REC - Troubling market lowers estimates

Sa2ri
REC 11.07.2018 kl 12:26 25279

PAS er ute med en Quarterly Preview på REC før tallene som kommer neste uke (19.juli). De senker kursmålet til 0,80 og har en Hold-anbefaling slik de indikerte for litt siden. PAS sier blant annet følgende:

"As we noted in our comment after REC’s announcement to reduce utilization to 25% at Moses Lake, EBITDA estimates are substantially reduced, as is our target price to NOK 0.8 (1.4) – HOLD reiterated. Key financials for Q2 are already disclosed, and focus will be on market developments and when Moses Lake utilization might be increased again.

Q2’18e EBITDA loss of USD 17m
REC Silicon will publish its Q2’18 results on 19 July at 07:00 CET. In the recent press release announcing it would reduce utilization at Moses Lake as a consequence of a limited market for its U.S.-produced polysilicon, REC indicated that Q2’18 would feature receivables and inventory write-downs. While we forecast a slight EBITDA loss underlying, we assume USD 15m write-downs bringing the total to a loss of USD 17m. Consensus has not been updated post the announcement. Consistent with the press release, we forecast cash at quarter-end of USD 42m.

Lower capacity utilization significantly reduces estimates
In line with the comment we published following REC’s press release, we reduce EBITDA adj.’18e to USD 20m (35m prev.), while reported EBITDA (including write-downs) to USD 5m. This is driven by lower volumes and higher cash cost as a consequence of lower utilization, as well as lower prices due to an evident weaker supply/demand balance. We reduce EBITDA’19e to USD 25m (50m prev.) as we now assume 25% utilization at Moses Lake (70% prev.), while we reduce EBITDA’20e to USD 44m (70m prev.) on updated utilization assumption to 50% (90% prev.).

Hold maintained, target price reduced to USD 0.8 (1.4)
On significantly lower estimates, we reduce our target price to NOK 0.8 (1.4), corresponding to EV/EBITDA’20e 6x, consistent with peers. A challenging market has made it difficult for REC to find buyers for its U.S.-produced polysilicon, with lower PV installations in China weakening the supply/demand balance outside China (primarily Taiwan). With key financials for Q2 already disclosed, main focus for the presentation will be on management’s comments on when the market might allow for REC to increase utilization at Moses Lake again.

Contact analyst(s)
Analyst(s):
Fredrik Steinslien"
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
bokaj70
12.07.2018 kl 08:26 10214

Jesus AB. Du er ikke kongen af REC når du snakker positivt om aktien. Du er stadigt bare en klovn.

Vågn nu op. Det er bare et forum. Get a life.
stinkapiano
12.07.2018 kl 08:31 10197

grabein
Det er vel brå endringer i Kinas FiT-politikk som nå har ført til lavere poly-priser utenfor Kina, fordi kineserne tømmer overskuddspoly ut på verdensmarkedet, ikke handelskrigen.
bålfreak
12.07.2018 kl 08:38 10159

Man må jo være bortimot hjernedød for å kjøpe denne aksjen nå. Mye bedre å satse på tannlegepraksisen. Hva er det som driver folk til å tro at solceller og silisium skal redde verden?????
Slettet bruker
12.07.2018 kl 08:41 10149

Sant, Stinka. Glemte meg litt der. Men at Trump kommer til å skape nedgangstider i markedet, er jeg stygt redd for. Og det kan indirekte gå utover REC. Jeg er fullastet på 1.38, trodde det var easy money til høsten. Nå blir det å få bedre huslånbetingelset i stedet. Selge gjør jeg ikke.
JohnnyBGood
12.07.2018 kl 10:25 9932

Ingen tvil om at det er tøffe tider for leveranse av FBR-polysilisium for tiden hos REC. Kundene slukket lyset og låste dørene i juni. Trenden har pågått siden årsskiftet, det er først i Q2 at utfallet har gitt negative konsekvenser. En storkunde er nede i 20 % av omsetningen sammenlignet med slutten av fjoråret.

Årsaken til denne dramatiske reduksjonen er langt fra bare handelsspenning mellom Kina og USA. Men begeret som fløt over var jo installasjonskuttet til Kina. I forkant av dette er det både generell overkapasitet innen bransjen, men også vridning i etterspørsel etter mono- kontra multikrystallinske produkter.

