Branneksperter: - Vi kan ikke slukke branner i elbiler


Det finnes ikke slukningsmidler for batteriene i elbiler. Det vedgår nå flere branneksperter etter den omfattende bilbrannen i Stavanger.









https://www.nettavisen.no/nyheter/branneksperter---vi-kan-ikke-slukke-branner-i-elbiler/3423906943.html?fbclid=IwAR3pnJbZptH960Z7QrXhE32aILypIC_oHn8tMBpfDX8U2Vv3b0vo22XI0w4
mishka
10.01.2020 kl 16:59 1970

Jeg leste i Berliner Morgenpost at i Tyskland har brannvesenet anskaffet noen slags containere som de løfter / dytter den brennende elbilen inn i og deretter fyller hele greia med vann.

Container-brannbil nær alle parkeringshus heretter.
Nytt EU-direktiv: Krav om brannstasjon med Elbil slukkecontainer ved hvert parkeringshus.

Nå får vel elbil-elskerne nye griller i hodet om de oppdager den ideen.
(Elbil-elskerne, altså de klima-religiøse).

Kan man ikke bare fylle parkeringsplassene for elbil med en slik container da, så får de stå i fred også. Det hadde vel vært kjempefint, og sikkert miljøvennlig da ev røyk ikke slipper ut ved brann.
Og her kan forkortelsen ev stå for to helt ulike ting og likevel blir det mening i setningen. Noe som også er miljøvennlig da databruk jo som kjent gir mye co2
OZZY
10.01.2020 kl 23:29 1782

Hvorfor har ikke parkeringshus overrislingsanlegg. Det er for meg en gåte.
ynot
11.01.2020 kl 01:22 1737

Lett å svare på det!
For nå som regjeringen forventer art de aller fleste bilene skal bli elektriske så har det jo ingen funksjon!

P-hus brannen ved Sola : Sannsynligvis anlagt/påtent/arrangert.
pasoc
11.01.2020 kl 08:28 1634

Bilene bør aldri komme ut på gaten. Søppel fra ende til annen. Enda så lurer jeg selv på å kjøpe en liten en kun for å bruke til jobb. Istedenfor 1 bil blir det nå 2 på grunn av miljøhysteriet og avgiftene. Bra ikke sant ? Brannfeller disse satans bilene og denne dritten skal få stå ute langt fra husvegg. Når jeg kjører langturer skal vel pokkern ikke drittbilen brukes. Jeg er livredd mobiltelefoner i nærheten av seng av samme årsak. Min sønns mobil eksploderte i fjor og brannfaren i slike batteriting er sterkt undervurdert.
Redigert 11.01.2020 kl 08:30 Du må logge inn for å svare
Zorin
11.01.2020 kl 08:37 1619

Les også linjen som sier at elbiler tar skjeldnere fyr enn biler med fossilt brennstoff. Det vil uansett komme brannslokningsapprater tilpasset elbiler. Det har det alltid gjort når nye ting blir introdusert i samfunnet. Det gjør det allerede for brannslokningsapparater. Det er jo derfor du må sjekke at de du har i heimen er korrekt i forhold til hva du har (det vanlige er apparater tilpasset kategori a b e)
Matsern
11.01.2020 kl 09:08 1595

Tesla 3 kan brenne, den er så stygg uansett, både utenpå og inni

Egne parkeringsfelt for el biler langs skutesiden på ferjer..?
Hvis brann åpner man sideluker og dumper bilen i havet...eller..?
Mvh.
Gnomen
11.01.2020 kl 18:53 1420

Trengs ikke spesielle tiltak, du får dem ikke til å brenne om du aldri så mye vil. En bensinbil derimot, hjelpe meg!

Sprinkleranlegg kan vel ha litt for seg. Det bremser nok spredningen, men de må ha litt spesielt anlegg til garasjeanlegg hvor man praktisk talt er ute i kuldegrader. Vanlig sprinkler har jo en glassperle som brenner av og åpner ventilen. Vannet står jo helt fram til hver "spruter".
Men det går sikkert at nå ha noe tilsvarende som må fylle anlegget først når brann oppstår. Vannet vil ta litt tid å nå frem, men bedre enn ikke noe.
Men vil det tvinges frem sånne krav til garasjeanlegg, når det bare begrenser spredning? Gjenstår å se. Her hvor politikerne har underlagt Norge under EU så kan jo alt skje...selv om folket går i mot.
Brande_n
11.01.2020 kl 20:47 1353

Brann i elbilens batteri, har vi skrevet om på forumet i årevis.

