Gogl 2020

Kbkristi
GOGL 03.01.2020 kl 10:03 21880

Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om ti capesize-spotslutninger torsdag, der syv er for jernmalm og tre er for kull.
Det fremgår av en slutningsliste fra Arrow Shipbroking Group.
Det ble sluttet ni reiser til Kina, der syv går fra Australia, en går fra Storbritannia og en går fra Brasil.
Det ble også sluttet en reise fra Canada til Frankrike.
LK finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
03.01.2020 kl 10:04 11878

Shanghai shipping index Cape / Pmax / Supra -19,69 / -3,58 / -5,96 %
Redigert 21.01.2021 kl 04:10 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
03.01.2020 kl 10:07 11845

Med dagens skrell, ligger vi kanskje på et edruelig nivå pr dato. Alt går vel ikke rett vest, og Gogl har tross alt endel scrubbere installert.
Redigert 21.01.2021 kl 04:10 Du må logge inn for å svare
Walker
03.01.2020 kl 10:11 11808

Hvilket sjokk var det som skjedde for 2 dager siden? Ja ratene har falt, men det kom vel ikke som en overraskelse?
Må være noe mer underliggende som jeg ikke har fått med meg.. noen som vet?
Redigert 21.01.2021 kl 04:10 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
03.01.2020 kl 10:18 11763

Ratene har jo falt jevnt og trutt, og mye siden før jul. Det var vel merkeligere at kursen steg i romjulen.
Redigert 21.01.2021 kl 04:10 Du må logge inn for å svare
Bertelli
03.01.2020 kl 10:18 11733

Jeg tror nok at det var nok at ratene falt kraftig.
Redigert 21.01.2021 kl 04:10 Du må logge inn for å svare
Walker
03.01.2020 kl 10:24 11691

Enig at det var merkelig at kursen holdt seg over 50 kroner gjennom romjulen, men som tradingaksjen gogl er kan man vel ikke forvente seg noe annet. Ratene går jo mot gruvekollapsnivåer.

Bør vel kanskje komme seg over i tank
Redigert 21.01.2021 kl 04:10 Du må logge inn for å svare
KJEPET
03.01.2020 kl 10:47 11595

Ratene var opp i noe måneder i 2017 og da kom kontraheringene som perler på en snor med TOT i spissen. 112 Caper skal på vannet nå i 2020. Og med 2/3 av capeflåten uten scrubbere, skal nå rederne endelig få sjansen til å tape mer penger enn noen sinne. "Ingen" har foreløpig skrapet de gamle tantene som sluker fuel til dobbel pris. Om det ikke skrapes massivt nå, så vil rederne tape i stor skala over lang tid. Og den som står som taperen blant taperne er JF og GOGL.

(Men selv vurderer jeg kjøp igjen. China må snart fylle på med AG fra US, $40B, og Vale regner jeg med vil komme over 20% markedsandel igjen dette året :-)).
Redigert 21.01.2021 kl 04:10 Du må logge inn for å svare
Volf
03.01.2020 kl 12:14 11331

TANK: ØKT MIDTØSTEN-URO KAN FØRE TIL RATEØKNING PÅ KORT SIKT -ANALYTIKERE
Oslo (TDN Direkt): De geopolitiske spenningene i Midtøsten har nådd et nytt høydepunkt etter USAs luftangrep som drepte to høyprofilerte iranske tjenestemenn. Analytikere ser mulighet for ytterligere rateoppgang i tankmarkedet på kort sikt.

Det fremgår av oppdateringer fredag.

Analytikerne Espen Landmark Fjermestad og Peder Nicolai Jarlsby i Fearnley Securities skriver at videre gjengjeldelse fra Iran virker sannsynlig.

"Selv om en stenging av Hormuz-stredet er usannsynlig i vårt syn, er risikopremiene selvfølgelig løftet, noe som potensielt trigger etterspørsel for lagerbygging. Som et resultat kan vi se ytterligere volumer i spill de kommende månedene, noe som vanligvis betyr høyere tankrater", skriver analytikerne i en kommentar fredag.

