TOMRA - KJØPE ELLER SELGE?

KanonBra5
TOM 10.01.2020 kl 18:48 3823

Man kan stille seg selv tre spørsmål mht. om man ønsker å kjøpe eller selge Tomra aksjer: Det er følgende:

1. Har du tro på det blir mer fokus globalt fremover på resirkulering og en bærekraftig levemåte?
2. Har du tro på at det blir mer fokus på svinn og effektivisering innenfor landbruket?
3. Har du tro på det blir mer fokus på energieffektivisering og optisk sortering globalt innenfor gruveindustrien?

Svarer man JA på spørsmålene over kan man trygt kjøpe Tomra aksjer. Da de er verdensledende i alle disse tre områdene. Svarer man NEI må man holde seg langt borte fra Tomra og selge sine aksjer.

Lykke til.

Ha en god og avslappende Tomra helg.

Investor
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
KanonBra5
15.01.2020 kl 21:45 2234

Ser ut som det var mange som svarte JA på spørsmålene i dag da ;-). Det er bra. Nå tror jeg vi er på rett vei igjen. Alt annet ville vært ekstremt merkelig og helt uten en logisk forklaring!!

Lykke til videre TOMRA aksjonærer.

Investor
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
KanonBra5
15.01.2020 kl 07:20 2422

Det er helt fantastisk. En blåkopi av det som skjedde på sen høsten i fjor. Finansavisen kommer opp med en rekke artikler der de får «analytikere» til å uttale seg negativt om Tomra. Dette handler mer om uvitenhet og et desperat forsøk på å presse kursen ned for å komme seg inn billig i aksjen. Tror dette blir vanskeligere denne gang. Spesielt etter Blackrock sin uttalelse om bærekraftige selskap og fremtiden i går.

Jeg gjentar mine tre spørsmål fra starten på denne tråden. Svarer man JA på disse bør man kjøpe Tomra aksjer med begge hender. Er svaret NEI bør man holde seg borte fra Tomra.

1. Har du tro på det blir mer fokus globalt fremover på resirkulering og en bærekraftig levemåte?
2. Har du tro på at det blir mer fokus på svinn og effektivisering innenfor landbruket?
3. Har du tro på det blir mer fokus på energieffektivisering og optisk sortering globalt innenfor gruveindustrien?

Investor
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
nokia123
15.01.2020 kl 06:34 2464

Tror han skal pante mye - feil fokus Tomra er mer enn pant

Thomas Nielsen panter heller flasker enn å kjøpe Tomra
– Med dagens verdsettelse tror jeg den mest lønnsomme relasjonen til selskapet vil være å pante flasker, sier forvalter Thomas Nielsen i First Fondene.
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
Kommentatoren
14.01.2020 kl 19:18 2611

Det tror jeg nok. Ikke minst kan nok ting komme til å skje mye raskere enn til nå forventet under Trump i USA. Det tror iallefall New York Times, som en følge av dagens nyhet om BlackRocks store strategiendring i retning bærekraft. Etter at Kina innførte importforbud 01.01.2018, opplever USA som de fleste andre utviklede nasjoner avfalls-/resirkuleringskriser som bare øker i omfang. Nevner også at Californias kongress åpnet igjen 8.januar. Derfra kommer det nok til å komme radikale lovendringer på linje med EUs plastdirektiv som, som kjent, setter strenge krav til produsentene når det gjelder å dekke kostnader relatert til behovet for innsamling, sortering og resirkulering av plastemballasjen produktsalget deres genererer.


BlackRock is the world’s largest asset manager with nearly $7 trillion in investments, and this move will fundamentally shift its investing policy — and could reshape how corporate America does business and put pressure on other large money managers to follow suit.

https://www.nytimes.com/2020/01/14/business/dealbook/larry-fink-blackrock-climate-change.html
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
KanonBra5
14.01.2020 kl 18:03 2660

Det går bra👍 Jeg får aldri nok av Tomra og gode nyheter 😜 Og det blir det mye av fremover 😀

Investor
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
Kommentatoren
14.01.2020 kl 16:03 2713

Det var du som satte meg på sporet KanonBra5 så du får ha meg unnskyldt for at jeg startet en ny tråd på dagens enormt positive nyhet om BlackRocks voldsomme omlegging av strategi i retning bærekraft. Synes rett og slett nyheten er så stor og signifikant at den fortjente det! 👍
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
KanonBra5
14.01.2020 kl 12:23 2809

Melding fra Blackrock (fra DN investor, se under) i dag under. Vi vet jo at Blackrock kjøpte seg opp i Tomra på høsten fjor. Da kom de også med enbefaling på Tomra (som en bra bærekraftig investering), Man kan jo tenke seg hvor dette nå vil ende ;-)

Blackrock vil doble antall børshandlede bærekraftfond
Verdens største fondsforvalter, Blackrock, gjør store endringer i virksomheten for å bli en leder innen bærekraftige investeringer.

Det skriver Financial Times, og viser til et investorbrev fra Blackrock tirsdag som kommer samtidig med et årlig brev fra konsernsjef Larry Finks til selskapsledere.

I brevet advarer Fink om at klimaendringer representerer en risiko i markedene som er helt ulik alle tidligere kriser.

"Klimaendringer er annerledes. Selv om bare en fraksjon av den estimerte påvirkningen blir realisert, er dette en mye mer strukturell langsiktig krise. Selskaper, investorer og myndigheter må forberede seg for en betydelig reallokering av kapital," skriver Larry Fink ifølge FT.

