PHO Blir 2020 året som de slår ut i full blomst

PHOinvestor
PHO 02.01.2020 kl 07:48 36566

Ja da starter snart børsen for 2020
Som PHO aksjonær har jeg store forventninger til inneværende år.
Hvis en har lest seg opp på PHO, så kan dette virkelig inntreffe.
PHO har aldri tidligere hatt bedre rammebetingelser for å bli en suksess.
De har nå også jobbet seg inn i det amerikanske helsevesenet, og fagfolk kjenner til produktet
Selv har jeg stor tro på en dobling av kursen i 2020, men det får tiden vise
Hvis en ser på Medistim som gikk voldsomt i 2019, PHO ligger vel 1 år etter dem i utviklingen, og er nå klar som samme utvikling tror eg
.
Har vi også med en positiv bør i 2020, bli dette ett flott år
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
PHOinvestor
02.01.2020 kl 11:36 11199

ser ut som vi får en flott dag i dag,har vi stødig kurs over 100,-
Redigert 21.01.2021 kl 00:32 Du må logge inn for å svare
kreinh
02.01.2020 kl 12:15 11111

"OK" har ny tippetråd. Lite innlegg fra ADHD biotekgjengen. Få som tipper og forholdsvis stille på forumet. Et godt tegn! Det betyr at mange kortsiktige er ute av trygge Photocure. Blir for lite adrenalin surge her hos oss. Biotek junkies trives best i selskaper med stor oppside/fallhøyde/emisjonsfare. Mens de "store" akkumulerer renner stadig flere små ut av aksjen. Greit nok....
Londonmannen
02.01.2020 kl 13:37 10994

PHO har de siste årene gjennomgått en forandring fra å være et utviklingsselskap til å bli en kommersiell aktør innen farmasimarkedet. Dette gjør nok at en del investorer ser på PHO med andre øyner. Selskapet vil i fremtiden mer og mer bli vurdert ut fra hva bunnlinjen viser og i mindre grad av hva drømmefangere sier. Men ettersom Cevira avtalen kom på plass sist sommer så vil det fortsatt være rom for litt drømmerier om hva PHO kan bli til i den kommende femårsperioden.

Nå vil nok trolig markedet i en periode prise PHO mindre spenstig enn det markedsaktørene vil gjøre med andre farmasiaksjer. Samtidig vil PHO utover i 2020 høyst sannsynlig fremstå som en potensiell pengemaskin, og det kun på hvordan inntjeningen ved salg av Cysview vil prege selskapets bunnlinje.

Da kan det være greit å ha i bakhodet at ledelsen har som mål å gjøre BLC til SoC samt at en vellykket fase 3 med Cevira på noen års sikt kan bidra til at PHO høster store royalties fra en blockbuster.

I PHO har man etter mitt syn fordelen av å sitte i et selskap med trygg inntjening og derigjennom minimal risiko, men samtidig et selskap med en eventyrlig oppside. En fascinerende kombinasjon.
clanz
02.01.2020 kl 14:17 10877

Q4 -19 blir spennende.
Fortsetter utplasseringen av flex scope?
Klarer PHO pluss resultat (justert for milepælsutbetalinger)? Her ser jeg for meg et marginalt minustall.
Er alle 5 mill dollar blitt utbetalt fra Asieres?

Med positiv bunnlinje og over 100 mill på bok uten gjeld vil nok markedet forstå at nedsiden er begrenset i PHO.
På kort sikt nå vil nok opsjonssalget fra ledelsen hindre kursoppgang.
Computum
02.01.2020 kl 14:47 10802

Mange som er ute av topp50 den siste tiden. Blant andre unge Spetalen.

