Blir BIOTEC børsvinneren ingen regnet med?

JosefK
BIOTEC 01.01.2020 kl 21:25 26451


Mye har blitt sagt om BIOTEC. Mye er tull og vas og andre ting meget treffende. Men om man tenker seg om, så må man begynne å se litt annerledes på selskapet.

Woulgan vil etter hvert bli historie. Grunnen er at de ikke ønsker å la det kostnadskrevende innsalgsarbeidet stå i veien for den mindre kjente ensym virksomheten. Trist og leit, ja. Men kanskje ikke så ille likevel. Jeg kan for eksempel ikke se for meg at de slutter å lage SBG, den aktive ingrediensen i Woulgan. Så uansett hvem som tar på seg innsalget så blir det nok inntekter relatert til Woulgan likevel. Og ikke glem SBG som cancer adjuvant. Det ligger også i kortene med tid og stunder.

Resten av betaglucan virksomheten vil gå som før. Det vil si animalsk og human ernæring. Ikke så spennende ut fra lavere marginer, men det er en fin buffer.

Så den "vanskelige" ensym virksomheten:

Denne heleide datteren har levert positivt bidrag gjennom flere år nå. Sist kvartal greide de til og med å gå i null under ett. Og det er her jeg mener BIOTEC kan være det biotech selskapet som ramler under radaren for den jevne investor. Det er nemlig ikke så store bedringer som skal til før det blir pene overskudd.

Grunnen til at jeg sier "vanskelig" om Arctic Zymes er flerdelt. For det første er det omtrent komplett umulig å forstå hva enzymer er, hva de gjør og sånt. Forståelig. Men ingen grunn til å la det falle av investor radaren for det. De har nemlig laget mange av dem i flere tiår nå. Og solgt dem med særdeles gode marginer. Den virkelig store nyheten for denne virksomheten er SAN (Salt Active Nuclease) som har åpnet opp et nytt segment innen legemiddel industrien. De resterende produktene har gått til forskning, diagnostikk og sample preparation. Den største kunden, Thermo Fischer, har vært dominerende og gjort salget veldig uforutsigbart siden de kjøper inn i bulk. Dette ser jeg helt klart bedring på nå og de sier det selv i klartekst om man leser gjennom rapporter.

Den nye satsingen på ensymer går på:

-å øke kapasiteten
-øke sortiment organisk/uorganisk
-senke kostnader

Jeg må medgi det ligger flere ukjente i det løpet som er lagt opp. Men jeg kan ikke la være å påpeke at et resultat i balanse gjør selskapet attraktivt priset. Og jeg kan ikke dy meg for å påpeke at Biotec burde være et godt alternativ til PHO og Medistim, henholdsvis med 1,95 og 3,45 mrd cap. Og det er slett ikke umulig at vekstraten kan matche disse børsvinnerne. Selv antyder de en CAGR på 20%, noe som kan vise seg å være veldig forsiktig. Spesielt på sikt da dette er produkter som tar tid for å oppnå volum. Og marginene gjør at nesten hver krone i økt omsetning triller inn på nettoen. Jeg blir litt svimmel av å tenke på det, men det er faktisk veldig lite som skal til for å gjøre Biotec bunnsolid.

Av usikkerhetsmomenter kan nevnes:

-Pris ved salg av Woulgan rettighetene
-Kostnad ved uorganisk vekst
-Kostnad på oppskalering av produksjon og slanking av utgifter

Jeg skriver dette som mine personlige betraktninger. Jeg har bare en anelse av hva som ligger av hinder og muligheter framover. Men det er en ting jeg er rimelig sikker på: Arctic zymes har vokst og fortjener en bredere dekning. Jeg hadde i mitt stille sinn håpt på en separat notering av AZ, men nå har de bestemt at det blir en restrukturering i stedet. Jeg har derfor bestemt meg for å beholde posisjonen og akkumulere ved fall.

