Axa i sterk fundamental utvikling i 2020 !

tenketanken
AXA 30.12.2019 kl 23:19 1764

Jeg kjøpte min første portefølje i Axa til kr 1,7 og kortversjonen har vert kjøp og noe salg i en langsiktig portefølje.
Kursen gjekk da til Kr 31,2 der styre underveis ble kastet og tidligere styreleder solgte seg ut. Underveis før aksjen toppet ut kjøpte ny styreleder samt styremedlem og Axactors konsernsjef med nærstående aksjer til snittl ca Kr 25
Kursutviklingen uten spesielle hendelser gjekk derifra ned til 19,8 kr medio juni -17 og opp igjen til en topp kr 30,90 medio Sept-17.
Underveis ca medio aug.-17 kom Geveran med på laget som Co-investor. Han startet offensivt å kjøpe aksjer fra dette høye nivået, samtidig som
han hadde en kjøpsopsjon med gevinst over 31,50. Snittpris portefølje ca + - Kr 24 / 44.710.233 aksjer 28,77% ( kurs 18,- TAP Kr 268.261.398,-)

HVORFOR GJORDE/AKSEPTERTE GEREVAN FØLGENDE ,DERSOM HAN VISSTE AT HAN KUNNE
KURSPLEIE KURSEN NEDOVER. ?

-Han aksepterte en kjøpsopsjon på 13 mil aksje, med OPPSIDE gevinst utover 31,5 kr
-Han kjøpte majoriteten av aksje beholdning, offensivt fra de høye nivåene.
-Aksjen hadde i tidsperioden utviklet en omvendt hode hals. Den ble testet ut mot tidligere
topp ca 31 kr med test ned på halslinje kr 26 frem mot Q4-2018 ca 13. Feb 2019

2018 viste god underliggende vekst, men resultatet etter skatt forsvarte ikke kursutvikling.
Resultatet var belastet med store strukturelle kostnader på SG&A, og it, ( kr 368.906.200,-)
samt en ekstraordinær høy skatteprosent på ca 61,29 % .
NB!!! Resultatet for 2018 ble derfor marginalt dårligere en 2017,selv med 130,4 % vekst i Revenue
Samtidig så kom opprullingen av gjeldsproblematikken, som i første fase belastet inkassobransjen
og forbruksbankene med dårlig omdømme. Finastilsynet kom på banen, samtidig som bransjen
ble gjort til syndebukk og ble et utalt mål for den internasjonale shortemafia
Framskrivingen av aksjekursen i en svak selskapsutvikling stoppet da opp, samtidig som det
utviklet seg til en SEKTOR KORREKSJON. Dette ALENE forklarer hvorfor Axa atter en gang
korrigerte tilbake til start.

Endringen for Axa kom først i Q1-19 ,som ALENE DOBLET bunnlinjen i forhold til 2018 resultatet.
For hele 2017 og 2018 har jeg summert SG&A investeringen alene til ca kr 751.045.900,-
Denne investeringen vil fortsette med avtagende investeringstakt inn til medio 2020.
Da vil også Norge, Tyskland og Finland være oppkoblet i den nye driftsenheten, sammen med Spania,
Italia og Sverige, som nå er ferdig installert. Alt vil bli linket sammen mot et nytt sentralt adm. senter.
Det er poengtert at dette vil slå ut i en langt høyere kapasitet, på behandlingen av porteføljer.
Dette ser vi i allerede i utviklingen av i resultater fra Q1-Q2-Q3 og antatt resultat Q4-19, som
nå gjør at aksjekursen fremstår meget STERKT underpriset. Basert på P/E forsvarer nå Axa en
kurs på 25-30 kr, uten noen framskriving av kursen basert på underliggende fundamental forhold.

For året 2020 så vil Axa gradvis komme over i driftsfasen og ta ut hele effekten av store strategiske
investeringer over flere år. Samtidig melder inkassoselskapa, det er kjøpers marked på porteføljekjøp.
Faktisk så mye er til salgs at de kan plukke det de ønsker, da bransjen ikke greier å kjøpe alt.
Det har medført at prisen på portefølje stuper, og internrenten som fra starten var 10% er nå opp på 14 % i de nordiske landa.
Kapitalbegrensingen til porteføljekjøp er påtagelig selv for de størst selskapa, der gearingsnivået nå ligger helt opp til det bankene
og obligasjonseierne tillater. Dermed er kapitaltilførsel i bransjen nå begrenset, noe som gir Axa en betydelig fordel.