Blackrock vil blant annet doble antallet bærekraftfokuserte børshandlede fond (ETF) til 150. Det vil også kutte ut selskaper som har mer enn en fjerdedel av inntektene sine fra termisk kull fra aktivt forvaltede porteføljer.

Investor
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
KanonBra5
13.01.2020 kl 14:07 2986

Bra Kommentatoren. Vi er iallefall enige ;-). For å være helt ærlig tror jeg det er mange som får seg en vanvittig aha opplevelse (i positiv forstand) ved Q4/EOY 2019 den 20 Februar.

Ha en strålende Tomra uke.

Investor
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
Kommentatoren
12.01.2020 kl 14:43 3205

I bemidledede kretser i Norge har man det fint materielt sett og kan cruise rundt smågroggy av oljedop og snakke i bisetninger om "såkalt sirkulær økonomi" som om det var en liten rarietet, men verden er større, og i den verdenen er det de tingene KanonBra5 ramser opp som nå klatrer opp helt øverst på dagsordenen med EU som frontrunneren. I Norge har vi i tillegg til oljedop Janteloven. Jeg lurer faktisk på om den også kan være litt av grunnen til at det synes så vanskelig for mange å se at Norge i Tomra Systems har verdens klart ledende selskap innen sirkulær økonomi eller..."the resource revolution", for å bruke Tomras egen betegnelse på revolusjonen som er i gang og er irreversibel.

Min ledestjerne lyser klart og ble formulert slik av CEO Stefan Ranstrand under Tomras Capital Markets Day 21.september 2018:

- Until now we've only seen the lab version of Tomra, now it's time for the real Tomra

Har ikke blitt skuffet i tiden som har gått siden da og gleder meg veldig til fortsettelsen. Veldig!

Lykkeformularet finner man her:

INVESTOR RELATIONS

https://www.tomra.com/en/investor-relations

Åpner man seg har man alle muligheter til å oppleve samme "light bulb moment" som verdens største investeringsfond BlackRock opplevde da det for noen måneder siden fikk øye på Tomra Systems som investeringsobjekt. Lykke til!




Global war on plastic waste gathers speed with powerful new allies

...

The fund had looked at investing in recycling and more sustainable battery technology, but realised there was a much bigger investment opportunity in the circular economy because it is driven by global megatrends like combating climate change, resource scarcity, technological disruption and rapid urbanisation.

He said when he met Ellen MacArthur at an event in London “it was a lightbulb moment. … I was convinced we could get to a point where we could actually deliver what she was talking about to our clients.”

He said the fund broke new ground, and was the result of complex negotiations between the charity and BlackRock to structure both the portfolio and the partnership itself.

But the more work we have done in this space, the more enthused we get about the impact the companies we are investing in are having on the world.”

Sumana Manohar, head of thematic research for fundamental active equity, who is co-managing the new fund, said it would invest circular economy “adopters” like Adidas, which made 11 million pairs of shoes last year using upcycled plastic waste from the oceans, “enabler” companies like TOMRA, the Norwegian reverse-vending machine company, and circular economy beneficiaries like Ball Corporation of the US, the largest manufacturer of aluminium cans, which has seen a surge in business as food companies seek alternatives to plastic packaging.

http://www.ethicalcorp.com/global-war-plastic-waste-gathers-speed-powerful-new-allies

Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
KanonBra5
11.01.2020 kl 14:11 3470

Jeg har sagt det før og sier det igjen. Tomra er for store/internasjonale for norske analytikere. De klarer rett og slett ikke å få med seg det enorme nedslagsfeltet de har for sine hyperaktuelle forretningsområder globalt.

Som jeg også har sagt tidligere er Tomra som Gillette for barberhøvler. De har nesten monopol globalt i sine forretningsområder. Og dette i områder som har med bærekraft, miljø og effektivisering å gjøre. Det kan vel ikke bli bedre enn dette i 2020!!!

Investor
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
Rufuss07
11.01.2020 kl 13:25 3496

Enig, men vent med å kjøpe. Tror ikke bunnen er nådd enda. Nordea sørger dessverre for det. Tror ikke den skal ned til 225, men mulig litt lenger ned enn igår.
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
KanonBra5
11.01.2020 kl 09:48 3579

Det akkurat det jeg mener er helt feil. TOMRA har aldri gjort det bedre enn de gjør det nå. Fremtidsutsiktene har aldri vært bedre enn de er nå. De har aldri ansatt (og ansetter fremdeles, store rekrutteringskampanjer pågående i flere land) flere nye medarbeidere enn de gjør nå. Da henger det liksom ikke helt sammen som Nordea sier at de har et svakt år foran seg!! Man må heller ikke glemme at supermaskinen R1 ble lansert i Q4 (foreløpig for bestilling i Skandinavia) i fjor. Her har vi fått antydninger om at salget går strålende. Denne vil bli lansert for resten av verden i Februar i år. Man kan jo tenke seg hvilket mer salg denne vil gi dette året. Her snakker vi om store summer!! Så her dreier det seg mer om inkompetente analytikere som har brukt noen timer på å sette seg inn i aksjen uten i grunnen å ha peiling. Jeg føler selv å ha relativt god kontroll på TOMRA. Da jeg har fulgt denne i detalj i årevis. ALLDRI har jeg vært like optimistisk som jeg er nå om TOMRA!!

Ha en strålende helg.

Investor
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.01.2020 kl 02:26 3690

Sitter på gjerdet.
Nordea tror 2020 blir et tregt år for Tomra, og starter dekningen av selskapet med en salgsanbefaling:
https://finansavisen.no/nyheter/industri/2020/01/09/7487508/nordea-starter-dekning-med-salgsanbefaling-pa-tomra
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare