Den kommende Irankrigen.

polemiker
IRAN 03.01.2020 kl 18:52 5763

Ligger vel i korta et det nå kommer til å bryte ut en større militæroperasjon mot Iran. Dette er det noen av som har spådd i lengere tid nå. Trump har drøyd det i det lengste, men etter alle de stadig mer alvorlige stikkene fra Iran var det på tide at USA nå svarte på dette. Denne Soleimani skulle vært avlivet for mange år siden, men både Bush og Obama feiget ut.

Iran har skudd ned droner, sendt raketter, kidnappet båter, sprengt hull i oljetankere og nå senest angrepet amerikansk territorium, den amerikanske ambassaden i Irak. Iran har igjen begynt anriking av uran for å fremstille atombomber og har sågar skrytt av det i offentlighet.

Det er jo helt utenkelig at Iran ikke kommer til å svare kraftfult på denne henrettelsen av deres fremste terroristleder. Han ledet en spesialgruppe på mellom 10-20.000 man som hadde som hovedoppgave å bedrive terror og krig mot landets fiender utenfor Iran. Deriblant støtte til en rekke militsgrupper som bedriver terror mot Israel.

Hvilke aksjoner vil Iran nå gjennomføre? En mulighet er vel å stenge Hormuzstredet og dermed skape en liten energi og økonomisk krise i hele verden. Prisen på drivstoff vil stige markant.

En annen vil vel være å bruke militsgruppene og gi dem ennå kraftigere våpen som de angriper Israel med. De lar seg som kjent ikke pelle på nesa, så da vil de svare med et massivt bombeangrep på Iransk jord. Planene for dette har nok vært klare en stund.

Ser også for meg at de kan svare med å bedrive ren terror og angripe sivile mål. Skyte ned et fly fra El Al, American el.l. , en massiv terroraksjon i USA eller Europa. USA har jo en rekke faciliteter med militære og private bedrifter i regionen, så det er vel mer sannsynlig at det er en av disse som blir angrepet.
convert
03.01.2020 kl 19:01 1849

Vi får nesten håpe de angriper Israel direkte. Da kan vi i alle fall sette en strek over den muslimske fanskapet, Iran.
kokkohill
03.01.2020 kl 19:13 1823

Slik krig kommer ikke som skissert over
Fjordgubben
03.01.2020 kl 19:16 1816

Er vanskelig å vite om Iran står bak alle disse tingene. Det er selvsagt mulig at det er tilfelle, men tviler på det, fordi de veldig godt vet at de aldri vil vinne en krig, så hvorfor provosere?

Mest trolig at disse hendelsene er fabrikkert av en motstander som ønsker en krig.

At Iran ønsker atomvåpen er jo ikke noe rart, de har mange fiender som har mye mer ressurser enn de har så atomvåpen ville vært en trygghet.

Ingen land som har atomvåpen har noengang blitt angrepet på sitt eget territorium og tapt en krig og deretter okkupert.

Det er derfor det er blitt stille om Nord-Korea, fordi man selvsagt ikke kan angripe de dersom de har atomvåpen.
Redigert 03.01.2020 kl 19:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.01.2020 kl 19:20 1801

iblant er det SÅ vanskelig å vite. lol
gubbejord eller tull fra i fjord?
polemiker
03.01.2020 kl 19:23 1793

Nevnte det vel i min nyttårshilsen også.

- Godt nyttår til DT folket fra meg også. 2020 kommer til å bli et vel så innholdsrikt år som 2019. Brexit skal gjennomføres, Donald Trump skal velges til 4 nye år, Iran skal settes på plass, Kim er ikke helt tam ennå.

Ligger i korta at det vil regne med MOABs på strategiske steder i Iran om ikke så lenge.