REC i ML står nå dessverre overfor utfordringer som vi ikke har sett maken til siden byggingen av anlegget. Dette blir nok tøft. For tøft?
Sofafilosof
12.07.2018 kl 10:28 9917

Sammenbrudd i polypris både innen- og utenfor Kina, -9-11%, rapportert idag på Energytrend.

https://pv.energytrend.com/pricequotes.html

REC taper betydelig på hver kilo solgt på dette nivået, hvis de skal tilpasse seg konkurrerende leverandører. Frem til nylig var strategien til REC å ligge noe under konkurrentene for å tiltrekke seg nye kunder i spot. Den modellen fungerer ikke nå, og den 19/7 vil vi vel få bekreftet at det svake markedet forventes å vedvare i alle fall ut året.
Redigert 12.07.2018 kl 10:35 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
12.07.2018 kl 10:41 9878

@JohnnyBGood:

Du er nok inne på noe vesentlig. Ikke for å si "hva var det jeg sa", men det ble forsøkt kommunisert at ikke alt var glitter og stas via et par poster i løpet av juni:

https://nytt.forum.hegnar.no/thread/5975/view
https://nytt.forum.hegnar.no/thread/5994/view

Analytikeren ble idiotforklart, og reaksjonene ellers kan den enkelte som har lyst lese selv.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
@Sofafilosof:

Dersom oppdateringen fra energytrend er trenden for neste ukes tall på pvinsights.com ser det dessverre veldig mørkt ut for REC og deres peers, bade på kort- og litt lengre sikt. Jeg tror derfor dette kan bli stygt fremover.
Sofafilosof
12.07.2018 kl 10:51 9839

Med dette oppdaterte bakteppet så vil vi vel se at shortnivået ikke bare ligger stabilt, men til og med øker ytterligere fremover.
nemi's
12.07.2018 kl 11:13 9783

JUM sa "helt forferdelig" om 100 stk lay off forrige uke. Ansatte i ML ser så klart mørkt på fremtiden, ikke minst med norske eiere. JUM er for gammel til å klare å reise verden rundt til anleggene har funnet ut at UMOE skal eie. Og UMOE er egentlig Starbucks, Burger King og Peppe's. På tide JUM slipper taket. JUM sier han er fanatisk opptatt av klimaspørsmål. Vel, i så fall er det bare å finne kinesiske eiere til ML-anlegget og fortsatt FBR-utvikling. De ansatte vil juble. Alternativt, redde ML ved å få JV-avtale med ditto lisensinntekter for FBR-utbygging med Fluor i India eller Saudi Arabia. REC eierne og JUM sitter ikke i REC pga. Butte. Handler REC's verdier kun om produksjon av semiconductor til industriformål generelt, finnes mange andre investringsmuligheter. REC's fremtid jhandler kun om FBR fra ML!
JohnnyBGood
12.07.2018 kl 11:25 9510

OK. Dersom du snakker om produksjon i ML når du hevder: "REC's fremtid handler kun om FBR fra ML! ", skulle selskapet ha vært borte for lenge siden. Selv med tilgang til det kinesiske markedet i dag, kunne ML bare drømme om de samme marginer som man oppnår i Butte nå.
bel68
12.07.2018 kl 11:48 9504

Dere hyler og vræle om ML men BUTT håver inn penger i et konsern så er det totalen som teller ...........slapp av Rec blir utrolig bra til slutt
Slettet bruker
12.07.2018 kl 12:00 9494

Instrument & Electrical Technician (Butte) at REC Silicon …..11.07.18.. Butte trenger folk !
Butte, MT
Apply
Save Email
Details
Highlights


Instrument & Electrical Tech
ROLE/ JOB SUMMARY:
Responsible to perform overall maintenance activities of the process equipment, grounds, buildings, utility systems and all other mechanical and electrical systems
ESSENTIAL DUTIES AND RESPONSIBILITIES:
Assemble and test motor control devices, switch panels, transformers, generator windings, solenoids, and other electrical equipment and components
Diagnose cause of electrical or mechanical malfunction or failure of operational equipment and performs preventative and corrective maintenance
Perform preventative and corrective maintenance on plant controls and monitoring instrumentation
Develop wiring diagrams, layout drawings and engineering specifications for system or equipment installations, modifications, or expansion
Rebuild, repair, and calibrate control valves, actuators, positioners and in-line pressure regulators
Plan, direct, and record periodic electrical testing and initiate modification or replacement of equipment
nemi's
12.07.2018 kl 12:30 9438

Ja, markedet priser kun verdien av Butte i REC company group. Og slik kan det forbli, med synkende kontantbeholdning og krevende gjeldsforpliktelser. I 2018 har vi fått JV-avklaring og ML nå på 25%. Og som TT sier - produksjonen i ML kan bli avviklet. Fordi solar industrien klarer seg utmerket uten teknologi og FBR-granuler fra REC. Så hvordan skal REC kunne å vekst uten økt produksjon og salg av FBR-granuler i Kina eller ROW? Og slik også holde teknologisk liv i Yulin-opsjonen i 2021. Ja, marginene fra Butte holder liv i REC. Med stadig mer spenning. Og REC kan inntil videre handles til 80 øre, eller aksjonærene kan få et utbytte etter ev. fremtidig Butte salg. Men ikke alle REC aksjonærene er tilfreds med at REC skal verdsettes til 350MUSD kun for Butte's ebitda til company group. Vi ønsker VEKST, ikke stagnasjon.

