Mer enn 50 % Oppside i PGS når shorterne flykter

Cliff
PGS 09.07.2018 kl 12:59 6597

Det spørs om ikke shorterne begynner å innse at det kan bli dyrt å sitte short når kvartalsrapporten kommer ????

Ikke fordi man kan forvente spenstige tall.
MEN framtidsutsiktene ...................


Det er vanvittig mange aksjer som skal kjøpes når shorterne finner det fornuftig å "kaste korta"
Det er over 32 mill aksjer som er shortet
Redigert 19.01.2021 kl 16:06 Du må logge inn for å svare
Fischer
10.07.2018 kl 11:46 6247

Det var da voldsomme svingninger de to første timene ......
Som Cliff nevner tror jeg Q2 tallene i neste uke sammen med selskapets guiding fremover blir helt avgjørende for hvilken retning aksjekursen vil bevege seg de neste 6 mnd. Selv om jeg ikke bryr meg så mye om hva de ulike meglerhus mener, er det nå engang slik at de i mange tilfeller er med på å påvirke kursen. Og selv om de fleste er positive til selskapet viser det seg gang på gang at det er en haug med inkompetente "aksjeguruer" der ute. Eksempelvis John Olaisen (ABG Sundal Collier) og DNB Markets. Går det an å bomme mer enn Mr. Olaisen som i oktober i fjor satt et kursmål på kr 1,- for PGS ? Hadde jeg vært så på jordet ifbm. den jobben jeg var satt til å gjøre hadde jeg virkelig gått en runde med meg selv og vurdert om det kanskje var tid for å finne på noe annet. Om ikke du selv hadde slik selvinnsikt, burde i hvert fall andre rundt deg ta grep. Nok om det.

PGS kursen har hatt en fantastisk reise siden bunne ble nådd i fjor høst. Mye fordi markedet faktisk er i bedring (TGS guiding viser det) men kanskje vel så mye pga. økt oljepris i seg selv. Tiden fremover vil vise om satsingen på nybygg etc. endelig vil kaste av seg. Dette har vært selskapets utfordring de siste fire årene. Snur dette tror jeg PGS virkelig kan løfte resultatene de neste 2 - 3 årene. Kombinasjonen med bedre markedsforhold/oljepris og færre tilbydere (ref. Schlumberger) vil kunne gi selskapet gylne år fremover. Alle som kjenner tilbud og etterspørselskurvene skjønner dette.
Jeg tror heller ikke at Q2 tallene spesifikt vil være så mye bedre enn consensus tallene som forventes. Men er guidingen bra og man forventer at skip som ligger Cold stacked kommer ut av opplag tror jeg vi har en "game changer". Er ikke veldig glad i å tippe aksjekurs men får vi et scenarie som nevnt foran bør/kan vi se 60 tallet før nyttårsrakettene går i luften. Spennende blir det uansett til neste uke !!
Teslabear
10.07.2018 kl 11:46 6247

Nå skal shorterne få kjørt seg ja!
Cliff
12.07.2018 kl 07:10 6138

Skikkelig sterkt av PGS å ende med oppgang i går, da oljeprisen falt og hovedindeksen var negativ
Slettet bruker
12.07.2018 kl 15:12 6026

PGS skal skikkelig opp nå. Løp og kjøp. Knus sparegrisen eller bruk feriepenga. Vi snakker 55 kroner på en blunk her.
Redigert 12.07.2018 kl 15:13 Du må logge inn for å svare
Cliff
12.07.2018 kl 15:39 5998

I dagens rapport fra Investtech skriver analytikeren at Petroleum Geo-Services ligger i en stigende trendkanal på mellomlang sikt.
- Videre oppgang innenfor trendkanalen indikeres, og ved reaksjoner tilbake er det støtte i trendgulvet samt ved 34,40 kroner. Det er gitt kjøpssignal fra kortsiktig trading ranger etter at aksjen nylig har brutt et motstandsnivå. Kursen nærmer seg imidlertid motstanden ved 42,60 kroner, noe som kan gi en reaksjon ned, slår Investtech fast.
Ifølge analytikeren har innsiderne i PGS så langt i år kjøpt aksjer tre ganger uten at de har solgt aksjer.
Innsidescoren er maksimalt positiv, og sammen med den stigende trendkanalen gjør dette at aksjen anses som en god kjøpskandidat.
PGS forventes å legge fram resultat for 2. kvartal torsdag 19. juli.
I skrivende stund omsettes aksjen for 39,77 kroner, opp 1,02 prosent.
I løpet av den siste uken har aksjen lagt på seg 8,60 prosent mens den er opp hele 138,86 prosent hittil i år.
Cliff
13.07.2018 kl 12:15 5875

Norne hever kursmålet for PGS
3 timer siden · Eirik Amb Nysveen
Norne Securities-analytiker Irmantas Vaskela hever PGS’ kursmål med tre kroner til 45 kroner per aksje. Det gir en oppside på 13,35 prosent mot sluttkurs torsdag.
– TGS-resultater tyder igjen på solide multiklient ettersalg i den ventede kvartalsrapporten fra PGS. Dette er en ny indikasjon på at seismikk-markedet er i en tidlig fase av å komme tilbake, og det er bare et spørsmål om tid før kontraktene blir bedre.
Norne har en kjøpsanbefaling på aksje.
Mandag gikk de to seismikk-aksjene som raketter på Oslo Børs da TGS varselet omsetningsvekst på nesten 50 prosent i andre kvartal.
pipers75
13.07.2018 kl 16:27 5807

PGS:UTVIDER I INDONESIA MED SOUTH MAKASSAR-UNDERSØKELSE

15:27
Oslo (TDN Direkt): PGS Geophysical vil innhente 3D-multiklientseismikk i South Makassar-bassenget utenfor kysten av Indonesia, ifølge en melding fra selskapet fredag.



Innhentingen vil begynne i midten av juli 2018, ved bruk av fartøyet PGS Apollo, og dataene fra arbeidet vil bli tilgjengelige i andre kvartal 2019.
keptus
13.07.2018 kl 20:05 5740

Jeg forstår ikke hvorfor pgs kursen er så høy som den er .
Pgs har levert dårlige resultater i lang tid .
4 kvartal 2017 ble på minus 195 millioner dollar ( ca minus 1580 millioner kr )
1 kvartal ble på minus 40 millioner dollar ( ca minus 320 millioner kroner ).
Allikevel så har enkelte analytikere og meglerhus gitt kjøpsanbefaling på aksjen, og klart å kjøre kursen fra 13 til 39 kr .

Investtech anbefalte salg av pgs den 20 november 2017 . da lå kursen på ca 12.66 kr .
Siden da har aksjen steget til over 40 kr , og nå kommer investtech med en kjøpsanbefaling på pgs .
Dette må da tolkes som en salgsanbefaling . Hvis man gjør det motsatte av hva investtech anbefaler så tror jeg man kan gjøre det bra på børsen :)
aslla
13.07.2018 kl 20:51 5706

Neppe smart å sitte short her - mye avhenger av oljepris,stiger den har PGS gode kort på hånd - jeg kjøper med begge hender.
Borrigg
14.07.2018 kl 00:20 5647

Vänta bara, snart så börjar man att se alla streamers båtar som en tillgång, inte som en belastning som man gör idag.
Vart ligger värderingen då tror ni?
Att äga sin utrustning när marknaden är på väg upp kommer att betala sig, jag lovar.
Leoparden1
17.07.2018 kl 10:23 5395

Ser ikke spesielt lovende ut for PGS nå to dager før kvartalsrapporten, eller tror man at PGS vil overraske? Dog skal det sies at det kan være en konsollidering etter den formidable oppgangen i år. Spennende rundt disse rapportider! Vanskelig å velge lodd!
pipers75
18.07.2018 kl 09:40 5279

Oslo (TDN Direkt): Petroleum Geo-Services (PGS) ventes å legge frem en ebitda på 144 millioner dollar for andre kvartal 2018, mot 113 millioner samme periode i fjor. Det viser estimater innhentet av Inquiry Financial fra ni analytikere for TDN Direkt. Driftsresultatet ventes i snitt til 11 millioner dollar. dollar. Omsetningen anslås i snitt til 214 millioner dollar i kvartalet. For helåret 2018 ventes en ebitda på 528 millioner dollar. Analytikerne venter at ebitda stiger til 627 millioner dollar i 2019 og videre til 706 millioner dollar i 2020. Seks analytikere anbefaler kjøp/overvekt av PGS-aksjen, en har hold, og en har salg/undervekt-anbefaling. Gjennomsnittlig kursmål er på 40,1 kroner, varierende mellom 17,0 og 54,0 kroner.

Deltagere: Barclays Capital, DNB Markets, Handelsbanken Capital Markets, Morgan Stanley, Nordea Markets, Norne Securities, Pareto Securities, Societe Generale og Sparebank 1 Markets



https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/07/Meglerhus-anbefaler-kjoep-i-forkant-av-kvartalstall

"Meglerhus anbefaler kjøp i forkant av kvartalstall. PGS slipper tall fra andre kvartal på imorgen, 19. juli - seks meglerhus anbefaler kjøp".
Kontur
18.07.2018 kl 10:05 5240

Kjøp PGS og PLCS
pipers75
19.07.2018 kl 08:08 5094

PGS slår forventningene

Seismikkselskapet Petroleum Geo-Services la frem sine resultater for andre kvartal torsdag morgen.

