Brann i dieselbil


Diesel-biler brenner oftest, og i går skjedde det igjen. En dieselbil tok fyr inne i parkeringshuset på Sola lufthavn og tok med seg mesteparten av parkeringshuset i brannen.

På tide å forby disse brannbombene i tuneller og parkeringshus?

Mye penger på spill i el bil markedet, og de vet godt dersom de kommer ut at det er en el bil som er årsaken, en mercedes som står ved siden av en el bil som har tatt fyr, er det vel enklest å legge skylda over på en gammel dieselbil. Hvor mye får man betalt for å skjule denne el bil "hype svindelen", El bil er brannmennenes største skrekk og utfordring når den tar fyr, og hadde det ikke vært el biler i bygget hadde det fått kontroll langt tidligere over brannen, og det hadde endt langt bedre, uansett om den startet i en mercedes eller en EL bil, disse el bil miljøbombene må de få bort fra markedet så fort som fa.. .
Redigert 08.01.2020 kl 11:06 Du må logge inn for å svare

Lurt å forby dieseldrevne biler innendørsparkering.
Ellers så er det jo bare å oppfordre til å kjøpe dieselbiler slik at vi med elbiler fortsatt kan kjøre gratis på veiene.
Imama
08.01.2020 kl 11:58 3020

Om det ikke startet i en el-bil, så bidro dem ihvertfall godt i fortsettelsen, det tror jeg folk flest har merket seg. Det neste blir brann i en el-bil i en tunnell, eller på ei ferge, da er løpet kjørt for snyltebilene.
Baren
08.01.2020 kl 12:07 2988

Det kom vel som forventet dette med at det skulle Ikke være en el-bil som startet brannen.
Odi.1
08.01.2020 kl 12:14 3014

VG nå, brenner i garasjeanlegg i Oslo 8 brannbiler er på vei..

Hva er det som foregår??
08.01.2020 kl 12:18 2988

Svenske tilstander ?

Imama

Har du bedre kunnskaper om el bil branner enn brannfolk din jæv.. el bil snylter som setter andre i fare for å slukke branner, i tillegg betaler ikke på asfalten de kjører på, det er ikke for miljø el bil eierne er så ivrige, det er til egen vinning i tillegg å snylte staten for avgifter og la andre betale veiene de kjører gratis på.

https://www.nrk.no/osloogviken/derfor-er-elbil-brann-ekspertenes-hodebry-1.13376358?fbclid=IwAR3kopWgniuBQtZut_e9i3trLRMRYwJ62kyq6DmJPJ9DAw2xKeVqygEvpIg

Hadde det kommet frem at det er el bil som startet de hele, hadde det vært døden for el bilene, og mye penger på spill her for å manipulere marked etc.
Kenevil
08.01.2020 kl 13:16 2875

Diesel og bensin prisene bør dobles annet hvert år slik at vi blir kvitt de fra veiene fortest mulig.
Så får de som henger litt etter betale frem til de gir opp.

Hvem skal da betale på veiene du kjører på? Alle kan ikke kjøre gratis, noe enhver idiot skjønner, og hvor skal alle ta strømmen fra, med dette skjønner ikke det mørkegrønne idiotene.
Redigert 08.01.2020 kl 13:24 Du må logge inn for å svare
Imama
08.01.2020 kl 13:23 2828

Hvis det e meg du snakke tell, så trur je du har misforstått mitt innlegg kraftig ;-)
Imama
08.01.2020 kl 13:54 2753

Alles in ordnung, her til gards ruller en trofast 300GD fra -83, den skal få frakte meg på den aller siste reise også, kan ikke risikere å havne baki et misfoster av en batteribil :

https://www.ibtimes.com/new-tesla-dead-tesla-model-s-hearse-sale-200000-2811521

Ikke noe spesielt, det brenner gjennomsnittlig mellom 2 og 3 fossilbiler hver eneste dag i Norge, men det har veldig liten nyhetsverdi å skrive om bilbrann med mindre det er en elbil som brenner.
pengex
09.01.2020 kl 00:11 2392

Diesel antenner ikke uten extrem varme eller trykk. Diesel er noe av det tryggeste man kan kjøre.
Diesel antenner først ved 65 plussgrader. Bensin på minus 40 grader. En kortslutning i et li-ion batteri er explosivt uansett temp
Redigert 09.01.2020 kl 00:13 Du må logge inn for å svare
Britax
09.01.2020 kl 00:24 2362

Det er fullstendig feil!
Diesel selvantenner allerede ved 225grader, det er grunnen til at den egner seg så godt i en selvantenningsmotor som en dieselmotor.
Bensin derimot selvantenner først ved 400grader.