Verdien av Butte og gjeld i company group kan identifiseres. Når JUM selger nær 10% av UMOE's andel med tap, til 1.345, så bidrar det til å frykte for stagnasjon. Dagens REC har en pris. Den kjenner vi på hver dag, og JUM har sagt sitt.

Ja, REC's fremtid og verdsettelse handler om verdien av FBR fra ML.
AntonBerg
12.07.2018 kl 13:04 9526

@polion

Jeg sier min opinion. Du kommer med din opinion. Hvilken nytteverdi du har av mine meninger er helt opp til deg, hvor du kan ignorere eller cherrypicke som du vil. Det er ikke mye nyttig jeg kan cherrypicke fra deg. Vi er alle likemenn/kvinner her på forumet, så hvis jeg er en klovn så er alle her klovner. Jeg har ikke problemer med å bli kalt klovn fra folk som ikke har noe bedre å komme med om det hjeper på din frustrasjon. Jeg har alltid sagt min opinion, og så har folk som deg opphøyd det til noe mer.

Teknikerne forsøker nå å klamre seg fast over 0,80 og bygge gulv der... i frykt for 0,40.
Zyga
12.07.2018 kl 13:14 9509

Vad gör alla storproducenter av polysilicon i China såsom GCL, Dago utan subsidier. Kan de sälja polysilicon under produktionskostnad , de måste väl gå i konkurs? Bara de som kan producera till låg kostnad blir kvar och till dessa räknas REC. Bara att hålla ut
Zyga
12.07.2018 kl 13:14 9521

Vad gör alla storproducenter av polysilicon i China såsom GCL, Dago utan subsidier. Kan de sälja polysilicon under produktionskostnad , de måste väl gå i konkurs? Bara de som kan producera till låg kostnad blir kvar och till dessa räknas REC. Bara att hålla ut
AntonBerg
12.07.2018 kl 13:31 9549

@zyga

Nei, selvfølgelig kan de ikke selge polysilicon som de allerede subsidierer sterkt til under sine egne produksjonskostnader. Spotprisene i Kina vil stige igjen. Det er nå mye 6N som er pumpet ut i kinesisk spotmarked og som driver prisene der kraftig ned. Flere innstiller produksjonen i mellomtiden og tar vedlikehold. De minste produsentene tømmer inventories for å konvertere til cash. Dette koster kinesisk PV-industri dyrt i marginer.

Videre er det slik at de største aktørene har mer faste kontrakter til faste priser som ikke er en del av spotmarkedet. Majoriteten av polysilikon omsettes ikke i spotmarkedet.

For aktører som GCL så har de større wafer-produksjon enn de klarer å produsere polysilicon. GCL må kjøpe inn ekstra polysilikon fra andre kinesiske underleverandører. På toppen av dette har GCL også noen kontraktssalg til andre kinesere. Spørsmålet blir da om GCL må reduseree sin wafer-produksjon og dermed kjøpe inn litt mindre polysilicon fra underleverandører.

Daqo har også relativt fullbooket ordrebok ut 2018. Her må det da eventuelt avbestilles. Daqo har også signert med LONGi som vil absorbere store delere av deres produksjon av 9N de neste 2-3 årene.

På lengre sikt migrerer PV-industrien mot høyere kvaliteter som det er mangel på mot at det blir oversupply av lavere kvalitet (6N). Moses Lake produserer 8N/9N med FBR-Prime.
AntonBerg
12.07.2018 kl 13:39 9527

@nemi

Når et selskap sparker 105 ansatte så skal ikke ledelsen gå rundt å være superfornøyde over at de akkurat kuttet fixed costs betraktelig. Man skal være ekstremt opprørte og triste, og så skal man sørge for å plassere skylden for oppsigelsene i handelskrigene. Det er arbeidsgivers ansvar å synliggjøre hvorfor en ansatt må gå. Så kan man i samme slengen bruke anledningen til å drive PR-kampansje i amerikansk medier for å få fokus på handelskrigen.

Å ha 280 ansatte ved ML når man bare kjører 50 % er overflødig om man ikke så noen rask retur til 100 %. Ned Kina-nyheten snudde markedet fra positivt til negativt for 2H18 omkring kinesiske installasjoner som ble redusert med 10 GW og litt til. RECs storkunde GET reduserte sin produksjonsrate og da er det ikke grunnlag for REC å øke produksjonen i 4Q18-1Q19 som det kunne se ut til for et halvt år siden og før Kina-nyheten. Da må man kutte kostnader umiddelbart.