Jeg har i alle mine innlegg stresset med sterk underliggende vekst. Denne utviklingen kan en nå se i chart til Axa,
der bunnene og toppene nå blir høyere i en kortsiktig trendkanal.
Den langsiktig fallende trend stå nå foran en test ! Ved tilbake test innenfor trendkanalen
fremstår det som kjøp, godt støttet av den fundamentale utviklingen i aksjen.

Lykke til alle sammen, med ønske om et godt nytt år !
Redigert 21.01.2021 kl 08:54 Du må logge inn for å svare
Investman
30.12.2019 kl 23:28 1750

Er spennende å se hva som blir utvikling fremover nå. Ligger helt opp mot den øvre linjen i den fallende trenden de 3 siste årene :)
tenketanken
30.12.2019 kl 23:44 1719

Flott,da ser vi det samme !
Slettet bruker
30.12.2019 kl 23:52 1700

Det skal sies at Tenketanken aldri har skrevet et kritisk innlegg om kurs og axa siden 32 kr og ned til 13,50.

Fallende trend er så visst gjeldende. Minner om om bommerten til Tenketanken om garantert 32,50 kr i kurs oktober. SS som eneste aktør sa «glem det» alle månedene fra sist vinter da TT kom med disse famøse innleggene om at Geveran skulle kjøpe aksjer til dobbel pris, verdens rikeste nordmann 😂😂😂😂😂😂😂

Atter en gang prøver TT seg med et rørende innlegg for å mele sin egen kake med dyrkjøpte aksjer der oppe rundt 30 kr, samtidig som man ser gevinstsikring på årets siste handelsdag.

SS
Marketwatch
31.12.2019 kl 00:05 1674

Takker TT for en grundig og seriøs analyse. Godt med en som er interessert i å diskutere utvikling i
aksjen og ikke egen fortreffelighet. Jeg støtter mange av de synspunktene du kommer med,
men jeg vil fortsatt hevde at aksjen siste år har vært utsatt for aktiv kurspleie, noe som har medført
at aksjen omtrent ikke har beveget seg, til tross for massive kjøp ved Gevran. Får håpe dette opphører
i 2020, og at interessen/omsetningen i aksjen tar seg opp. Da tror jeg den skal til 25/30 kroner raskt, der
den for tiden minst hører hjemme.
tenketanken
31.12.2019 kl 00:08 1661

Flott anlegg SS ! selv om du du bare kan bidra med det du forstår. Problemet er at jeg heller ikke forstår, noe verdens ting av det du skriver !
tenketanken
31.12.2019 kl 00:37 1616

Vet du hva ? jeg liker meget godt dine tilnærmingen til problemstillingen og heier på dine meninger og avviser ingenting.
Problemet for meg, er at jeg støtter meg kun på fundamental analyse og TA
Dermed så er jeg ikke vant til å tenke utenfor ”boksen” på noe jeg ikke kan dokumentere.

Slettet bruker
31.12.2019 kl 11:39 1432

Tenketanken, hvordan i alle dager kunne TA hjelpe deg i å påstå at det nærmest var garantert at kursen skulle i 32,50 - som du lurte mange til å tro, men de endte bare opp med å kjøpe dyre aksjer nær 24-20,60 fra våren av og til din famøse spådomstid rundt 24.oktober.
Du snakker faen ikke om denne store fadesen, for du nærmest lo av SS som motargumenterte på det du mente var hugget i fjell.

Du var brennsikker på at Geveran skulle "få" aksjer for en halv mrd, som "takk på skulderen" som du brukte av ord, for lang og tro tjeneste. Selv en 6 klassing ville jo forstå at dette aldri ville gå, likevel skrev du om dette i 9 mnd, og rakka ned på alle. Dette hadde da INGENTING med TA å gjøre, og det har neste ikke ditt åpningsinnlegg i denne tråden heller. Du prøver å vri frem en "sannhet", og håp, i håp om at du skal komme deg ut i null rundt 28-30 kr........

Jeg har og mer trua på AXA, men jeg liker bare ikke TT sin utspekulerte måte å skrive på her inne. Som man sier, TT får nok rett til slutt, for også en klokke som står død viser rett to ganger i døgnet.......

At TT er naiv, og blind for det som skjer mtp Geveran, sier ikke rent lite. Trolig vet TT at det blir lenge til Geveran og DNB løsner strikken, og han vet nok at Geveran ligger klar i sivet på neste nivå ned.......

