Tank rater visa krigs faren i PG etter drapet på Soleimani

Slettet bruker
FRO 04.01.2020 kl 02:19 23335

Det finnes en bitter liten risk i tank og det er dersom at gale Iran ledere vil forsøke stenge Hormuzstredet.
Men nå er det jo slik at
1. Iran trenger også sårt til disse inntektene de får av eksporten som går gjennom PG og Hormuzstredet, nesten all oljen de selger går via dette sundet og mesteparten til Kina.
2. USA ligger med sin 5. flåtestyrke like ved ute i Rødehavet og Aden-bukta og da vil de gå inn i PG og lage hakkemat av hele Iran

Det er mer sannsynlig at Iran kommer til å angripe enkelte tank båter fra Saudi og de andre landene . Det vil igjen presse ratene opp noe voldsomt .
De har truet med å stenge Hormuzstredet mange gang, men aldri gjort det til dags dato
Summen av de farene som er rundt dette spillet er at det mest sannsynlig vil bli enda høyere rater fra PG pga redere vil kvie seg for å sende sine båter inn der grunnet økt krigsrisiko.
I riktig gamle dager var jeg med tank båter i PG og har 2 gang vert i Iran og hentet olje 1 gang i Iraq , uten at det er noe betydning i denne saken.

Men til dere som er redd for at ratene skal kollapse og kursen på tank aksjer gå ned.
Så er min vurdering at det er heller reell fare for en sterk opptur i ratene og dertil ytterligere opptur i både FRO , HUNT , ADS og de andre tanke aksjene som er inne i PG og henter olje
Tror det er lite sannsynlig at Iran vil prøve å stenge stredet da de ikke har mulighet å ta oljen ut andre steder slik som Saudi har i Jedda (ikke så stort , men de utvider stadig ) Saudi har også åpnet et nytt anlegg enda lenger inn i Rødehavet , men vet ikke navnet enda .

USA i kveld , der går tank aksjene videre opp selv på en rød børs dag.
Redigert 21.01.2021 kl 02:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.01.2020 kl 23:19 3866

Matmons, ikke kast bort energi på bålfreak.
Han VAR også av den oppfatning at jeg har null peiling på HUNT :)
https://finansavisen.no/forum/thread/58166/view/1115126
spurswild
05.01.2020 kl 23:15 3889

Vel, du får kalle det hva du vil for min del. Eneste er jo at det er greit å ha en felles forståelse av ruter.
Megler for tank bruker AG, så det er jo greit å bruke samme benevnelse som dem. Siden dette er hva som brukes om tankrater og ruter
Slettet bruker
05.01.2020 kl 23:15 3899

Et lite utdrag fra Stig Myrseths Dovre Porteføljen i FA 06.01.2020:
«Den største risikoen i oljemarkedet på 2020-tallet er neppe at etterspørselen svikter, men at tilbudet gjør det. På grunn av investeringstørken siden 2015 kan non-OPEC-produksjonen toppe ut allerede i 2020 for deretter å falle systematisk. Dette vil gjøre verden avhengig av OPEC og noen av verdens mest ustabile land for å møte den fremtidige forbruksveksten. Det mest sannsynlige utfallet av ESG-megatrenden er følgelig høyere og ikke lavere oljepriser.»
Slettet bruker
05.01.2020 kl 22:56 3971

Historisk har det alltid blitt kalt Perian Golf Persiske Gulf. Selv de som bor der sier ikke AG .
Jeg har vert hotellsjef under oppbygging av et oljeraffineri i Syria i sin tid , de kalte det Persian Golf
Arabiske Gulf AG er noe nymotens greier som er kommet med finans fiffen, altså kaffe latte generasjonen
Før vi fikk data fikk vi fax porteføljen fra Delphi på 90 tallet og da hette det PG når det var snakk om oljerelaterte aksjer og tank
Sjøfolk brukte alltid PG, bare spør Flipper
nordnes
05.01.2020 kl 22:30 4072

om en bruker «en naturlig språklig forståelse» skjønner en uansett hvor det er; enten en snakker om den Arabiske gulf eller Persiabukta eller Persiske gulf. Men dette er vel et sjøområde som ligger mellom de persiske og de arabiske landene ?
Redigert 05.01.2020 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.01.2020 kl 21:56 4198

Sju norske skip i Persiabukta – sikkerheten vurderes

Sju norske skip befant seg lørdag i Persiabukta. Sjøfartsdirektoratet følger den spente situasjonen mellom USA og Iran tett opp mot skipenes sikkerhet.
Slettet bruker
05.01.2020 kl 21:47 4242