Den nye interim iCEOen Jethro Holter har vist seg å kunne enzymer. Kan han også snu BIOTEC til børsvinner? Jeg holder aksjen som en sikker underdog. Risiko, ja. Men ikke av typen man finner i PCIB, TRVX og majoriteten av de andre aksjene i sektoren. Og året som kommer vil gi svar på hvor hardt jeg skal inn. Det kan bli veldig hardt. Men jeg ønsker å se hvordan ting utvikler seg.



Redigert 21.01.2021 kl 09:33 Du må logge inn for å svare
JosefK
30.04.2020 kl 11:14 5888

lolvik skrev Innlegget er slettet

Jeg tenker at siden den allerede har vært at du antakelig er på feil tråd. Neste dato er GF 14. Mai
Redigert 20.01.2021 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
sibira
30.04.2020 kl 13:40 5763

Og der ble det et kjøp av 1 million aksjer i Biotec - lurer på hvem det var ? En som mø ha trua på videre oppgang 😋
Redigert 20.01.2021 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
tycobrae
30.04.2020 kl 13:55 5716

Får virkelig håpe det er ei stor bjelleku
Redigert 20.01.2021 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
lolvik
30.04.2020 kl 14:03 5710

Så flink du er som får med deg et slettet innlegg. ;))) tenkte nok på PCIB, ja.
Redigert 20.01.2021 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
oppturen
30.04.2020 kl 14:28 5655

Kan være noen som låner ut på terminkontrakt, er vel noen som skal shorte nå fremover da ?
Redigert 20.01.2021 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.04.2020 kl 14:32 5660

Ja, at der er en aktør, der gerne vil købe omkring 2% af selskabet i ét huk tyder på, at de har troen på, at 17 NOK pr. aktie langtfra er toppen!

Et insider-køb på disse niveauer ville for alvor stadfæste troen på, at vi skal længere op.
Redigert 20.01.2021 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
bj111
30.04.2020 kl 14:35 5657

Mest sannsynlig det ja.
Redigert 20.01.2021 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
bj111
30.04.2020 kl 15:15 5590

Har Biotec tenkt å gå i pluss i dag? Må si jeg er litt overrasket over hvordan den henter seg inn sakte men sikkert i dag.
Redigert 20.01.2021 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.04.2020 kl 15:39 5521

Er det en god eller en dårlig ting, kan man sige det?
Redigert 20.01.2021 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
Dane23
30.04.2020 kl 15:45 5491

Det ser sådan ud. Men det er pt. små køb/salg der påvirker kursen, så den kan ende +/- i begge retninger.

Jeg må indrømme jeg er overrasket. Der må virkelig være en tro på at denne aktie er på vej opover. Hvis de seneste to dage har være, dage med cash-in, så ser det ud til at interessen overstiger udbuddet. Jeg havde forventet at vi ville se et fald kurs efter den voldsomme stigning i sidste uge. Det ville jo være forventeligt.
Redigert 20.01.2021 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
xjack
30.04.2020 kl 15:57 5466

Kan det dreie seg om det faktum at kinofolkene i Bergen har snudd seg rundt (BergenBio)? Vel, spøk til side, Det er blitt krysset 1,5 mill aksjer i dag.. Enten noen som er hissige på å kjøpe seg opp med ærbare intensjoner, eller så kan det dreie seg om shortere som gnir hendene sine i fryd over at kursen går opp, før de setter støtet inn?
Redigert 20.01.2021 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
bj111
30.04.2020 kl 16:02 5465

Om det er en som låner for short så betyr det vel at en tror at aksjen skal ned. Så lenge vedkommende ikke gjør annet enn å sette en short betyr det ingenting. Ofte så ser man jo trading av kurs nedover dersom det melder seg mange shortere. For de som sitter long har dette liten eller ingen betydning. Det er mange som taper penger på å shorte aksjer så ja. Vi får se hva som skjer. Den som låner ut aksjene har iallefall tro på selskapet for den har ingen planer om å selge. Kan godt være Tellef som låner de ut. En får jo litt betalt for utlån.
Redigert 20.01.2021 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
rufus01
30.04.2020 kl 16:08 5452