Brann i slike batterier medfører en fosforlignende brann, på samme måte som man ser et nødbluss/fyrverkeri brenner. Branngassen er svært giftig. Dette kan brenne også under vann. Brann på ferge/fergebrann blir katastrofevarsel og gjør passasjerene til fjorden cowboys.

Men man må vel gjennom en katastrofebrann og mange døde før man innser at dette var farligere enn noen hadde trodd
Redigert 14.01.2020 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Britax
12.01.2020 kl 14:20 1172

Det vil jo hjelpe mye, ikke på bilen som brenner dersom det er en batteribrann, men på spredningsfaren.
rockpus
12.01.2020 kl 14:57 1141

Britax

Nettopp! Redusere spredningsfaren er hele poenget i et trangt parkeringshus.
solid1
12.01.2020 kl 22:37 1045


Mye skrevet, og mye dokumentert.
Også innen fagmiljøene.

Et problem er at ingen politikere lytter.
Det er ikke populært å gå imot en potensiell «miljøgevinst»

Selv ikke om «gevinsten» umulig kan dokumenteres.
Britax
13.01.2020 kl 06:51 970

Kan det ikke dokumenteres hva utslippene på biler er?
Kan det ikke dokumenteres hva utslippene er til produksjon av strøm og drivstoff?

Det er GODT dokumentert hva miljøgevinsten er, og fossile biler kommer dårligst ut uansett hvilken kilde som er opphavet til strømmen.

Ikke, hvis du tager de seneste med dobbelt katalysator og medregner alle miljøpåvirkninger fra produktion til skrotning.
Britax
13.01.2020 kl 17:56 808

Jo, og med god margin!
At de slipper ut mindre NOX hjelper kun litt på lokal forurensing, de er likevel ikke i nærheten av å være utslippsfrie. De spyr fortsatt ut kreftfremkallende gasser, co, co2 osv.

Å brenne diesel kan ikke bli utslippsfritt, det er helt umulig.

Og utslippene til Tesla, batterifabrikker og kobalt-miner i tillegg? garnert med CO2-avtrykk fra produksjonen. Slår siste generasjons MB diesel etter godt 200000 km - som den aldri vil klare at kunne kjøre (uten nytt battei og en håndfuld motorer -og så kan det legges oven i de nevnte 200k). Og når skal omsmeltes og batterier gjenvinnes - går det ytterligere litt mer CO2 til festen. Mega-ego er det!
solid1
13.01.2020 kl 19:05 746


Hei Brita
Klart man kan dokumentere utslipp fra de enkelte kjøretøy.
Det umulige i dag er å dokumentere en livssyklus fra første produksjon og til «graven».
Herunder hvilke avfallsproblem som kommer, samt dokumentasjon om barnearbeid o.l. ved batteriproduksjon.

Vi har ikke nok erfaring til å kunne dokumentere dette.
Bare denne brannen på Sola skapte «nye» problemer.
Britax
13.01.2020 kl 23:02 667

Tull og tøys fra ende til annen.
Du sikter nok til den tyske tulle artikkelen som selv artikkelforfatterne måtte gå ut i ettertid og beklage at ikke hadde noe med virkeligheten å gjøre.

det er klart, om man gir dieselbilen utslippstall som ikke er i nærheten av virkeligheten, man tar ikke med utslipp til komponenter som kun tilhører fossilbilen, man legger til urealistiske utslipp til produksjon av batteripakken og så i tillegg legger en totalt urealistisk levetid til batteriene samtidig som man glemmer at fossilt drivstoff ikke er noe som på magisk vis dukker opp på bensinpumpen, ja da kan man få et regnskap som går i dieselbilens favør.

men har man et snev av seriøsitet så finnes det ikke en eneste studie som viser at miljøregnskapet kommer i nærheten av å være fordelaktig for en fossilbil.

kobolt brukes i store mengder i oljeindustrien, blant annet til avsvovling av drivstoff.
Mens batterier kan gjenvinnes har jeg enda tilgode å høre om en som har gjenvunnet så mye som en liter brukt fossilt drivstoff.

Veit ikke riktig hva en skal bruke for og slokke branner i batteri. På fly fjerner en oksygen fra lasterommet hvis det blir brann men det har skjedd flere ulykker der batteribrann i lasterom er årsak til ulykken. Det hjelper ikke fjerne oksygenet fra lasterommet for batteriene er ikke avhengig av oksygen. Vann her liten eller ingen virkning mot batteribrann. Brannvesen har pøsa på med vann og skum uten virkning. Hele greia er skremmende når en ser hvordan elbilparken øker uten at en har funnet opp en effektiv måte og slukke batteribranner på. Nå er jo batteri på full fart inn i båter,fly og mye annet. Fremtiden blir heit :)