Om vi skal se bedriftsøkonomisk på dette så er det trist at folk må gå, men det vesentlige er hvilken økonomiske virkninger det får for kostnadsnivået og effektiviteten ved ML. Dette er et grep som øker marginer ved 25-50 % utilization rate, men som begrenser muligheten til å gå opp til 100 % uten å ansette igjen. Bedriftsøkonomisk skal man alltid se etter metoder å kutte kostnader på og øke effektiviteten på sine ansatte. Her kan de gjenværende 180 ansatte øke hvor mye kg vi produserer i snitt per ansatt. Har man høyere lønnsutgifter ønsker man høyere kg per ansatt i retur.
polion
12.07.2018 kl 15:09 9465

A.B. 13.04. «Hvilken nytteverdi jeg har av dine meninger?» Problemet er at hittil så har absolutt ingen på forumet hatt nytteverdi av dine meninger. Tvert om, du har bedrevet villedende informasjon og propaganda, samt gitt garantier og råd i øst og vest. Ekstra alvorlig er det når sådan vas kommer fra deg, dette fordi du øyensynlig fremstår på en måte som viser at du faktisk har peiling på solindustrien. Vi i forumpolitiet har intet annet valg enn å slå kraftig ned på denne type klovneri. Og hva gjelder forskjellen på oss to, så er denne definitivt formidabel.

A.B. Du er god på mye, men det å kunne ta nyanser er ikke din sterke side. Og om du (værhanen) nå plutselig mener at kursen skal ned i 0,40, hvem i all verden burde legge noen vekt på dette, historikken tatt i betraktning ?
AntonBerg
12.07.2018 kl 15:37 9428

@polion

Du må være ganske evneveik. Jeg skriver at jeg kommer med min opinion. Er det noe du ikke har fått med deg? Jeg skriver her på nøyaktig samme premisser som du skriver her. De reglene som gjelder for deg gjelder for meg. Når du er amøbe har jeg full anledning til å også være amøbe. Nivået er lavt og synkende. Jeg har meninger om alt mulig rart. Det betyr ikke at jeg har rett i noe som helst. Jeg er ikke programforpliktet til å hausse dere opp igjen, og det ville være veldig unøyansert om jeg skulle holde kjeft om det som er negativt. Den største negativiteten finner jeg på OSE og i eierskapet til REC. Der er hovedproblemet. Jeg vil tro du har meninger om mye rart også. Hvordan du tolker min opinion er helt opp til deg. Det driter jeg i. Om du vil tolke det som råd og garantier så er det ditt problem. Jeg har sagt tusen ganger at du ikke skal stole på verken meg eller andre. Jeg er amatør. Det er flaut om jeg er den som kan mest om REC. Det er virkelig skremmende for hvor useriøse alle dere er på børs. Nok en salgsgrunn for å flytte kapital vekk fra OSE. Det finnes kun en eneste person på OSE jeg stoler på og det er meg selv. Absolutt alle andre er mine motstandere. Derfor er det alltid jeg mot dere. Det verste jeg vet er når folk er 100 % enige med meg, for da er det noe galt. At du tillegger meg dine oppdatninger er fullstendig likegyldig for meg. Jeg har ikke kontroll på hvordan du oppfatter ting. Om du mener jeg kan mye, så sier det bare hvor lite du kan. Men om du syns jeg ikke er nøyansert så må man jo stille spørsmål om hvorfor du først syntes jeg kan mye. Da bør du jo ikke lese noe av det jeg skriver. Det er ditt valg! De fleste som handler REC-aksjer kan ingenting. Jeg bruker nå 80 % av min tid på å studere markedspsykologien til teknikerne. Jeg driter da i REC når det ikke er relevant lenger. Den dagen dere alle blir fundamentalister, må jeg endre strategi og legge større vekt på selskapet. Da kan jeg ikke rope at vi skal under 1,20 og krona slik jeg har gjort de siste 5 årene. En aksje må spilles på de regler markedet følger, og i dag er det utelukkende teknisk. Jeg betrakter teknikere som mindrestående og følgelig er min betalingsvillighet for deres aksjer minimal. Jeg gidder ikke å kjøpe aksjer fra en tekniker som skal gevinstsikre for 100x gang og tror jeg er så dum at jeg gjør det om og om igjen i uendeligheten. For meg er dere alle som Greeny! Derfor er det gøy å drive aksjekursen under 1,20 gang etter gang. Dere er svake spillere og det tekniske er gjenstand for undegraving. Hvorfor tror dere shorterne er så ivrige? Og jo mer vi støyer på Hegnar forum jo høyere blir shorten på lav kurs. Vi har krisemaksimert REC-aksjen i over 5 år og stadig er det folk som våkner opp i dag og blir overrasket over det de tror er en gigantisk krise. Jeg kan ikke en skit og mange av dere behandler meg som en indisk guru som skal gi dere en moralpreken. Jeg gidder ikke! Aksjen har vært ødelagt siden 2012. Den kommer til å være ødelagt så lenge den trades på denne måten på OSE. Siden 2012 har jeg ved flere anledninger spådd REC-aksjen under 1,20 og under krona og dere har gjort nøyaktig det etterpå. Dere er teknikere og jeg liker å tegne. Aksjen har svekket seg kraftig på den siste nedturen, så da har jeg redusert min lav-target til 0,40. Jeg tror det er fullt mulig å oppnå når jeg analyserer deres atferd. Det er også et nødvendig utfall på deres tekniske trading som er en negativ spiral ute av kontroll. Skal dere endre denne banen nedover må dere teknikere gjøre noe radikalt. Det har jeg liten tro på at dere klarer. Alternativt må Topp 20 kjøpe opp store deler av selskapet for å forvare seg. Inntil da så kan vi la dem blø!

