Iran går ikke til noe stort motangrep! Det hele vil roe seg!

Darabia
04.01.2020 kl 16:35 2422

Min mening er at Iran trolig ikke slår tilbake med noe stort motangrep mot USA eller deres interesser.. Det vil kanskje komme en liten skremsel, mot en tankbåt eller noe lignenede.. For et eksempel, som de har "lovet" i media... Men det vil ikke eskalere mer enn som så tror jeg.. Dermed blir det ikke noe nye verdenskrig som folk tror eller et stort krakk, tror jeg.. Grunnen til dette er at Iran sin befolkning er imot sitt eget regime, de er sterkt imot deres radikale holdninger og prøver hele tiden og vippe de av tronen, uten suksess.. Skulle Iran gå til et stort motangrep, mot f.eks USA, må de kjempe mot sin egen befolkning og USA.. Dette er noe de ikke vil utsette seg selv for, da de vil sette seg i fare for å miste tronen og svekke seg stort...

Dette høres ut som ønsketenkning. Du undervurderer Irans regime. De kan ikke nøye seg med en trussel, da vil de miste absolutt all kredibilitet. Dette er første eskalering, og det blir ikke noe nedtrapping med det første. Trolig vil mesteparten foregå i Irak, men dette vil USA kjenne på kroppen.
Boobs
04.01.2020 kl 16:50 2375

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/6jvgKe/titusenvis-demonstrerer-mot-usa-i-teheran?utm_source=inline-teaser-bottom&utm_content=pLEvLE

« Demonstrantene roper «død over Amerika», og mange holder opp plakater av den døde generalen, skriver nyhetsbyrået. AFPs korrespondent anslår at titusenvis av mennesker deltar i protestene, og påpeker at det strekker seg over flere kvartaler i Irans hovedstad».

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/zG3Prr/frykter-iran-vil-kaste-hansken-som-aa-drepe-usas-visepresident
Redigert 04.01.2020 kl 16:59 Du må logge inn for å svare
Darabia
04.01.2020 kl 17:03 2327

Det er selvfølgelig et scenario og det ska ikke utelukkes det.. Men media fremstiller det litt feil også, greit folk demonstrerer og Iran sin befolkning er imot USA.. Men du må huske at dette er en liten del av befolkningen, 90 prosent er imot regime og vil shippe hele regimet langt bort..Ikke minst var de sterkt imot soleimani, all den terror og ødelegges han har gjort mot Iran sin befolkning, er helt utrolig.. De som protesterer er de som støtter regime, som er en liten del.. Det er de radikale som protesterer og er i sorg for Soleimani, ikke 90 prosent av den normale befolkningen... De vil ha soleimani og regimet langt bort, og om Iran sitt regime eskalere dette enda mer, har de ikke store deler av landet i ryggen, tvert imot..
<pete>
04.01.2020 kl 21:46 2129

Ja dette høres ut som ren ønsketenkning.

Og hvor har du det fra at 90% er mot sittende regjering?

Tror du dermed også at 90% er imot hevn mot USA?

Tror det kommer til å smelle til sjøs...de senker ett amerikansk marinefartøy...
Darabia
04.01.2020 kl 22:33 2053

Donald trump dreper ikke og diskriminerer sin egen befolkning.. Regime i Iran diskriminerer og dreper sin egen befolkning.. Og ja, 90 prosent er imot regime, men de får ikke gjort så mye... Sier de sin mening eller protesterer blir de drept og torturert.. Jeg vet de fleste er imot hevn.. Soleimani er forgudet av radikale organsisasjoner, ikke av den genrele og normale befolkning i Iran, de hater og avskyr hans handlinger... Derfor ser de på det mer som en seier at han er borte enn et tap som skal utløse krig.. At det smeller litt kan fort skje, men jeg tror ikke det vil bli full krig.. Det eneste positive det ville komme ut av en krig, er at Iran sin befolkning blir fri.. De får nedkjempet regimet som de hater så stort og som ødelegger hele landet.. Dette vet regimet godt selv også, dermed tror jeg ikke de tørr og gjøre noe stort ut av det.. Men vi får se :) Ha en fortsatt fin kveld!
FRONT
04.01.2020 kl 22:41 2023

