12 VLCC-SLUTNINGER TIRSDAG

Volf
TANK 02.01.2020 kl 09:17 4384

ANK: 12 VLCC-SLUTNINGER TIRSDAG
Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om tolv VLCC-slutninger tirsdag.

Det fremgår av en slutningsliste fra Fearnleys.

Det ble sluttet fem reiser fra AG, der to går til Kina, to går til Rødehavet og en går til Østen.

Videre ble det sluttet en reise fra Vest-Afrika til Kina.

Ellers ble det sluttet seks reiser der detaljene ikke er kjent for markedet.

==============================================================
Størrelse Strekning WS-rate TCE($)
280 AG/USG 67 38.000
270 AG/Korea 135 93.800
260 V-Afr/Kina 125 91.400
==============================================================
Bunkerspris ($/MT 380 CST) VLSFO
==============================================================
Fujairah - 300 776
Singapore - 372 720
Rotterdam - 291 589
==============================================================
Slutningstelling AG:
==============================================================
Jan'19 - 77
Des'19 - 137
Nov'19 - 147
==============================================================
LK finans@tdn.no

Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 20.01.2021 kl 11:53 Du må logge inn for å svare
Flipper
02.01.2020 kl 18:51 4122

Takk, Vold,

Keep it coming.

SPØRSMÅL

Har formulert følgende til venn i Uniten.
Er jeg på gale veier, eller stemmer hva jeg sier, sånn passe ?

A few months ago, I talked to a tanker shipbroker and he indicated to me,
that Deck & Engine Crew is some $ 2 million per annum; for running a VLCC,
e.g.; Let's call it $ 5.000 per day.

Have seen claims the cost of running costs Including Amortization
on modern tonnage, is some $ 25 / 27.000 daily.

Recent EURONAV, 3 VLCC's, built 2008; @ BB rate;

20,681 + 5000 = 25,681; I feel we can calculate a Time Charter T/C
27.000 daily, which is probably to too far off reality.

T/C Equivalent for Spot Voyages now, as per fixtures since some 2,5 months
back has been $ 92 / 94.000; and I'm looking forward to when we break 100K
and more, onwards.....

T/C of longer term we have not seen many of, I cannot remember even
one at the moment, but, some has been done.
( Seem to recall American Shipping fixed longer term T/C of modern
tonnage ), and will look into more of the T/C market.

Long term T/C previously made, prior to all going skywards, are all at a
mere level of some 25 > 27 K; and those owners certainly look forward
to the end of their T/C period LOL

Prevailing market; which you know I expect to be improved, says it all.

When the Charterers ( Refiners especially, relize, when they realize
what they have to pay, SPOT, going forward, long term ); we will
likely see Long termT/C's again, but at much higher levels, than, 25 < 27K.

Back to Top : TC equivalent in the spot market: $ 90+ minus running cost
$ 27.000 = Profit $ 63.000 Per Day. PER SHIP

I will ask on a the Forum ( discussion board in Norway ), as many are
competent on these figures and fixtures ), and knows better costs,
not least, IF, my calculations are Off the board. Furthermore; what do
the specialists feel, going forward, as to IMO 2020.

Stay tuned, I believe we are inn for a Long run of Fun on Crude tankers,
but also Product tankers, since IMO 2020, lots of refined products has
to be shipped from refineries, that can DELIVER THE REQUERED
QUALITY of Bunker oil, with less sulphur.

What has been emerging, as I've just read, some MIXTURES of various
types of bunker oil for main machineries, there is a Problem, as per following:

IMO 2020: Some 60% of recipes proposed by suppliers in Houston failed to meet sediment specs.

https://www.reuters.com/article/us-shipping-imo-fueloil/tests-raise-alarms-over-fuel-blends-coming-for-ocean-going-vessels-idUSKBN1YZ1EH

Vil sette pris på om noen som kan dette, kommenterer dette.

På forhånd takk-
geoinvestor
02.01.2020 kl 18:59 4076

ADSC får $140k/dag på siste slutning. Det gir profit pr dag på 125k siden de kun har 15k break even kostnader. Med disse ratene vil de tjene inn halve MC på kun et kvartal.

https://twitter.com/jhannisdahl/status/1212770398871465984?s=21
Flipper
02.01.2020 kl 19:36 3973

Takk,

Men du vet jo ikke hva daglige kostnader er for Lån de har.

140K Profit blir jo ikke riktig. Tallet må ned med hva rederiet
betaler på gjelden hver måned, ikke sant.

MEN.

hva som er sikkert, er at selv etter Amortisering, ( nedbetaling av lån og renter ) er
og vil forbli Formidabel, og, ja, avskrivning av hele gjelden kan muligens gjøre
kun på 3 år fra nå av.

Da blir det store penger på investering, med Null i gjeld... Kun profit som du sier,

$ 140.000 -:))
geoinvestor
02.01.2020 kl 19:47 3929

Hvis man trekker fra 15k som er utgifter (fuel, mannskap++) per båt har ADSC 125k/dag profit for båten ADS Page på denne turen. Lån betales ned fort med disse ratene. Selskapet vil betale ut jevnlige store utbytter de neste årene. Med snittrate på 50k/dag vil de kunne gi 15 kr/aksje i utbytte i året. Aksjekursen er i dag 30,60 kr.
Redigert 02.01.2020 kl 19:51 Du må logge inn for å svare
Quepasa
02.01.2020 kl 19:59 3882

Flipper: Takk for at du deler dette. Veldig interessant å høre andres tanker :) (tanker - tog du han :)
En liten kommentar bare, skille på renter og avdrag vel?
Avdragene er jo fortsatt fortjeneste, tall for balanseregnskapet, slår ikke ut på resultat.
Rente kost derimot, går på resultat. Om det er bakt inn i tallene de opererer med for daglig drift av skip vites ikke.. men tror ikke det. Koster jo det samme å seile om du har 100% finansiert med gjeld, eller egenkapital.
Men det er klart, inntil gjelden er betalt, så betyr høyere avdrag, lavere utbytter.
geoinvestor
02.01.2020 kl 20:16 3831

ADSC sine 15k/dag utfgifter per båt er inkludert opex (operating cost), G&A (general and administrative expenses) og lån. Profiten er dermed formidabel med dagens rater. De har en ekstraordinær utgift på 10 musd for scrubbere som de vil betale fra Q3-19 til Q1-20.

Selskapets planer fremover er: 2020 –2022 Target period for cash generation & full dividend payout
All surplus cash will be returned to shareholders by way of quarterly dividend payments

De 2 siste båtene vil få nye høye rater i løpet av januar.

https://www.adscrude.com/wp-content/uploads/2019/09/ADS_Crude_Carriers_presents_at_Pareto_Conference.pdf
Redigert 02.01.2020 kl 20:35 Du må logge inn for å svare
Quepasa
02.01.2020 kl 21:02 3705

Hmm.
Hvis de greier TC 75'-ish for året så blir det en P/E=1 på dagen pris rundt 30. (ca tall) Ikke så mange slutninger - som den over - som må i boks før det er et sannsynlig tall. Og så er det et år til, og kanskje enda ett, og kanskje får de solgt / hugget skipene før lufta går ut, og dette kan bli veldig bra. Tror jeg tar et lodd her og jeg :)
Flipper
02.01.2020 kl 21:37 3582

Geoinvestor & Quepasa [ Sava ? )

Måtte jo spørre, før jeg opplyste, at jeg er ex skipsmegler i 40+ år,
men ikke Tank.

Kjøp og salg + Roll on / Roll off, Car/passenger Ferries, +
Spesielt, Cruise Carliners, RoPax, Cruice etc. som Vi Navnga,
som det ledende meglerhus i verden på dette felt.

Jeg var yngste megler i et av verdens 4rde største meglerfirma.
Sikkert noen som kjenner meg igjen, på ovvennevte ..... spennende
å se, om så er.

Man kan jo litt om alt som flyter på de syv hav etter 40+ år, og, som jeg
alltid har sagt, en skipsmegler kan litt om alt, men, ikke alt, om litt.

Kjøp FRO, NODL, SDRL

Redigert 02.01.2020 kl 21:39 Du må logge inn for å svare
geoinvestor
02.01.2020 kl 22:01 3492

Quepasa.
Finner ikke bedre kjøp innenfor tank nå tror jeg. ADSC har ikke hatt samme kursutvikling som blant annet FRO og HUNT og har derfor endel å gå på kursmessig. Med scrubbere installert på alle 3 båtene får de også premium rater og billigere fuel. Ser nok 50 kr i denne rimelig kjapt.
Slettet bruker
02.01.2020 kl 22:55 3356

Et enkelt (men dog veldig gøy 🤩) regnestykke basert på Q3-presentasjonen til ADS Crude Carriers:

ADS har en break-even på USD15000/dag.

En årlig snittrate på USD25000/dag gir en fortjeneste per aksje (EPS) på kr 4,23,- (ved 1USD=9 NOK).

En årlig snittrate på USD85000/dag gir en EPS på kr 29,50,-. Det tilsvarer nesten dagens aksjekurs!!!🥳🥳 Dette er selvsagt i den øvre delen av forventningsskalaen, men det er faktisk ikke umulig hvis IMO2020 sparker i gang oppgangssyklusen for fullt. 💪

Og bare for gøy; hvis de opprettholder en snittrate på USD140000/dag ville det gitt en EPS på 53 kr! 🤪🚀

Minner om at dagens aksjekurs er kr 30,60,- 🤷‍♂️🤓 Føler meg trygg på at det kommer en reprising her de neste månedene, når de to andre skipene også får lastet til rater over USD100 👏👏👏
geoinvestor
02.01.2020 kl 23:14 3298

Ja her er det bare å sitte stille eller kjøpe mer og nyte oppgangen og store utbytter som etterhvert tikker inn på konto :)
Quepasa
03.01.2020 kl 00:06 3189

Hei Flipper!
Nei ikke Sava, er jo ny her (nå) men var aktiv her og på Stocktalk for ca 20 år siden, dog under annet nick :)
Har hentet hjem noen biler fra Japan, på RoRo ferjer, det nærmeste jeg har kommet shipping :)
Kom tidlig inn i FRO forrige oppsving gjorde 100% men solgte flere år for tidig. Prøver å time det litt bedre nå, selv om det er dumt å være sistemann ut. Har (så langt) en følelse av at dette kan blir bra en god stund. Bruker mye tid på Youtube (sjekk kanalen til Capital Link Inc) masse opptak av div shipping foum. Det som slår
meg et et gjennomgående tema : det er liten vilje til å reinvestere i ny tonnasje før ESG blir mer avklart. Olje, gass bulk you name it, her blir det rater i lang tid. Og når dette blir mere avklart kommer det til å koste. ESG er dyrt. Tidene med kostpris på 15'$ en VLCC er snart forbi. ADS er kanskje historisk i så måte.
Quepasa
03.01.2020 kl 00:10 3169

Må innrømme at det jo ser lukrativt ut, men vet du noe om de scrubberne, er det i rute? Leser at det er litt klab og babb rundt dette også. Sikkert ikke noe problem i det store bildet, men det blir installert nå i Q1?
Slettet bruker
03.01.2020 kl 00:51 3100

Scrubberne til ADS er ferdig installert (Q3/Q4) og alle tre båtene er klare for nye slutninger i løpet av januar. Page er på subs nå, og så kommer de andre etter. 👍👍👍
Quepasa
03.01.2020 kl 07:33 2844

Det har ikke jeg noe godt svar på Ananga.
Derfor eier jeg begge to
:)
Baltisk
03.01.2020 kl 08:26 2695

Irans øverste leder lover «kraftig hevn»
Det amerikanske forsvarsdepartementet Pentagon bekreftet natt til fredag norsk tid at USA har drept den iranske generalen Qasem Soleimani som et ledd i forsvarshandling.

Soleimani ledet en spesialstyrke i den iranske revolusjonsgarden og regnes som hjernen bak Irans operasjoner og innflytelse i land som Irak, Syria og Libanon.

Fredag morgen lover Irans øverste leder Ayatollah Ali Khamenei at det venter en «kraftig hevn» over de som står bak angrepet, ifølge en uttalelse gjengitt av Bloomberg.

Gjennom en statlig nyhetssending sier han at drapet vil doble «motstandshærens» motivasjon mot USA og Israel.

– Alle fiender burde vite at motstandshærens jihad vil fortsette med dobbel motivasjon og at absolutt seier venter krigerne i den hellige krig, skal Khamenei ha sagt.

Iran referer ofte til nærliggende land som er imot USA og Israel som «motstandshæren»/resistance.

Khamenei har erklært tre dagers landesorg.

En pressetalsperson for Pentagon sier angrepet ble beordret av president Donald Trump.

Selv om luftangrepet fra USA ikke traff noen oljeinstallasjoner eller rammet produksjonen stiger oljeprisen over tre prosent fredag. Det skyldes at drapet på generalen blir ansett som en provokasjon som risikerer å eskalere konflikten mellom USA og Iran.

– Dette er mer enn bare å gi Iran et skrubbsår. Dette er en aggressiv maktdemontrasjon og en regelrett provokasjon som kan utløse en ny krig i Midtøsten, sier Stephen Innes, markedsstrateg i Axitrader til Bloomberg.
Quepasa
03.01.2020 kl 08:58 2553

Shit..
Flipper
03.01.2020 kl 09:29 2448

Anagnga

Avanse har flåte av LPG ( sofistikert product tanker ); BW LPG samme; men
også LNG ( LPG vis LNG er helt andre dyr. NLG flytende naturgass, i trykktanker
som også har temperatur minus 160 grader.....

Sikkert et bra marked et også, for rafinerte vil bli fraktet i Nye retninger
enn de tradisjonelle; pga IMO2020 !

Selv ønsker jeg å sitte i stor tank....

Et er kanskjen noen som ikke er klar over at det er Mange forskjellige Typer tankskip:

Her en link, så kan dere se selv.

https://www.google.com/search?q=tanker+types&client=safari&rls=en&sxsrf=ACYBGNT-qfJ4qPcqNazZFmgT5SVtn6i81g:1578040084864&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=vRBCKCjjRLmSYM%253A%252CrzPoFmc669LKzM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kQ9EoRqPT-Hx9qHjat7UGb6uoJ_SQ&sa=X&ved=2ahUKEwjo9su1gefmAhVumYsKHb1JD_oQ9QEwAHoECAQQAw#imgrc=vRBCKCjjRLmSYM:

Redigert 03.01.2020 kl 21:45 Du må logge inn for å svare
Volf
03.01.2020 kl 09:40 2379

TANK: 18 VLCC-SLUTNINGER TORSDAG, AG-SPORE -1,9%
Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om 18 VLCC-slutninger torsdag.

Det fremgår av en slutningsliste fra Fearnleys.

Fraktraten fra Midtøsten til Singapore lå på om lag 124 worldscalepoeng torsdag, tilsvarende en nedgang på omtrent 1,9 prosent fra foregående handelsdag, ifølge data fra Infront.

Det ble sluttet ni reiser fra AG, der tre går til Kina, to går til Taiwan, en går til Vietnam, en går til Østen, en går til Singapore og en går t il India.

Videre ble det sluttet tre reiser fra Vest-Afrika, der en går til Kina, en går til Østen og en går til India.

Ellers ble det sluttet seks reiser der detaljene ikke er kjent for markedet.

==============================================================
Størrelse Strekning WS-rate TCE($)
280 AG/USG 70 43.700
270 AG/Korea 140 114.400
260 V-Afr/Kina 135 109.500
==============================================================
Bunkerspris ($/MT 380 CST) VLSFO
==============================================================
Fujairah - 300 771
Singapore - 367 734
Rotterdam - 289 586
==============================================================
Slutningstelling AG:
==============================================================
Jan'19 - 84
Des'19 - 137
Nov'19 - 147
==============================================================
LK finans@tdn.no

Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Quepasa
03.01.2020 kl 09:42 2362

Ang LPG vs LNG. Venter i grunn på at noen skal begynne å lage støy om denne LNG gassen, N som i naturgass betyr i praksis Metan som er en drivhusgass 80x verre en Co2 sier dem. P som i pertoleumsgass betyr i praksis Propan, som PT ikke er klassifisert som drivhusgass. De lærde - Cicero m.f. driver og forsker på dette, ikke vet jeg men smart å holde et øye med det. LPG har høyere energitetthet, og brenner renere enn LNG. Hvis du regner inn bare en bitteliten lekkasje til atmosfæren, av av forespeilet fremtidig LNG(metan) volum, så dwarfer det drivhuseffekten av Co2.
Flipper
03.01.2020 kl 09:42 2360

Senker Iran noen skip i Suez kanalen, som i 6 dagers krigen ca. 1970, blir tankratene skyhøye.

Den gang dette skjedde ble ratenivået så høyt at et nybygg VLCC ( den gang hadde man
også ULCC ( Ultra Large Crude Carriers ), kunne skrive ned gjelden på 3 rundturer, middle
east / US. VLCC'er må alle gå rundt Afrika; men Suezmax, som det fremgår av navnet, må
OGSÅ gjøre det.

Iran frakter først og fremst crude til Asia, så ikke utenkelig at ovennevte senario kan bli en
realitet.

Redigert 03.01.2020 kl 09:44 Du må logge inn for å svare
Shagwong
03.01.2020 kl 10:19 2265

Suezmax er benevnelsen på de største tankskip som kan navigere kanalen med full last
Flipper
03.01.2020 kl 11:01 2172

Brent $ 68.69; Fri RTQ på linken

https://www.investing.com/commodities/brent-oil