Har ingen tro på at shorting vil skje i biotec, iallefall ikke slik situasjonen er nå. Det er mange andre aksjer som vil være en mye tryggere havn for shortere. Men det er jo bare og sjekke på oversikten til finanstilsynet over helgen.
Redigert 20.01.2021 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
Computum
30.04.2020 kl 16:12 5456

Det må shortes mer enn 48.000 aksjer i Biotec for at det skal registreres hos Finanstilsynet. Ingenting er oppført pr.dags dato. Under 48.000 aksjer vil ikke kunne utrette så mye "skade" med den omsetningen det har vært i aksjen i det siste.
Redigert 20.01.2021 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
Dane23
30.04.2020 kl 16:13 5449

Egor1 her kan du følge ordredybden og seneste ordrer:

https://bors.e24.no/#!/instrument/BIOTEC.OSE

https://biotec.no/investors/stock-information/ kan du se dagens handler og hente et excelark med alle handler for dagen. Der kan du bl.a. se den omtalte handel på 1 mio aktier.
Redigert 20.01.2021 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
Egor1
30.04.2020 kl 16:16 5449

Takker☺
Redigert 20.01.2021 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
rufus01
01.05.2020 kl 10:41 5048

Er det noen her som husker når vi kan forvente svar på neuroblastoma studien? Mener og huske at tiden nærmer seg nå?
Redigert 20.01.2021 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
JosefK
01.05.2020 kl 11:08 5016


My name is [Trond Johansen]. I'm wondering about if we can expect some updates on the study regarding Memorial Sloan Kettering in neuroblastoma? And when we can expect that?

--------------------------------------------------------------------------------

Jethro Holter, Biotec Pharmacon ASA - CEO [10]

--------------------------------------------------------------------------------

What I can say is the clinical trials are still ongoing. And of course, what we're doing is we're supporting them through now regarding the SBG and under commercial terms. So at the end of the day, we are -- they're getting product, and we're making money on that, and that's what's important. We have to operate as a business there. But the main transition there is not really the clinical trials at MSK. It's more about the long term, securing the licensing deal. So that's something we're working on right now.

In terms of time lines, I cannot -- due to the confidentiality we have there, I cannot tell you the time lines, but the point is, it's timely now to work on that licensing deal. And that's all kind of linked together. So that's a kind of -- so really, what we're focusing on is really now the commercial potential that is there. And that's the most important thing because clinical trials can go on and on and on, but of course, what we want to do as a company is to get the commercial potential there. So that's where we are at this stage.
Redigert 20.01.2021 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
Dane23
01.05.2020 kl 11:10 5063

Har vi nogensinde fået en slutdato på?

Jeg har kunne finde følgende informationer:
"Biotec continues to invest in the clinical study in New York, where SBG® is used as an adjuvant to a vaccine against the relapse of Neuroblastoma. Biotec is encouraged by the results published in May 2018 as well as increased patient enrolment into the study. Biotec together with the Neuroblastoma study partners continue to evaluate the potential and timelines of this opportunity"

Ovenstående er en udtalelse fra Q3 2018

https://biotec.no/news/results-from-neuroblastoma-phase-ii-vaccine-study-indicate-promising-adjuvant-sbg-effect/

Ovenstående er afslutningen på fase II

og følgende er fra børsmelding november 18:
"(Tromsø 13 November 2018) Biotec Pharmacon's (OSE:BIOTEC) subsidiary Biotec BetaGlucans has renewed the clinical trial agreement (CTA) with Memorial Sloan Kettering Cancer Center (MSK) to cover the full study period for the ongoing clinical trial called «Phase I/II Trial of a Bivalent Vaccine with the Immunological Adjuvant OPT-821, in Combination with Oral ß-glucan for High-Risk Neuroblastoma".

