NOM - litt diverse som kan vere relevant

_HH_
NOM 14.07.2018 kl 10:07 103844

Keliber jobber med å lande offtake agreements og i samband med dette er denne relevant å lese:
https://investingnews.com/daily/resource-investing/precious-metals-investing/gold-investing/offtake-agreements-as-alternative-financing-options/?mqsc=E3971688

Den tek for seg forskjelleg typar former for offtake agreements og kven som vanglegvis er interessert i å inngå desse.

I tillegg er det verdt å merke seg at selskap som får stadfesta offtake agreements til vanleg stig ein god del i pris.
Redigert 21.01.2021 kl 09:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.01.2019 kl 10:07 16894

HH har vært og er en fantastisk bidragsyter her på forumet med saklig og viktig informasjon og takk for det. Nå har Grantchester kommet med en del her også og det er bra og takk til deg også bla ansettelsen av denne Gruvesjefen på Engebø. Jeg har ikke kunnskap nok til å vite om han er nok kvalifisert eller ei men interresangt å følge den diskusjonen og om man mulig skulle gått ut i den store Verden eller ikke og funnet den som skulle styre skuta der borte? Uansett så er det fint om det ikke blir skittkasting her men at vi holder en god og saklig tone :=)
Redigert 21.01.2021 kl 05:13 Du må logge inn for å svare
molin
16.01.2019 kl 11:11 16545

Grantchester, innvendingene dine er interessante. Det gjør dessverre ikke veldig stor forskjell på NOM om _HH_ er enig eller ikke.
Jeg foreslår at du ringer Ivar og avtaler et møte med ham. Min erfaring er at de er villige til å sette av tid til diskusjoner med dem som har innspill. Jeg vil også foreslå at du tar en prat med styrelederen. Han er aksjonærenes representant, og den eneste som formelt sett kan pålegge ledelsen å gjøre noe. Det hadde vært supert om aksjonærene kunne bidra til å styrke både styret og ledelsen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:13 Du må logge inn for å svare
unotert
16.01.2019 kl 11:29 16397

Granchester har flere relevante poenger, så molin har et godt innspill. Men la oss kutte ut usaklige kveruleringer, og heller presse nom til å bli mer fremoverlente .
Redigert 21.01.2021 kl 05:13 Du må logge inn for å svare
Boss 99
16.01.2019 kl 11:30 16323

Halloen bønder: Emisjonene er over . Det er på tid å komme se videre. Løp å kjøp . Stor kjøperside idag. Få ut proppen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.01.2019 kl 11:31 16265

Fossum har sittet så lenge og hatt så mye motgang at jeg tror at han har gått litt tom for entusiasme og pågangsmot. Det hadde gjort seg med noe nytt som kunne blåst litt liv her.
Redigert 21.01.2021 kl 05:13 Du må logge inn for å svare
Grantchester
16.01.2019 kl 13:56 16091

Takk for tilbakemeldingene. Jeg har skrevet mail til Ivar Fossum.
Redigert 21.01.2021 kl 05:13 Du må logge inn for å svare
Boss 99
16.01.2019 kl 14:07 16039

16/01-2019 14:04:48: (NOM.OAX) Mining permit for Keliber's Syväjärvi mine legally valid
No specific comments have been raised related to the mining permit which was
granted for Keliber's Syväjärvi mine in December 2018. Consequently, the permit
is now legally valid without further possibilities for complaints.
For further information please see Keliber's press release
today: https://www.keliber.fi/en/investors/news-releases-and
-publications/2E0F889ED3BF3F84/.
For questions, please contact CEO Ivar S. Fossum, telephone +47-93096850.

