E 18 Lysaker - Ramstadsletta til 9,3 mrd. kr. bør ikke bygges.
https://www.aftenposten.no/osloby/i/rAy4xK/her-er-uenighetene-som-kan-velte-oslopakke-3
Det er en absurd pris for en så kort strekning.
Andre prosjekter i Norge er mye viktigere.
For eksempel E 134 fra E 18 Holstad i Ås til E 18 i Lier. Med slakere fjordtunnel løp nr. 2. Særlig på Frognsiden. Og høyhastighets
på- og avkjøringer. Uten rundkjøringer. 2+2 motorvei for 110 (dimensjonert 130).
Og undersjøisk tverrforbindelse fra E 6 Årvollsvingen i Moss til E 18 Undrumsdal i Vestfold. (Norges viktigste samferdselsprosjekt).
35000 ÅDT sparer 70 minutter, og sparer 102 km kjøredistanse. Åpent døgnet rundt. Regn på en kapitalisert besparelse over
30 år for dette. Spart tid, spart drivstoff, spart slitasje på kjøretøy, last som kommer hurtigere frem. Frigjør kapasitet på andre veier.
Fremkaller latente eiendomsverdier og nytteverdier. Det blir en gigantisk verdisum. Himmelhøyt over utbyggingskostnader. Med Norges
pengebinge vil det være idioti å ikke bygge dette snarest.
Det er en absurd pris for en så kort strekning.
Andre prosjekter i Norge er mye viktigere.
For eksempel E 134 fra E 18 Holstad i Ås til E 18 i Lier. Med slakere fjordtunnel løp nr. 2. Særlig på Frognsiden. Og høyhastighets
på- og avkjøringer. Uten rundkjøringer. 2+2 motorvei for 110 (dimensjonert 130).
Og undersjøisk tverrforbindelse fra E 6 Årvollsvingen i Moss til E 18 Undrumsdal i Vestfold. (Norges viktigste samferdselsprosjekt).
35000 ÅDT sparer 70 minutter, og sparer 102 km kjøredistanse. Åpent døgnet rundt. Regn på en kapitalisert besparelse over
30 år for dette. Spart tid, spart drivstoff, spart slitasje på kjøretøy, last som kommer hurtigere frem. Frigjør kapasitet på andre veier.
Fremkaller latente eiendomsverdier og nytteverdier. Det blir en gigantisk verdisum. Himmelhøyt over utbyggingskostnader. Med Norges
pengebinge vil det være idioti å ikke bygge dette snarest.
Redigert 29.01.2020 kl 21:33
Du må logge inn for å svare
https://www.aftenposten.no/osloby/i/g7QGyA/ap-i-skvis-om-e18-utbygging
Problemet med dette prosjektet er at det er for dyrt. Det breier seg også litt
vel mye i landskapet. Det burde gjøres mer skånsomt. (Tids- og kjørestrekningsgevinsten
er tilnærmet lik null. Det er bare ekstra kapasitet dette dreier seg om. Samt fylle lommene
for enkelte eiendomsbesittere. (Dvs. korrupsjon i praksis). Og det kommer løsninger
for andre biter av E 18 som ikke er kjent.
Andre prosjekter er viktigere. De to ovennevnte vil avlaste Oslo og dempe
den uheldige sentraliseringen.
(Det er valgloven som er hovedproblemet som forhindrer de rette prosjektene
til å bli riktig prioritert). Den udemokratiske valgloven lager de uheldige strukturene
som tukler til fornuftig samferdselsutbygging i Norge.
Problemet med dette prosjektet er at det er for dyrt. Det breier seg også litt
vel mye i landskapet. Det burde gjøres mer skånsomt. (Tids- og kjørestrekningsgevinsten
er tilnærmet lik null. Det er bare ekstra kapasitet dette dreier seg om. Samt fylle lommene
for enkelte eiendomsbesittere. (Dvs. korrupsjon i praksis). Og det kommer løsninger
for andre biter av E 18 som ikke er kjent.
Andre prosjekter er viktigere. De to ovennevnte vil avlaste Oslo og dempe
den uheldige sentraliseringen.
(Det er valgloven som er hovedproblemet som forhindrer de rette prosjektene
til å bli riktig prioritert). Den udemokratiske valgloven lager de uheldige strukturene
som tukler til fornuftig samferdselsutbygging i Norge.
Marianne
06.01.2020 kl 06:08
865
Det er meningsløst å bygge ut E18. Nightrocket!Hvilke ukjente planer foreligger for deler av E18?
De kan forbedre E 18 etter min mening. Men ikke så dyrt og vulgært.
Mht. ukjente planer kan jeg dessverre ikke fortelle om de. De må
vegvesenet betale for hvis de brukes. Det er mer i dette også, som
jeg dessverre ikke kan fortelle om.
Om man bygger en skikkelig 2+2 motorvei med 110 i første omgang,
fra Holstad i Ås til Jensvoll i Lier, så avlastes E 18 i Asker og Bærum.
En tverrforbindelse Årvollsvingen - Undrumsdal vil også avlaste
E 18 i Asker og Bærum. Mer utbygget Intercity vil også avlaste
E 18 i Asker og Bærum. Retvedt - Vinterbro på E 18 må også
bygges ferdig. Ny E 134 fra Holstad vil dreie seg om tunnel
til Vassum.
(Det sees også på en diagonal Abildsø - Furuset). I det området
trenger byen å avlastes.
Mht. ukjente planer kan jeg dessverre ikke fortelle om de. De må
vegvesenet betale for hvis de brukes. Det er mer i dette også, som
jeg dessverre ikke kan fortelle om.
Om man bygger en skikkelig 2+2 motorvei med 110 i første omgang,
fra Holstad i Ås til Jensvoll i Lier, så avlastes E 18 i Asker og Bærum.
En tverrforbindelse Årvollsvingen - Undrumsdal vil også avlaste
E 18 i Asker og Bærum. Mer utbygget Intercity vil også avlaste
E 18 i Asker og Bærum. Retvedt - Vinterbro på E 18 må også
bygges ferdig. Ny E 134 fra Holstad vil dreie seg om tunnel
til Vassum.
(Det sees også på en diagonal Abildsø - Furuset). I det området
trenger byen å avlastes.
https://www.nrk.no/osloogviken/ny-e18-vil-koste-17-milliarder-kroner-i-bompenger-1.14878394
Ja, dette er spinnvilt og bør ikke bygges. Fornebubane til lignende spinnvill prislapp bør heller
ikke bygges.
E 134 fra E 18 Holstad i Ås til E 18 Jensvoll i Lier, bør bygges. Det gir mening. Den må vi ha
før eller siden uansett. Og vil spare MINST 25 minutters kjøretid.
Videre har vi tverrforbindelsen E 6 Østfold til E 18 i Vestfold. Sparer minst 1 time 10 min. Og masse drivstoff, kjøretøyslitasje
og veisitasje.
Disse to prosjektene er norges viktigste. Koster litt penger, men gir formidabel nytte, nye muligheter og verdifremkalling. Vil
avlaste det sentrale Oslo også. Bygg dette først !
Intercity er også viktig. Kostnadene må ned. Løsningene bli bedre. En del av poenget med Intercity er jo å overføre
trafikk fra vei til jernbane. Dvs. lette presset på E 18 i Asker og Bærum. Linjen Farriseidet - Porsgrunn med dobbeltspor
og dimensjonert for 250 km/t er for lengst bygget ! Nå skal man snart gå i gang med bygging av det som mangler
mellom Drammen og Tønsberg. Og strekket Stokke - inn mot Larvik er rimelig klart hvordan skal bli. Her er også
terrenget forholdsvis kurant.
En del av trafikken skal over på tog. Og tog kommer til å gå mye raskere enn bil.
Intercity på østlandet er en fornuftig og fremtidsrettet ting.
Ja, dette er spinnvilt og bør ikke bygges. Fornebubane til lignende spinnvill prislapp bør heller
ikke bygges.
E 134 fra E 18 Holstad i Ås til E 18 Jensvoll i Lier, bør bygges. Det gir mening. Den må vi ha
før eller siden uansett. Og vil spare MINST 25 minutters kjøretid.
Videre har vi tverrforbindelsen E 6 Østfold til E 18 i Vestfold. Sparer minst 1 time 10 min. Og masse drivstoff, kjøretøyslitasje
og veisitasje.
Disse to prosjektene er norges viktigste. Koster litt penger, men gir formidabel nytte, nye muligheter og verdifremkalling. Vil
avlaste det sentrale Oslo også. Bygg dette først !
Intercity er også viktig. Kostnadene må ned. Løsningene bli bedre. En del av poenget med Intercity er jo å overføre
trafikk fra vei til jernbane. Dvs. lette presset på E 18 i Asker og Bærum. Linjen Farriseidet - Porsgrunn med dobbeltspor
og dimensjonert for 250 km/t er for lengst bygget ! Nå skal man snart gå i gang med bygging av det som mangler
mellom Drammen og Tønsberg. Og strekket Stokke - inn mot Larvik er rimelig klart hvordan skal bli. Her er også
terrenget forholdsvis kurant.
En del av trafikken skal over på tog. Og tog kommer til å gå mye raskere enn bil.
Intercity på østlandet er en fornuftig og fremtidsrettet ting.
Redigert 29.01.2020 kl 21:39
Du må logge inn for å svare
Norge skal satse på distriktene. Ikke på Fornebu, Asker og Bærum.
Oslogryta bygger istykker seg selv. Munch, Deichman, Nasjonalmuseet = fiasko.
Pene villaer raseres for å erstattes med grusomme logoklosser. Vi skal ikke holde
på sånn lenger. Vi skal bygge landet !
Oslogryta bygger istykker seg selv. Munch, Deichman, Nasjonalmuseet = fiasko.
Pene villaer raseres for å erstattes med grusomme logoklosser. Vi skal ikke holde
på sånn lenger. Vi skal bygge landet !
Redigert 29.01.2020 kl 21:43
Du må logge inn for å svare