Portefølje

dokken442
26.11.2017 kl 21:54 742

Hva tenker dere om en portefølje bestående av:
Ekornes-32,8%(inn 112)
Storebrand-23,7%(inn 61,20)
Komplett Bank-13,3%(inn 20,40)
SAS AB-12,8%(inn 24)
XXL-17,3%(inn 86)
Ethereum XBT-vurderer å gå inn med 2000kr som da vil utgjøre rundt 6%

Her er mine tanker da:
Ekornes: betaler ut bra med utbytte, og god lønnsomhet.
Storebrand: betaler utbytte og svak lønnsomhet, men har veldig bra soliditet. Spennende med de 2 oppkjøpene de hadde i Q3
Komplett Bank: Dette er et selskap som jeg tror vil vokse mye etterhvert, siden de også ekspanderer utenfor Norge
SAS AB: Spennende selskap etter de har blitt kvitt ulønnsomheten og startet å tjene penger.
XXL: Selskap som jeg tror vil ekspandere et par år innen Norden og ta stadig større markedsandeler+utbytte
Wetles89
29.11.2017 kl 13:20 689

Hei.

Jeg sitter selv med Storebrand og Komplett.

Ekornes ser veldig dyr ut i min mening. De har en Gross Margin på 71.9% som er veldig bra, men kun en profitt margin på 7.3. Den har også halvert seg siden 2008. EPS er også langt lavere enn for 10 år siden og viser ingen signal for stødig vekst.
Current Ratio på 1.5 er helt greit, men jeg ser også at de har tatt på seg mye gjeld siste året.

Jeg vet ikke hva strategien din er, men dette er for meg ikke en aksje som jeg hadde sittet long i, som er min strategi.

XXL er igjen dyr målt opp mot P/E (25), men viser en stødig voksende EPS. Profitt margin på smålige 5.6% viser at de opererer i en veldig komkurranseutsatt bransje som igjen vil gi svakere vekst over et langt perspektiv. Current ratio på 1.5, igjen helt greit, men ser at selskapet har en tendens til stigende gjeld målt mot EBITA.

Igjen en aksje som ikke hadde passet godt inn i min strategi.