Ser du har lest noen finans blad som bruker Arabiske Gulf AG
Men vi som har reist der kaller det Persiske Gulf, dette vet alle med historie kunnskap
Kan ikke Geografi som Egil Drillo Olsen. Han er den dyktigste på geografi i Norge og kaller det altså Pesian Gulf el på Norsk Persiske Gulf P G. Eller så har jeg vert i 154 land fra Nord Korea , Myanmar til Australia , Filippinene til Alaska, Syd Amerika tilogmed Hawaii og alltid kommet med levende både ut og inn av alle land
Selvfølgelig skulle jeg hatt mye mer kunnskap om det meste, men der jeg reiser klarer jeg meg bra og er heller ikke motivert for å sette meg på skolebenken nå
Men hva avslørte så du med ditt innlegg om kunnskap , det skal ikke jeg hovere over for det ser alle

Tilogmed Wikipedia bruker PG , Aftenposten bruker PG , VG kaller det PG , ja tilogmed erkefienden Israel kaller det Persiagulfen


Redigert 05.01.2020 kl 21:57 Du må logge inn for å svare
nordnes
05.01.2020 kl 21:26 4310

Regn og vind på vestlandskysten kjøler neppe konflikten der nede, men det hadde trengtes litt vestlandsvær for nå tror jeg det smeller, og temperaturen har steget noen hakk. Atomavtale brytes fra Iran i kveld og raketter mot USA sin ambassade, i følge VG. Så jeg tror konflikten blir selveskallerende. At Iran skjøt ned en amerikansk drone (for noen måneder siden) viser at de har avanserte våpen, selv om de ikke kan måle seg med USA.

Blir interessant å se oljeprisen og hvordan tankaksjer går i morgen.

Redigert 05.01.2020 kl 21:57 Du må logge inn for å svare
Risky
05.01.2020 kl 19:42 4531

Hvor skal du flytte, Matmons?
Trendline
05.01.2020 kl 18:56 4626

Matmons kan selv bestemme hvilken kunnskap han skaffer seg.
Jeg leser innleggene fra han med stor interesse, da disse ofte vitner om innsikt og nærhet til problemene han skriver om...
aconcaqua
05.01.2020 kl 18:20 4696

Takker!
Flipper
05.01.2020 kl 18:12 4726

På Voyage basis med World Scale er det bakt inn i raten.

På timecharter T/C betaler befrakter
Redigert 05.01.2020 kl 18:13 Du må logge inn for å svare
Flipper
05.01.2020 kl 18:10 4729

Arabian Gulf AG vis Persian Gulf - Begge er riktige forsåvidt, MEN, bakover fra 1960'årene
og flere tusen år het det Persian Gulf, derav ancient, og det riktige er PG..

Ottomanske Riket, Tyrkia kalte det for '' Gulf of Basra.'' ( innerst i bukten, hvor Iraq
skiper mye olje ) Hva Tyrkia kalte det spiller ingen rolle etter min mening.

Se på filmen jeg så for 56 år siden, Sir Lawrence of Arabia; og hvordan Britene med
stammeledere, kastet ut Tyrkerne fra Aqaba....... derefter hadde ikke Tyrkia mer noe
i land som ligger nær den Persiske Bukten.

Når vi mottok ordrer tankskip, måtte vi passe på å forandre, AG til PG, ellers truet
Iran Oljeselskap IKKE å gjøre biz, dersom de mottok en ordre til med AG.

Bare spør du, gutten min, det er hva du lærer av. Sista: Fleksnes


Redigert 05.01.2020 kl 18:14 Du må logge inn for å svare
aconcaqua
05.01.2020 kl 17:58 4764

Spørsmål;
Betaler rederiet eller kunden for fuel?
bålfreak
05.01.2020 kl 17:47 4808

Matmons du bør skaffe deg litt mer kunnskap og kompetanse før du skriver så mye her inne .

Først og fremst bør du ta deg en time i basis geografi og deretter bør du sette deg litt inn i hvordan fraktdistanser påvirker fraktrater. For ordens skyld heter det AG og ikke PG
Slettet bruker
05.01.2020 kl 17:24 4860

Det er ikke bare oljeprisen som vil gå rett opp. Men også tank ratene. Så jeg blir sittende med FRO.
Slettet bruker
05.01.2020 kl 16:41 4964

Oljeprisen vil gå rett opp. Mulig jeg halverer i tank og kjøper mer oljeaksjer. Ikke DNO
Flipper
05.01.2020 kl 16:40 8071

Flyttet hjem.

For deg ( dersom du har eiendom i Norge ), så ta ikke mer ferie i Norge enn 2 måneder i året; da går du klar.

Vanlig eiendomsskatt på bolig må betales men det er jo ikke så my å snakke om. Må levere
Skattemelding, og jeg viste til skatteavtale mellom Norge - Sveits i sin tid.

Et moment som er Vesentlig, som jeg gjorde. Flytt hjem, MIDT PÅ ÅRET.

Betalte skatt på 1.25 % i Sveits + 5 % som ble innført som pensjonsordning, 5 % fra
arbeidtager og 5 fra arbeidsgiver. MEN, dersom du var kortere enn 5 år som meg
( 4 år og 10 måneder ), FIKK JEG PENGENE, de 5 % utbetalt når flyttet hjem.

Med lønn etter 6 måneder igjen av et år i Norge, ble jeg beskattet 11 % i Norge, basert
på inntekt 6 måneder, for året jeg flyttet hjem.

Få med denne snadderbiten

Redigert 05.01.2020 kl 16:48 Du må logge inn for å svare
Flipper
05.01.2020 kl 16:37 8105

Tracked, targeted, killed: Qassem Soleimani's final hours

The inside story of how Iran's top general was followed by his enemies from Damascus to Beirut, before meeting his demise in Baghdad

https://www.middleeasteye.net/news/tracked-targeted-killed-qassem-soleimanis-final-hours
Slettet bruker
05.01.2020 kl 16:34 8130

Bor du i Sveits enda ?
Reserven bor i Tyskland
Jeg meldte flytting ut av EØS området før årsskiftet
Da kan de kun skatte meg til ut 2020 i følge lovverket i EØS
Men jeg har jo verdier i mange selskap i Norge så er spent på hvordan de vil straffe meg
Redigert 05.01.2020 kl 16:56 Du må logge inn for å svare
Flipper
05.01.2020 kl 15:19 8284

<<<< Han mistet hele formuen etter krangel med skattetaten på 80 tallet >>>>

Han la grunnlaget for Formuen på 80'tallet som beskrevet og var styrtrik, NOK 80
mill var peanuts for ham. Det var i forbindelse med, når Norge lanserte Svalbard
som '' flag of convenience '' ( boten NOK 80 Mill ); men et resultat av at Norske politikere
ombestemte seg, og lage NIS ( vis NOR ) flagg. På toppen av det gjorde Stortinget
TO LOVGIVNINGER for KUN å ta av formuen til John og Røkke, ved restriksjoner
på opphold i Norge, og eie av eiendommer skatt; selv om bosatt i utlandet.

[ at Norge laget lovgivning for å beskatte 2 Norske borgere, som i sin tur, også ødela
for meg som arbeidet og bosatt i Sveits, da jeg hadde beholdt huset mitt i Norge; at
John burde ha tatt saken til Menneskerettighets Domstolen. Siste 2ndre loven var
begrensning av opphold i Norge max 2 måneder pr. år. ] Selv brydde jeg meg ikke om
det. Hadde arbeidsgiver i Sveits, og satset på at Sveits ville bli forbannet og ville ta et
oppgjør med Norge.

For Norske politikere er det ikke grenser for hvordan går frem; kaller det beskatning,
men er så høy at det må betraktes som KONFISKERING.

Etter Lov nr. 2 gjorde John og hans advokater dem til latter. Cyprus er EU medlem,
samt tillater alle sine borgere å eie utenlandske selskaper; og vedr. skip, som med
Grekenland i alle år, beskatter en moderat skatt basert på Brutto Register Tonn av
flåten.

Trenger ikke regnskap eller revisor; så det var morsomt når jeg første gang besøkte
redere i Grekenland. Alt du så i et lite rederi, en tlf. en, telex, et fileskap. Det hadde
vært noe.

Sveits er som altid smarte. RENTER på formue, kontanker, investeringer, holder Sveits igjen
( withholding tax ), på 30 %. Dersom du ønsker å få tilbake de tilbake, må du oppgi dine
penger / investeringer, fordi Myndighetene ikke en gang har lov å spørre om du har konto
i noen bank

Gjør man ikke det, så ser Sveits seg fornøyd med å beholde 30 %, som bankene overfører
til Futen. Dessuten er IKKE skattesnyting Straffbart i Sveits.
Flipper
05.01.2020 kl 14:30 8410

Low sulphur fuel rices rise USD 165 per MT through December in Singapore

Very-Low Sulphur Fuel Oil (VLSFO) prices have risen to USD 710 per metric tonne in Singapore on 2 January 2020, a price increase of 30%, when compared to 2 December 2019. The newly implemented IMO2020 Sulphur Cap marks a milestone for the industry and is likely to affect profitability for many shipowners and operators.

A new decade has begun, and with the IMO2020 regulation implemented on 1 January 2020, the shipping industry is instantly challenged. In the second half of 2019, the fuel oil price spread between low-sulphur fuel oils, such as Marine Gas Oil Low Sulphur (MGO LS) or VLSFO, and High Sulphur Fuel Oil (HSFO) widened significantly, mostly due to the price volatility of HSFO.

However, through December low-sulphur fuels started to increase significantly in price. Currently, the VLSFO – HSFO spread in Singapore is at USD 340 per metric tonne, the third highest level since low-sulphur fuel became widely available. Similarly, the MGO LS – HSFO spread is at USD 346 per metric tonne, the highest level since 2014.

Translating the VLSFO – HSFO price spread into shipping terms, a ship burning 20 metric tonnes of fuel per day will effectively double its daily fuel costs from USD 7,400 per day to USD 14,200 per day when switching from HSFO to VLSFO. Such an uptick in fuel oil costs will surely have financial implications for many companies.

Low-sulphur fuels converging towards price parity in Singapore

To accommodate the higher demand for low-sulphur fuels, VLSFO emerged in the second half of 2019 in ports around the world. Although VLSFO is a relatively new product in the market, it is regarded as a viable alternative to MGO LS, as VLSFO has traditionally been sold at a price discount in the range of USD 20-60 per metric tonne in Singapore.

However, for the time being, the VLSFO to MGO LS discount has vanished in Singapore with both bunker fuels currently sold at around USD 700 per metric tonne. With such a price convergence, the apparent advantage of VLSFO goes out the window.

Bunker suppliers are seemingly leveraging the IMO2020 regulation to their benefit. As the industry moves away from HSFO, the suppliers can command a substantial price premium for the low-sulphur fuels. Low supplies of low-sulphur fuels could also affect the pricing mechanisms locally.

Whatever the underlying cause, the price levels for VLSFO and MGO LS have risen respectively by 30% and 24% from start of December to the start of January. Such price increases are quite extraordinary for the low-sulphur fuels, which have been trading at relatively stable levels throughout 2019, as opposed to the more volatile HSFO.

Shipowners are most likely to be able to pass on the additional costs associated with IMO2020 compliance when the balance of the underlying freight markets are favourable to them. With supply growth outpacing that of demand in all the major shipping markets, this is not currently the case. If current fuel prices are anything to go by, then the widening spread could have dire consequences for many shipowners, as many must carry the additional costs themselves.

Source: BIMCO

Graph på linken

https://www.hellenicshippingnews.com/low-sulphur-fuel-rices-rise-usd-165-per-mt-through-december-in-singapore/
nordnes
05.01.2020 kl 13:58 8517

Kaster Iran hansken ?

Her er fra VG kl 13.19

IRAN VIL ANGRIPE AMERIKANSKE MILITÆRE MÅL
En militær rådgiver til ayatolla Ali Khamenei sier at Iran vil angripe militære mål som svar på at USA drepte general Qasem Soleimani, skriver CNN.

– Ingen i det amerikanske militæret, ingen politiske enheter, ingen amerikansk militærbase er trygg. Og de er alle tilgjengelige for oss, sier Hossein Dehghan, som tidligere har vært forsvarsminister i Iran.
nordnes
05.01.2020 kl 13:58 8530

Kaster Iran hansken ?

Her er fra VG kl 13.19

IRAN VIL ANGRIPE AMERIKANSKE MILITÆRE MÅL
En militær rådgiver til ayatolla Ali Khamenei sier at Iran vil angripe militære mål som svar på at USA drepte general Qasem Soleimani, skriver CNN.

– Ingen i det amerikanske militæret, ingen politiske enheter, ingen amerikansk militærbase er trygg. Og de er alle tilgjengelige for oss, sier Hossein Dehghan, som tidligere har vært forsvarsminister i Iran.
nordnes
05.01.2020 kl 13:57 8544

Her er fra VG kl 13.19

IRAN VIL ANGRIPE AMERIKANSKE MILITÆRE MÅL
En militær rådgiver til ayatolla Ali Khamenei sier at Iran vil angripe militære mål som svar på at USA drepte general Qasem Soleimani, skriver CNN.

– Ingen i det amerikanske militæret, ingen politiske enheter, ingen amerikansk militærbase er trygg. Og de er alle tilgjengelige for oss, sier Hossein Dehghan, som tidligere har vært forsvarsminister i Iran.
Slettet bruker
05.01.2020 kl 13:39 8587

Takk for 2 gode innlegg på min tråd her
Du er jo med din erfaring og viten en av de som virkelig legger malen her
Veldig bra
Visste ikke at John satt inne , ha ha ha
Ser jo det nå at han satt 113 dager i varetekt
Han mistet hele formuen etter krangel med skattetaten på 80 tallet
Det var vel etter da han flyttet ut eller ?
Redigert 05.01.2020 kl 13:56 Du må logge inn for å svare
Flipper
05.01.2020 kl 13:25 8640

Twinds :Iranian retaliation for Soleimani could steer clear of shipping, for now Iran is unlikely to close the Strait of Hormuz — but they could look to kidnap Americans or target other US assets

3 January 2020 19:16 GMT UPDATED 3 January 2020 20:32 GMT

By Matt Coyne

Iran could look to stay dry when responding to the US killing of one of its top generals.

According to security experts, the Islamic republic will look to strike back against the US after it killed Iranian Revolutionary Guard General Qassem Soleimani in an airstrike at Baghdad airport Friday — but shipping might not be the target when it does.

"I don't think we're at the level where they're going to go after tankers right now," said Greg Priddy, the director of global energy and Middle East at intelligence firm Stratfor.

"The word I use right now is plausible. Not the most likely outcome, but it is plausible we could get there, and not in a very long time frame."

Soleimani led the Revolutionary Guard's Quds Force, which handles Iran's unconventional warfare and is considered by the US to be a terrorist organization. He reportedly travelled freely around the Middle East, even eschewing bodyguards while visiting Iraq.

The US has couched the bombing as a "defensive action" arguing Soleimani had attacked Americans and US allies and was planning further attacks.

Iran's supreme leader Ayatollah Ali Khamenei said, "harsh retaliation is waiting for the criminals whose filthy hands spilled his blood" while President Hassan Rouhani promised Iran "will take revenge for this heinous crime".

Rising tensions between Washington and Tehran and the floundering Iranian economy are considered the driver behind the spring's spate of tanker attacks, the duelling tanker seizures over the summer and the attack on a Saudi Arabian oil facility in the fall.

Iran is expected to retaliate for the latest attack, but Priddy said it would probably not entail closing the Strait of Hormuz, as Iran still needs it open to sell its own oil, primarily to China. He said Iran has incentive to paint the US as an outlier internationally.

"We think the focus will be on retaliation against the US," Priddy said, listing attacks on bases in Iraq and kidnapping Americans as possibilities.

He used naval clashes between Iranian forces and US and its allies stationed in the region as an example of something that could lead to a higher probability for tanker attacks.

"If you're operating tankers, that's not a very reassuring statement," Priddy said.

London-based maritime security consultancy Dryad Global said in a note that the Iranian response would likely be land-based, though it still cautioned ships, especially those carrying US cargoes or connected to the US, that they could be targets.

Dryad said Iran could work to consolidate influence in Iraq and Syria in an effort to remove the US as a player in the region or target people and facilities connected to the US or its allies.

"Whilst a kinetic response by Iran remains most likely, it is a realistic possibility that it will be augmented with a response which is 'newsworthy,'" the note read.

"Such an action allows Iran to save face and court anti-US sentiment among its domestic audience. In addition, it allows Iran to appear strong in the face of US aggression, whilst signalling to its overseas adversaries that it possesses both the capability and intent to oppose US action"
Flipper
05.01.2020 kl 13:04 8725

Matmons

<<< De har truet med å stenge Hormuzstredet mange gang, men aldri gjort det til dags dato
Summen av de farene som er rundt dette spillet er at det mest sannsynlig vil bli enda høyere
rater fra PG pga redere vil kvie seg for å sende sine båter inn der grunnet økt krigsrisiko. >>>

ALLE forsikringspoliser I DAG inneholder klausuler om at skipene ikke er forsikret dersom
de seiler i War Zones, OR Warlike Zones.

Under Iran - Iraq krigen var det hva John tente sin største og ga Gunnlaget for hans imperium.
Seilte fra indre Persiske Gulf til Kharg Island i skyttel trafikk; hvor forsikring gjaldt for alle
skip, som hentet laster fra Kharg Island.

Jeg er Dønn sikker på at John, in lieu av ikke å har forsikring, fikk garantier fra Iran. Enn
videre '' avtale om å legge slanger på dekk ( strengt forbudt ), og brukte bunkers fra
lastetanker til hovedmaskiner. Det var dette GARD anmelte til politiet o Norge; men, pga.
korrupsjon i Iran selv etter revlusjonen ( vet selv at dette var utbret ved egne fortetninger,
kom det selvføleglig ingen vitner til rettssaken og da fikk man ikke dømt for ovennevnte,
men John fikk en liten dom ( økonomisk ), MEN ikke for hva Gard enmelte. Det kom
overskudds informasjon frem etter etterforkning, fikk bot NOK 80 Mill. Måtte sitte i varetekt;
og han kom ut, Riktig så slank og sunn.

Dog kan dagens situasjon ikke sammenlignes, siden det er øst i PG, men Iran har en kyst-
likje øst av undet ....

Men, krig er jo krig; så kanskje vi ser redere som får samme betingelser for å seile derfra;
for å overføre lasten utenfor War-Zone ? Men last fra Iran vil jo vær svært utsatt for slike
skip, selv med nøytralt flagg. U.S. krigskip vil kanskje, igjen, med U.S. flagg fra indre P.G.
vil beskyttes på samme måte som den gang ? Ratene vil jo bli svimlende i så fall ?







Redigert 05.01.2020 kl 13:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.01.2020 kl 12:23 8895

Er bare rimelig god til å google/binge  ;)
Slettet bruker
05.01.2020 kl 12:20 8921

Hva du ikke vet om dette , det er ikke mye
Du er et leksikon
Takk takk
nordnes
05.01.2020 kl 12:16 8968

Spørsmålet er hvor stor påvirknig Israel har på Trump «Israels statsminister Benjamin Netanyahu sier Donald Trump er verdt «enhver anerkjennelse» for likvideringen av den iranske generalen Qasem Soleiman.» og hva Rusland og Kina mener om det som har skjedd ?
Slettet bruker
05.01.2020 kl 12:07 9029

Yanbu' al Bahr
https://en.wikipedia.org/wiki/Yanbu
"Yanbu is an important petroleum shipping terminal and is home to three oil refineries, a plastics facility and several other petrochemical plants. Three major oil pipelines lead across the desert from the oilfields in the east to terminate at the Red Sea in Yanbu."
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/83/Oil_and_Gas_Infrastructure_Persian_Gulf_%28large%29.gif

https://www.vesselfinder.com/ports/YANBU-AL-BAHR-SAUDI-ARABIA-1061
https://www.vesselfinder.com/ports/FUJAIRAH-UAE-977


https://www.vesselfinder.com/ports?country=sa
https://www.vesselfinder.com/ports?country=ae
https://www.vesselfinder.com/ports?country=om
Redigert 05.01.2020 kl 12:08 Du må logge inn for å svare
Yuri_Milner
05.01.2020 kl 11:56 9070

De har vel prøvd å «roe situasjonen» i flere år. De satt trolig på noe etterretning som tilsa at dette var verdt risikoen
Slettet bruker
05.01.2020 kl 11:36 9164

Det er to slike nye terminaler . En i Rødehavet og en i Oman
Så er det en liten en i Jedda som tidligere bare leverte raffinerte produkt
Vet noen om det er der den nye terminalen ligger, eller om det er annet sted?
Redigert 05.01.2020 kl 11:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.01.2020 kl 11:30 9200

Takk Reserven
Det er den nye havnen jeg vet ble planlagt
Vet du hvor den terminalen ligger

Nordnes
Du har vel fått svar på horisontal boring
Det er dette som de jobber med nå i USA for å bedre effektiviteten og få lønnsomhet
De vil ha ned antall rigger og opp kapasiteten og da har de sett på nettopp Nordsjøen teknikk
Slettet bruker
05.01.2020 kl 01:54 9628

Og Fujairah, den største oljehaven til UAE er på sydsiden av Hormuzstredet. Går minst en rørledning fra Saudi Arabia til UAE.
Redigert 05.01.2020 kl 12:15 Du må logge inn for å svare