Nå kan vi ta på klovenmaskene og rope PURGE!!!
Redigert 12.07.2018 kl 15:40 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
12.07.2018 kl 16:18 9376

Ikke legg all skylden på "teknikerne", Anton. Da PW ble sluppet den 2/7 hadde du bl.a. følgende fundamentale synpunkter:

"Dagens bombe var nytt for de fleste. Hvor mye aksjekursen har falt frem til i dag er basert på at "markedet alltid har rett". Dagens nyhet bør sende kursen ned 50 % uavhengig av hva kursen var i går. Likningen er ganske enkel gårsdagens kurs - dagens nyhet = 0,40".

"Jeg syns det er på tide å gi opp Moses Lake! Vi er et semi-conductorselskap. Ferdig med det."


Sa2ri
12.07.2018 kl 16:35 9339

Minner om at det opprettet en klage-/sutretråd #3 for de som har behov for denne type utblåsninger.
spanjolen
12.07.2018 kl 16:36 9330

Innlegget er slettet
Da er bunnen nådd i Rec.
Når 90% av innleggende går på person angrep viser historien at kursen går opp! Ha en fin dag
polion
12.07.2018 kl 17:59 9245

A.B 15.37: "Din opinion"? Jo, den var god !

Det er beklageligvis ikke så enkelt. I meget lang tid har du nærmest vært eier av REC-forumet og gjort dette om til en heldagsjobb. Som vi vet, så har du peiling på sol, skrytt av alt du hele tiden har fått rett i, samt at du også har hatt en narsissistisk tendens til å ha en oppfatning av at du i stor grad kan klare å påvirke markedet. Etter at det nå viser seg at du har bommet fundamentalt, så velger du å nedgradere deg selv til en amatør, en amøbe, en klovn og en hvilken som helst forumdust som må få lov til å ha sin egen mening. Og at du driter i andres mening, det har du selvsagt full anledning til - såpass romslige skal vi være. Og at REC-havariet over lang tid har skyldes teknikerne og REC's egne aksjonærer, den blir bare bedre og bedre.

PS. Nå som værhanen spår REC ned i 0,40, ser jeg slett ikke bort fra at vi innen rimelig kort tid vil ligge i overkant av krona.

A.B. Beklager men dette var direkte dårlig og et slett stykke arbeide. Vi i forumpolitiet oppfatter innlegget dit hen at det vil gå i nokså skjerpende retning når domsavsigelsen en eller annen gang skal foretas.
AntonBerg
12.07.2018 kl 19:09 9164

@polion

Jeg skjønner at du oppfatter 0,40 som en stor trussel mot din posisjon og følgelig ønsker å gjøre alt hva du kan for å forsvare deg og håpe på at det skal gå over krona. Om du venter 2-3 år så vil du få se den over krona. Men du er for grådig og sårbar på samme tid. Du har ikke tid. Hele ditt verdensbilde faller sammen om aksjekursen faller til 0,40. Da er det mange her som blør. Nettopp derfor passer det perfekt å besøke 0,40 nå. Død og elendighet, la blodet flyte! Jeg skal ikke betale mer enn jeg må for en aksje når du er svak Polion - da skal jeg ha saftig rabatt for å overta risikoen du føler på kroppen!

Tror du at det blir morsomt å følge 2Q18 presentasjonen hvor TT leverer en pinlig forestilling og May holder på å kollapse av nervøse rykninger i hånden sin? Tror du noen overskrifter vil være positive? Tror du diskusjonene her på forumet vil bli positive? Tror du jeg kommer inn som brannslokker for å muntre dere opp?

I TS-innlegget til sa2ri så spår PAS elendighet for 2Q18-resultatet.