Full krig blir det ikke, da taper Iran så det synger.
Blir noen heftige hevnaksjoner og stenger sannsynligvis Hormusstredet i en måned eller to.
Fint for Equinor det :-)
05.01.2020 kl 12:09 1775

TS har helt rett, det er min vurdering og den er ikke tatt ut av løse luften
Stenging av Hormuzstredet, hvem rammer det aller mest .
Jo Iran selv , all deres olje går ut sundet der
Iraq kan sende noe olje over til Tyrkia , Saudi har 2 el 3 utskiping terminaler utafor Hormuzstredet

Men det er ikke den største faren for Iran om de gjør noen store sprell . USA har sin 5. flåtestyrke liggende rett utafor enten i Aden bukta el i Rødehavet
Begynner Iran med noe stor offensiv så er det slutt på presteregimet der , da kan de be sine siste bønner

Er ikke uten grunn Trump tok ut denne terroristen
Han har vert strategen bak ethvert angrep mot sivile såvel som militære mål
Selv Venstrevridde VG trykker i dag en av årsakene til at de tok han av dage , tenk det

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/Vb23Ql/kilder-til-reuters-iran-planla-angrep-mot-amerikanske-maal?utm_source=vgfront&utm_content=row-1
Redigert 05.01.2020 kl 12:14 Du må logge inn for å svare
05.01.2020 kl 12:26 1717

Forøvrig kan flere andre små oljeproduserende land koble seg på denne pipline som de har bygget og da er det kun Irak og Kuvait som ikke får ut oljen sammen med nett Iran
Viktig å vite hva man snakker om når det er snakk om olje i dette området
Saudi har sett Iran trusselen lenge og har tatt sine forholdsregler
De har flere linjen ut enn storhavna i PG

https://en.wikipedia.org/wiki/East%E2%80%93West_Crude_Oil_Pipeline
Skrika1
05.01.2020 kl 12:49 1670

Jeg tror ikke det blir noen krig ut av dette. Iranerne kan selvfølgelig tenke og forstår at et vært angrep fra dem vil resultere i et 10 ganger verre motangrep.
Iran har neppe et effektivt drone forsvar ei heller et effektivt luftforsvar i mot amerikanske fly. At Iranske terrorister kan gjøre livet surt for amerikanere hvor som helst i verden er vel mest sannsynlig. En konvensjonell krig har de i alle fall ikke noe å tjene på, der har de tapt før de begynner. Ledelsen i Iran har et dilema her og vil holde seg på matta.
Atombomber eller raketter tror jeg vi kan se bort fra av faren for at landet kan bli lagt i ruiner.
FRONT
05.01.2020 kl 12:56 1646

80-100 dollar fatet hvis Iran stenger Hormuzstredet, hvilket faktisk kan skje.
https://e24.no/energi/i/jd17mq/hvis-de-stenger-hormuz-vil-prisen-gaa-ganske-raskt
børst
05.01.2020 kl 13:12 1590

Ikke noe stort motangrep, men et motangrep vi komme. Og da vil USA svare med et omfattende angrep, slik Trump har twitret. Og det er da situasjonen kan komme ut av kontroll. Det er revolusjonsgarden som har kontrollen over Irans ballistiske missiler. De kan komme til å handle på egenhånd og gjøre alvor av truslene om å sende tusener av raketter mot Israel, ettersom de antar at regimet står for fall uansett.
FRONT
05.01.2020 kl 13:16 1573

Til uka tipper jeg et hopp i både oljepris og tankmarkedet.
Har pr idag null kr i tank, vi får se hvis jeg tar et lodd der eller ikke.....
05.01.2020 kl 17:18 1422

