Tippetråd: NAS Q3 EPS.

Slettet bruker
NAS 15.07.2018 kl 22:37 4530

Det er mange meninger om NAS og utfallsrommet er stort. Jeg tenker at vi burde ha en tippe-tråd, der vi kan tippe hva NAS vil ende opp med i resultat for Q3.
For at det skal være mulig å treffe så foreslår jeg at vi ekskluderer eksempelvis fly salg / TRS og andre større engangseffekter. Hedgeing av drivstoff og valuta effekter vil måtte være inkludert.

EPS Q3 Tipping:
Aksjefokus: 34,5,-
Hektar: 34-35,-

Redigert 20.01.2021 kl 09:39 Du må logge inn for å svare
seismicrec
18.07.2018 kl 21:38 4329

Q3:
Revenue ca 14 milliarder.
Ebitda ca 3 milliarder.
Men , mest spennende er juli- trafikken.
I fjor blåste nas av ca en milliard i flyveraksjon, Wet- lease og annet spetakkel.
Denne sommeren har gått knirkefritt.
En milliard spart i forhold til i fjor.
Antall passasjerer flydd ca 3,8,- i toppmåneden uten rabatter.
Yield 52?
10 % fall i oljeprisen.
Som Kjos sier; nå er investeringsfasen over og høstingen begynner så smått.
Glem IAG og alt snakket om oppkjøp, nas vil fremover gå for egen maskin med stadig høyere turbo.
Redigert 18.07.2018 kl 21:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.07.2018 kl 21:58 4299

Mangler bare EPS her Seismicrec ;)

Hva er EBITDA? Earnings Before: Interest on student loans, Travel Expenses, Drugs and Alcohol? ;)

Helt enig, det er helt absurd at ingen i aksjemarkedet faktisk ser at no-news med NAS er veldig good news. Wet-leasingen kommer til å bli substansielt bedre enn Q3 2017. Det beste for NAS aksjonærene er at NAS klarer seg, og lykkes på egenhånd.
/AF (www.aksjefokus.no)
Redigert 18.07.2018 kl 22:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.07.2018 kl 22:12 4278

I forhold til norsk presse sitt ståsted i forhold til Norwegian har du 100% rett der - No news is good news.

Yield på 0,52 tenkte jeg med en gang var veldig optimistisk men har bladd litt tilbake og innser at jeg har falt i fella med å bli preget av fjoråret. Vil tippe et sted mellom 0,50 og 0,52 med 0,54 som høy positiv (men dog noe urealistisk). Hva EPS gjelder skulle jeg være forsiktig og tippe 34-35 og rope hurra om det stemmer, men faktum er at vi er ikke engang gjennom første måned i Q3 og må derfor ta et lass med forbehold. Jeg er kjempespent på om de får satsingen til å gå opp mot slutten av året. Er dette tilfelle ser vi kurs 300+ uten noe mer snakk om oppkjøp. Da vet vi Norwegian er kommet for å bli, og Kjos har bygd et verdig ettermæle.
seismicrec
18.07.2018 kl 22:44 4235

Pareto har 34/ sh i Q3 .
Men alle analytikerne bommet på q2 ,også Pareto.
Det er mye rart som ligger mellom ebida og nederste linje, men nå som pilotene er på plass ( slutt på dyr opplæring) oljen lavere enn analytikerne trodde for noen dager siden og litt Ryan- streiker og greier , blir Q3 langt over forventningene.
For hver dag som går er rutene en dag mer innkjørt og litt mer lønnsomme enn i går, for å si det enkelt.
Sånn blir det fremover, litt bedre for hver dag, arbeidsfred i tre år med de ansatte, M&A i europeisk luftfart gjør at ryktene alltid vil gå om nas og oppkjøp.
Det eneste som er helt sikkert, er at denne premiklovnen Molnes alltid vil være negativ og pisse på selskapet , dets eiere og alt som har med nas og gjøre.
Slettet bruker
18.07.2018 kl 22:51 4226

Jøss, interresant. Jeg har faktisk ikke sett Pareto's rapport eller andre analyser før jeg kom med 34,-
Alltid greit å se at andre tenker likt, men ikke sikkert det som faktisk er smart. 34,- er ikke noe ambisiøst tall, NAS kan klare 38 og kanskje 39,- om oljeprisen kommer ned 10-15% til, fort.

Molnes skal vi ikke tenke for mye på. Hans logiske argumenter er veldig tynne, og mye av analysen som er gjort inneholder feil og mangler slik jeg ser det. Eksempelvis selskapene han sammenlikner NAS med i sin analyse, for å tilpasse argumentene. (Kognitiv-dissonans?)
Bare at Molnes foreslår at Kjos burde gå viser en veldig begrenset forståelse for selskapet, drift, visjoner og grandiose planer.

Molnes går i fellen som 80+% i aksjemarkedet går i, og det er kortsiktighet. Det er absurd å ønske en kortsiktig quick-fix i NAS. Derfor er også veldig liten grad av oppsiden indiskontert i dagens kurser. Dette er et vanlig problem både i analyse bransjen og blant Norges "beste" forvaltere.

Ønsker du å tippe Seismicrec?
Redigert 18.07.2018 kl 22:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.07.2018 kl 23:12 4199

Du har et godt poeng angående drift og bunnlinje. Med 140 fly i vurdering angående salg/utlån er eps litt hipp som happ. Beste er vel å ta sikte på et mål for drift og faktorere ut denne typen spesielle omstendigheter. Også derfor det er viktig å forstå resultat av faktisk drift i Q2, som det alltid er.
Rolig50
18.07.2018 kl 23:13 4194


Aksjefokus

Hva er ditt kursmål for NAS neste 3 mnd? Synes faktisk at NAS blir nedsnakket mye rundt om på forum og ellers, mens de blir snakket opp av flesteparten av meglerhus og analytikere. Litt spennende å se hvor volatil denne aksjen er. En fryd eller skrekk for daytradere?
Slettet bruker
19.07.2018 kl 21:04 3955

Jeg har ingen formening om kursmål på 3 mnd, det kan spekulantene ta seg av. Jeg er opptatt av de underliggende fundamentale forholdene. Inntjeningen for Q3 er det som interesserer meg itt akkurat nå.

Slettet bruker
19.07.2018 kl 22:49 3861

Hvor mye er fly flåten til Nas verdt?
Slettet bruker
20.07.2018 kl 09:31 3720

Selskapets NAV er ca 250,-
Slettet bruker
20.07.2018 kl 12:39 3638

Og en gjeld på 23?
Slettet bruker
20.07.2018 kl 12:58 3616

250,- er netto eiendeler per aksje.
Slettet bruker
20.07.2018 kl 15:39 3538

NAS:VIL ØKE TRANSATLANTISKE FLYVNINGER FRA IRLAND MED OVER 35% SOMMEREN 2019

11:20
Oslo (TDN Direkt): Norwegian Air Shuttle vil øke antallet transatlantiske flyvninger fra Irland med over 35 prosent sommeren 2019, ifølge en pressemelding fredag.

HH, finans@tdn.no
TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Slettet bruker
20.07.2018 kl 15:39 3536

NAS:SØKER SVENSK DRIFTSTILLATELSE (AOC)

12:04
Oslo (TDN Direkt): Norwegian har søkt om en operativ driftstillatelse (AOC) hos Transportstyrelsen i Sverige, ifølge en melding fra selskapet fredag.



Med en svensk driftstillatelse vil Norwegian få et enda sterkere fotfeste i Skandinavia og mulighet for utvidede trafikkrettigheter.



-Sverige ligger strategisk posisjonert og en svensk driftstillatelse viser vi at vi tror på utvidede muligheter for Sverige og Arlanda. Vi håper at et sterkere fotfeste i Skandinavia vil gi oss flere trafikkrettigheter som gagner hele Skandinavia i form av flere direkteruter, flere turister og flere arbeidsplasser, sier Norwegians konsernsjef Bjørn Kjos i meldingen.

EM finans@tdn.no
TDN Finans, +47 21 95 60 70
seismicrec
20.07.2018 kl 21:46 3434

Sist jeg diskuterte nav med Sivertsen i Pareto mente han verdien pr.aksje lå rundt 430,-
Da var kursen under 200 og alle analytikere var negative....kursmålene var omtrent som følger :DnB 150, klovnen Molnes 150,- et par større utenlandske genier langt under 100,-
Spare1 hadde nylig snudd fra fire år med sterk tro og kursmål fra høye 400 som gradvis ble tatt ned til å ende på 100 !! Før aksjen smalt opp i over 300,- og samtlige snudde opp ned på regnearkene KJØP !! Brølte de alle som en...
Ikke rare hjelpen å få fra analytikerne dersom man er usikker og trenger « faglig» støtte ...
Velvel...denne Sivertsen i Pareto har vært en enslig svale som ikke har mistet hodet , han ser gjennom investeringsfasen og inn i høstningsfasen som nå såvidt er startet !
Et annet poeng er ansettelsen av ny CFO . Han kommer fra Songa hvor det var en daglig kamp mot alt og alle, han kan kapitalmarkedet og vet hva som er vesentlig og hva som skal til for å tilfredsstille obligasjons- og aksjemarkedet...
Ja , det var dette kursmålet. Jeg er enig med Stensrud ; alt under 500 er ikke verdt alle søvnløse netter hvor man lurte på om man tok feil og Molnesene hadde rett...