Hva pleier teknikere å gjøre mellom kvartalene? Jo, downtrade og kjøre maks volatilitet for å skumme av fløten på bunner og topper. Hvor mye tror du REC-aksjen tåler av slik atfered når dere alle sammen kjører nøyaktig samme strategi?

Dette kursfallet var forutsigbart allerede da dere valgte å gevinstsikre på 1,55 ned til 1,35. Kina og REC-PW har bare krydret dramatikken litt ekstra. Vi ville besøkt 0,80 uansett fordi dere teknikere opportunistisk sett hadde det tallet på hjernen og var opptatt av å rekke å kjøre kursen så langt ned som mulig før 2Q18. Aksjen fulgte gamle tekniske patterns - kopi av hvordan dere har spilt spillet tidligere.

Det er kun en faktor som i 2018 har endret seg og det er at REC så salgsvolum stoppe helt opp i Juni. Det var mitt worst-case scenario som jeg opprinnelig så liten sannsynlighet for. Det er salgsvolumet jeg har bommet på som følge av ny informasjon fra REC, Polion. REC selger i 2Q18 melllom 1800-2100 MT FBR primært i april-mai med totalt stopp i juni mot RECs egne etimat på 2800 MT FBR. Det innebærer at 1/3 av salget foruftet på frykten i Kina. Jeg har basert mitt estimat på hva TT har kommunisert på 1Q18 - følgelig er det egentlig ikke jeg men TT som har bommet på det fundamentale der.
Redigert 12.07.2018 kl 19:11 Du må logge inn for å svare
polion
12.07.2018 kl 19:56 9306

A.B.-sitat: "Jeg skjønner at du oppfatter 0,40 som en stor trussel mot din posisjon og følgelig ønsker å gjøre alt hva du kan for å forsvare deg og håpe på at det skal gå over krona. Om du venter 2-3 år så vil du få se den over krona. Men du er for grådig og sårbar på samme tid. Du har ikke tid. Hele ditt verdensbilde faller sammen om aksjekursen faller til 0,40. Da er det mange her som blør."

For noe forbannet rølp, dette er antagelser og konklusjoner i kjent A.B stil. Jeg har vært inne på det tidligere, at for meg så anses REC som en ren lotto-aksje hvor jeg kan tillate meg å tape hver eneste investert krone. For øvrig, tas alle mine aksjekjøp utelukkende av oppspart kapital, så er det noen som har plenty av tid og plenty anledning til å tape er det vel nettopp meg. Jeg er derimot blytung i DNO og PEN, og der har lykken smilt noe så aldeles eventyrlig. En halvvering av kursen på disse to, vil nok garantert påvirke humøret ørlite grann.

Og apropos det andre du skriver? Er det noen som helst grunn til at du skal få fulltreff her, all den tid du har bommet på absolutt alt tidligere? Jeg blir helt matt av denne type retorikk, antagelser og toskeskap. Skjerpings !
Redigert 20.01.2021 kl 19:51 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
12.07.2018 kl 20:17 9277

@polion

Du betrakter REC som en ren lotto-aksje, så beskylder du meg for å spille kursen opp og ned? Lotto er å drive med gambling! Formålet er ikke å være en ansvarlig eier, men å berike seg selv på en rask opptur på bekostning av en annen. Du kjøper en aksje på bunn som du betrakter som en lotto-aksje og så forventer du at en annen dust skal bli lurt av deg til å betale 1,00 per aksje??? Det er pyramidevirksomhet når mange i bunn skal fore de få i toppen med cash og selv blir sittende igjen med tapet. Det syns du er helt greit for din egen lommebok ja og gjerne gjenta det hundre ganger mot den stakkars traderen som hele tiden kjøper på topp.

Dine lotto-aksjer i REC er verdiløse. Du tillegger ikke REC noen verdi, du betrakter dine verdipapirer som lotto-aksjer, så da er det ingen grunn for noen andre å betale deg penger for dine aksjer.

Alle aksjer som tilhører tekniske tradere, blir utlånt til shortere eller eies av majoriteten på Topp 20-listen er verdiløse, fordi dere behandler ikke aksjen som et verdipapir, men som en lottokupong for raske gevinster.
Redigert 20.01.2021 kl 19:51 Du må logge inn for å svare
fahr
12.07.2018 kl 20:49 9215

Nå er det bra eller,er dere en gjeng med barnehageunger ,det er ingen av dere som kan forutsi REC kursen.Blir veldig useriøst med å hakke ned på hverandre ,alle må stå til ansvar for sine kjøp.Vi kjøper ikke aksjer ut i fra det som blir skrevet her. Detta blir jo bare tull.Har du trua så kjøper du og hvis ikke holder du/dere kjeft .MAKAN TIL SUTRE UNGER SKAL EN LEITE LENGE ETTER.
Redigert 20.01.2021 kl 19:51 Du må logge inn for å svare
polion
12.07.2018 kl 21:28 9163