Beklager. Kristianro er notert med 181.087, Samtidig står det at de har solgt seg ut med 142.923.
Mulig det er litt rot med listene så tidlig på året?
Londonmannen
02.01.2020 kl 15:00 10756

Markedsaktørene ser tydeligvis mye på Cysview.com og har dette som rettesnor for hvor mange scope som blir utplassert. I så måte er nok de fleste skeptiske til hvor mange scope er blitt utplassert gjennom Q4. Dette kan nok dempe forventningene til Q4 en del.
At ledelsen vil realisere en del av verdien av opsjonen gjennom å selge ut deler eller alle aksjene kan vi heller ikke utelukke.
Summen av dette kan helt klart virke de pendle på kursutviklingen de første to månedene av 2020.
Det er således ingen automatikk i at kursen stabiliserer seg på over kr 100,- før vi er kommet et stykke inn i 2020.

Ser vi på hva ledelsen har uttalt så er det først i 2020 at PHO skal begynne å gå med overskudd. Samtidig har de sommeren og høsten 2019 stått fast på at guidingen skal bli innfridd. I så måte må bunnlinjen vise blå tall fra Q1 20. Men det resultatet blir ikke presentert før i mai 2020.

I den grad det ikke kommer kursdrivende nyheter i løpet av de fire første månedene av 2020, så bør man belage seg på en heller traurig kursutvikling de nærmeste månedene. Men lave forventninger om kursutplassering kan resultere i positive overraskelser på Q4 presentasjonen. For vi vet at anslaget over utplasserte scope i Q3 18 ble gjort til skamme da det viste seg at KS hadde hatt en rekordstor utplassering av flexiscope det kvartalet. Ut fra ledelsen sin forsikring om en very, very strong pipeline med flexiscope, så kan vi ikke utelukke at vi får oppleve ny rekord i antall utplasserte flexiscope gjennom Q4 19.
I tillegg ligger der potensiale til en overraskelse på bruken, og følgelig inntjening på Cysview, ettersom det kun er 10-15% av kapasiteten til allerede utplasserte scope som blir benyttet (dette er basert på enkel beregning vha omsetningstall av Cysview) Her skal det lite økning til før det gjør solid utslag på bunnlinjen.

Joda, Q4 blir nok spennende, men jeg tror nok man gjør lurt i å ikke forvente noe rally i aksjekursen de første ukene av 2020. Men den som venter på noe godt venter ikke forgjeves.
Computum
02.01.2020 kl 15:57 10617

Ser ut for at 90 kan bli hardt å forsere. Så da vil nok kursen sige tilbake før det blir nytt forsøk når det nærmer seg Q4 pres.?
Slettet bruker
02.01.2020 kl 16:29 10542

Sitter du på liste nyere enn den som er publisert på mandag?
Slettet bruker
02.01.2020 kl 16:34 10514

"Markedsaktørene ser tydeligvis mye på Cysview.com og har dette som rettesnor for hvor mange scope som blir utplassert."

Jeg tror bare det er oss spesielt interesserte som følger med på det.
Slettet bruker
02.01.2020 kl 16:36 10503

Tror vi vil se en annen utvikling på CC framover. Tror oppføringer kan komme sjeldnere men med større grupper. Virker på DS som dem jakter på kjeder, altså betydelig større antall samlet ref q3
Computum
02.01.2020 kl 21:33 10252

Stocktalk publiserte liste idag, men den ser litt pussig ut så jeg tar den foreløpig med "en klype salt."
Slettet bruker
02.01.2020 kl 21:42 10216

Jeg skal fikse en oppdatert imorgen
Slettet bruker
02.01.2020 kl 22:02 10161

PHO er et spennende case: Grådighet rår og det er rift om aksjer i denne sektoren. Jeg leser at pCIB meinghetsmedlemmer (som de kaller seg) hele tiden kommer med stikk for å kapre "markedsandeler" fra PHO. Ikke vet jeg, men min mening er at Pho er et betydelig sikrere kort.
Kursen på en aksje blir til syvende og sist bestemt av lønnsomhet og vekst. I oppbyggingsfasen - er det forventninger om fremtidige inntekter som gjelder. I PCIB gjengen er det jo bankers at alt går på skinner hele veien, (noe som praktisk talt aldri skjer) til astronomiske kursnivåer. Men de har omtrent ingenting klart for en superoppgang - bortsett fra luftslott, fantasier og tro på at deres fremtidige prosjekt er helt suverene . Fint for deres aksjonærer hvis de lykkes med alt, men det kan gå 2- 3 år med ørkenvandring. Slik jeg oppfatter PHO er de i en annen liga. De har gode produkter på markedet, de har en vekst - med muligheter for sterk økning i veksten i verdens største marked. Og mye tyder på at kvartalstallene blir blå. Noen spår dobling og mer i kursen, men jeg vil være veldig fornøyd med kurser over 100,
riskypick
02.01.2020 kl 22:54 10061