SS
Slettet bruker
31.12.2019 kl 12:35 1380

Det «kreves» mer av investorer fra denne bransjen i disse tider, og ja, i tillegg kan det se ut som at kursen holdes i sjakk på et eller annet vis. AXA er uansett veldig teknisk av seg, for å skrive det slik, og nå peker grafen igjen ned fra taket i den fallende trendkanalen. Det er et faktum.

Det er flere som kan se potensialet i AXA, men det er likevel ikke bare én måte å tjene penger på når det kommer til aksjen.

Jeg mener at jeg i flere aksjer har tjent mer enn hva jeg ellers ville gjort fordi jeg var godt kjent med hvordan aksjene oppfører seg. Velger man seg ut en liten bukett, så har man ikke for mange til at det blir uoversiktlig eller krever for mye. Noen fra ulike bransjer kan være en fordel, siden ulike bransjer gjerne opptrer i utakt ift. hverandre. Utakt er positivt!
tenketanken
31.12.2019 kl 14:42 1284

Ha det klart en gang for alle SS ,du blir ingen fasit på hva jeg kommer til å tenke, gjøre, eller mene.
Jeg er ingen puslete personlighet som kan prates til taushet, og blir heller ingen lakei for dine motstridende
og til tider meget pussemerkelige meninger.
Meningsforskjeller har jeg stor glede av å diskutere, men meningskonflikter for meningens skyld bruker jeg ikke tid på.
Derfor ber jeg deg respektere mine tråder ved å trekke deg ut for alltid, hvorpå jeg fra i dag kommer til å gjøre det samme.
tenketanken
31.12.2019 kl 14:44 1278

Jeg vet ikke hva du mener med ”kreves” i disse tider ? jeg beskriver kun det fundamentale i
aksjen. Dette mener jeg er en viktig informasjon, for å prøve å forstå en fremtidig utviklingen.

Det er lenge siden jeg kommenterte den kortsiktige trendkanalen, som kunne gå i brudd opp
på fallende trend. For meg var det ikke et sjokk at den vende ned, på et så viktig nivå med Risi
over 70 og Stochastic på 80. Innenfor formasjonen, så er det uansett kjøp på enhver tilbake
test. ( den kan bli testet flere ganger før den går igjennom)

Det siste er jeg 100% enige i, som også er min praksis. Mitt krav for 2020 er at jeg kun skal
sitte i undervurderte selskaper som generere positiv cash flow
Langt over 50% av selskapene på Oslo børs gjør ikke det, og kan bli nådeløst straffet i året som kommer.
Slettet bruker
31.12.2019 kl 15:07 1239

Haha, tror nesten eg ler meg i hjel, for du hopper over alt jeg pirker borti. Som dette å love at Fredriksen skulle hjelpe deg utav knipa på 32,50 - som du fikk mange til å tro på, men som SS som eneste skribent i 9 mnd pratet deg imot.

Du kommenterer bevisst ikke denne fadesen, samtidig som du sier du bare ser på TA. Om du hadde greie på TA, så ville det være naturlig å påpeke faktum at AXA knallet i taket på fallende trendkanal 19,70 og opererte i går på 18,80. Dette hopper du over, galant, og går heller i strupen på SS. La det være klart, kunne ikke brydd meg mindre. Er det en jeg ikke liker her inne, så er det deg, TT. Og vær helt sikker, du må på med HENGELÅS om du skal unngå SS i dine tråder, så lenge du ikke svarer på mine spørsmål.

Dine innlegg bærer som alltid mer av TRO-HÅP og KJÆRLIGHET enn substans..... Det å skyve TA foran seg blir bare morsomt, når du ikke nevner mye TA, og ikke nevner at den skjøt ned i den fallende trendkanal tak.

At AXA fort kan gå litt over nyttår frem mot Q1, det kan den, men jeg håper først på en tur ned på 16.17 tallet.

SS
KNM - skriver på enhver tråd det måtte passe
Slettet bruker
31.12.2019 kl 15:20 1219

TenkeTanken: Gir du meg løyve til å spørre ADMIN om dine relaterte nick til "gamle dager" ? Dersom ja, kan du svare admin på dette innlegg med JA eller NEI, så får jeg innsyn i hvem jeg diskuterer med opp mot arkiv forum, har nemlig mine mistanker om at du er en gammel kjenning.