A.B: Enten sitter du og blander Upper Ten med Hegnar Forum eller så gjør du deg om til en større tåpe enn det du egentlig er. "Lotto"-aksje-begrepet blir ofte benyttet når opp-/nedside er stor, dette bør selv et barn vite. Siden du her velger å fremstå som komplett idiot, her er et eksempel (kunne gitt deg mange flere):
https://www.dagbladet.no/nyheter/dette-er-to-aksjer-som-kan-doble-seg-og-tidoble-seg/61850901

Når man ikke har noe som helst vettug å komme med, så skal du liksom prøve å ta meg på teknikk/definisjon. Selv en hønsehjerne, burde forstått min relevante bruk av lotto i forbindelse med REC-aksjen. Jeg har opp gjennom tidene hatt mange lotto-aksjer, jeg har gjort både 12 og 15-gangen, men også opplevd kroken på døra. Bare for å oppklare for den som ikke henger med, REC nærmer seg konkursprising, det er selvsagt fremdeles verdier i selskapet, men dette kan gå i alle himmelretninger.

Avslutningsvis tar jeg noen sitatklipp fra en som har mistet grepet for lengst: "spille kursen opp og ned", "drive med gamblig", "ansvarlig eier", "berike seg selv, på bekostning av en annen", "annen dust skal bli lurt av deg", "pyramidevirksomhet", "den stakkars traderen som hele tiden kjøper på topp", "lotto-aksjer i REC er verdiløse", osv. Her skrives bare for å skrive, og da på fullstendig tomt hode - innholdsløst vas fra ende til annen.

Og så til den endelige konklusjonen fra han som satt midt oppå dynamittgubben da det virkelig smalt: "Dine lotto-aksjer i REC er verdiløse. Du tillegger ikke REC noen verdi, du betrakter dine verdipapirer som lotto-aksjer, så da er det ingen grunn for noen andre å betale deg penger for dine aksjer". Sorry A.B, men dette er intet mindre enn fyllerør. Jeg har spurt deg før hvor i all verden du tar all toskeskapen fra?
PS. Ta selv et søk på nettet (ikke bare i Norge) og se de utallige artikler der lotto-aksje er blitt benyttet og hva ordet er tillagt av betydning. AMATØR !
Redigert 20.01.2021 kl 19:51 Du må logge inn for å svare
fahr
12.07.2018 kl 22:31 9075

ÅÅ det var et svar til meg eller.LYKKE TIL PÅ SKOLE START TIL HØSTEN POLION. Du skulle prøvd ST REMY å VILLA FARIS,det hadde passa til deg.Nå har jeg mange lotto aksjer i REC.Men du må nok holde deg på nederste hylle. HE HE
Redigert 20.01.2021 kl 19:51 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
12.07.2018 kl 22:52 9038

@polion

Bottom line. Du kjøper en REC-aksje i håp om å ta en 12 eller 15 ganger, mot at en annen får med seg kroken på døra.

Du er en gambler. alle som bruke lottobegrep er gamblere. 90 % av markedet består av gamblere. Det er derfor omsetningen på OSE faller stadig lavere fordi folk slutter å spille casino når volatiliteten og utnyttingen av andre spillere øker. Du er ikke unik polion for du gjør nøyaktig det samme som majoriteten her inne gjør med små variasjoner.

Du er en amatør når du knapt ved noe om selskapene du handler i, men utelukkende kjøper og selger i håp om at de skal en dag gå som en rakett. En profesjonell vil enten spesialisere seg teknisk for å finne alle smutthullene i tradingen, eller sette seg inn i alt fundamentalt omkring selskapene man går inn i. Shortere er spesialister i kvantitativ trading.

Du er en del av et større bilde som har pågått over flere år hvor omsetningen på OSE faller.

"Den gjennomsnittlige dagsomsetningen i aksjemarkedet falt fra 12,9 milliarder kroner i 2007 til 9,9 milliarder kroner i 2008. Etter at finanskrisen koblet grepet i høst har omsetningen falt jevnt og trutt. I fjerde kvartal var den gjennomsnittlige dagsomsetningen ca. 6,5 milliarder kroner, som er en halvering sammenlignet med tilsvarende periode i 2007. Hovedårsaken til den reduserte omsetningen er en kombinasjon av lavere aksjekurser og det faktum at mange investorer av ulike grunner har trukket likviditet ut av markedet."

I januar 2017 ble det i gjennomsnitt handlet aksjer for 4,66 milliarder kroner fordelt på 100.300 handler hver dag. Til sammenligning var den daglige snittomsetningen i 2016 på 4,1 milliarder kroner og 92.200 handler.

18. juni gikk REC inn i OBX-indeksen på kurs 1,02.

Omsetningen i REC i dag var på minimale 12 mnok. En årsak til den lave omsetningen er at aksjene har falt kraftig i verdi.
I dag var omsetningen 5,2 mrd kroner. REC var her ganske så uinteressant for resten av OSE. Majoriteten av omsetningen skjer i noen få selskaper, mens en stor andel selskaper knapt har omsetning.

Det er nye tradingformer som i stor grad har bidratt til at omsetningen faller og kapital tas ut av aksjemarkedet for å bli plassert i andre markeder med tryggere og bedre avkastning. Dersom alle spillerne i REC ikke vil gi de som kjøper aksjer en relativt trygg og sikker avkastning, så vil ingen til slutt kjøpe aksjen. REC har ikke nok "likes".

For de av oss som opplevde både IT-krisen og Finanskrisen... det var kriser det!
Redigert 20.01.2021 kl 19:51 Du må logge inn for å svare
polion
12.07.2018 kl 22:57 9023

Fahr: Nei, svaret var utelukkende til AB. Kan forresten ikke se den store uenigheten med deg etter din ovenstående uttalelse; ".........det er ingen av dere som kan forutsi REC kursen". Det er vel der "lottoen" egentlig ligger.
Skolestart, tenker du på det allerede? Og hvorfor skal en kapasitet som meg holde meg på nederste hylle, pga. økonomi eller muligens pga. dårlig smak?
Redigert 20.01.2021 kl 19:51 Du må logge inn for å svare
fahr
12.07.2018 kl 23:26 8981

Det er en grei blandig hvis økonmien ikke er helt på topp,HE HE,Men seriøst, gutter/ jenter,ingen er tjent med at dere skal krangle/ bråke om REC . Det gjør i vertfall ikke ting noe bedere,men som sagt tidligere,så tror jeg vi ser en annen kurs ved nyttår.Har i vertfall kjøpt mye mere en jeg skulle.Er vel ca 20 % i minus nå. men tar det meget rolig,ser noen skriver 0,60 og 0,40,.Å det har jeg ikke noe tro på.Men her må en TENKE LITT SJØL .OG IKKE KJØPE FÅR MER EN KAN SE BORT FRA EN STUND.
Redigert 20.01.2021 kl 19:51 Du må logge inn for å svare
polion
12.07.2018 kl 23:32 8975

A.B. Du er ikke etterrettelig på noe vis. Sitat: "Du kjøper en REC-aksje i håp om å ta en 12 eller 15 ganger". Jeg nevnte at jeg har hatt aksjer som har gjort den nevnte mangegangen, JEG HAR ALDRI HANDLET REC MED TANKE PÅ EN SÅDAN AVKASTNING. Du dikter og koker i hop som det selv passer deg.

Og til det andre du skriver: Vanskelig å si hvor hen du vil, men personlig har min lille kunnskap om selskapet, samt min generelt gode magefølelse gjort at jeg har slått de fleste fond ned i støvlene, og da fond der de såkalte analyseekspertene sitter og gnurer. PS. Som tidligere nevnt, min lotto-post i REC er forholdsvis beskjeden, men jeg tør ikke engang tenke på hvor stor minus du sitter med i dette papiret.

PS. fahr: Som jeg pleier si, livet er altfor kort til å bakke ut av en skikkelig god krangel.
Redigert 20.01.2021 kl 19:51 Du må logge inn for å svare
Hammers
13.07.2018 kl 00:11 8930

Morsomt å sitte "ringside" og høre/se to REC - tungvektere dælje løs på hverandre uten selv å være involvert i noe som helst!
Så bare stå på, karer. Fin kveldsunderholdning for oss andre.

Hilsen Hammers.......som er veldig mye enig med den offensive "polion"........
....og som mener å oppfatte at en vikende Anton etter hvert begynner å henge i tauene etter FLERE treffere MIDT i fleisen!
Spenningen stiger.......men NÅR lyder gong-gongen for neste runde????
Redigert 20.01.2021 kl 19:51 Du må logge inn for å svare
Randers
13.07.2018 kl 00:26 8914


Randers - TUNGVEKTERE ? ..lolz.... ..nå kødder du ?

Minner mer om disse karene, (men er jo tildels enig i det du nevner på slutten der) :

https://www.youtube.com/watch?v=LSAXPzcFupM


Mvh Hammers

Redigert 20.01.2021 kl 19:51 Du må logge inn for å svare
Xpat1
13.07.2018 kl 00:36 8901

Randers` personligheter snakker med hverandre...
Redigert 20.01.2021 kl 19:51 Du må logge inn for å svare