Omsetning falt marginalt fra 240,5 millioner dollar i andre kvartal i fjor, til 239,7 millioner dollar i år. Det var ventet en omsetning på 214 fra analytikerne.
Ebit økte til 30,5 millioner dollar, mot minus 17,4 millioner dollar i fjor.
Resultat før skatt endte på 14,8 millioner dollar mot et negativt resultat på 37,5 millioner dollar i fjor. Analytikerne spådde et negativt resultat på minus tre millioner dollar i år.

Selskapet opererer seismikkskip og driver analyse av havbunnen for leting etter oljebrønner. PGS har totalt 13 seismikkfartøy, åtte av disse har i dag kontrakter.
Leoparden1
19.07.2018 kl 08:13 5080

Så bra! Det var mye bedre enn fryktet, og da er man selvfølgelig litt lei seg for at man er ute før rapporten!
Smaaspararen
19.07.2018 kl 08:30 4995

Blir spennende å sjå om det sett fart på shorterane og kva dei finn på å gjere i dag?
Das Kapital
19.07.2018 kl 08:50 4922

Vel, PGS leverte svakere enn konsensus på revenues og EBITDA. Konsensus tar utgangspunkt i segmentrapporteringen som ikke tar hensyn til IFRS 15. IFRS 15-inntektene ble høye grunnet avslutning av prosjekter som innebærer at hele forskuddsfinansiert inntekt (pre sales) føres nå i Q2. Uten IFRS 15 så smoothes pre sales over prosjektet.

Det positive er høyere lønnsomhet enn ventet grunnet lavere avskrivninger (har jo tatt så mye nedskrivninger nå...).

Syntes absolutt PGS leverer lovende og blir spennende med fremtiden, men antar at PGS slutter omtrent som Oslo Børs generelt.

EDIT: rapporteringen til PGS lurte kun Hegnar.no ?
Redigert 19.07.2018 kl 09:25 Du må logge inn for å svare
pipers75
19.07.2018 kl 08:53 4904

PGS:ORDREBOK USD 187M PR 2.KV, BOOKET 40 SKIPSMÅNEDER NESTE 3 KVARTALER

08:25
Oslo (TDN Direkt): Petroleum Geo-Services (PGS) hadde en ordrebok ved utgangen av andre kvartal på 187 millioner dollar.



Det fremgår av presentasjonsmaterialet til andrekvartalsrapporten torsdag.



Pr 18. juli 2018 er PGS booking for 3D-skip for 2018 på 40 skipsmåneder neste tre kvartaler, hvorav 23 er for tredje kvartal, 12 for fjerde kvartal, og fem for første kvartal 2019.



Til sammenligning opplyste PGS i førstekvartalsrapporten at bookingen for 3D-skip for 2018 på 45 skipsmåneder, hvorav 24 skipsmåneder var for andre kvartal, 19 for tredje kvartal, og to for fjerde kvartal.
Smaaspararen
19.07.2018 kl 09:17 4816

Ned over 7%, nesten like mykje som REC som også leverte knalltall.
Fischer
19.07.2018 kl 12:39 4570

Ref mitt tidligere innlegg mener jeg tallene som ble presentert var rimelig i tråd med mine forventninger. De ulike momentene spriket litt med bedret inntjening på plussiden og lavere ordrebok/mindre MC late sales på den negative. Det var helt tydelig at markedet de første timene fokuserte på de negative sidene. Men når man leser litt mer detaljert i rapporten mener jeg å se at det ligger kontrakter som ikke er helt formalisert men er i sluttfasen før signeringer foretas. Dette kan (håper det) utgjøre større beløp.
Vi får forhåpentligvis litt mer detaljer på presentasjonen senere i dag.

Og vipps der var vi i pluss !! Sier jo litt at den på det laveste var ned 9,3 % mens pt. er vi i pluss med 0,2 %
soren1970
19.07.2018 kl 14:27 4507

PGS er et vinder bud på en særdeles attraktiv aktie og for tiden frem.

Netop fine tal i Q2 og mest positive udsigter;
- sales up 30%
- 'We are on track to be cash flow positive after debt servicing this year'
- 'We have generated a larger pipeline of new MultiClient projects and expect to increase our MultiClient cash investment to approximately $300 million this year, with an active 3D vessel capacity allocation to MultiClient of approximately 65% and an unchanged pre-funding requirement

Kurs bør mindst blive 50+ snart; også nye kontrakter vil understrege dette.
Redigert 20.07.2018 kl 21:12 Du må logge inn for å svare