Forøvrig enig med Convert, det vil være en stor tabbe av Iran om de innvolverer Israel, men hatet kan overskygge fornuften.
Slettet bruker
03.01.2020 kl 19:37 1765

Det var ikke MITT innlegg. SKjerp deg. Jeg skrev ikke DET!!
Slettet bruker
03.01.2020 kl 19:40 1758

Bare for å oppklare for brahmani:
1. Jeg skrev det IKKE.
2. Det var IKKE klokt.
3. Tilbake til saken: en islamterrorist er tapt for dere.
4. Trist for deg eller?
Slettet bruker
03.01.2020 kl 19:45 1750

5. Jeg ble kanskje ikke beskyldt
6. Jeg er uskyldig
7. Den skyldige masseterroristen ble tatt
8. Da er vi glad
9. tell til to før du blir så sinna
Slettet bruker
03.01.2020 kl 19:45 1749

Hva gjorde general Qasem Soleimani i Irak ?
Slettet bruker
03.01.2020 kl 19:50 1736

11. flere og flere stemmer RØDT SV AP MDG BLITZ seff
12. hallo gjør matteleksen
13. .......
Redigert 03.01.2020 kl 19:55 Du må logge inn for å svare
kokkohill
03.01.2020 kl 19:52 1740

Godt spørsmål , tipper han styrte IS og deres bander.
Slettet bruker
03.01.2020 kl 19:57 1725

Armageddon, 2020
Blir ikke bra.
Løp og kjøp gassmasker
Slettet bruker
03.01.2020 kl 19:59 1722

Full GRU
Slettet bruker
03.01.2020 kl 20:00 1723

Enig i at Armagjeddaon ikke er bra men ikke begynn året med å gi 2020 stygt navn.
Det er ikke bra noe år.
Snakk om noe annet så tidlig. Okei?
Slettet bruker
03.01.2020 kl 20:02 1714

Det viktigste nå er EAT it
og at vi spiser grønt.
Og ikke fokuserer på arme Gjedda comeback, stakkars mann.
Redigert 03.01.2020 kl 20:02 Du må logge inn for å svare
polemiker
03.01.2020 kl 20:05 1707

Han styrte i alle fal ikke IS, han var deres motstander. Derimot hadde han allierte i det Irakiske statsapparatet og en rekke andre militsgrupper. Obama skapte jo et etnisk og religiøst helvete i regionen og det vil ta sin tid å rydde opp i dette.
Slettet bruker
03.01.2020 kl 20:08 1694

HV.

Skal roe meg.
Slettet bruker
03.01.2020 kl 20:09 1694

Vann og han renner ut i havet så ta det med ro og føl deg opp igjen.
#fredningsfest
Redigert 03.01.2020 kl 20:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.01.2020 kl 20:12 1687

Merkelig at vår "kritiske" undersøkende presse ikke stiller seg det spørsmålet.
Hørte Dax 18, skummet NrK dagsrevyen og TV2 nyheter.
Virker som de er mest opptatt av hva Demokratene mener om aksjonen.
Hr.Suhr
03.01.2020 kl 20:14 1685

Vis saklighet folkens!
Veldig bra at Trump har lagt lista.
Da vet de iallfall at tiden med å ta seg til rette er forbi.
Men så har vi alle små-gærningene rundt om kring da,
og hva disse kan finne på.
Stine og Jonas og dem vil selvsagt protestere, men jeg vurderer nå faktisk
å tipse Trump om at så snart en gærning prøver seg på hevnterror, uansett hvor, så må
USA øyeblikkelig fyre av en rakett tvert, og rett inn i gemakkene til presteskapet.
Dette er nemlig det eneste språket som duger på disse folkene der, skjønner dere.

Det samme gjelder forresten dersom Kim utnytter situasjonen og begynner å støye;
Da er det bare å droppe en MOAB utenfor stuedøra hans også.
Er sikker på at Jens er enig.
Slettet bruker
03.01.2020 kl 20:33 1656

Helt på linje med det du poster hr.suhr
Hr.Suhr
03.01.2020 kl 20:45 1636

Så flott Fine Greier.
Tror Trump er enig også skjønner du, for han vet
nok bedre enn de fleste at dette er en kamp mellom
himmel og helvete, og er ramme alvor.
Slettet bruker
03.01.2020 kl 20:53 1623

Hei folkens:))

Og...vedder 1000 Iranske rial på at hevnen kommer i form av et angrep mot oljetankere i Hormuzstredet og/eller et rakettangrep mot oljeinstallasjoner i Saudi - setter også 500 rial på at stuntet kommer før børsåpning i Europa mandag morgen for å presse oljeprisen opp og børsene ned...ZnageZz....

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
Slettet bruker
03.01.2020 kl 20:57 1614

Lest meg opp litt. Smeller det, til hvilke land rømmer det Iranske regimet til da ?
Sverige ?
Redigert 03.01.2020 kl 21:20 Du må logge inn for å svare
polemiker
03.01.2020 kl 20:59 1607

Tror ikke jeg vil vedde i mot noen av disse forslagene. Oljebørsen later til å dele dine bekymringer, da prisen stiger allerede.

For de som fortsatt er i tvil om at Iran vil hevne dette, så bør de ta en titt på den litt lettkrenkede og hevngjerrige muslimske kulturen. Helt utenkelig med andre ord.
Fluefiskeren
03.01.2020 kl 21:49 1582

TS skriver:

«Iran har igjen begynt anriking av uran for å fremstille atombomber og har sågar skrytt av det i offentlighet. «

Det der synes jeg du får dokumentere. Det har nok lite med virkeligheten å gjøre. Mulig de anriker uran til bruk i kjernekraftverk. Til kjernevåpen trengs høyanriket uran. Hvis de gjør det ville de i hvert fall gjort det i all hemmelig og ikke skryte av det.

Mye av Irans aggresjon mot USA skyldes at avtalen mellom de to landene ble brutt av USA og erstattet av nye sanksjoner mot Iran. Dette til tross for at FN sa at Iran hadde oppfylt sin del av avtalen.

«I 2018 brøt USA atomavtalen med Iran og gjeninnførte sanksjoner mot landet. Dette til tross for at FN-kontrollører gjentatte ganger hadde bekreftet at Iran holdt seg til sin del i avtalen. Endringen i USAs politikk førte til en eskalering i konflikten mellom Iran og USA, der flere regionale og internasjonale stormakter er involvert. Opptrappingen har økt sannsynligheten for krig.»

Synes der er liten grunn til å ta bølgen for USA og Trump. Vi får inderlig håpe at resultatet ikke blir at USA skaper et nytt monster slik de skapte IS.

Hvorfor skal de alltid leke verdenspoliti på den andre siden av jordkloden? Når lærer de?
Redigert 03.01.2020 kl 21:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.01.2020 kl 21:59 1565

Hei flue/folkens:))

Og...du får følge litt med i svingene, flue - like lite oppdatert på Midt-Østen som på klima - det gamle ordtaket om aldri å snu ryggen til en muslim ruler fortsatt, vettu...ZnageZz....

Atomavtalen, som Iran inngikk med seks stormakter, innebærer at Iran ikke kan lagre mer enn 300 kilo uran med en anrikningsgrad på 3,67 prosent.
På spørsmål fra det statlige iranske nyhetsbyrået IRNA om landet har brutt grensen, svarer utenriksminister Mohammad Javad Zarif bare bekreftende.
Også Det internasjonale atomenergibyrået (IAEA) bekrefter at grensen er brutt.
https://www.aftenposten.no/verden/i/awaeQa/iran-vedgaar-at-de-har-overgaatt-atomavtalens-grense-for-lagring-av-uran

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
Fluefiskeren
03.01.2020 kl 22:04 1559

Dette er jo lenge etter at USA brøt avtalen. Hvorfor kan ikke da også Iran bryte den. Jeg ser heller ikke noe om høyanriket uran og kjernevåpen. Her snakkes det uran anriket til 3,6 %. Kjernevåpen krever en anrikingsgrad på 90 %.

Dette var svake greier.

Inn i hula di igjen. Hossj !
Redigert 03.01.2020 kl 22:09 Du må logge inn for å svare
polemiker
03.01.2020 kl 22:07 1581

Israel setter i kveld sitt militære på det høyeste beredskapsnivået. Netanyahu har gått ut og gitt sin fulle støtte til Trump. USA sender mange soldater til området og har forlengst sine hangarskip på plass i området. Japan sendte i romjulen en destroyer og noen fly til havområdet utenfor Iran.

Vi får se hva som skjer, men uansett vil det bli varmt rundt øra på ayatollaher og revulosjonsgarden etterhvert. Som de "modige" jihadistene de er vil de trolig angripe sivile mål som er ubevæpnet. Jeg vil tippe at tusenvis av muslimer vil dø som følge av dette. Vi får trøste oss med ordene til en leder av det Muslimske Brorskapet hvor han hevder at; en god muslim, er en død muslim. Det kan bli mange "gode" muslimer.

Har vel egentlig ikke noen tro på regimeendring i Iran, men målet er vel å avvæpne dem og bombe dem tilbake til 70 tallet. Prestestyret er blitt alt for mektige og har en alt for stor styrke til at de vil miste makten uten en massiv invasjon, noe som neppe vil skje.
polemiker
03.01.2020 kl 22:11 1568

Selv om du og araberbevegelsen vil boikotte Jaffa appelsiner og Israel ønsker du vel ikke at Iran skal få hånd om atomvåpen, eller?
Fluefiskeren
03.01.2020 kl 22:15 1756

Hva i all verden er det du antyder? Den der skal jeg huske.
kokkohill
03.01.2020 kl 22:21 1745

Mange Amerikanske diplomater er blitt reddet for denne Generalen hadde store planer.

Iran ser nå at deres handlinger blir avslørt på forhånd og er sjakk matt.

Krigen er avblåst , men dette blir jeg nok ikke trodd på
polemiker
03.01.2020 kl 22:30 1728

Fint, les igjennom det du har skrevet på denne tråden å skjønner du kanskje litt mer. Du forsvarer det aller værste terrorregimet i verden i dag. Prestestyret vil utslette både den store og lille Satan. Drøssevis av internasjonale kilder har for lengst avklart at Iran er kun noen måneder unna av å få nok høyanriket uran.

Trump gjør ikke den samme tabben som sine forgjengere som tillot at Nord Korea fikk atomvåpen, og Iran er kanskje, om mulig, ennå mer irrasjonelle i sin religiøse tankegang. De er styrt av en psykotisk krigsprofet som satt hatet i førersetet.

Trump talte nå i kveld og oppsummerte det greit.
- the president said the United States "caught" the general "in the act and terminated him.”
Slettet bruker
03.01.2020 kl 22:34 1721

President Trump: "We took action last night to stop a war. We do not take action to start a war."

https://twitter.com/WhiteHouse/status/1213201192647614475
Redigert 03.01.2020 kl 22:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.01.2020 kl 23:04 1694

Alt er mulig fra Arabistan, de analfabete massene som gjør som de blir oppfordret til. I dette ligger det også at det er opp til den enkelte muslim å reagere mot de vantro. Krig eller ikke. Araberne sliper knivene, og den vanlige mann i gata kan bli offer for knivstikkerne. Dette er jo allerede et mønster. Terskelen for å bruke kniv på det de vil er lav. Vi er jo hatet både av presteskapet, allah og muhammed
Redigert 03.01.2020 kl 23:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.01.2020 kl 23:21 1676

Nrk

Mike Pompeo, USAs utenriksminister, sier at han fredag diskuterte angrepet med Storbritannias utenriksminister Dominic Raab, Tysklands utenriksminister Heiko Maas og Yang Jiechi i det kinesiske politbyrået.
polemiker
03.01.2020 kl 23:25 1670

Havfruen,
Ja, men er ikke helt sikker på at Iranerne er helt enige. For dem er dette en krigserklæring og noe de reagere på. Om ikke vil de miste ansikt i hele den muslimske verden, og de er nok heller villige til å dø enn å gjøre det.

Er en dårlig amatør sjakkspiller, men jeg klarer ikke å se hvilket trekk Iranerne skal gjøre her hvor de kommer godt ut av det. Iranere er ikke en enkel fiende, da i motsetning til arabere så er de svært intelligente. På den andre siden er de mer eller mindre direkte avskum fra pedofeten selv.

Brande,
Iranere er persere, ikke arabere og har vært nasjonalistiske i århundrer (eller rasister som det heter her på forumet). Arabere derimot, hopper på hva som helst og er vel utsprunget fra horer og slavinner. Etter noen århundrer setter det sine intellektuelle spor som vi ser tydelig i dag.

Liten avsporing der, men jeg ser altså liten mulighet for at dette ikke vil utvikle seg til en fullskala krig mot Iran etterhvert. Nato blir nok ikke lansert i første fase, men vi blir nok innvolvert etterhvert. Russland, Kina og India vil holde seg unna, men jeg tror Saudi Arabia, Israel og kanskje Japan vil bli med.
Slettet bruker
03.01.2020 kl 23:30 1662

De vil nok sette alt inn på å få støtte fra Russland og ikke minst Kina nå i første rekke.