AndyHagen
Takk for all info du kommer med hele tiden! Veldig fin den egne tråden du har også.
Slettet bruker
02.01.2020 kl 23:18 9997

Takk for det.
Computum
03.01.2020 kl 00:30 9859

"fornøyd med kurser over 100"
Godt å se folk med litt bakkekontakt. Men jeg tror du kanskje undervurderer PCIB når du kaller det luftslott. Selvfølgelig kan det dukke opp andre som har bedre løsninger, men pr. idag har vel PCIB overbevist om at det ikke er et luftslott, og noen av de faglig dyktigste skribentene, før på Hegnar, nå hovedsaklig på TekInvestor, har satset tungt på PCIB. Formodentlig er også minst et av de virkelig store farmaselskapene svært interessert. Og de involverer seg sjelden i "luftslott".
Londonmannen
03.01.2020 kl 08:15 9644

Computum
Enig med deg i det. Sant og si så skjønner jeg ikke hensikten med denne «konkurransen» det er blitt mellom PHO aksjonærer og PCIB aksjonærer. Rett nok er det to selskap som springer ut av samme rot. Men begge selskapene har et enormt kurspotensiale fra dagens nivå. Kunsten blir å realisere potensialet.

Men slik jeg ser det så er begge selskapene på god vei til plukkes. Det ene gjennom tette bånd til et BP og spennende produkter under utvikling og det andre med etferdig utviklet og anerkjent produkt som allerede er undermarkedsførung og salg, bla i det amerikanske markedet, samt et produkt som kinesiske interesser vil ta gjennom fase III av utviklingsløpet.

Begge selskapene har enorme kurspotensiale og jeg kan ikke se at noen av dem fortjener betegnelsen luftslott. Rett nok er det ene på «tørt» land, men det synes jo unektelig som at også det andre har svært store muligheter å komme seg på tørt land innen kort tid. PCIB er nok beheftet med noe større risiko, men samtidig er nok potensialet til PCIB en del større enn PHO, forutsatt alt de lykkes med alle prosjektene. Joda, jeg skjønner at her er ulike syn på dette og st enkelte vil være lynende uenige med meg, men det kan jeg leve med. Jeg sitter ikke med alle svarene som et orakel. Her må nok den enkelte lede seg opp og ta sine egne valg. Valg som man også må ta det hele og fulle ansvaret for. Det hele koker ned til hvilke risikoprofil man ønsker på sine investeringer, vel vitende at enhver investering i aksjemarkedet er beheftet med risiko.

Ha en riktig god fredag og lykke til om du er PCIB aksjonær, PHO aksjonær eller har valgt helt andre selskaper. I dag bisettes Ari Behn, et lysende eksempel på et menneske som ble hetset og latterliggjort av norsk presse mens han var blant oss, men der pressen etter hans død har kappet om å skrive mest mulig rosende ord om ham. Ari, nåhar pressen hippset deg såpass høyt, at høyere er det ikke mulig å komme uten å gjøre deg til helgen. Noe oppmøtet i Domkirken i dag vil vitne om.
Synd at man må overleve sin egen død for å få med seg hvor flott person man egentlig er.

La oss som lever igjen i denne jammerdal være fornøyd med hva vi har og slitte å angripe hverandre i et egosentrisk forsøk på å berike oss på andres bekostning. Det er nok oppside i både PCIB og PHO til at vi alle får mer enn nok.
Slettet bruker
03.01.2020 kl 08:44 9564

Jeg tippet 147 som kurs for PHO i slutten av året.
PCIB er priset som om risiko er skyhøy, for potensialet er enormt. Det er her jeg mener markedet tar feil. Risikoen vil nemlig fordufte som dugg for sola med noen kontrakter. De kommer før sommeren, tror jeg. Da vil PCIB skyte til værs på en måte dere aldri har sett maken til.
Londonmannen
03.01.2020 kl 08:55 9515

Vær klar over at «vil» og «tror jeg» uttrykker to forskjellige ting. Det ene uttrykker sikkerhet og det andre uttrykker et håp som igjen er beheftet med usikkerhet.

Så hva mener du; er det sikkerhet og garantier eller er det håp?

I tilfellet PHO er det sikkert at Cysview er FDA godkjent, at det er tildelt gode refusjonsordninger, at det har vært solid vekst i salget av Cysview overførte kvartal på rad, at antall sykehus som tilbyr BLC vokser for hvert kvartal osv osv. Det er ikke noe man trenger håpe på i PHO.
Det vi har av håp i PHO er at fase III med Cevira skal lykkes og at Cevira på sikt blir en blockbuster.

Men lykke til med PCIB. Jeg tror de vil lykkes og at aksjonærene i OVIB også blir fily rich, dersom man ikke lar seg ta av høydeskrekken. ;-)
Slettet bruker
03.01.2020 kl 09:09 9455

Ingenting er sikkert på børs. Ikke PHO heller.
Det gjelder å finne aksjen der oppside*risiko er størst.
Scoopfinder
03.01.2020 kl 09:17 9424

Londonmannen, hvis alt er så sikkert som du hevder i PHO, da er det trolig også priset inn allerede.

Jeg tror 2020 blir et meget bra år for begge. (Måtte legge til dette da noen virker å være ganske touchy (nervøse))
Londonmannen
03.01.2020 kl 09:23 9384

Enig i det, men det er gradering av sikkerhet. Jeg har ingen risikovegring og har vært på børsen i over 30 år og legger ikke ansvar på egne feilinvesteringer på andre. Men vi skal være bevisst at det ogsåfinnes en del nykommere her som lett kan få inntrykk av at ved å investere i aksjer kan man mangedoble innsatsen på få måneder. Vi bør samtidig i formere dem om risikoen for å tape mesteparten av sin kapital i samme markedet. Vi hører skjelden om dem men jeg har selv svidd av min min del på investeringer som i utgangspunktet hadde en eventyrlig oppside, men som over natten gikk skeis. Og ta en prat med Dr.Stockman så har sikkert han også en historie å fortelle nykommerne.
Londonmannen
03.01.2020 kl 09:31 9343

Scoopfinder
Det tror jeg du vet ikke er tilfelle. Og det skyldes flere faktorer, men historien til PHO er del av dette, likeså at PHOblir berraktet som et av flere norske farmasiselskaper og blir av de fleste ansett som like risikabel som andre selskaper. I tillegg har man ikke sett den blå bunnlinjen.

Men jeg har tro på at mye vil endre seg i løpet inneværende år. Spesielt dersom ledelsen sin uttalelse om guidingen holder. Da vil nok gluggene gå opp på en god del investorer.

Men misforstå meg rett; jeg har tro påPCIB og håper at selskapet vil bli en Grand suksess. For som sagt tisligere; den enes suksess er positivt for andre norske farmasiselskaper.
Scoopfinder
03.01.2020 kl 09:39 9301

Helt enig i det du skriver her. Men jeg tror fortsatt PHO blir priset som om risiko er høy. I biotek virker det som om aktørene venter til suksessen er et faktum fordi alle tror at risiko er høy "helt til bjørnen er skutt".
Computum
03.01.2020 kl 09:57 9252

Jeg er litt bekymret for at den hypen vi så for sektoren mot slutten av året 2019 er iferd med å legge seg og at vi kan få en reaksjon andre vegen. Det er dessverre slik at det er en stor andel av kortsiktige lykkejegere som fører til de ofte store kursutslagene i disse aksjene. Nå ser vi at volumene faller drastisk og gevinstsikringen starter. Rakettene ble skutt opp ifjor og januareffekten har mistet kraften. ULTIMO er kanskje det siste blaffet før sektoren faller tilbake til glemselen igjen?
Eller er det en for pessimistisk vurdering? Håper det.
Londonmannen
03.01.2020 kl 10:04 9212

Nei, jeg tror nok du kan ha helt rett. Vi har jo allerede sett det noen år at januareffekten er forskjøvet inn i desember, slik at fuelen er brukt opp før vi kommer inn i det mye året.

At kortsiktige lykkejegere tiltrekkes av kursraketter er heller ikke noe nytt. Da vil msn normalt få en negativ reaksjon når oppturen tar slutt og kursen flater ut.

Samtidig tror jeg nok at dagens reaksjon kan ha sammenheng med at mørke skyer nok en gang tårner seg opp over Midtøsten. Slikt skaper usikkerhet og usikkerhet er som gift for aksjemarkedet.
focuss
03.01.2020 kl 10:07 9199

Computum
Kan ikke for det, men jeg får stadig en opplevelse av at skribenters faglige dyktighet er omvendt proporsjonalt med forståelse av marked, kommersialisering og strategi.
Slettet bruker
03.01.2020 kl 10:17 9133

Comp.
Ny liste hentet ut idag gjeldende til og med mandag inneværende uke inneholder følgende endringer på Topp 20.

Nordnet Liv -13k
Skøien AS - 25k
Kristianro + 20k

Oppgitt i cirka tall(avrundet)
6 NORDNET LIVSFORSIKRING 513,129 2,35419%
15 SKØIEN AS 200,000 0,91758%
16 KRISTIANRO AS 181,087 0,83081%
focuss
03.01.2020 kl 10:21 9107

Når det gjelder om steamen er i ferd med å gå ut av biotech så tror jeg ikke det er tilfelle. Jeg ser på 2020 som kanskje mest spennende året i biotech så langt og mange triggere kommer/kan komme i mange selskap.

-PHO kan vise gjennombrudd i USA med kommersiell suksess.
-PCIB kan få en eller annen avtale med AZ
-TRVX kan bli kjøpt opp eller utlisensiere et produkt, kan bli sittende med 4 pivotale studier +TG01
- Nano vi dokumentere Archer bedre og bli ferdig med rekruttering til Paradigme
-Ultimovacs ser ut til å være i støtet og det samme med BG Bio
Londonmannen
03.01.2020 kl 10:32 9049

Focuss
Ikke uenig når du ser på hele 2020. Men i et kortsiktig bilde kan vi ikke utelukke at den oppturen farmasiaksjer generelt fikk fra slutten av november, kan få en korreksjon nå i begynnelsen av januar. Ingen tvil om at den voldsomme oppturen har tiltrukket seg en del kortsiktige investorer/lykkejegere. Når disse får inntrykk av at oppturen stanser opp, så tar de ofte gevinsten og beveger seg videre. Ikke noe galt i en slik strategi, men det gjør gjerne at en opptur blir høyere enn det den burde bli og at kursen korrigerer noe tilbake. Men for oss som sitter langsiktige betyr det fint lite. Det er ikke i 2020 jeg skal realisere PHO. En korreksjon vil kun gi meg muligheten til å øke antall aksjer til en hyggelig pris.
Scoopfinder
03.01.2020 kl 10:39 9018

Da er vi enige om at det på kort sikt kan gå opp, ned eller sidelengs :-)
Slik er det forresten alltid.
Til slutt blir vinnerne vinnere og taperne tapere.
focuss
03.01.2020 kl 10:39 9009

LM
Kortsiktig nå så er hele markedet skremt av hva USA sine nye eventyr i MidtØsten vil medføre. Aksjer som har gått mye står laglig til for gevinstsikring.
Slettet bruker
03.01.2020 kl 10:44 8962

Jeg skall seie delvis vad eg mener om PCIB. Kan ikke uttale meg om produkterne, da eg ikke kjenner dem.
Men eg husker att de var i det nærmeste milliardærer allesammen før drygt ett år siden, tills det kom en
emisjon. Da rase det sammen, så det var vad det var vert den gangen. Nu har de noen samarbeidsavtaler
med bland annnet AZ. Men betaler AZ noe, eller bistår de bare med en produkt som de får gratis forskning
på. Det er en vesentlig skillnad om de vil delta, nær det koster dem en masse penger.

Og nær de ikke låst opp pcib med en bindande avtale, så ser de vel ikke så mye sikkert verdi i deres
produkter enda. Men pcib forsker på ett område der det drives enormt mye forskning, og ingen vet vad
eller hvem som blir først eller best. Men de andre selskapen har nok like stor tro på sine produkter,

Der er vel PHO litt annerledes stelt, det er vel lite truligt att cystoskopi skall forsvinne. Og att de skall
klare lage ett bedre kontrastmiddel til lavere pris er ikke mye truligt. Så det gjenstår bare en bedre
måte att selge BLC uten att bruke så mye penger på det. Og der er nok ikke Schneider den rette
personen. Vilket vi får komme tilbake med senere.
focuss
03.01.2020 kl 10:53 8924

Pafo
Den bedre måten har en empiri fra. Det selges 4 ganger så mye Cysview per selger i et modent marked enn i et umodent marked
Londonmannen
03.01.2020 kl 10:58 8881

Scoopfinder
That was a good vending! We kan use that in another episode! ;-))
Londonmannen
03.01.2020 kl 11:00 8868

Enig i det. Forøvrig et megegt godt eksempel på risikoen som finnes i aksjemarkedet og at uforutsette hendelser internasjonalt kan få direkte følger for aksjeinvestorers lommebøker, spesielt dersom man setter seg i en situasjon der man selv ikke lenger er herre over når en aksje skal selges. f.eks. ved en lånebasert porteflje.
Slettet bruker
03.01.2020 kl 11:03 8846

Ja ett modent marked er vel nær Karl Storz kan selge sine scope selv, som de gjorde i Europa.
Da spar PHO mye penger, og alt tull Schneider finner på.
Computum
03.01.2020 kl 13:18 8651

Vel, ULTIMO har også gått mye. 50% siste måned. Det ser ikke ut for at den bryr seg mye om uroen i midtøsten.
Men "en pust i bakken" måtte komme før eller siden. Og da er det bedre med "før". Mitt ønske for det nye året er en oppgang som er solid og bærekraftig, basert på selskapenes framgang, og ikke på "saueflokkmentalitet" slik vi har sett i det siste.
Londonmannen
03.01.2020 kl 14:04 8559

Computum
Den såkalte saueflokkmentaliteten er vanskelig å unngå når en aksje tar av og får en unormal sterk vekst. Ikke ufortjent, men unormal. Da lukter flere småsparere raske penger og kaster seg på festen. Noe som gir ekstra styrke til en pågående oppgang.

Men på samme måte som med en firehjulstrekker, så kommer man gjerne for høyt før det stopper. Og når det først stopper blir det gjerne etterfulgt av en korreksjon, som igjen blir hjulpet av at saueflokken vender ryggen til aksjen og raker inn det som er igjen av kortsiktig gevinst.

Så enig i at en fundamentert oppgang er langt bedre enn en opptur delvis drevet av saueflokken.

Men i tilfellet PHO tror jeg vi LAN lene oss tilbake og nyte resten av året. Den underliggende veksten som fortsetter i antall utplasserte scope, i omsetning av Cysview og på bunnlinjen vil utover i 2020 bidra til en solid kursvekst. Noe annet vil overraske meg stort, vel vitende at intet er skrevet i fjell når det kommer til aksjer.
Slettet bruker
03.01.2020 kl 14:30 8426

Kommer det inside-melding om solgte innløste opsjoner? Det var vanlig tidligere.
Redigert 21.01.2021 kl 05:54 Du må logge inn for å svare