og frokostservering, samt på fritiden (sammen med madammen) en totimers mosjonstur ved lunsjtid, madammen tar middag og begge alternerer kveldsturen (eller vi tar den sammen).

Vi anskaffet oss en dalmatiner. Alle har sett filmen "101 dalmatinere" og falt for disse hjertknuserne - men ingen fortalte oss om at hunden vokste på seg en meter i lengden og at dalmatineren elsker å sitte på pappas fang. Så det første året opplevde jeg at hvalpen ble lengre og lengre og at den tilslutt satt på fanget mitt med hodet sitt stolt hevet over mitt. Sånn satt vi de neste 14 årene.

C. Hest
Hest er overhodet ikke min greie, de overlates til familiens unge og eldre damer. Altfor krevende oppfølgning. Men jeg har blitt proff på å kjøre med hestehenger.

Redigert 25.11.2017 kl 20:00 Du må logge inn for å svare
plaff
25.11.2017 kl 21:02 3253

Bikkjer er en helt annen idrett enn katter ja. Det krever litt arbeid hver dag, 365 dager i året.
Fluefiskeren
25.11.2017 kl 21:33 3252

Husker jeg leste om en fyr som hadde kjøpt en søt liten krokodille. Etterhvert som den vokste til ble livet til mannen et mildt sagt helvete, men han hadde ikke hjerte til å kvitte seg med.

Det er nok best å holde seg hunder og katter.
Slettet bruker
15.01.2018 kl 22:56 3084

Har hatt hund i 16 år, Golden Retriver. De er de skjønneste, snilleste, lydigste dyr en kan tenke seg.
Men - jeg støvsuget hver dag, og gikk tur, men jeg jobbet en del av tiden.. Hadde hage, så den ble ikke mosjonert
så mye som den egentlig skulle vært, da den gikk fritt ihagen. Nå er de rolige dyr og krever ikke så mye, men for hunden og eierens skyld bør de få gå turer.
Slettet bruker
18.01.2018 kl 12:26 3006

Husker også at noen hadde en løve i leiligheten midt i London. Etter som den ble større ble den ansett som en fare for omgivelsene, eller kanskje den tok for stor plass i leiligheten. Den ble derfor deportert til Afrika, og eierne besøkte den senere. Og gjensynsgleden ble stor i begynnelsen. Etter ytterligere besøk ble møtene noe mer avmålt fra løvens side, og til slutt var den så mistenksom at det ikke ble fysisk kontakt lenger.
Slettet bruker
18.01.2018 kl 12:56 2981

hvorfor ha en hund,når man kan være det selv....


https://www.youtube.com/watch?v=gHttU1Baymo
Fluefiskeren
18.01.2018 kl 13:09 2982

Den husker jeg godt, Hartvigsen. De kjøpte selvsagt løven på Herolds. Glemmer ikke første gjensynsmøte i Afrika ute i naturen. For en gjensynsglede fra løvens sin side! Jeg hadde vært livredd da den kom løpende imot dem.
Redigert 18.01.2018 kl 13:10 Du må logge inn for å svare
cappit
18.01.2018 kl 15:07 2947


Møtet mellom mann og løven finnes på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=rqhJuwUukX8

Legger også til at i USA hadde noen en løve - som tilslutt drepte eieren - begrunnelsen var at når slike villdyr når en viss alder så slår andre mekanismer inn og de vil angripe for å overta reviret.

Hvis du krymper en løve, så får du jo en katt da :-)
Slettet bruker
04.04.2018 kl 11:08 2649

Ja katt er koselige dyr, hadde katt som barn, husker han kom oss i møte med halen til værs når vi hadde vært borte.

Men nå for tiden er det moderne med små hunder som ikke har pels en gang. Hva skal de med dem. ikke kan de gå tur,
verken kort eller lang, og slett ikke i skog og mark, som den hunden vi hadde. Og ikke har de pels som barna kan kose med,
og det verste de er ikke vakre heller.
Redigert 04.08.2018 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.01.2020 kl 22:12 1250

Folk med hund beveger seg mer enn folk uten hund, eller som på annen måte er fysisk inaktive. For lite av - eller for mye - av det gode, er dårlig for helsen.

Folk som lufter hunden får bedre helse, mindre stressfølelse, mer velværefølelse -og overskudd. Folk som over år og tiår holder seg i komfortsonen, legger på seg, blir fete, lite musklatur osv. Tynne bein og stor overkropp formidler at folk er inaktive, som er dårlig for helsen. Pådrar seg en rekke somatiske helseplager, svakt hjerte, tette blodårer, ser gusne og eldre enn de er, får et mer pessimistisk syn på tilværelsen og fremtiden osv. Legger ikke sammen 2+2 hvorfor de har dårlig helse, er for svake til å endre livet osv. Dør tidligere enn forventet levealder.

Hunden er også kjent som menneskets beste venn
Redigert 04.01.2020 kl 23:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.01.2020 kl 09:09 1180

Arbeiderpartiet innførte hundeskatt i Norge.

Hvis Arbeiderpartiet får makten ved valget, kommer den tilbake.
F.eks. kr.5000 per år.
Noni
23.01.2020 kl 01:09 1125

Ja hund er koselig å ha, men medfører også masse jobb, skitne labber og hundehår, lufting og plukke opp avføring er
også noe en må ta med. Har hatt hund som røyter, pluss de andre tingene i mange. mange år, så det vet jeg alt om.