Flere som gikk 5 på ????

Skaumannen
NSG 26.11.2017 kl 14:56 3911

Torsdag morgen sto det med STORE BOKSTAVER på hegnar.no : RØKKE KJØPER NORSKE SKOG

Dum som jeg var trodde jeg det var det børsnoterte selskapet Norske skog, selv etter å ha lest artikkelen. Den har selvfølgelig blitt oppdatert i ettertid til en mer korrekt versjon. Ikke at det er noen unnskyldning, for jeg burde så absolutt ha satt meg bedre inn i saken. Håpet på å gjøre noen raske kroner og kjøpte 20000 til 0,70. Ja, ja, det var 14000 rett i dass. Men man lærer vel så lenge man lever!!
Redigert 19.01.2021 kl 12:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.11.2017 kl 19:27 3552

Kjøpe alle aksjene kunne de jo ikke. Da ville de fått i fanget den usikrede gjelden som plutselig ville steget til nominell verdi.

Aksjekapitalen er tapt. Røkke & co har kjøpt seg opp i den sikrede gjelden som de tar med seg i det nye selskapet. Kanskje blir det noen smuler til overs til de usikrede kreditorene, men aksjekapitalen er tapt. Jeg ville solgt. 20-25 øre er bedre enn 0 spør du meg.
Slettet bruker
26.11.2017 kl 19:09 3607

Arne Blystad og broren Wilhelm prøvde seg på Kosmos midt i jappetiden i 1986, men tapte slaget smertelig. Det var Kosmos-striden som skapte jappebegrepet i Norge og brødrene var jappetidens fremste symboler. De kjørte rundt i Mercedes Geländerwagen og ga dermed også opphavet til nyordet «børstraktor».

Skaugenbrødrene fikk kontroll over Kosmos noen år senere og rederivirksomheten ble overtatt av I M Skaugen (som ligger på dødsleiet pt, rederiet altså) og, som du sier, Color Line.
Redigert 26.11.2017 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
milk
26.11.2017 kl 18:05 3675

Greit å vite hvor uttrykket "lyttepost" kom fra :-) Uansett,jeg har min opprinnelige lille aksjepost,som jeg bestemte meg for å sitte med "all the way"! PS. Kosmos,var ikke det brødrene Blystad? Lurer på om ikke Sunde og dagens Colorline er en gren fra den stammen??
Slettet bruker
26.11.2017 kl 17:12 3723

Humrer alltid når jeg ser uttrykket «lyttepost». Virker som det brukes for å bagatellisere feilinvesteringer. I gamle dager hadde det en mening å eie -1- aksje i f.eks. rederiet Kosmos som inviterte alle aksjonærer til årlig fasanmiddag. Ikke like tilgjengelig informasjon heller. Man måtte lese den trykte årsrapporten som ble sendt til aksjonærer. I disse mer moderne tider «lytter» jeg like bra enten jeg eier eller ikke og prøver å unngå små, odde aksjeposter.

Ps: Det endte med at halve Sandefjord kjøpte én aksje i selskapet for å gasse seg med fasan og god drikke. Resultatet ble at Kosmos måtte kutte ut fasanmiddagen. Det ble for dyrt å bespise alle aksjonærene.
Redigert 26.11.2017 kl 17:12 Du må logge inn for å svare
milk
26.11.2017 kl 16:29 3781

Det var nok mange som kjøpte,noen til over 0,80.... De fleste velger nok å lide i stillhet . Jeg har ikke kjøpt siden "Hammers"kalt oss for idioter som satt over helgen med aksjer. Jeg gjorde motsatt av hva Hammers sa,og tjente grovt på det. ... Men jeg har ikke solgt min siste lyttepost. Den blir med selskapet ned i så måte ;-)