Oslo, 16 January 2019
Nordic Mining ASA

Nordic Mining ASA (www.nordicmining.com)

Nordic Mining ASA ("Nordic Mining" or "the Company") is a resource company with
focus on high-end industrial minerals and metals in Norway and internationally.
The Company's project portfolio is of high international standard and holds a
significant economic potential. The Company's assets are in the Nordic region.
Nordic Mining is undertaking a large-scale project development at Engebø on the
west coast of Norway where the Company has rights and permits to a substantial
eclogite deposit with rutile and garnet. Permits for the project have been
granted by the Norwegian government. The definitive feasibility study was
initiated directly following completion of the prefeasibility study in October
2017. Nordic Mining's associated company Keliber completed the definitive
feasibility study for its lithium project in Finland in June 2018. Nordic Mining
has rights for exploration and production of high-purity quartz in Kvinnherad in
Norway. Further, the Company holds exploration rights at Reinfjord in northern
Norway where a prospective area of sulphide mineralisation has been discovered.
Nordic Mining is also exploring opportunities related to seabed mineral
resources.
Nordic Mining is listed on Oslo Axess with ticker symbol "NOM".
Redigert 21.01.2021 kl 05:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.01.2019 kl 14:09 16015

ja noen var raske til å kjøpe litt. Trodde alt var I orden, så dette var visst iikke noen stor nyhet. Hadde håpa det gjaldt at Keliber skulle på børs.
Redigert 21.01.2021 kl 05:13 Du må logge inn for å svare
nival
16.01.2019 kl 14:12 15966

The mining permit for Keliber Oy’s Syväjärvi mine area, granted by the Safety and Chemicals Agency ("Tukes") in December 2018, is now legally valid.

The mining permit for Keliber’s Syväjärvi mine area, granted by Tukes in December 2018 under the Mining Act (621/2011), is now legally valid. Permit is valid until further notice with the review interval of 10 years. Based on the granted permit, a mine area of Syväjärvi and an auxiliary area (connection road) will be established in accordance with section 19 of the Mining Act.

Commencing the mining operations, the proceedings establishing a mining area, are required. In the proceedings establishing a mining area, the holder of the mining permit is given the right to use the mining area for mining operations. During the proceedings establishing a mining area, the date when the permitted activities may commence in the area, is determined, as well as the compensation for the right of use the property and the compensations if inconvenience or damages are caused to the properties. The National Land Survey of Finland is responsible for performing the proceedings.

The annual maximum of spodumene ore to be mined from Syväjärvi will be 540,000 tonnes. The mined ore will be hauled for further processing at the company's Kalavesi concentrator in Kaustinen. In Kalavesi, the ore will be crushed, milled and floated to spodumene concentrate, which in turn is transported to the company's chemical plant in Kokkola Industrial Park, where the battery grade lithium chemical is produced.

“We are pleased that the mining permit for Syväjärvi mine is now legally valid. This is an important milestone for our project. We expect that we will be able to complete the proceedings establishing the mining area in the coming months,” says Pertti Lamberg, CEO of Keliber Oy.

Further information

Chief Geologist Pentti Grönholm tel. +358 (0) 50 3481 535

CEO Pertti Lamberg tel. +358 (0) 50 5991 189


16.1.2019 / Keliber Oy
Redigert 21.01.2021 kl 05:13 Du må logge inn for å svare
Grantchester
16.01.2019 kl 14:20 15946

Samme brevet er sendt til styrelederen. Spennende å se hva de svarer. Aksjonærenes innvendinger beskrevet og oppsummert i brevet;

i) manglende gruverelatert erfaring/kvalifikasjoner Prosjektleder Engebø

ii) for lite "Mining" erfaring i ledelsen og styret

iii) utilfredstillende markedsføring av selskapet og dets ressurser
Redigert 21.01.2021 kl 05:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.01.2019 kl 14:27 15893

Flott
Redigert 21.01.2021 kl 05:13 Du må logge inn for å svare
long-stocking
16.01.2019 kl 14:33 15853