Pareto Securities-analytikerne Eirik Haavaldsen og Wilhelm Flinder skriver videre at den initielle påvirkningen på tankmarkedet bør være positiv, men at kombinasjonen av høyere oljepriser og høye fraktrater over tid vil bli en trussel for oljeetterspørselen i Asia.

Analytikerne skriver at dette antar økte spenninger, flere ineffektiviteter som vil øke havn- og steaming-tiden, men ingen vesentlige forstyrrelser i oljeeksporten fra Persiabukten.

"På marginene bør dette føre til høyere flåteutnyttelse, og muligens også økt tonnmil samtidig som at atlantisk råolje blir enda mer attraktivt", skriver analytikerne i en rapport fredag.

Meglerhuset understreker derimot at det er et "tipping point", med høyere oljekostnader for asiatiske raffinerier som muligens kan bli en byrde som kan redusere aktiviteten.

I en kort kommentar til TDN Direkt skriver administrerende direktør Robert Hvide Macleod i Frontline at de opprettholder et svært høyt sikkerhetsnivå på de skipene de opererer i regionen.

DNB Markets skriver at hovedspørsmålet for oljemarkedet fremover er hvorvidt Iran vil sikte sin gjengjeldelse på spesifikke amerikanske interesser og personell, eller om man vil se en bredere eskalering som involverer oljefasiliteter og -infrastruktur i Midtøsten.

"Det er nærmest umulig å vurdere implikasjonene på mellomlang sikt for oljeprisen, men vår første tanke er at Iran vil sikte på spesifikke amerikanske interesser, og ikke oljeinstallasjoner eller -infrastruktur i vertsland", skriver meglerhuset i en oppdatering fredag.

Frontline-aksjen handles opp 2,3 prosent til 116 kroner på Oslo Børs fredag formiddag.

lars.kjollesdal@tdn.no

Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 04:10 Du må logge inn for å svare
Volf
03.01.2020 kl 12:14 11320

TANK: ØKT MIDTØSTEN-URO KAN FØRE TIL RATEØKNING PÅ KORT SIKT -ANALYTIKERE
Oslo (TDN Direkt): De geopolitiske spenningene i Midtøsten har nådd et nytt høydepunkt etter USAs luftangrep som drepte to høyprofilerte iranske tjenestemenn. Analytikere ser mulighet for ytterligere rateoppgang i tankmarkedet på kort sikt.

Det fremgår av oppdateringer fredag.

Analytikerne Espen Landmark Fjermestad og Peder Nicolai Jarlsby i Fearnley Securities skriver at videre gjengjeldelse fra Iran virker sannsynlig.

"Selv om en stenging av Hormuz-stredet er usannsynlig i vårt syn, er risikopremiene selvfølgelig løftet, noe som potensielt trigger etterspørsel for lagerbygging. Som et resultat kan vi se ytterligere volumer i spill de kommende månedene, noe som vanligvis betyr høyere tankrater", skriver analytikerne i en kommentar fredag.

Pareto Securities-analytikerne Eirik Haavaldsen og Wilhelm Flinder skriver videre at den initielle påvirkningen på tankmarkedet bør være positiv, men at kombinasjonen av høyere oljepriser og høye fraktrater over tid vil bli en trussel for oljeetterspørselen i Asia.

Analytikerne skriver at dette antar økte spenninger, flere ineffektiviteter som vil øke havn- og steaming-tiden, men ingen vesentlige forstyrrelser i oljeeksporten fra Persiabukten.

"På marginene bør dette føre til høyere flåteutnyttelse, og muligens også økt tonnmil samtidig som at atlantisk råolje blir enda mer attraktivt", skriver analytikerne i en rapport fredag.

Meglerhuset understreker derimot at det er et "tipping point", med høyere oljekostnader for asiatiske raffinerier som muligens kan bli en byrde som kan redusere aktiviteten.

I en kort kommentar til TDN Direkt skriver administrerende direktør Robert Hvide Macleod i Frontline at de opprettholder et svært høyt sikkerhetsnivå på de skipene de opererer i regionen.

DNB Markets skriver at hovedspørsmålet for oljemarkedet fremover er hvorvidt Iran vil sikte sin gjengjeldelse på spesifikke amerikanske interesser og personell, eller om man vil se en bredere eskalering som involverer oljefasiliteter og -infrastruktur i Midtøsten.

"Det er nærmest umulig å vurdere implikasjonene på mellomlang sikt for oljeprisen, men vår første tanke er at Iran vil sikte på spesifikke amerikanske interesser, og ikke oljeinstallasjoner eller -infrastruktur i vertsland", skriver meglerhuset i en oppdatering fredag.

Frontline-aksjen handles opp 2,3 prosent til 116 kroner på Oslo Børs fredag formiddag.

lars.kjollesdal@tdn.no

Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 04:10 Du må logge inn for å svare
Walker
03.01.2020 kl 12:31 11190

R.I.P
Redigert 21.01.2021 kl 04:10 Du må logge inn for å svare
KJEPET
03.01.2020 kl 12:35 11152

Da ble det 2000 nye aksjer til 46,20.- :-)
Redigert 21.01.2021 kl 04:10 Du må logge inn for å svare
Jackpot99
03.01.2020 kl 13:27 10967

Solgte halve beholdningen i går og plasserte dem i Frontline. Skal tilbake med alt i GOGL i løpet av vinteren ...
Redigert 21.01.2021 kl 04:10 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
03.01.2020 kl 14:26 10799

Oslo (TDN Direkt): Baltic Dry-indeksen er ned 7,1 prosent til 907 poeng, ifølge The Baltic Exchange fredag.
Baltic Dry -7,1%
Capesize -9,6%
Panamax -6,4%
Handysize -3,7%
Supramax -3,5%
Baltic Dry-indeksen angis i poeng. Resterende segmenter er snittrater i dollar pr dag.
Dato BDI Capesize Panamax Handysize Supramax
03.01.19 907 10.825 7.201 6.173 7.277
02.01.19 976 11.976 7.695 6.410 7.539
Redigert 21.01.2021 kl 04:10 Du må logge inn for å svare
KJEPET
03.01.2020 kl 15:57 10610

En ny dag der Star Bulk stiger i US. Ser ut som om investorene i SB ser lengre enn de neste tre ukene. GOGL får grisebank nok en gang i påvente av ratene mandag morgen, og er snart ikke verdt mer enn papiret det er skrevet på.

God helg!
Redigert 21.01.2021 kl 04:10 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
06.01.2020 kl 10:03 10008

Noen få dager til nå, så får ikke capes betalt i det hele tatt.

Shanghai shipping index Cape / Pmax / Supra -20,21 / -1,48 / -2,89 %
Redigert 21.01.2021 kl 04:10 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
06.01.2020 kl 10:16 9950

Syntes jeg solgte på en utrolig lav kurs før jul, det eneste jeg angrer på nå er at jeg beholdt 10%.
Nå gikk også de ut så da kommer nok kursen skal dere se!
Redigert 21.01.2021 kl 04:10 Du må logge inn for å svare
Jackpot99
06.01.2020 kl 11:15 9777

Hvordan ligger GOGL an mht scrubbere? De meldte jo tidligere i høst at de oppnår rater langt over BDI i spotten , håper det fortsatt er tilfelle.
Redigert 21.01.2021 kl 04:10 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
06.01.2020 kl 12:00 9657

Situasjonen som den er nå, kan ikke vedvare. De som slutter skip til disse ratene, vil jeg tro gjør det pga reposisjonering for hugging / opplag.
Det er nok mye som kan rocke bransjen framover. Kinamann holder vel igjen det de kan, inntil handelsavtalen er undertegnet.
Redigert 21.01.2021 kl 04:10 Du må logge inn for å svare
laser
06.01.2020 kl 12:21 9551

Støtter det resonnementet - de siste dollarene skal inn til de gamle skutene for å slippe å ta hele kostnaden til opphuggingssted. Kinamann i feriemodus og en avtale som ikke er signert hjelper heller ikke.

Men Vale produserer og skal øke, og Kinamannen må bruke renere importert råstoff pga forurensning. Og de lagrene har minket istenfor å øke når cargo er billig. Må bli press på ratene når innkjøpene starter.
Redigert 21.01.2021 kl 04:10 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
06.01.2020 kl 12:26 9528

Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er ned 9,6 prosent til 9.783 pr dag, ifølge The Baltic Exchange mandag.
LK finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 04:10 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
06.01.2020 kl 14:24 9324

Se der ja, 4% opp bare siden jeg solgte i dag morges, skal se det blir like bra som da jeg solgte for noen år siden!
Redigert 21.01.2021 kl 04:10 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
06.01.2020 kl 14:40 9261

Går 40-50% av cape-flåten til spiker / opplag, så må det jo bli bra for de som er igjen. Gogl har jo noen skip som går på kontrakt, hvor leier er ansvarlig for fuel. Så det blir vel ikke helt natta?
Redigert 21.01.2021 kl 04:10 Du må logge inn for å svare
KJEPET
06.01.2020 kl 14:57 9197

Er vel ca. 1/3 av capene i verden som har installert scrubbere. TC har jo minket mye det siste året, så mye spot nå. Så nå går alle uten scrubbere med dundrende underskudd på dagens rater. I tillegg til TC-kontraktene til GOGL hvor, som du sier leier betaler, har de også noen "floor"-kontrakten som ligger på BE-nivåene deres. Nå blir det 14 dager med elendige rater, før det tar seg opp igjen. Tipper korn fra US til China vil dra Panamax markedet godt i februar og utover. Vale vil ta litt lengre tid, da de skal inspisere en dam i Brumadinho, som fort kan ta et par måneder
Redigert 21.01.2021 kl 04:10 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
06.01.2020 kl 15:00 9184

Oslo (TDN Direkt): Baltic Dry-indeksen er ned 6,95 prosent til 844 poeng, ifølge The Baltic Exchange mandag.
Baltic Dry -7,0%
Capesize -9,6%
Panamax -7,3%
Handysize -2,7%
Supramax -2,9%
Baltic Dry-indeksen angis i poeng. Resterende segmenter er snittrater i dollar pr dag.
Dato BDI Capesize Panamax Handysize Supramax
06.01.19 844 9.783 6.677 6.009 7.065
03.01.19 907 10.825 7.201 6.173 7.277
02.01.19 976 11.976 7.695 6.410 7.539
Redigert 21.01.2021 kl 04:10 Du må logge inn for å svare
KJEPET
06.01.2020 kl 22:02 8871

Star Bulk steg pent i US i dag også (opp 1.3%). GOGL selvsagt ned. Ser forøvrig at investorene på OSE dyttet den Golden ned over 8% midt på dagen i dag. Kanskje de klarer under 40.- i morgen? Det er jo tross alt 14 dager til med dårlig rater.....
Redigert 21.01.2021 kl 04:10 Du må logge inn for å svare
Mollen
06.01.2020 kl 22:24 8804

Forferdelig investering.... Og 2019 som skulle bli bulkåret... Det var av alle ting 10 0000 Seadrillaksjer kjøpt på tampen av året som berget plussen for meg i 2019. Trøsten får bli at der har nå vært en grei yield fra selskapet tross alt. Blir vi ikke liggende veldig lenge under BE nå fremover så regner jeg med at nivået blir opprettholdt i Q419. Q1 er en tung periode i bulk og da særlig perioden rundt kinesisk nyttår. Vi får se hva som skjer med kursen når vi kommer så langt. Jeg kan nesten ikke tro at kursen kan falle noe særlig mer så slik sett er det kanskje allerede priset inn...
Redigert 21.01.2021 kl 04:10 Du må logge inn for å svare
KJEPET
06.01.2020 kl 22:36 8765

Bulkåret var bra det. Var vel opp 11% y-o-y. Det er Gogl som investorene mener ikke holder mål i bulkverden. Enig med at det har vært en forferdelig investering i 2019.

Totalt fraværende i mediebildet, og snart uten CEO......
Redigert 21.01.2021 kl 04:10 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
07.01.2020 kl 07:38 8514

Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om seks capesize-spotslutninger mandag, der samtlige er for jernmalm.
Det fremgår av en slutningsliste fra Arrow Shipbroking Group.
Fem av reisene er til Kina, der samtlige går fra Australia. Videre ble det sluttet en reise fra Brasil til Spania.
Ellers ble det sluttet en timecharter.
LK finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 04:10 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
07.01.2020 kl 10:03 8314

Om 3 dager med denne farten, så seiler cape med rater på 0 - NULL..
Egentlig enda værre. De må betale for å få seile med frakt!

Capesize TCT Index Point 346.95 -123.65
Shanghai shipping index Cape / Pmax / Supra -26,27 / -10,20 / -3,38 %
Redigert 21.01.2021 kl 04:10 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
07.01.2020 kl 10:23 8264

Det hadde vært kjekt om noen med ordentlig kunnskap kunne forklart litt om det som skjer.
BCI blir vel laget ut fra en 2010 modell cape uten skrubber på utvalgte ruter. Det vi kan lese ut fra grafene nå, er vel at det overhodet ikke er noe marked for disse skipene. Er det kommet noen indekser som gir ratene på skip med skrubber?
Virkeligheten kan jo ikke være så svart som det ser ut nå?
Redigert 21.01.2021 kl 04:10 Du må logge inn for å svare
Nonnen-42
07.01.2020 kl 10:42 8207

https://e24.no/boers-og-finans/i/kJLzVX/stor-scrubber-effekt-for-skip-i-tynget-toerrlastmarked
Ut fra denne artikkelen kan det se ut som premien for å ha installert scrubbere er stor.
Rater på ca. $20.000 for Cape med scrubbere installert.
Redigert 21.01.2021 kl 04:10 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
07.01.2020 kl 11:05 8127

Takk Nonnen. Dette er nok nærmere virkeligheten ja. Så de kommende BDI vil nærmest ha villedende informasjon.
Redigert 21.01.2021 kl 04:10 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
07.01.2020 kl 11:39 8039

Tja, ikke for gogl skip da, de har jo i bare liten grad scrubbere?
Redigert 21.01.2021 kl 04:10 Du må logge inn for å svare
kakarlss
07.01.2020 kl 12:22 7936

Cap -7,8% til $9022
Redigert 21.01.2021 kl 04:10 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
07.01.2020 kl 12:36 7869

Med 60-70% av flåten liggende til ankers, hva har en Gogl-aksjonær å se fram til da? Når kornet skal fraktes, går jo dette til skip med scrubbere.
Redigert 21.01.2021 kl 04:10 Du må logge inn for å svare
baltuz
07.01.2020 kl 12:40 7865

hvor mange skip har egentlig gogl med scrubber?
Redigert 21.01.2021 kl 04:10 Du må logge inn for å svare
Nonnen-42
07.01.2020 kl 13:09 7785

15 caper hadde installert scrubbere pr. 1/1-20. Videre er det planlagt installasjon på 8 stk i Q1-20. Total altså 23 caper installert. I tillegg har de 23 caper uten scrubbere, og disse har de ikke annonsert noen plan for. Ingen Panamaxer med scrubbere.
Redigert 21.01.2021 kl 04:10 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
07.01.2020 kl 13:24 7748

Søkte opp noen av skipene på Marine Traffic. Av de 17 jeg søkte opp, lå 10 for anker. Dette kan umulig gå bra.
Redigert 21.01.2021 kl 04:10 Du må logge inn for å svare
baltuz
07.01.2020 kl 13:40 7688

med de lave ratene er det nok de 10 for anker som går best?
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare