Er ThyssenKrupp på vei mot en gullsits?

P.Eksperten
STåL 09.01.2020 kl 09:41 2760

Det Tyske stålkonglomeratet ThyssenKrupp sliter økonomisk i likhet med andre stålselskaper. Det store som har vært på gang en stund er notering eller salg av heisdivisjonen. Noe som kan prises til ca 18 mrd Euro iflg analytikere. Til sammenligning er hele ThyssenKrupp priset til ca 7,7 mrd Euro. Det som kan understøtte en bedre utvikling for Thyssen er at prisen for konstruksjonbjelker er på vei oppover, noe som kan tyde på noe bedre etterspørsel. Bruk av konstruksjonbjelker av stål indikerer bygging av større bygninger (i betong), noe som igjen kan bety bedre etterspørsel etter heiser. Med andre ord Thyssen kan komme i en vinn - vinn situasjon økonmisk. Bare heisdivisjonen har en teoretisk verdi på ca 28 Euro pr Thyssen aksje. Nå prises TKA til 12,3 Euro. Potensiale? Do the math.
Redigert 19.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.01.2020 kl 09:53 2746

Det var noen dårlige stålbjelker som ble brukt i Sola P-hus, tydeligvis.
TKA bør vel beholde heisdivisjonen. Kanskje heller kjøpe en heisleverandør til ?
Eller burde Kruppstålet legges til Norge isteden ? Hvor man har kraft og tilgang for store skip.
P.Eksperten
09.01.2020 kl 11:30 2707

Er du sikker på det var Thyssen bjelker? Uansett er det grenser hvor mye varme stål tåler. Mulig TKA beholder opptil 70% av ett notert selskap. Heisdivisjonen har kjøpt ett par mindre Amerikanske heisprodusenter. Skal de legge stål til Norge så blir det vel stål basert på metall som resirkuleres, ettersom det er kraftkrevende, men renere en råstål med koks.
Slettet bruker
31.07.2020 kl 14:15 2493

Denne tråden kan vi trenge nå.
Slettet bruker
31.07.2020 kl 19:32 2407

Her burde gutta boys hive seg rundt. Konglomerat med sikkert mange godbiter.
pengex
31.07.2020 kl 22:04 2370

Heis divisjonen solgt for 17,2mrd euro på idag.
Slettet bruker
31.07.2020 kl 22:38 2346

Avtale fra februar som blir gjennomført i dag ?
https://www.marketscreener.com/THYSSENKRUPP-AG-436698/news/thyssenKrupp-EU-clears-sale-of-Thyssenkrupp-elevator-division-30791132/


https://www.marinelink.com/news/consolidation-blohmvoss416020
Først overtok ThyssenKrupp Blohm & Voss. Så i 2011 overtok Lürssen, Blomh & Voss.
Redigert 31.07.2020 kl 23:01 Du må logge inn for å svare
nordnes
01.08.2020 kl 00:36 2304

«Det var noen dårlige stålbjelker som ble brukt i Sola P-hus, tydeligvis.» På hvilken temperatur mister stål styrken ?
P.Eksperten
13.05.2021 kl 10:28 1888

ThyssenKrupp går nå gjennom en klassisk turnaround operasjon. Resultatet kom tidligere i uken. Ikke alt pluss men guidingen øker fra kvartal til kvartal. Forrige kvartal mente de at de kom til å break even for året, nå mener de at de kan greie ett pluss på noen hundre millioner Euro. Stålprisene fortsetter å stige. Det gjør riktignok innsatsvarene og, men de vil stabilisere seg etter hvert ettersom det komme mer ressurser ut på markedet. Forvent høyere guiding neste kvartal. Thyssen har også en sterk balanse og mye cash etter salget av heisdivisjonen som de kan bruke til å eventuellt kjøpe mindre stålverk eller ståldistributører med små marginer som forhåpentligvis vil øke fremover. Thyssen har også under utvikling en Hydrogen divisjon som de vurdere å notere separat eller selge deler av til ett investeringsselskap. Høy forventningsverdi i likhet med øvrige Hydrogen selskaper kan også gi mer kontanter i kassa. Aksjekurs på ThyssenKrupp på 11 Euro er merkelig lav.
Slettet bruker
13.05.2021 kl 16:10 1790

Stål er så mangt. Du har panserstål, såkalt grauguss ( grått støpejern) og swedish steel m.m.
Det fins grauguss som kan være veldig dårlig.

Det fins en rekke ulike stålkvaliteter. Bl.a. A 36 og A 242 stål.
A36 har en flytegrense på 36ksi (eller kilopounds per kvadrattomme). A36-stål - er en blanding av karbon og jern, som alle stål - kan håndtere 36 000 pund per kvadrattomme (36 kilo pund) trykk før det begynner å deformeres.

http://no.worldironsteel.com/news/what-s-the-difference-between-cast-iron-and-ca-29117741.html

https://snl.no/st%C3%B8pejern

Hvilken temperatur stål mister styrken på, er avhengig av hvilken stålkvalitet det er snakk om.

Mht. rustfritt stål fins det minst et tusentall ulike typer av det som fremstilles kommersielt, alle med sine unike egenskaper
og anvendelsesområder, men det går an å dele disse i mindre grupper av rustfrie ståltyper, alt etter bruksområde og struktur.

Her mer informasjon om rustfritt stål for de som måtte føle for kunnskapshunger om det :
https://no.wikipedia.org/wiki/Rustfritt_st%C3%A5l
Redigert 13.05.2021 kl 16:53 Du må logge inn for å svare
P.Eksperten
15.05.2021 kl 12:40 1665

Jeg skrev tidligere at ThyssenKrupp har midler til å konsolidere stålbransjen med andre ord kjøpe opp andre stålverk. Nå skriver også Thyssen at de skal legge ned tungplatedivisjonen, antageligvis med grunnlag at det ikke er noe særlig verftsindustri i Europa lenger. Kjøper de opp andre stålverk kan det være at de får med ytterligere tungplateavdelinger i tillegg. Er det egentlig så galt? I Asia bygger det seg opp nå en kontraheringsboom, spesielt innen containerskip, leveringstiden kan bli opptil 3 år. Blir nybyggingsprisen så høye at verftene utvider med flere beddinger kan det bli mangel på skipsstål lokalt. Kineserne vil nok fortsatt være selvforsynte, men f.eks Koreanerne kan komme til å måtte importere skipsstål en periode. Kanskje Japanerne og. Europeisk plateproduksjon bør være i møllpose en stund før en konkluderer med å rive anleggene.
Redigert 15.05.2021 kl 12:41 Du må logge inn for å svare
P.Eksperten
25.05.2021 kl 10:02 1456

Bet meg merke til flere detaljer i halvårsrapporten til Thyssen. Industrial components hadde en EBIT margin på 15%. De leverer bla. kulelager til vindkraftverk, noe som vokser kraftig for tiden. Med en så høy EBIT margin vil nok invetesringene øke kraftig og. Med Thyssens nåværende kapitalreserver bør de bygge kapasitet ved hjelp av kontanbeholdningen og kontantstrømmen fra nevnte divisjon. En må regne med at konkurrenter mulig vil lånefinansiere kapsitest utbyging og med så høye marginer kan kapaitetutbyggingen bli stor. Kan føre til prispress senere. Er en da gjeldfri kan en plukke opp gjeldsatte konkurrenter for en billig penge. Derimot hadde divisjonen steel Europe EBIT margin på snitt 1,6% først halve. Det vil nok bety at stålrpisen skal videre opp selv om det er mye overkapsitet i markedet. Blir neppe bygget nye kapasitet, men stengte ovner kan bli åpnet underveis. På dette området kan ståldivisjonen ta opp noe geld for å kjøpe enten hele stålslelskaper eller enkelte verk. Økende stålpris og marginer vil npk betale enten deler eller alt av gjelden. Får en også med ledig kapasitet, om en da ikke kjøper stengte verk, så kan eventuell fremtidig fortjeneste bli stor. Synes det dukker opp mye spennende hos ThyssenKrupp.
Redigert 25.05.2021 kl 10:08 Du må logge inn for å svare
P.Eksperten
22.08.2021 kl 09:58 1255

Hva er det som skjer her i Verden? TK kom med 3Q her forleden og jeg regnet litt på det. TK har en EntrepriseValue på 1439 mill Euro. Mcap 5425 - net gjeld 3986 (TK har mer cash enn gjeld). Regner en på antatt EBITDA for helåret så kommer på en på ca 1363. Delte 3 kvartaler og multipliserte med 4. Fikk en faktor på 1,05 noe som virker helt unormalt tatt i betraktning at enkelte vurderer EV faktorer opp mot 9 -11. Tar en 3q EBITDA isolert og ganger med 4 blir det enda "verre" 585 mill Euro x 4 = 2340 . En faktor på 0,61. Med andre ord en oppkjøper kan betale ett oppkjøp på 7- 8 måneder med forventet EBITDA. Det virker jo helt feil. Enten så forventer en nedgang i stålprisene, noe jeg ikke tror skjer med det første ettersom marginene er så små at prisene heller vil stige. Eller så forventer en mer ekstreme renteoppganger enn hva Sentralbankene signaliserer. Oppkjøpsfond er vanligvis ikke redde for å betale høye renter så lenge de kan strippe ett selskap og betale ned gjelden fort. Her må det være annet som skjer.
Redigert 22.08.2021 kl 10:05 Du må logge inn for å svare
jess23
22.08.2021 kl 12:09 1172

Fine innlegg og er helt enig med deg. Synes denne fremstår merkverdig billig nå.
Har du regnet noe på ubåtkontraktene? Den har en ordreverdi på 5,5 billioner Euro. Denne ordren strekker seg jo over veldig mange år.
For en drøy måned siden inngikk de kontrakt med Kongsberg angående denne leveransen.
Bare lurer litt på hvordan dette vil slå ut på regnskapene til TK de neste årene. De har vel allerede investert en del penger som forberedelse og er igang med utvidelsen for dette prosjektet i Kiel.
P.Eksperten
22.08.2021 kl 12:28 1157

Har ikke regnet på den store ubåtordren, jess23, bortsett fra at den kommer vel som "order intake" neste kvartalsrapport. Nå virker ikke marinedivisjonen spesielt lukrativ og jeg tror TK hadde den for salg en periode også. Antageligvis har vel det møtt motbør fra Tyske myndigheter å selge ut forsvarsproduksjon til mulige fremmede makter. Noe vi også kjenne til fra debatt her hjemme. Regner dog med bedre 4Q uansett.
nordnes
22.08.2021 kl 16:27 1095

Trollungen,
1) har du erfaring med stål ?
2) hvilken temperatur mener du stålbjelkene i Sola P-hus burde tålt ?
P.Eksperten
01.10.2023 kl 18:36 387

På tide å akkumulere stålaksjer? Kineserne har bestemt seg for å legge ett tak på sin stålproduksjon. Den skal ikke overstige fjoråret. Nå har Kineserne en enorm stålkapasitet på ca 1,0 - 1,1 mrd tonn. De var oppe i ca 1,2 mrd tonn, men en la ned 2oo mill tonn kapasitet som var «ulovlig» eller svært forurensende. Riktignok eksporterer kineserne mye stål og med en eiendomssektor som kneler så går det vel også mye bjelker ut av landet. Til gjengjeld gjenåpnes det mange skipsverft og der øker også kapasiteten slik at kineserne trenger fortsatt mye stål selv. Nå er det fortsatt mye ledig stålkapasitet Globalt også som kan fyres opp så lenge det fortsatt er makrovekst i Verden. Nye prosjekter planlegges også. Dersom all denne kapasiteten blir absobert så kan prisen på stålprodukter bli voldsomme, ettersom det da kan ta tid å både bygge stålverk og få frem nok ressurser. Det kan også gi så store inflasjonsimpulser at de som venter en rentetopp må se lengre frem. Verden har i dag en stålkapasitet på ca 2,1 mrd tonn og skal en øke den med, la oss si 20%, så dreier det seg om ca 400 mill tonn. Er den tonnasjen malmbasert på vil det trengs nærmere 600 mill tonn malm også. Det vil det ta tid å få frem, samt at gruver kan gå tomme. Refererer til LKAB i Sverige, som har funnet lithium, men kan gå tom for jernmalm. Nasjonalikonet U.S Steel er iferd med å bli kjøpt opp slik at det er en konsolidasjonsbølge underveis også. Konklusjonen må være at om det fortsatt er organisk etterspørselsvekst så må stålverk i andre nasjoner /regioner enn Kina ta over stafettpinnen. Kan bli både India, USA, Iran eller Europa. Lykke til.
P.Eksperten
01.10.2023 kl 18:39 378

Siste nyheten fra thyssenkrupp er at de vil selge 50% av ståldivisjonen til en Tsjekkisk milliardær. Hvorfor vil en Tjekkisk milliardær kjøpe en del av en divisjon som ledelsen i thyssen tydeligvis selv ikke tror på? Selvfølgelig fordi milliardæren har oppdaget at når Kina ikke vil øke stålproduksjonene så vil etterspørselspresset øke andre steder. Hva er da mer naturlig å kjøpe der hvor det både er ledig kapasitet og lønnsomheten ikke er så stor for øyeblikket. Man er da ikke blitt milliardær ved å løpe med flokken. Det viser også at i mange tilfelle er det eksterne investorer som må til for å vise det som ledelsen i enkelte selskap ikke ser selv. Nå er det i ferd med å bli en del konsolidasjon innen stålet. US steel er under oppkjøp. thyssenkrupp har fortsatt mer cash enn gjeld og kan antageligvis også være med i en konsolidasjonsbølge. Vi får se hva som skjer. Håper ikke TK selger halvparten av stålet, men heller kjøper ytterligere stålkapasitet rimelig.