SS
Redigert 31.12.2019 kl 15:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.12.2019 kl 16:07 1178

Her er litt morrosam lesning fra TT, men for å trekke frem det morsomste, så står det å lese "Kursen vil nå stige utover 32,5 innen den 24.10.-19. som utløser tidligere planlagt Warrents."


Ja så feil kan man ta, TenkeTanken. Men du er jo en som ikke snakker om egne feilvurderinger. Ellers ser man jo mye gammelt skrevet for snart 1 år siden, og mye klipp og lim i dagens tråd.  Du får sikkert rett EN gang.

----


 



Ønsker du å bli med på neste AXA reise, så hopp på Nå !
tenketanken
AXA
27.03.2019 kl 19:51 22750
Chart over de 3 siste åra m/ 2 topper, forteller hver sin historie i AXA.
Den første topp ble dannet 22.11.-16 kurs kr 31,2
Under den tiden fikk vi blant annet aksjonæropprøret hvor ny styreleder
Dag W.R. Strømme ble valgt. Under denne turbulente perioden bunnet aksjen
ut på Kr 18,80 den 16.06-17 . (Greve solgte ut 30 mil aksjer, Endre Ragnes m/nærstående kjøpte i forkant 3,6 mil kr 25,10 og ny styreleder kjøpte 384.000 aksjer Kr 25,10)


God utvikling samt nye signaler i marked om ny co-investor, fikk aksjen igjen til å stige til ny topp den 18.09.17 til aksjekurs Kr 30,90
Fredriksen kom da med på laget ca 14.08.-17 i en rettet emisjon ,og startet et massivt oppkjøp av aksjer mellom kr 27,29 og kr 18 ( antatt snitt kr 21-23,- ? )
Har i dag 37.157.148 aksjer som utgjør 23,98% .Tar vi med 16 mil warrants
blir tot. 32,37 %


Utviklingen i Axa i denne perioden, ble igjen tatt ut i en massiv aksjeallokering.
Den indikerer nå er ferdigstilt, og vi er nær ved dannelsen av en
likevekts kurs som tiltrekker nye kjøpere.


Er Fredriksen på kjøp`n for å ta Axa av børs på ultra lav kurs ?
Fredriksen har tydeligvis fått den fokus, siden han har kjøper aggressivt i Axa .
Først til kurs fra Kr 28 og så nedover, til nivåer som har utviklet salgs press i aksjen.
Da må han NÅ ytterlig kjøpe på lave kurser min.14.499.890 aksjer, som tot. blir 51.657.038 aksjer som er 1/3 av aksjekapitalen. Han kommer da i tilbudsplikt, og må sette frem et frivillig tilbud eller velge å selge seg ned .
Et frivillig tilbud på dagens kurs vil bli mottatt som et fiendtlig tilbud ,da det setter
aksjonærer i marginskvis. Det vil ALDRI få nødvendig tilslutning !


Et slik fallert stunt vil nå utløse en massiv reprisingen, da markedet nå vet at Fredriksen
er på kjøper `n . Kursen vil nå stige utover 32,5 innen den 24.10.-19. som utløser tidligere planlagt Warrents. Han vil da få tot. 61.988.446 aksjer, og kommer igjen i tilbudsplikt nå på 40% av aksjene.


Fredriksen plikter NÅ etter omstendigheten å høyne sitt tilbud, også i håp om å få hand om nødvendige aksjer. Blir dette også avvist, utløses neste tilbudsplikt, først ved ervervelse av 50 % av aksjene i selskapet. (Tilbyderen må ha mer enn 90 % av aksjene og stemmene i selskapet etter et frivillig tilbud, først da kan han gjennomføres utløsning av de gjenværende minoritetsaksjonærene uten et forutgående pliktig tilbud.)


Det som virker mest sannsynlig er at Fredriksen fremover, erverver bare 1.499.890 aksjer.
Han har nå en stor interesse av å få oppkapitalisert dagens porteføljen på høyere kurser. Det vil netto tilføre porteføljen +/- ca 516 mil, på kursnivå han samtidig kan utøve
tidligere planlagt warrents den 24.10.-19 kr 32,50.
Han vil da samtidig få tot.51.657.038 aksjer, å kommer i tilbudsplikt på 1/3 av aksjene.
Da får vi se om Fredriksen velger å hopper etter Fredriksen, noe som uansett på ingen måte kan bli noe mageplask for øvrige aksjonærer.