Blir ikke stengt dette stredet
Men er veldig spent på ratene
Volf er dyktig på å oppdatere oss der
Tirsdag - Onsdag skal vi se.
Blir ikke forundret om det kommer et hopp opp mot 150`$ pr dag

Alle er vel enige i at konvensjonell krigføring ikke egentlig er et alternativ i denne konflikten, de har vel lært av Irak sitt forsøk på å forsvare seg konvensjonelt i 03. Men de er dyktige på asymmetrisk krigføring og de kommer til å gjøre ord til handling, det er jeg skråsikker på. Det store spørsmålet er hvor/når. Bare å laste opp våpenaksjer nå. Og de går ut med at det er militære mål som er i siktemiddelet, men dette kan virke som et forsøk på å vinne popularitet rundt om. Vi får håpe på det beste, men jeg mistenker at dette eskalerer videre..

Er det noen aksjer jeg aldri vil laste opp som du sier er det våpenaksjer.
FRONT
05.01.2020 kl 19:47 1206

Aldri si aldri.
Kjøp KOG og du vil se annerledes på dette når du får fine utbytter.
Redigert 05.01.2020 kl 19:49 Du må logge inn for å svare

Dagens regimer dekker seg bak at de
slår til mot terroristgrupperinger eller
-personer. Iran som stat vil aldri erklære
USA krig, da vil de samtidig erklære krig
mot NATO, og jeg regner med at ledelsen
er oppegående nok til forstå konsekvensene.
Hvis en form for gjengjeldelse kommer, vil
denne bli utført av en ytterliggående
terrorgruppe, og blir det blodig nok,
vil Iran i neste øyeblikk offisielt ta avstand
fra det. Og ja, både oljepris og fraktrater vil stige,
men forbigående.
Redigert 05.01.2020 kl 20:21 Du må logge inn for å svare
Darabia
05.01.2020 kl 20:32 1093

Enig Fuhrmeister!
Darabia
06.01.2020 kl 00:02 925

Til ettertanke : Jeg sier følgende, det bor nærmere 80 millioner i Iran.. At under en million mennesker protesterer, er en så liten del av Iran, at det ikke kan måles en gang... Dette er de radikale som støtter Soleimani.. Soleimani forsvarte kanskje Irans interesser, men drepte også sitt eget folk samtidig.. Han var slu og brutal, det kom han langt med... Iran og regimet er fult klar over sin posisjon og vet at de er i undertall så det synger.. Det dere ser i media, eller av Twitter Videoer som blir delt, det som kommer ut, hva er det? Det er de som protester for Soleimani. Er det ikke rart at ingen viser lettelse? Hvorfor ser vi kun kommentarer om hyllester for Soleimani, og ikke imot? Når han også har gjort så mye grusomt mot sitt eget folk. Iran viser demonstranter som støtter Soleimani for alt det er verdt, men innerst inne er de redd, de vet de er i undertall.. Dette er deres måte å vise makt på, for de vet innerst inne at de til syvende og sist er ene og alene.. Dette betyr ikke at de ikke kan gjøre store skader, for det kan de absolutt.. Bemerk dere, det bor 80 millioner i Iran, de sier at hundre tusner protesterer, hvor er de resterende 79 millionene da? Burde vært mange millioner som var i gatene, om sorgen er så stor som media illustrerer.. Tror vi lar den politiske diskusjonen ligge her fra min side.. Ønsker alle fin søndagskveld :) Takk for saklige tilbakemeldinger stor sett!
06.01.2020 kl 20:21 622

Der er vi 2 helt enig
Har 2 kategorier jeg ikke tar i
Det ene er våpen
Darabia
09.01.2020 kl 07:50 379

Når mann sitter på innsiden, er der rart hvordan man ser situasjonen på en helt annen måte.. Det var vel kanskje litt hold i mine meninger og tolkninger av situasjonen :)