The clinical trial combines the use of a Memorial Sloan Kettering developed therapeutic vaccine against high-risk neuroblastoma in children with the use of Biotec BetaGlucans' immunomodulatory product Soluble Beta-Glucan (SBG®). The CTA regulates the obligation of supply of study drug from Biotec to finalise the study, the obligation for MSK to provide Biotec with study data as well as how intellectual property rights arising from the study shall be handled between the parties.

The study has per end of October 2018 accrued 200 patients and has now been expanded to treat up to 260 patients having high-risk neuroblastoma. In the expanded and now randomised study, patients will either continue to be given SBG from week 6 after the 3rd vaccination, or from start of the vaccine treatment in order to investigate if SBG could induce an earlier adjuvant effect to the GD2 cancer antigen. The additional 60 patients are expected to be recruited to the study protocol by end of 2019."

Jeg kan ikke finde andet information end at de jo formentlig starter studiet i 2020, nu hvor de extra 60 testpersoner rekruteres ved udgangen af 2019. Hvor langt studiet er ved jeg ikke.

Håber jeg overser noget og nogen ved mere, for det er et ekstremt spændende studie.
Redigert 20.01.2021 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
rufus01
01.05.2020 kl 13:30 4924

Tusen takk til Dane23 og JosefK for nyttig informasjon!. Kan lese mellom linjene i det Jethro skriver at han virker og se ett inntektspotensiale også når det gjelder SBG som adjuvant i denne studien. Kanskje kan vi lande en licensing deal iløpet av året, i tillegg til alt annet som er positivt for biotec om dagen. Fremtiden ser virkelig lys ut! :))
Redigert 20.01.2021 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
Andreas
01.05.2020 kl 14:22 4863

SBG used as an adjuvant to a vaccine against the relapse of Neuroblastoma

Fra 3Q2020 presentasjonen
«Adjuvant Biotec continues discussions with the vaccine owner, Y-Mabs, and MSKCC in translating the research studies into commercial value»

Fra 1Q2020 presentasjonen
«SBG adjuvant
- Secured 2020 purchasing commitments to support continuation of clinical trials
- Expediated first SBG® order
- Discussions are advancing regarding longer-term licensing deal»

Og så dette fra mailen som Josef K refererer;
"... what we're focusing on is really now the commercial potential that is there. And that's the most important thing"

Redigert 20.01.2021 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
JosefK
01.05.2020 kl 14:31 4851


Det er ikke en mail, det er et transcript fra webcasten. Av en eller annen grunn kommer det ut på Yahoo.
Redigert 20.01.2021 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.05.2020 kl 17:25 4714

Fra 3Q2020 presentasjonen
«Adjuvant Biotec continues discussions with the vaccine owner, Y-Mabs, and MSKCC in translating the research studies into commercial value»

Du skriver 3Q2020. Mener du Q3/19?
Redigert 20.01.2021 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.05.2020 kl 15:47 4059

Svar til TS: BIOTEC er i ferd med å bli børsvinneren ja. Den kan ta av i ukene som kommer. Slutt rundt 28 kroner i dag og over 30 kroner før helga.
Redigert 20.01.2021 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
bj111
20.05.2020 kl 15:56 4037

Ligger på 2 plass hittil i år kun slått av 5th Planet Games. Skal ikke se bort fra at Biotec legger den bak seg. Avkastning siste år ligger Biotec alene å troner på toppen. Ingen i nærheten.
Redigert 20.01.2021 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.05.2020 kl 16:04 4023

Hvordan skulle man egentlig forstå potensialet i BIOTEC som menigmann i fjor..? Enzymer..? Hva sa du..? Kan noen få patent på enzymer..? Var det slik å forstå..? Hva er potensialet..? Hvem skal bruke den hvor mye og betale hvor mye for den, og hvorfor..? Er alt ment for mennesker, eller var det noe «nutrition» til dyr også, f.eks...? BIOTEC har i det hele tatt vært VANSKELIG å få tak på..? Caset har ikke vært klart i hodet..? Ikke enkelt... rett og slett... Derfor har ikke aksjen vært aktuell, fordi caset er diffust som faen!

Klart man heller kunne tatt større risiko i en aksje man tross alt forsto, men som kunne gitt like mye avkastning på ett år som det man ellers må bruke mye lengre tid til, på trauste aksjer som garantert ikke gir en slik rå opptur.

Men... Jeg syns det er viktig å forstå!
Redigert 20.01.2021 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
JosefK
20.05.2020 kl 16:12 4008


Du får lese det jeg skrev for 4 år siden:

https://finansavisen.no/forum/archive/thread/2325116/view

Jeg er nok en av veldig få som har sett tegningen lenge før aksjen ble «hot». Det hjelper også at det har kommet andre kanoner på banen.
Redigert 20.01.2021 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
bj111
20.05.2020 kl 16:28 3975

Har vært mye diskusjoner om AZ delen av Biotec opp gjennom årene og noen så mulighetene. Lien så de ikke og snakket helst ikke om det. HAr vært en del gode innlegg om AZ opp igjennom men det er allikevel en komplisert materie å sette seg skikkelig inn i.

Selv ble jeg sittende passivt å glo. Eller dvs glodde ikke for sluttet helt å følge med på selskapet. Hadde alt for mange aksjer og det skjedde etter mitt syn ingenting interessant med de før i fjor. Da begynte det å røre på seg. Hadde vel hele veien en indre tro på selskapet dersom de bare ble kvitt den gamle ledelsen. Eneste børsmelding jeg husker hvor jeg befant meg var da Lien trakk seg. Det var stort.
Redigert 20.01.2021 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
JosefK
20.05.2020 kl 17:18 3924


Hva du mener, bjørn, bryr meg ikke veldig mye. For du har gått deg fast i et tankesett jeg ikke kjenner meg igjen i. Svein hadde en tøff oppgave med litt for mange baller i lufta samtidig. Noe som kunne gått veldig fint med litt mer flaks enn det som var tilfelle. Å gnage på den uflaksen som om det var et bein i en hundegård er bare smålig. Svein unngikk konkursen som ville vært et faktum om alle «gode råd» hadde blitt fulgt. Og du tar feil i at han ikke så mulighetene. Problemet med å ha for mange baller er at man må prioritere. Noe som styret bestemte skulle være woulgan. Problemene Svein skulle løse var ikke en gang hans til å begynne med, de var et resultat av enorm satsing på fase 3 studier og at inntektsgivende virksomhet var avhendet. Men nå snakker jeg ikke en gang om snøen i fjor. Dette er ti år siden. Siden det har jeg ikke hørt Svein snakke nedlatende om AZ en eneste gang. Selv om det gikk tregt der og til å begynne med. Oppsigelsen av eksklusivitetsavtalen ga nemlig ikke noe umiddelbart løft.

Redigert 20.01.2021 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
rufus01
20.05.2020 kl 19:45 3769

Helt enig, nå må det snart bli slutt på sutringen over snøen som falt i fjor. På tide og glede seg over sommeren som kommer for den kommer til og bli fin iår. Jeg tror bedre enn noen utenfor den indre kjerne i biotec kunne drømt om. Ja jeg tror til og med den indre kjerne blir overrasket når de bearbeider regnskapet for Q2. Alt går biotec sin vei, til og med den svake kronekursen spiller på lag med oss :))
Redigert 20.01.2021 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.05.2020 kl 19:48 3778

TIPS: Se «Vaksinekappløpet» på URIX på NRK1 i kveld kl 21.20. Har satt på opptak. Tror det er et interessant program for oss BIOTEC-investorer.
Redigert 20.01.2021 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.05.2020 kl 20:41 3710

Ja, dæven. Der var du på banen, det skal du ha. Det å finne verdi selv under radaren før «alle andre» er gull, men da må man kanskje grave i noe som tross alt ikke har prestert stort og se etter potensial, og hvordan skal man tro på et mer komplisert og ukjent felt fullt ut..? Klaffer det sett i etterkant, når det er slik, så er det mer typen kombo «oppdagelse og flaks». Kanskje ikke mest flaks, men at flaks også. En kunne jo ikke kalle AZ en garantert suksess for fire år siden.
Redigert 20.01.2021 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
JosefK
20.05.2020 kl 21:22 3628


Du må huske på at det var woulgan og beta glukaner som alltid skulle være hovedfokus. Men jeg så for lenge siden (mer enn fire år) hvor regnskapene begynte å balansere. Og tanken min har alltid vært at dette er en ypperlig spin-off ved riktig anledning. Det ble ikke sånn. Nå håper jeg egentlig beta glukanene kan spinnes av ved anledning. Det er en morsom om enn noe mer traust virksomhet. Med en litt annen fokus i den delen blir det også en artig liten sak.

Du må heller ikke glemme at corona er stikkordet som satte ting i gang denne gangen. Jeg visste jo at dette PCR var et av segmentene. Men jeg hadde ingen anelse om hvor heftig det skulle utvikle seg. Det var litt gjetning. Og nå blir det mer SAN også. Den delen har vært en varslet storm.

Redigert 20.01.2021 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
oppturen
20.05.2020 kl 21:26 3752

SBG som adjuvant passer perfekt i porteføljen med ingredienser til vaksine.
Redigert 20.01.2021 kl 21:31 Du må logge inn for å svare
bj111
21.05.2020 kl 01:02 3564

Svein reddet Biotec etter fase3, så ble han lurt trill rundt.
Når det gjelder AZ var entusiasmen hans fraværende i mange år og det var i grunn veldig bra for da fikk de som kunne dette jobbe i fred.
Det er jo merkelig at du har ikke fått med deg hva Svein og styret hadde tenkt med AZ. Heldigvis kom det aldri til noe salg av AZ og derfor sitter vinder vi er i dag.

Svein Lien startet bra og gjorde en tilsynelatende god jobb frem til WB skulle på markedet. Derfra fikk det nedover og hverken han eller det ubrukelige styret han var underlagt var lydhørt for de katastrofale feilene med WB strategien de ble advart mot ved flere anledninger.

Nå er det historie og godt er det.

Hva du måtte mene om det jeg skriver får være opp til deg. Du har ditt tankesett og jeg har mitt, en eller annen bjørn har sikkert sitt. Det finnes en blokkeringsfunksjon så du siler innleggene her. Bruk den da vel.


Redigert 20.01.2021 kl 21:31 Du må logge inn for å svare
bj111
21.05.2020 kl 01:06 3558

Vêr mange som påpekte mulighetene i AZ over flere år. Var ikke det store temaet men dukket opp etter Q presentasjoner da det var AZ med Jethro som begrenset behovet for emisjoner.
Redigert 20.01.2021 kl 21:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.05.2020 kl 02:09 3531

Ja, du har gjort en god jobb da. Meget bra, og så koronasammenfallet nå.
Redigert 20.01.2021 kl 21:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.05.2020 kl 02:11 3528

Ja, ok. Muligheter blir nevnt for mange aksjer der selve kursutviklingen ikke skulle tilsi annet enn umuligheter, så man må vel gå under radaren og se lyset selv da.
Redigert 20.01.2021 kl 21:31 Du må logge inn for å svare
bj111
21.05.2020 kl 18:17 3245

Det er nok ganske så spot on når det gjaldt Biotec i sin tid. Var en del hvis om, dersom osv så kunne det bli bra. Muligheten lå i AZ lenge og mange så det, men få trodde på at det ville bli noe, av grunner vi ikke må nevne.

Ligger vel og noen muligheter i SBG, er ikke sikker på hva det ble ut av den kreftstudien de hadde i USA som viste lovende resultater etter fase2. Ikke fulgt så nøye med men andre her vet sikkert.
Redigert 20.01.2021 kl 21:31 Du må logge inn for å svare