---NAS: Analytiker: – Norwegian kan få 2.9 milliarder

NAS 01.01.2020 kl 19:45 12350

E-24

Norwegian har forhandlet med Boeing om erstatning etter Max-parkeringen siden sommeren. Nå inngår stadig flere flyselskaper avtaler, noe som får analytiker Hans Jørgen Elnæs til å tro at Norwegian snart kommer med positive nyheter.

Tirsdag inngikk Turkish Airlines en avtale med flyprodusenten Boeing om erstatning i forbindelse med parkeringen av Boeings 737 Max-fly.

Like før jul sa Norwegians daværende konstituert konsernsjef, og nåværende finansdirektør, Geir Karlsen, at selskapet er i sluttfasen av forhandlingene med Boeing om en avtale, i DNB Markets-podkasten «Utbytte». Samtidig understreket Karlsen at dialogen med Boeing er komplisert.

– Det går på kompensasjon og en ny leveranseplan ettersom det ikke er noen sjans for Boeing å levere i henhold til kontrakt. I slutten av 2019 vil Boeing ha rundt 500 fly parkert, inkludert rundt 15 av våre. Det er en superutfordring for Boeing og vi vil gjerne komme best mulig ut av avtalen som vi forhandler med Boeing om, sa Karlsen i podkasten.

Analytiker: Kan få 2,9 mrd.

Flyanalytiker, Hans Jørgen Elnæs, i WinAir tror flyselskapet snart kan komme til å dele noen gode nyheter fra forhandlingene.

– Jeg tror Norwegian i løpet av kort tid vil annonsere sin avtale med Boeing, skriver Elnæs i en e-post til E24 onsdag.

Turkish Airlines ga ingen informasjon om hva avtalen som nylig er inngått innebærer. Men ifølge avisen Hurriyet får flyselskapet 225 millioner dollar, hvorav 150 millioner dollar er erstatning, mens 75 millioner skal gå til trening av piloter og deler.

https://e24.no/boers-og-finans/i/1nze2q/analytiker-norwegian-kan-faa-pangstart-paa-2020
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
02.01.2020 kl 14:28 4775

Trafikktall for desember 2019, 7 januar.
Kan være mange trinn på denne raketten.
Redigert 21.01.2021 kl 06:53 Du må logge inn for å svare

Den har vel vært forventet noen måneder nå og forskjøvet like mange ganger. Man håper vel på at man får vite det tidsnok til å kunne planlegge sommersesongen med eller uten Max. Uansett, godkjenningen kommer den men om det blir sent i q1 eller tidlig q2 gjenstår og se (mitt bet).

Det som er interessant nå er om det blir 2,5 eller 3 milliarder i erstatning hvor begge vil løfte kursen godt over 50 så dette er jo penger på gata .. ;)
Redigert 21.01.2021 kl 06:53 Du må logge inn for å svare

Børsverdi knapt 6.5 mrd med dagens kurs. Det er noe å tenke på, når Norwegian nok leverer minst 2 mrd på driften i år. 2-3.5 mrd i erstatning og milliardinntekter fra flysalg inn i JV i tillegg. Kan nærmest tredobles innen 2021 om ting klaffer.

Takk til de som sa at erstatning fra Boeing var priset inn i aksjen, forresten.
Redigert 21.01.2021 kl 06:53 Du må logge inn for å svare
Charlo
02.01.2020 kl 16:11 4436

Ny emisjon?
Redigert 21.01.2021 kl 06:53 Du må logge inn for å svare

Det blir nok rep emi i slutten av januar, ja. Hvis det var det du lurte på.
Redigert 21.01.2021 kl 06:53 Du må logge inn for å svare
02.01.2020 kl 16:23 4641

Shorterne har liten nedside, de fleste kan dekke seg inn da de kan konvertere obligasjoner til aksjer.
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
EliotS
02.01.2020 kl 16:54 4497

Det er værd at husk på at Norwegian må komme med et prospekt inden de laver reperationsemissionen. Her er der en rekke kort som de bliver nød til at legge på bordet.
- Hvad er avtalen med Roll Royce?
- Hvad er situationen med kort-innløsene? Recievables i Q3 var på det astronomisk beløp av hele 11,3 mia NOK og alligvel var Karlsen ute for at rejse penge i markedet.
- Har selskabet nogen kommentarer om potential opkøbsinteresse?
- Hvad er situationen i fremtiden for JV?
- Hvad er situationen for alliance med andre selskaber?
osv.

Dette giver mulighet for at analytikerne kan lave et helt nyt og mere skarpt billed av Norwegian's fremtid.
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
TomW
02.01.2020 kl 16:55 4483

Av den synlige shorten så kan verken CONNOR, CLARK & LUNN, PDT PARTNERS eller
ARROWSTREET CAPITAL dekke seg inn ved å konvertere da disse ikke har noe med den å gjøre.
Disse aktørene har vært short lenge før obligasjonslånet ble et faktum.
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
lektor79
02.01.2020 kl 17:54 4274

De lover og lover
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
lektor79
02.01.2020 kl 17:54 4269

Ja ja vi får se men tøff vinter
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
lektor79
02.01.2020 kl 17:56 4251

Det skumleste er generelt børskrakk som ligger som et mørkt teppe over oss. Det lukter en skikkelig nedtur...
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
EXTrader
02.01.2020 kl 17:56 4238

Ikke tenk så mye på det du Lektor ! selg shorten din og bli med på reisen heller,en å komme med sure oppgulp
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
EXTrader
02.01.2020 kl 18:01 4205

Ja det er intresang resonering du skriver 😉 Vi vet at erstatningen fra Boeing kommer ! Men vi har ikke hørt noe ang, RR ! Dette må også regnes inn i aksjen. Har vi noen andre flyselskaper som har fått noe fra den fronten ?
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
02.01.2020 kl 19:06 4016

Tror ikke jeg har sett denne her på HO

Norwegian: derfor er det min største enkeltinvestering i 2020
https://www.youtube.com/watch?v=DSLZ8zCqfcc
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare

Lektor gikk inn på verst tenkelige tidspunkt og ut på verst tenkelige tidspunkt, ser det ut til.
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
Buyin85
02.01.2020 kl 23:13 3519

Hvilket år vil dette regnskapsføres? Kan ende med overskudd for 2019.

Dersom balansen tillater det vil kjøp av egne aksjer være et godt alternativ. Vil kunne benyttes som buffer for obligasjonslån som kan konverteres ved kurs 50,-
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
EliotS
02.01.2020 kl 23:41 3451

Jeg har på fornemmelsen at et eller andet sker i kulissen for øjeblikket.

1. Boeing-avtale: Karlsen oplyste at han regnet med en avtale med Boeing var på plads inden nytår. Vi har hørt noget fra Turkish Airline lige inden nytår men vi har endnu ikke hørt noget fra Norwegian.

2. Brexit: Storbritannia forlate EU 31. januar 2020 men vi har ikke hørt noget nyt fra Norwegian vedrørende hvad det betyder. Det vil have været oplagt at noget var kommenteret via pressen vedrørende dette emne. Det har stor betydning for Europæisk luftfart.

3. Reperationsemission: Den rettede emisjonen går mot eksisterende aksjonærer har vi intet hørt om siden november men ganske snart må Norwegian sende et prospekt ud til dem som kan deltak.

4. Emisjonsprovenyet: Vi har hørt at provenyet ska sikre finansieringen av arbeidskapital gjennom vintersesongen og gi klaring til lånebetingelsene, samtidig som selskapet fortsetter sin strategiske endringsprosess fra å være et vekstselskap til å bli lønnsomme. Men det er ikke en særlig præcis forklaring. Der må have ligget nogle dybere overvejelser.

5. Rolls Royce: Avtalen med Rolls Royce er indgået i høst men jeg har ikke hørt noget om deltajlerne her.

6. JV-avtalen: Bemærk at det har været sparsomt med detaljer

7. Alliance: Bemærk det har været sparsomt med detaljer og indtil videre ligger der kun letter of intent. Men Kjor har lovet at store ting kommer til at ske.

8. Russiske SuperJet: Hvad blev der af den avtale som der var rygter omkring og åbner den op for den Sibirske korridor.

Her er litt mange ting i spil, hvor der bliver gået stille med dørene.
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
03.01.2020 kl 10:41 3235

Glimrende EliotS

Punkt 5 ønsker jeg fort news om, Rolls Royce detaljer blir det fort mange penger av.

Ref oljepris.
Slikt har vi sett før

Hvor har jeg sett dette før.....Dec. 17, 1998

IMPEACHMENT: THE OVERVIEW;
IMPEACHMENT VOTE IN HOUSE DELAYED AS CLINTON LAUNCHES IRAQ AIR STRIKE, CITING MILITARY NEED TO MOVE SWIFTLY
By Alison Mitchell

https://www.nytimes.com/1998/12/17/us/impeachment-overview-impeachment-vote-house-delayed-clinton-launches-iraq-air.html
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
03.01.2020 kl 11:00 3172

Denne linken er bedre.

https://twitter.com/MaMoMVPY/status/1212972761590710277
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
EXTrader
03.01.2020 kl 14:49 2989

Skal ikke se bort fra at de vill lette på sløret når de leverer trafikk tallene på Tirsdag 7 Jan :-) spørsmålet nå !!!! Er jo hva som vill skje i løpet av helgen med tanke på Iran ..... dette kan være en strek i regningen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
EXTrader
03.01.2020 kl 15:51 2863

Jeg tar ingen sjanser her ! Kjøpte Bull X5 Oil Crud som en hedge


https://www.youtube.com/watch?v=RY0PQqZ_AYY
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
hango
06.01.2020 kl 09:21 2403

Like før erstatningen kommer?
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
omac
06.01.2020 kl 09:36 2309

Håper det kommer noen nyheter snart, ellers blir det øretrilling ned til 36,5
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare

Helt utrolig at folk selger rett i forkant av milliard melding, men det er vel krefter som vil inn så da må jo noen fintes ut …. ;)
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
Kiromads
06.01.2020 kl 09:45 2225

Galskap
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
Epona
06.01.2020 kl 09:47 2217

Usikkerhet mht geopolitisk uro med tilhørende oljeprishopp bidrar til at mange kaster seg ut i fallskjerm. Selv synes jeg det beste er å lande trygt på vanlig måte - og tenker ikke på noe annet ...
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
unikum
06.01.2020 kl 09:54 2161

Sammenligner dette med å kaste penger ut av flyvinduet. Ikke sikker på hvem som selger men det er vel det vanlig at 2 kontorer legger ut og kjøper av hverandre i ett avtalt spill. Litt røde tall tåler vi på en slik dag som måtte komme. Regner med at Nas er ferdig forhandlet med Boing i disse dager. Usa kommer går i pluss idag.
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare

Nå er hele erstatnings-forventningsoppgangen borte hvor mange aksjer har byttet hender og når mange nok har gjort akkurat det så kommer meldingen ...

Blir spennede og se om den kommer inn i den nedre, midtre eller øvre intervallet av estimeringen på 2,9 - 3,5 milliarder - uansett så vil det føre kursen opp til 50 tallet og det er nå 30%+ opp dit ...;)
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
hango
06.01.2020 kl 10:34 1992

Mulig vi ser 30kr før kravet kommer?
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
Epona
06.01.2020 kl 10:37 1974

Hango: Det er bingo. Lite trolig at aksjen vil falle særlig mer før selskapet er på banen. Da kan det bli moro ...
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
Kiromads
06.01.2020 kl 10:38 1949

Før den tid kommer vel trafikktall i morgen, med positive tall der kan muligens kursen få en liten boost selv uten erstatning?
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
hango
06.01.2020 kl 10:42 1927

Med såpass mye uro, tror jeg det bare blir en paff, før videre nedgang..
Høy og høyere oljepris vil bare strupe veksten, og NAS kan gå mot et svært dårlig sesong.
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare

Tror det vil lønne seg å sitte nå, hango. Bare prøv å hold ut litt til, så får du deg en etterlengtet opptur. Man kan ikke alltid følge strømmen
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
06.01.2020 kl 11:08 1835

Tips!!! Kjøp nå og selg ved åpning i morgen, som å plukke penger på gata, positive trafikktall 👍🏻😀
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
hango
06.01.2020 kl 11:34 1753

Virker som at deler om ikke alt av morgendagens trafikktall er priset inn..
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
EXTrader
06.01.2020 kl 11:36 1740

Øre rulling og Mr.175 x 2000 handler til dagen er trofast he he
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
EXTrader
06.01.2020 kl 11:39 1722

KåreJapan Det hørtes ut som en god plan he he he Kjøp nå og legg de i nattbordskuffen er mitt råd
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare