Reparasjonsemisjonen i neste uke?

EliotS
NAS 04.01.2020 kl 10:16 20557

I «Protokoll fra ekstraordinær generalforsamling» fra 27. nov 2019 er det oplyst at NAS kapitalinnhentning er en tredelt transaksjon:

1. Rettet Emisjon med udstedelse av 27.250.000 nye aksjer (kurs 40 NOK/aksje) med proveny på 1,09 mia NOK
2. Konvertibelt obligationslån på USD 150 mio.
3. Reparasjonsemisjon/Etterfølgende Emisjon med udstedelse av 7.000.000 nye aktier (kurs 40 NOK/aksje) med proveny på inntil 280 mio NOK

Punkt 1 og 2 er gennemført og det ikke er IKKE klart om NAS styre og ledelse vil vælge at gennemføre reparasjonsemisjonen.
MEN ifølge protokollen så må selskapet utarbeide et prospekt som skal godkjennes av Finanstilsynet og det skal være godkendt inden tegningsperioden begynder. Tegningsperioden skal begynde d. 13. jan. 2020 og avsluttes 24. jan. 2020. Det betyder at Prospektet skal være godkendt 10. januar.

NAS har ifølge protokollen muligheten for at udskyde denne reparasjonsemission til et senere tidspunkt.

Jeg mener at dette betyder at Norwegian i neste uke SKAL komme med en meddelse om de vil gennemføre eller ikke vil gennemføre emisjonen.
Hvis de gennemføre emisjonen SKAL Norwegian Air også offentliggøre et prospekt.

Det er dog interessant at i samme børs-uke vil Norwegian Air også offentliggøre sine trafikk tal for december. Trafikk tallene kommer tirsdag d. 7. januar.

CFO Karlsen har også givet aktionærene en berettiget forventning om at der kommer en melding omkring Boeing kompensation for MAX fly problemene. Han har indikeret at en avtale skulle være på plads rundt nytår. Jeg forventer derfor at denne melding også kommer i ugen som vi skal ind i.

Den kommende uke bliver derfor yderst interessant som aktionær.
Redigert 21.01.2021 kl 09:13 Du må logge inn for å svare
Strategi
09.01.2020 kl 17:10 4889

Charlo, der tar du helt feil.
Riktig at aksjen steg når Tyrkia fikk sin erstatning,gikk til 41 og falt selvfølgelig tilbake.

Når Norwegian får sin erstatning er det permanent penger på bok, som kan brukes til det selskapet prioriterer.
Dette kommer til å løfte Norwegian ut av usikkerhet og kommer til å være kraftig kursdrivende, det er ikke noe å lure på.
Dette er på ingen måte priset inn.
Herman*
09.01.2020 kl 17:21 4834

Alle vet at det kommer en erstatning, så noe er priset inn. Håper dog markedet blir fornøyd med avtalen slik den fremstilles, og sender aksjen opp ytterligere 15%. Så har vi div andre triggere, ikke minst Faa godkjenning som kan komme i løpet av 1-4 uker.
Redigert 09.01.2020 kl 17:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.01.2020 kl 17:33 4777

Vondt å stå igjen,
Epona
09.01.2020 kl 17:34 4774

Charlo: Nå synes jeg du er morsom, eller i verste fall uvitende. Det du skriver henger jo ikke verken på greip eller spade. Men humor har du.
gbkvinlog
09.01.2020 kl 17:35 4799

Triggere er der en hel haug av i 2020.
Erstatning, focus og next, gode trafikktall, kredittkortitlbydere slipper opp kapital, Max godkjennes med påfølgende salg av ng, flere samarbeid, flere fly inn i JV, vinteren ser ok ut og høysesongen er på vei med salg av masse billetter fremover, avklart rep.emi, effekten av optimalisering av rutenettet vises utover i 2020, kostnadskutt, oppkjøpsmuligheter, shortinndekking kan flytte på kursen, walsh i iag og kjos/Kise er alle borte (kan skape bedre klima for oppkjøp),osv. Mye!
Kantarell
09.01.2020 kl 19:36 4513

Selg og kjøp emi aksjer på nytt på 40 ;)
LongStockings
09.01.2020 kl 19:57 4404

Sålenge 150mUSD i lån kan konverteres på 50 så vil jo det være et heftig tak i aksjen uansett triggere? Noen som har referanser til andre selskap som har vært i tilsvarende situasjon og hvor mye det evt har fastlåst aksjen?
https://www.firstfondene.no/aktuelt/2020/konvertible-obligasjoner-er-bra-for-investorer-og-desperate-selskaper
klaesp
09.01.2020 kl 20:01 4400

Ja, Sinvest for endel år tilbake.. kursen stakk langt opp fra konventerings kurs,..
rischioso
09.01.2020 kl 20:51 4296

Når rep emisjonen nå vil bli kjørt og det på 40nok så er sannsynligheten også betydelig for at kursen igjen vil ned og krysse emisjonsnivået på 40nok ...
Slettet bruker
09.01.2020 kl 20:53 4270

Selvsagt er muligheten der, og selvsagt kan Boeing og Rolls Royce kompensasjon komme fredag kveld. Muligheten ER der.
rischioso
09.01.2020 kl 21:08 4208

Det er jo ikke noe jeg mener eller ønsker sånn helt uten videre, men legger vi historien til grunn så blir det som oftest slik ...
Redigert 09.01.2020 kl 21:09 Du må logge inn for å svare
Restplassno
09.01.2020 kl 21:19 4146

På rep emi? Legger du da andel nye aksjer til grunn også, eller legger du store kriseemisjoner hvor man vanner ut bestanden både to og tre ganger til grunn? 😂
Herman*
09.01.2020 kl 21:34 4074

Hvis vi legger til grunn at de kjører en rep emisjon uten å komme med noen substansielle nyheter før tegningsperiodens utløp, kan en ikke utelukke at kursen vil vake i området 40-44. Kommer det dog en grei avtale med Boeing, er vi på 50 kroner uansett. vil jeg tro. Så har vi jo resten av triggerlisten som kan komme som perler på en snor. Synes det var utrolig at Danske Bank justerte ned kursmålet i dag på grunn av deres spekulasjon om at drivstoffkostnadene vil øke fremover. Nå må de komme løpende etter hvis selskapet leverer de neste ukene.
EliotS
09.01.2020 kl 21:51 3998

Styreleder i NAS Niels Smedegaard har ved Q3 resultatet i 2019 oplyst at kostnadsprogrammet Focus2019 ikke var nok sevlom dette skulle reducere kostnad med ca. 2 mia. NOK i 2019.

Dengang oplyste styreleder Smedegaard at flyselskapet har leid inn en del eksterne rådgivere, med erfaring fra luftfart og andre flyselskaper,som sammen med flere avdelinger internt i Norwegian skal jobbe med å finne andre steder å enten spare penger eller å strømlinjeforme operasjonene.

Prosjektet har fått navnet «NEXT» (Norwegian Excelling Together), og skal gjennom de neste to til tre neste årene fokusere på å øke topplinjen og være sterke på kostnadsstyringen. Målet er at etter 2021 er målet å ha 4 milliarder i forbedringer.

Jeg regner at et eventuelt prospekt i morgen løfter lidt mere af sløret for hvad der ligger i NEXT. Det kan være et stærkt signal til markedet.
Restplassno
09.01.2020 kl 21:53 4006

Det er sant, men det er ikke isolert sett pga emisjonene utvannende effekt, er mitt poeng. Kursen kan jo selvsagt falle tilbake, det kan den også dersom det ikke blir emisjon og man går en periode uten nyheter
Restplassno
09.01.2020 kl 21:58 4011

Godt resonnement, eliot s. Hadde vært utrolig spennende å vite noe om NEXT i morgen!
Strategi
09.01.2020 kl 22:30 3911

Tipper at kursen går rett opp videre i morgen.
Det kommer til å komme kursdrivende nyheter, sikkert også om NEXT i tillegg til dette har vi kompensasjonen fra Boeing som allerede er på overtid.
Forundrer meg ikke at dette er samstemt med Boeing og at dette komuniseres før børsslutt i morgen.
Et annet element er dagens oppgang fra 42-43 kr hvor mange ikke hang med i det hele tatt, dette skaper et etterslep og kan ende i nytt rally i morgen.
Tror åpningen og dagen i morgen blir sterk.
Hvis vi går litt tilbake i tid og ser over nyhetsbildet siste 5 måneder så ligger svaret der.
Virker på meg som om veldig mange mener kursen hører hjemme rundt emisjonskurs, les dere opp på trafikktall, utviklingen på flyvninger globalt, JV, JetBlue, strategi,NEXT, lønnsomhet fremfor vekst, kompensasjon fra Boeing, RR, Emisjon, Rep emisjon som er hgarantert dersom småparerne ikke fyller.
Stordelen av dette er ikke priset inn i det heletatt.
Fort gjort å glemme at aksjen for 4 mnd. siden lå nede på 35 kr med brekt rygg og konkursspøelse som teppe, utrolig mye har skjedd siden den tid.
Jeg mener kursen nå før ytterligere nyheter burde vært 60 og det kommer, 40kr er ingen målestokk for Norwegian lenger.
Nå får shorten svi litt fremover og det vil gi ytterligere gass (full trottle).
Blir ikke overasket om vi ser kurser opp i øvre del av 40 i morgen, skulle kompensasjon meldes bør vi se vi 55-65.
EliotS
09.01.2020 kl 22:35 3897

Fint indlæg med mange gode betragtninger.

Det bør dog også bemærkes at kurs 50 bliver interessant punkt på grafen pga den konvertible obligation. Men short positioner knyttet til dette er også interessant at følge.
EliotS
10.01.2020 kl 06:56 3590

Det blir meget interessant at følge aktien i dag . Jeg håber at der kommer klare medlinger i løpet av i dag og det ikke ender med at de trekker dem til siste på dagen eller måske helt frem til helgen.

Jeg har i hvert tilfælde intention om at kontakte selskabets investor-relation, hvis jeg ikke har hørt noget om emisjonen før kl. 13.00.
Kantarell
10.01.2020 kl 07:15 3521

? Du kan få like mange som du hadde da det ble tegnet rettet emisjon.
Kantarell
10.01.2020 kl 07:17 3515

Bakkafrost om jeg husker riktig. Kursen var på 660 kroner og de fikke rep. emi. på 500 kroner..
okrister
10.01.2020 kl 07:19 3509

Man kan tegne seg for ca 20% av det antallet aksjer man eide når børsen stengte 5.november i fjor. Dette var dagen emisjonen ble varslet.
Shares4fun
10.01.2020 kl 07:52 3423

Skulle Norwegian få erstatning NOK 2,9 Mrd, så utgjør dette nær kr 18,00 per aksje - så innbakt og reflektert fullt ut i dagens kurs er det vanskelig å påstå... 😂
Slettet bruker
10.01.2020 kl 08:06 3338

Så du tror at det ikke kommer noen erstatning fra Boeing og at alle andre tror det samme?
Nybraaten
10.01.2020 kl 08:09 3316

ingen nyheder kl 8.09
SjonkelRolf
10.01.2020 kl 08:16 3277

Joda, det kjøres på med Max artikler både på e24 og dn. Sikkert noen som ikke likte oppgangen igår.....
Nybraaten
10.01.2020 kl 08:18 3262

men ikke noget der vil påvirke NAS kursen....tror jeg
tickerlover
10.01.2020 kl 08:41 3145

Enig i at det er mange positive triggere.
Men det er stor usikkerhet knyttet til Norwegians manglende hedging.
Mulig krig i Midt-Østen med himmelhøy oljepris, økte kostnader og redusert reiselyst gir fort stygge tall.
Norwegian kjører fortsatt høy risk på bunnlinjen.
Kan fort bli mye opp eller mye ned.
Strategi
10.01.2020 kl 08:43 3132

Går man litt tilbake i tid, noen måneder bare.
Legg merke til de nyhetene selskaper har levert på løpende bånd, ramset litt opp her lenger opp på tråden.
Det det ikke fokuseres serlig på på NAS trådene er rydde jobbene som er gjort i selskapet.
Lønnsomhet fremfor vekst.
Jeg tenker da først og fremst på effekten av rute omlegging og slots.
Det er gjort viktige grep i USA , Søramerika, Europa, Asia.
Dette kommer til å merkes og selskapet kommer til å levere meget sterke bunnlinjer i årene som kommer.
Så kan man ta med noen salg av fly i tillegg, med og uten JV avtalen.
Det kommer også til og komme flere allianser fremover for å sikre best mulig logistikk mot destinasjoner på 1 bilett.
Personlig har jeg kursmål på 200.- ++++ på litt sikt.
Det kommer.
Strategi
10.01.2020 kl 08:56 3032

Legg spesiellt merke til denne aktøren som kjøper seg kraftig opp ; VARMA MUTUAL PENSION INSURANCE CO. 4,6%

Tror vi skal sterkt videre opp i dag.
Fred55
10.01.2020 kl 08:58 3018

Skal være forsiktig med å spå kurs frem i tid, men at det er stort potensiale er sikkert. Enten ved at de klarer å gjennomføre det de er bra på vei til å gjøre. Eller ve fusjon/ oppkjøp etc.
EXTrader
10.01.2020 kl 09:15 2926

Shorterene angriper :-) Men vi får se hvem som vinner i løpet av dagen he he he Når meldingen kommer vil pipa få en annen lyd :-)
Redigert 10.01.2020 kl 09:19 Du må logge inn for å svare
Strategi
10.01.2020 kl 09:40 2846

Lukter rally og shotsqueze opp i dag igjen.
Da går det fort, vær obs på at dette kan skje .
Gikk 1 krone på 10 minutter i går
Søndre
10.01.2020 kl 09:48 2814

Strategi ! Kursmål på kr.200,- blir børsverdi på kr.35 milliarder med gjeld 60 milliarder, blir dette meget spenstig.