Jeg er helt sikkert ikke enig i dine meninger så jeg får sende en på mine egne vegne.
PS: håper du brukte en høfligere tone enn den du har vist her på ho.
Redigert 21.01.2021 kl 05:13 Du må logge inn for å svare
Grantchester
16.01.2019 kl 14:33 15835

vestavind: viktig moment i diskusjonen. Kan det være at en annen bør ta over for a seile skuta videre ? Ivar Fossum har gjort en veldig bra jobb hittil men veien videre er "a whole new kettle of fish".
Redigert 21.01.2021 kl 05:13 Du må logge inn for å svare
Grantchester
16.01.2019 kl 14:38 15791

Skriv i vei, long-stocking ! Jeg bruker alltid en høflig tone i min kommunikasjon med NOMs CEO.
Redigert 21.01.2021 kl 05:13 Du må logge inn for å svare
long-stocking
16.01.2019 kl 14:51 15719

Endelig noe jeg er enig med deg i :Fossum har gjort en veldig bra jobb. Og det kommer han til å fortsette med. Han har tatt den tøffeste kampen opp mot politikere og myndigheter. Det som gjenstår er "småtteri" i forhold. Å bytte ham ut vil være lite gjennomtenkt.
Redigert 21.01.2021 kl 05:13 Du må logge inn for å svare
Grantchester
16.01.2019 kl 15:02 15681

Du synes at å finansiere, planlegge, bygge og drifte en gruve er småtteri, mener du dette ? Er det flere her inne som mener det er "småtteri" ?
Redigert 21.01.2021 kl 05:13 Du må logge inn for å svare
_HH_
16.01.2019 kl 15:25 15607

Oppgavene til Ivar er å styre skuta NOM. Nordic Rutile skal bli eit sjølvstendig selskap som styrer seg sjølv og etterkvart vil ein sjå fleire tilsettingar her som skal sikre dette.
Redigert 21.01.2021 kl 05:13 Du må logge inn for å svare
ondur
16.01.2019 kl 15:50 15587

NOM CEO har nå vært daglig leder av Nordic Rutile i godt over 1 år. Helt Ok hvis det hadde vært noen under som hadde god erfaring på gruvedrift, det er ikke tilfellet og er helt bak mål da de har nå hatt god tid til å erstatte Addison. Jeg kritiserer ikke ansettelsen av prosjektlederen, slike trenger man, men her mangler det nøkkelkompetanse på overtid. Igjen, en god ledelse kompletterer sine egne mangler!
Redigert 21.01.2021 kl 05:13 Du må logge inn for å svare
_HH_
16.01.2019 kl 16:01 15558

I samband med bygginga av anlegget til er det vel ingen tvil om at det som er mest krevande og kritiske for prosjektet, er realiseringa av sjølve prosesseringslinja der ein skiller ut rutil og granat. Det er her verdiskapinga skjer. Utstyret skal installerast og optimaliserast, dette er veldig viktig for å oppnå lønnsemd og dei måla som er satt. Produksjonslinja er komplisert og heile prosessen er automatisert (sjølvsagt)
Kenneth Nakken har bachelor innan automasjon i botn. I forhold til å byggjeprosssen og realisering av anlegget må dette vere ein veldig relevant fagkunnskap å ha. Å ha gruvebakgrunn for å byggje ei automatisert prosesseringslinje ser eg ikkje som veldig relevant, da er det ein større fordel med ein bakgrunn innanfor automasjon, sidan det er dette som er relevant for å få produksjonslinja til å fungere og forstå dei utfordringane ein kan møte. I tillegg til dette har Nakken erfaring erfaring fra å vere prosjektleiar i prosjekter som i stor grad omhandlar automasjon. Dette meiner eg er ein god bakgrunn for å få anlegget opp og fungere, til riktig tid og til riktig pris.

Eg legger til grunn at Nakken ikkje skal vere sjef i NR sidan stillinga hans er prosjekt leiar og eg trur jobben hans er ferdig når anlegget er ferdig og alle saker har blitt følgt opp. Dette kan ein no spørre NOM om.
Redigert 21.01.2021 kl 05:13 Du må logge inn for å svare
Skazy
16.01.2019 kl 16:10 15563

Kanskje man kunne se etter nøkkelpersonell i Sør-Afrika?
Mange folk med bra kompetanse som nå må rømme landet. Det finnes helt sikkert flere selskaper som driver med "personell formidling" av gruvepersonell fra Afrika.
(Boerne er på flukt fra Sør-Afrika.) Her har man folk fra relativt lik kulturkrets som er vant til lavere lønninger.
Mener å ha lest at flere har flyktet til Australia og gruveindustrien der.
Redigert 21.01.2021 kl 05:13 Du må logge inn for å svare
_HH_
16.01.2019 kl 16:10 15527

Eg meiner at kunnskapen knytt til gruvedesign og planlegging av framtidig drift blir ivareteke gjennom Hatch som er tross alt er dei som designa og laga gruva. Du kan lese gjennom rapporten og sjå kven som står for kva i rapporten i PFS og DFS når den kjem. Eg er heilt samd i at når gruva kjem opp og går, må det på plass nokon som kan drive gruva, men dette er jo minst 3 år fram i tid og hastar ikkje. Dei som er sjef for NR bør også ha erfaring fra gruvedrift, men igjen det er ikkje før om mange år det vil bli drift. At dei brukar tid på å finne ein ny sjef for NR ser eg derfor ikkje på som eit problem, men det kan bety at dei ser utover landegrensa også. Samstundes er det vel større sannsyn for at dei finner ein god kandidat når det er vedteken at gruva skal startast opp.

Redigert 21.01.2021 kl 05:13 Du må logge inn for å svare
_HH_
16.01.2019 kl 17:01 15485

Eg har skreve til Keliber på deira faebookside og spurt om dei kjenner til batterialliansen i EU. Dei sa at det gjer dei og dei følgjer aktivt med på denne og venter på implementeringa av konkrete støtteordningar som skal kome no i 2019. Dersom eg ikkje huskar feil er det neste møtet den 29. januar og det blir interessant å sjå kva som vert resultatet av dette og om det dukkar opp noko meir konkret om prosjekter som skal prioriterast og kva støtte prosjekta vil få.
Redigert 21.01.2021 kl 05:13 Du må logge inn for å svare
Limetree
16.01.2019 kl 17:31 15457

Oppsummert i "kampen" mellom HH og Granchester: 10 - 1 i favør HH.
Redigert 21.01.2021 kl 05:13 Du må logge inn for å svare
Grantchester
16.01.2019 kl 17:33 15469

i) det er helt normalt med automatiserte prosesseringslinjer i moderne storskalagruvevirksomhet. Det som Engebø prosjektlederen mangler er installasjonserfaring i gruvemiljøer. Søk på lignende stillinger og du vil finne at et av kravene er mining erfaring/mining engineering kvalifikasjoner over bachelor nivå. Ja, Mining Engineering er et eget fag.
ii) det er farlig å bli for avhengig av kunnskapene til konsulenter som Hatch som befinner seg på et annet kontinent. Det må være mye bedre (og billigere, kortere avstand og leveringstid og bedre kvalitetskontroll) å besitte mest mulig kompetanse in-house.
Redigert 21.01.2021 kl 05:13 Du må logge inn for å svare
Grantchester
16.01.2019 kl 17:39 15486

Jeg vil tro at en slik stilling i Norge vil være attraktiv for kandidater fra en rekke land som USA, Canada, SA og Australia. Alle land med lange gruvetradisjoner.
Redigert 21.01.2021 kl 05:13 Du må logge inn for å svare
_HH_
16.01.2019 kl 18:06 15468

https://en.wikipedia.org/wiki/Mining_engineering

"Mining engineering is an engineering discipline that applies science and technology to the extraction of minerals from the earth. Mining engineering is associated with many other disciplines, such as mineral processing, Exploration, Excavation, geology, and metallurgy, geotechnical engineering and surveying. A mining engineer may manage any phase of mining operations – from exploration and discovery of the mineral resource, through feasibility study, mine design, development of plans, production and operations to mine closure"

Ingen tvil om at det er lurt å ha bakgrunn fra mining engineering når ein skal drive med utforskning, planlegging, drifte og avslutte gruver, men om dette er det viktigaste når ein skal leie bygginga av sjølve anlegget, den kjøper eg ikkje.

At automatisjon er vanleg i prosessanlegg er det vel ingen som bestrider derfor skreiv eg "(sjølvsagt)" i innlegget mitt. Dette er også det mest utfordrande og kritiske i byggjeprosessen fordi heile økonomien i prosjektet baserer på at testane som har blitt gjort kan gjenskapast i full skala og i same produksjonslinje. Mange av testane blir gjort i separate system som kvar for seg fungerar godt, men det kan fort bli utfordringar når dette skal koblast saman og synkroniserast.

Det er ikkje realistisk eller ynskjeleg at NOM gjer DFS arbeidet sjølv. For det fyrste er det viktig med ein tredjepart for å oppnå naudsynt grad av tillit til dokumentasjonen. Det skal jo tross alt lånast med bakgrunn i dette dokumentet og da sei det seg sjølv at det ikkje gjev same grad av tillit når NOM har laga dokumenet sjølv. Bukken og havresekken. Da må det i såfall jobbast gjennom av ein tredjepart som kan verifisere det som står der og da kan ein jo like godt outsource heile jobben. Å lage DFS sjølv går fint når den ikkje skal lånast på men berre nyttast som intern dokumentasjon på prosjektet.

Eg hevdar også at det ikkje er realistisk at NOM skal gjere dette sjølv. Det må mange personar til for å skaffe naudsynt kompetanse til å gjennomføre eit slikt prosjekt og eg tvilar på kor realistisk det er å kunne skaffe kompetent personell her i Norge og forvente at dei skal vere med i prosjektet vidare. Det bør også understrekast at det er ikkje sikkert at ein vil ha så mange personar med vidare og da er det betre å kjøpe den kompetansen som ein treng og redusere bemanninga til det som ein treng for å drive gruva når ein kjem i driftsfasen. Hatch sør-afrika lever jo tross alt av å utvikle gruveprosjekt, har gjort dette mange gangar og har særdeles relevant erfaringar med tilsvarande prosjekter. Er ikkje mange som har erfaring fra utvinning og prosessering av rutil i Norge (ingen) eller Europa for den saks skyld. Her meinar eg at NOM har gått for dei beste og dei fann dei i utlandet. Det er rart å kritisere NOM for val av prosjekleiar og hevde at dei kunne ha leita i utlandet etter ein med gruvebakgrunn, når det er faktisk det dei har gjort når dei valgte team til å utvikle sjølve gruveprosjektet.
Redigert 21.01.2021 kl 05:13 Du må logge inn for å svare
Sailor
16.01.2019 kl 18:12 15491

Helt enig med HH - et moderne prosessanlegg er i dag så avhengig av IT og automatisering at de som står for anskaffelse og drift bør ha ferskest mulig kompetanse på dette. Viktigere enn at de besitter kompetanse på drift av gruven. Det er det tid nok til å hente inn folk og underentreprenører på..
Redigert 21.01.2021 kl 05:13 Du må logge inn for å svare
Grantchester
16.01.2019 kl 18:18 15526

"Ingen tvil om at det er lurt å ha bakgrunn fra mining engineering når ein skal drive med utforskning, planlegging, drifte og avslutte gruver, men om dette er det viktigaste når ein skal leie bygginga av sjølve anlegget, den kjøper eg ikkje." Det er ikke du som skal kjøpe, det er NOM.

Jeg har ikke argumentert at DFS ikke skal outsources for det skal den. Ikke bland inn DFS. Mitt argument er at Engebø prosjektleder (ansatt i NOM ledergruppen) burde ha hatt vesentlig tyngre mining pedigree (erfaring + kvalifikasjoner). Så enkelt er mitt argument.
Redigert 21.01.2021 kl 05:13 Du må logge inn for å svare
Grantchester
16.01.2019 kl 18:26 15554

Mining bransjen har sitt eget språk, sin terminologi som er spesiell til denne bransjen og den er meget kompleks og forskjellig fra alle andre bransjer. Hatch snakker dette språket flytende. Det er på dette språket man skal kommunisere med Hatch i. Når man ikke behersker det språket så er det et handikap for vedkommende som skal kommunisere med de. Som andre språk, så tar det flere år før man behersker det flytende og forstår alle nyansene og noen uteforstående behersker aldri et fremmed språk fullt ut selv etter mange år.
Redigert 21.01.2021 kl 05:13 Du må logge inn for å svare
_HH_
16.01.2019 kl 18:31 18518

Berre for å presisere, eg reknar ikkje med at Nakken skal leie NR når ein går over i driftsfasa. Eg reknar med hans stilling blir avslutta ei stund etter at prosjektet og opprampinga har gått i boks. Men at han er kvalifisert til å leie bygginga og ikkje minst har ein relevant bakgrunn for dette, det meinar eg absolutt. Men driftkompetansen må inn ettekvart og gjerne så fort som mogleg slik at dei kan vere med på prosessen for eiga læring.
Redigert 21.01.2021 kl 05:13 Du må logge inn for å svare
_HH_
16.01.2019 kl 18:37 18556

Du skriver at ein ikkje bør vere for avhengig av Hatch og bør ha meir kompetanse in-house... Hatch er leigd inn for å fullføre DFS, dei er ikkje leigd inn for å bistå med drifta av NOM. Dette rekner eg med er klart for dei fleste. Så når du antyder at ein må ha kompetansen in-house og ikkje vere for avhenig av Hatch er det naturleg å leggje til grunn at det er utarbeiding av DFS du siktar til elles gjev det jo inga meining å skrive det du gjer. Dersom DFS skal outsources så må NOM vere avhengig av Hatch til denne er ferdig.
Redigert 21.01.2021 kl 05:13 Du må logge inn for å svare
Grantchester
16.01.2019 kl 19:43 18527

Jeg mener at han er underkvalifisert til arbeidet.
Redigert 21.01.2021 kl 05:13 Du må logge inn for å svare
Grantchester
16.01.2019 kl 19:45 18575

Jeg sier ikke at Hatch ikke skal leies inn ! Det som er ment er at for å kommunisere med Hatch, mens de er innleidd, så bør man ha top-notch mining kompetanse/erfaring/kvalifikasjoner. Må du ha det inn med teskje ? Jo mer in-house kompetanse jo bedre og fortere går DFS arbeidet. Har ikke vi opplevd store forsinkelser ? Hvordan er de forklart ? Ikke tilfredstillende. Og, hva har disse forsinkelsene kostet, noen tall ?
Redigert 21.01.2021 kl 05:13 Du må logge inn for å svare
_HH_
16.01.2019 kl 19:54 16888

Dette med termologi verkar til vere eit slags sideargument du drog opp no på slutten når du såg at resten av argumentasjonen din rakna.... terminologi kan vere ein hindring, men no skal Nakken vere ansvarleg for å byggje anlegget og det er avgrensa kva gruvetermniologi ein har behov for i denne setting. Han har uansett Kleppe ved sin side som kan bistå han med tolking om det er noko.