En brann i et litiumbatteri i elbil brenner veldig kontrollert, men krever mye vann/nedkjøling for å slukkes.
Elbiler brenner også mye sjeldnere enn en fossilbil.

DSB hadde en test for å finne ut hvor farlige elbiler er i et parkeringshus og konklusjonen ble at det var nærmest umulig å få et elbilbatteri til å brenne ut fra yttre påkjenninger, og derfor utgjør de ingen økt risiko ved brann i parkeringshus.
Mens en fossilbil dumper opptil 100l drivstoff på bakken som antenner alt i nær omkrets..

Nå gikk brannsjefen ut på NRK i kveld og sa at elbilene hadde ingen betydning for brannen og det virket ikke som noe elbilbatteri hadde tatt fyr.

Så om du virkelig vil kjøre trygg bil så må du velge elbil og ikke brannbombene på diesel eller bensin som det er 10ganger større sjanse for at tar fyr.

Spørs om ikke fossile biler bør forbys... ;)
Gnomen
09.01.2020 kl 07:41 2226

Og ved en tidligere test av hvordan det var å slukke brann i en E-Golf sitt batteri, brukte man 2 timer før mann i hele tatt fikk fyr i batteriet. Lurer på hvor lang tid man trenger på å få fyr i en bensintank? :)
ewibe
09.01.2020 kl 10:30 2108

Faktisk var det ingen batteripakker som brant på Sola.
Hele brannen var generert av fossilt drivstoff
pengex
09.01.2020 kl 11:40 2044

Jeg sa antenner ikke selvantenner...…….
For at noe skal selvantenne må man ha en brann i utgangspunktet.
Det blir ikke 200 grader i en bil som står stille.
Bensindamp trenger bare en gnist , Diesel kan du stompe røyken din i.
Redigert 09.01.2020 kl 11:43 Du må logge inn for å svare
Baren
09.01.2020 kl 11:50 2023

Et vitne forteller at etter 2minutter med røk ifra motor eksploderte dieseltanken?- Om historien er riktig er det vel en del tekniske forståelser som er usannsynlig.
Hvis tidsaksen fra kald motor til full fyr var eksplosiv må en del branntekniske parametre oppfylles.
Britax
09.01.2020 kl 11:54 2013

Jeg kan komme på i allefall 1 komponent i bilen som blir over 200 grader kort tid etter oppstart.
Man trenger slett ingen brann for at selvantenning skal skje.

Diesel under 60 grader er relativt ufarlig. Spray diesel på en varm eksosmanifold og du får et rimelig skummelt inferno.
oivindl
09.01.2020 kl 12:13 1974

"For at noe skal selvantenne må man ha en brann i utgangspunktet."

Det ligger vel nærmest i ordet at det er nettopp det man ikke trenger.

"Selvantennelse eller selv(an)tenning er et teknisk uttrykk for antennelse av et stoff uten vesentlig tilførsel av varme eller gnister utenfra[1]."
https://no.m.wikipedia.org/wiki/Selvantennelse
vicktor
09.01.2020 kl 12:17 1958

Det bør ikke noe som helst tvil om at EL biler er mye farligere som brann objekt enn diesel biler.
Som elektromann vil jeg begrunne det med følgende.
Diesel biler har 12 volt anlegg, EL biler 400 volt anlegg.
Vi har noe vi kaller krype strømmer og hvor høyere spenninger du har på et EL anlegg, hvor
lettere vil vi få overslag og antennelse. Vi elektrikere bruker et måleapparat som heter isolasjonmåler,
den måler EL anlegg for å avdekke isolasjons feil . Det er ikke uten grunn at dette måleapparatet
sender ut 1000 volt i de anlegg som måles.
Med så høye spenninger som 400 volt, så skal det lite til før man for krype strømmer, en dårlig
skrudd el-forbindelse og man for varmegang, med påfølgende antennelse.
En EL bil kan antenne seg selv, uten noen hjelp fra en tenn kilde, mens dieselen må ha
en tenn kilde ( brann ) , før diesel antennes.
Håper noen her nå forstår disse enkle fakta.


oivindl
09.01.2020 kl 12:33 1940

"Mange tror at diesel er sikkert, men diesel brenner også eksplosivt om denne eller underlaget er varmt."
https://maritimstart.no/maritimstart-spesial/brann/

Det er vel ingen grunn til å undervurdere faren ved diesel.
oivindl
09.01.2020 kl 12:39 1925

"Dersom batteriet til en elbil tar fyr, er det vanskelig å slukke. Men det skal mye til før batteriet tar fyr, ifølge Dalen."
https://www.dinside.no/motor/brannvesenet-lav-risiko-for-brann-i-elbiler/72008551
Baren
09.01.2020 kl 12:40 1923

Det er riktig som vicktor beskriver, håper undersøkelser av denne dieselbilen kan avsløre om det er den sannsynlige kilden og en tilsvarende modell testes ut .
Må innrømme at de kjente opplysningene virker noe PK og greit om vi får frem faktaopplysninger som kan bekreftes, men veien dit blir vel tåkelagt dah?
mishka
09.01.2020 kl 12:41 1913

Hvis man ser bort fra bilbranner som påtennes på Oslo øst, så er det heldigvis svært sjeldent at biler tar fyr av seg selv enten det er diesel, bensin eller elbiler. Skulle være artig å vite når denne Opelen var innom et verksted for service sist. Utrolig mye halv-vrak ute i trafikken og utrolig mye sløve ressursvake bileiere. Takk og lov for at vi i alle fall har EU-kontroll.




Baren
09.01.2020 kl 12:58 1878

Ja, en i Cork Irland i August 2019
Det kan bli opplysende om der er likheter om hva som kunne forårsake "en eksplosiv brann?
vicktor
09.01.2020 kl 14:31 1829

Man må være klar over at nesten alt brenner til og med stein.
Når man lager steinull isolasjon til hus, da varmer man opp en type stein slik at den blir glødende varm
og så blåser man luft med høyt trykk på denne glødende steinen, som så utvider volumet mange ganger.
oivindl
09.01.2020 kl 14:43 1804

"Må innrømme at de kjente opplysningene virker noe PK og greit om vi får frem faktaopplysninger som kan bekreftes, men veien dit blir vel tåkelagt dah?"

Tviler på om dieselbilprodusentene vil klare det :)
pengex
09.01.2020 kl 15:27 1771

Nei, for å kunne sette fyr på diesel uten kompresjon trenger man å varme det opp til 65 grader. Altså må motor være i gang for å kunne starte en brann.
Bilene som opel tilbakekalte var i drift når de begynte å brenne. Altså må opelen i stavanger ha vært i gang.
Har du aldri prøvd å starte en gammel dieselbil i minus 20 grader?
For tyngre oljer må man forvarme motor og systemer med lettantennlige stoffer.
Det er en grunn til at store frakteskip på bunkerolje aldri skrur av motorene.
Redigert 09.01.2020 kl 15:34 Du må logge inn for å svare
oivindl
09.01.2020 kl 23:41 1649

Jeg gav en presisering på hva selvantenne betyr.
Man trenger altså ingen brann i utgangspunktet.
Vet ikke helt hvor du ville med ditt svar.
Imama
10.01.2020 kl 00:31 1615

Selv om det var en dieselbil som brant denne gang, er forsikringsbransjen ekstra bekymret for store ansamlinger av elbiler. Det er batteriene som den utgjør den størst risikoen for brann.

– Generelt i parkeringshus så er det trangt og små flater. Særlig hvor det er mange elbiler har vi fryktet dette. Ofte har du lange rekker med ladestasjoner hvor brannvesenet ikke kommer inn, i hvert fall ikke med bil, og da har du det gående, sier kommunikasjonssjef i forsikringsselskapet Gjensidige, Bjarne Aani Rysstad, til TV 2.
Gnomen
10.01.2020 kl 08:30 1552

Det er ved test vist at det tar ca 2 timer for å få fyr i en batteripakke op en e-Golf, samt man ser selv ved de ekstreme temperaturene som oppstod i Sola-brannen, tok ikke batteripakkene fyr.
Gjensidige må gjerne være bekymret og skru opp prisene, det er nok av andre forsikringsselskaper der ute som vurdere fakta, og ikke synser.

Ladestasjoner er nå det minste problemet for tilkomst, det er alltid en tilførselsvei for å komme til stasjonene, og disse er organisert så man kommer til med brannbil. Verre med parkeringshus som generelt er trange og har så lav takhøyde at en brannbil ikke kommer inn
vicktor
10.01.2020 kl 09:38 1497

Gnomen
Batteripakkene tok ikke fyr ?
Hvor har du disse opplysningene fra ?