Fred Olsen mistet lappen

merida1
02.01.2020 kl 17:18 1635

Etter å ha kjørt på en 3-åring.
Er det forsvarlig å la så gamle kjøre? Jeg drar på åra selv, om enn ikke i Fred Olsen -klassen ennå
En ting har jeg i hvert fall merket, og det er at forsiktigheten er blitt en del skjerpet. Om det oppveier for reaksjonsevnen vet jeg ikke helt.
Men jeg oppholder meg i Tyrkia halve året, og der er marginene mye mindre enn her vanligvis . Så kanskje det hjelper meg til å være årvåken?
Jeg tror kanskje at 90 år er grensen?
Selv om dette er ganske individuelt
FRONT
02.01.2020 kl 18:27 1570

Det er jo vanskelig å ta stilling til saken så lenge man ikke vet hendelsesforløpet.
Jeg ble selv påkjørt i Tyskland for et par uker siden i et parkeringshus av en 75 årig dame.
Til hennes forsvar var det et mørkt P-hus og jeg har mørk bil, ikke den beste kombinasjonen....
Håper det gikk bra med 3 åringen. Olsen bør nok skaffe seg en sjåfør heretter, det har han råd til.
En Raycing Insident ville jeg si.
Puta1n
02.01.2020 kl 18:33 1537

Teslaer er jo selvkjørende, så dette er nok ikke Fred Olsen sin feil.
tinker
02.01.2020 kl 18:41 1503

Store 1.side oppslag og bilder i landets presse. Det kan for meg virke som om det saklige og informative i en slik sak viker plass for noe sensasjonspreget og salgbart fordi det gjelder Fred Olsen. Ikke nødvendig for å dekke pressens plikt overfor offentligheten.
Det TS tar opp, om alder og bil er av mer prinsipiell betydning og helt på sin plass.
Ghost64
02.01.2020 kl 18:49 1463

Gode gamle Fred. Nå får han ansette en sjåfør. Heldigvis gikk det bra og kanskje kunne det skjedd hvem som helst. Meeen få deg nå en som kan kjøre deg heretter :-)
ynot
02.01.2020 kl 21:57 1311

tinker

Du har gode poeng mht pressen!
Det første som slo meg da jeg så overskriftene: Det å være kjendis er en skikkelig påkjenning når noe uheldig skjer!
Da benytter pressen enhver anledning til å hive seg på med "sensasjonsstoff" for å få opp lesermassen - og derved reklameinntektene.
Trist at leserne/forbrukerne henger seg på i så stor grad - ikke minst på nettet. Der florerer det jo med tåpelig og fordummende sensasjonsstoff!

Fordi man ikke kjenner detaljene skal man være forsiktig med å uttale seg om denne saken spesielt.
Men det er spørsmål å stille:
Tenk på alle de "uhellene" som skjer med unge bilførere i trafikken. Skal ikke de heller ha lov til å kjøre bil mer?
Hva med gamle mennesker som bor på bygda og er avhengig av bil for å skaffe seg mat og drikke mm?
Og ikke glem at den aldrede befolkning vil øke kraftig i Norge fremover. Og få har råd til privatsjåfør!

Avslutningsvis - jeg håper det går bra med både barnet og Fred.
Lykke til!
....til dere begge.

Redigert 02.01.2020 kl 22:00 Du må logge inn for å svare
merida1
03.01.2020 kl 09:14 1134

Forstår godt poenget ditt , ynot. Og vil på ingen måte påstå at alle over 90 ikke skal få kjøre
Men nå har en aldersgrense for ungdom, nemlig 18 år. Og de har den fysisk forutsetning for å kjøre godt og trygt. Det er mentaliteten som ofte er feil der i gården
En 50 åring kan også få nykker og kjøre uforsvarlig
Er en over 90 har en derimot som regel klare fysiske handicap
Imama
04.01.2020 kl 02:06 954

Jeg er mer bekymret for 18 åringer i trafikken, ingen burde fått lappen før tidligst ved 25 år.

Hvorfor lage så nummer ut av dette ?
Jeg håper det går bra med både gutten og Fred. Olsen.
Han kjørte tydeligvis en Tesla Model 3.

Jeg kom selv såvidt borti et akebrett en liten jente satt på i nesten 0 km/t fart. Var ikke
borti selve jenta i det hele tatt.
Hun ble bare litt skremt av at bilen såvidt skompet borti akebrettet. Hun ble raskt bragt ut av situasjonen.
Akkurat det tror jeg var viktig. Så det i ettertid fantes et kortest mulig tidsrom å kunne erindre fra.
Tror dette gikk greit over for jenta senere. Omtrent eneste episode jeg har hatt med menneske
innvolvert i trafikken.
Redigert 04.01.2020 kl 04:29 Du må logge inn for å svare

Nå har jo Listhaug og myndighetene bestemt at aldersgrensen for helseattest ved førerkort skal heves, og at legene ikke rutinemessig skal utføre kognitive tester på eldre sjafører. Det er ingen menneskerett å kjøre bil, men potensielt livsfarlig for andre
Redigert 04.01.2020 kl 03:30 Du må logge inn for å svare

Å snakke om livsfarlig virker som en kraftig overdrivelse.
Biler og mennesker i det fri er separert. Og biler er i dag godt beskyttet mot personskader.
bernes
04.01.2020 kl 07:58 785

Hva gjorde en 3-åring ute i veien? Hvor var mor eller far?

3-åringen var sint og hadde gjemt seg/lå på gulvet i garasjen til Fred. Feilen Fred gjorde var at han ikke sjekket under bilen før han rygget ut garasjen.