Nytt forum og nye muligheter ;-)

milk
LSG 15.07.2018 kl 16:33 3070

Da håper jeg at alle er inne på det nye forumet! Greit å ha en plass å utveksle erfaring,tro og fakta :-)
Redigert 19.01.2021 kl 03:57 Du må logge inn for å svare
milk
15.07.2018 kl 20:56 2987

Lakseprisene stabiliserer seg! Mye tyder på at bunnen er satt på prisen for fersk og frossen laks,uansett hvor overrasket Kolbjørn måtte være :-) Det kan bli en fin høst for sektoren.
Slettet bruker
15.07.2018 kl 21:03 2974

Her er et nytt forum med gode muligheter for ryddig diskusjon av lakseselskaper og -priser:

https://www.aksjetips.no/forums/konsumvarer.4/
milk
15.07.2018 kl 21:49 2946

Der var det langt mellom innleggene gitt!! Sikkert et bra forum,men ikke for meg. Holder meg til HO.
SCK
16.07.2018 kl 11:41 2838

Det var vel ikke bare Kolbjørn som utbasunerte forleden sin overraskelse over at lakseprisene holder seg såpass som de gjør.
Det ser ut til at overraskelse hører til de grader med innen analysefaget.
Jeg har sagt det 50 ganger før og til det kjedsommelige; i vinter så tøt markedet over av laks, prisene var nede på under 40. For så med et knips var det underskudd - og prisene føk i været som en rakett. Da sa alle; jeg skjønner ingenting.

Skjønner de så veldig mye mer i dag? Eller er det bare slik at det er deres levebrød å rable ned noe, samme hva?

-------
Ps. Det må sef. tillegges at det kommer mer volum i markedet nå etter sen slakting, det har de fleste fått med seg. Men hvor mye råder det kanskje en usikkerhet ved?
Samt hvor godt denne volumøkningen absorberes i markedet?

Kan man være overrasket over noe man ikke vet? Da er i så fall analysen basert på ren gjetning og ikke facts.
Noe det må bli da rommet for usikkerhet er så stort som det er i laks.
Redigert 16.07.2018 kl 12:07 Du må logge inn for å svare
milk
16.07.2018 kl 12:35 2813

I vinter var det mye "syk" smålaks som ble tatt ut. Det dro prisene ned. Volumøkningen vi får i markedet vil absorberes av kjøpe glade Kinesere. Jeg ser ingen fare for noen stor priskorreksjon,litt volatilt ja,men ikke mer en det. Det neste vi får høre nå er at analytikerne er overrasket over konsumet av fisk i de Asiatiske landene... ;-) PS Ny stor rømming i Chile!
Fluefiskeren
16.07.2018 kl 13:15 2779

Plutoen

Det var 14. gangen du reklamerer for forumet ditt og oppfordrer folk til hoppe over.
SCK
16.07.2018 kl 16:58 2721

Tror like gjerne markedet absorberer tilbudsøkningen som prisdumping slik Milk indikerer.
Prisene går opp og ned - alt i alt blir oppdretternes fortjeneste ved større mersalg, omkostningene pr. solgt kg går ned som det nevnes et annet sted.

Ser ut som det er noe usikkerhet om hvor mye som er rømt i Chile, men dette bare understreker hvilke utfordringer næringen har ved å få bygget merder som nettopp tåler den værharde kysten både i Norge og Chile. Burde ikke den tiltenkte grunnskatten heller gå til å oppgradere merder for ytre kystlinje fremfor indre?
milk
17.07.2018 kl 09:29 2621

ILaks bekrefter i dag mine "antagelser" Stor eksportøkning til de Asiatiske landene. Vi snakker faktisk om økninger på over 100% :-) Kolbjørn faller vel av stolen nå.... ;-)