Kva meiner du da eigentleg med at det kan bli farleg å bli for avhengig av kunnskapen til konsulentar som Hatch? Ja eg må ha det inn med teskei og eg er stolt av det:)
Redigert 21.01.2021 kl 05:13 Du må logge inn for å svare
_HH_
16.01.2019 kl 19:57 16920

Som eg har skreve tidlegare er poenget med DFS at den skal lagast av eksterne (bukken og havresekken), å ha kunnskap in-house vil derfor ikkje medføre så store fordelar som du hevdar. Noko skal sjølvsagt NOM stå for av info, men det er ikkje produksjon av denne teksten som er skyld i forsinkingane.
Redigert 21.01.2021 kl 05:13 Du må logge inn for å svare
Grantchester
16.01.2019 kl 20:09 16955

Jeg vet hva en DFS er og står for.

Terminologi er ment til å forenkle/akselerere kommunikasjon i en bransje - det er ikke et sideargument men en viktig brikke/komponent. Hvorfor er det enklere for to parter å kommunisere på engelsk istedenfor å benytte seg av en tolk ? Kleppe er en nyutdannet geolog og hans stilling burde ha vært likestilt med Nakkens (Kleppe har ingen gruvedesign/byggingserfaring eller kompetanse).

Å bli FOR avhengig av konsulenter er sjeldent bra - det koster mer enn de smaker, kan forsinke arbeidet ditt og man kan miste kjernekompetansen eller kvalitetskontrollen. Hva skjer hvis konsulentselskapet går konkurs ? Det finnes utallige eksempler i det offentlige og private hvor konsulentvirksomheten har tatt helt av (spesielt i Norge). Jeg har stilt spørsmål om forsinkelsene - har du noen tanker rundt disse ?
Redigert 21.01.2021 kl 05:13 Du må logge inn for å svare
Grantchester
16.01.2019 kl 20:13 17084

In-house kompetanse er alpha omega. Jo mer, jo bedre. Det gjelder alle selskaper i alle bransjene.
Redigert 21.01.2021 kl 05:13 Du må logge inn for å svare
_HH_
16.01.2019 kl 20:26 17206

Du er enig i at DFS skal lagast av eksterne fordi dette produktet skal ha denne tilliten. Ein direkte konsekvens av dette er at ein vil ein uansett vere avhengig av desse eksterne til DFS er ferdig, og uansett kva selskap ein vel til å gjennomføre vil ein ha risiko knytt til konkurs. Derfor er det ein fordel at det er eit stort selskap ein har nytta sidan desse mest sannsynleg er meir robust. Det er ingenting med dette som tilsei at NOM blir FOR avhengig av konsulenter, men unntak av at dei må fullføre DFS slik som er planen.

Eg har sett spørsmålet ditt om forsinkinane og det er jo forklar grundig i meldingane som har blitt gitt ut. Dei trengte meir tid for å teste og optimalisere produksjonen av ulike kvalitetar av granat, samt optimalisere prosessen til å takle variasjonar i malmen. I byrjinga var det også ein lita utfordring knytt til utskilling av pyroksen og innhald av svovel i sluttproduktet, men dette er no ordna slik eg forstår det.
Redigert 21.01.2021 kl 05:13 Du må logge inn for å svare
Grantchester
16.01.2019 kl 20:46 13601

Hatch er en av mange eksisterende og fremtidige konsulenter/underleverandører en prosjektleder vil måtte forholde seg til før commissioning av gruven. Å ikke ha erfaring i å lede lignende prosjekter og fortrinnsviss gruvedriftledelseserfaring vil være et stort handikap. Det er ikke uvanlig at prosjektledere faktisk blir driftsledere i gruven. Når det gjelder forsinkelsene, hvem vet, en NOM-ansatt mining ekspert med lang erfaring kunne kanskje ha kommet med en løsning på et tidligere tidspunkt ? Det er derfor man ansetter ekspertise - for å finne løsninger. Så lenge du mener at det ikke er så nøye med in-house mining kompetanse så er det mindre interessant å fortsette diskusjonen. Vi er dypt uenige der.

Redigert 20.01.2021 kl 20:01 Du må logge inn for å svare