Hvem er Jacob Schram?

EliotS
NAS 11.01.2020 kl 11:34 14881

Jacob Schram er Norwegian Air's nye CEO. Han har ikke tidligere erfaring fra luftfarten men han har en masse anden god erfaring. CFO Geir Karlsen har hellere ikke erfaring fra luftfarten og egentlig kunne man blive litt bekymeret for branche-erfaringen når man i tilleg tenker på at styreleder Smedegaard's hovederfaring er som konsernsjef i DFDS Seaways. Men husk at Smedegaard har hatt en rekke lederroller i selskaper som Gate Gourmet Group, Swissair og SAS. Endeligt er det værd at huske at Norwegian Air nu også fået Marty St. George in som Chief Commercial Officer, som har en lang erfaring fra luffart hos bl.a. Jet Blue Airways i USA. Smedegaar har i tilleg estableret et spareplan-team av rådgiver som har en enorm erfaring fra luftfarten. Så det er egentlig mere interessat at se litt på Schram's mere unikke kompetancer og derfor har jeg lagt hans CV ind litt lengere nede i denne kommentar.

Jeg har også gjort meg den anstregelse at lese hans bog "Essensen av buisness". Det er en fantastisk bog fordi det er en ægte "hands-on" lederskapsbog. Bogen er bygget op over konkrete eksempler på hvordan virksomhedsproblmer håndteres og løses baseret på de episoder som Schram har mødt i sin egen karrier. Mellem linier (og nogle på liniene) kan det dog også ses at Schram har været omkring McKinsey & Company. Han har i nogle sammenhæng et udgangspunkt i vel-valgte modeller som giver mening at bruke til at analyser virkelighedens realitater. Schram's viden om hvordan man rammer forbruger og hvordan man holder et skarpt og stærkt brand kommer meget tydligt frem i bogen. Det er helt sikkert noget der kan blive guld værd for Norwegian.

Men Schram er også en mand som er klar for at flytte et selskab fra en hovedejer til en ny hovedejer. Den erfaring han beretter om da Statoil Fuel & Retail ASA blev opkøbt af canadiske Alimentation Couche-Tard vidner om at han er villig til at gå distancen med en nye ejer. Noget som mange CEOs ikke vil være villige til. Endligt bør det også tale til Schram's store fordel at han har prøvet at være CEO for et børsnoteret selskab og han fik en god track-record dengang.

Det bliver yderest spændende at følge Schram. Han var et alternativt valg i forhold til en klassisk luftfartsmand men i mine øjne et godt valg.


CV Jacob Schram (Hentet fra bogen "Essensen av buisness - Mine metoder" av Schram som udkom i 2017 fra Dinamo Forlag).

2012 - Present
Group President Europe, Circle K – part of Alimentation Couche-Tard, delisting from Oslo Stock Exchange, synergy realization and integration to ACT. Leading Skyfall global rebranding projects to new Circle K brand.

May 2010 – July 2012
CEO, Statoil Fuel & Retail ASA. Carve out from Statoil ASA and listing to Oslo Stock Exchange. Nine quarters as a separate stock listed company with 5000 shareholders in Europe and North America.

June 2004-May 2010
Senior Vice President, Energy & Retail division, Statoil ASA. Create one European division of all retail and energy activities. Develop new strategy, streamline portfolio and establish one distinct operating model. Turn around financial performance.

July 1999-June 2004
Country Manager, Statoil Retail Norway, Statoil ASA. New Customer offer, renewed franchise concept and turn around financial performance.

September 1996-July 1999
Director of concepts, Statoil Retail Scandinavia, Statoil ASA. Development and pilot New store concept “Mango” in all three Scandinavian countries.

June 1994-September 1996
Marketing and PR Manager, McDonald’s Corporation, Norway National and local marketing for all stores. Proactive and reactive PR Strategy and activities for Norwegian business. McDonald’s Hamburger Marketing University in Chicago.

September 1989-June 1994
McKinsey & Company Inc., Copenhagen Denmark. Focus on FMCG (fast moving consumer goods), sales & service, cost management and strategy development towards clients in Scandinavian countries.

July 1981-July 1983
Norwegian Infantry office training school and Sergeant in Norwegian Army (BSIS), Northern Brigade (BN II).

Board Experience

2013-2017
President, Virke, the entreprise Federation of Norway organizes and represents over 20.000 businesses with more than 225.000 emplyees in Norway.

2012-Present
Board member, MøllerGrupppen AS; Car Import Norway, car retailing in Norway, Sweden and Baltics.

2003-2009
Board member, Møller Bil AS
Norway’s largest importer and car retailer.
Redigert 21.01.2021 kl 08:21 Du må logge inn for å svare
Restplassno
11.01.2020 kl 11:53 9708

Du leverer utrolig mange dyptpløyende, kunnskapsrike innlegg med gode resonnementer, Eliot S. Takk for dette. Håper du fortsetter å skrive i året som kommer! Jeg skriver også litt lengre innlegg noen ganger, og inntrykket mitt er at når man går i dybden på ting, faller en del av. Mens tråder som ubegrunnet skriver at nå blir det rally og salg av selskapet får ofte større oppslutning koker over at respons. Tror alle her setter pris på innleggene dine uansett. De trenger heller ikke så mange svar og kommentarer da de er veldig dekkende!

Keep it up!
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
EliotS
11.01.2020 kl 12:19 9637

Restplassno - Tak for positiv tilbagemelding. Det setter jeg pris på. Jeg vil svarer det samme tilbage til dig. Tak for mange gode betragtninger og kommentarer.

Jeg syntes at man kan lære meget av at dele tanker og information med andre. Jeg er sikker på at jeg kommer til at skrive mere i de kommende år herinde.
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
Epona
11.01.2020 kl 12:25 9603

Enig med dere begge. Fint med litt dybde og takk for det 👍
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
EXTrader
14.01.2020 kl 14:54 9130

EliotS
Jeg vil også benytte anledningen til og takke for mange gode innlegg, det samme gjelder også mange her inne ... kan ikke ramse opp alle men Dere vet hvem dere er ;-) 2 har allerede svart deg på dette innlegget.

Takker igjen. xxx
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
Epona
17.01.2020 kl 07:49 8808

Kanskje greit å trekke fram fakta om Jacob Schram som EliotS prisverdig har presentert, men spesielt: "Men Schram er også en mand som er klar for at flytte et selskab fra en hovedejer til en ny hovedejer. Den erfaring han beretter om da Statoil Fuel & Retail ASA blev opkøbt af canadiske Alimentation Couche-Tard vidner om at han er villig til at gå distancen med en nye ejer. Noget som mange CEOs ikke vil være villige til. Endligt bør det også tale til Schram's store fordel at han har prøvet at være CEO for et børsnoteret selskab og han fik en god track-record dengang."

Mon tro om vi er inne i en liknende prosess nå?
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
Herman*
17.01.2020 kl 08:06 8727

Takk for informativt hovedinnlegg. Tror nok NAS har valgt riktig mann, men har de valgt riktig informasjonsstrategi? Ingen informasjon i dag heller....
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
EXTrader
17.01.2020 kl 08:25 8634

Takker for innlegg :-)
Hva om de venter til Q4 presentasjonen 13 Feb 2020? Ville tro at (tallene) i regnskapene vil forklare en del ?
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
Epona
17.01.2020 kl 08:43 8550

Tror det er spørsmål om tre scenarier og hva som er hva:

* Hva de m å publisere
* Hva de k a n publisere
* Hva de ø n s k e r å publisere
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
spekulant6
17.01.2020 kl 09:39 8407

Sannsynligheten for at det ikke kommer noen rep.emi øker for hver dag som går. Selskapet har mulighet til å droppe denne om de vil. Hva tilsier at et selskap som har presset likviditet, bl.a fordi oppgjør fra kredittselskapene holdes igjen, ikke skal hente inn 280 mill.kr til selskapet i sårt tiltrengt likviditet ? Pga. markedsuro/dårlig børsklima ? Nei, kursen ligger jo 5 - 10 % over en emisjonskurs, så en rep. emisjon vil jo bli fulltegnet. Jeg ser to muligheter for hva som pågår;
1. Det kan være at det er sluttforhandlinger med Boeing som gjør at selskapet ser at det vil få likviditet til å løse opp i alle likviditetssaker, herunder få inn pengene fra kredittselskapene når reisen selges pga. bedre rating. Og i denne sammenheng så er knappe 300 mill.kr småpenger.
2. Det pågår forhandlinger om salg av NAS der en ny eier vil tilføre nødvendig likviditet.
Det kan selvfølgelig være en kombinasjon av ovennevnte som medfører at det ikke blir noen rep.emi.
Kursen vil uansett gå på info om et eller begge punktene, og det vil øke verdien for alle aksjonærer. Også de små som ikke fikk tegnet seg i november,
Så alt i alt er det overveiende sannsynlig at når ny informasjon fra selskapet kommer, så blir alle aksjonærer rikere. Tror ikke det vil drøye til Q4 før noe skjer.

Spennende tider for NAS ihvertfall
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
Docker
17.01.2020 kl 19:49 8166

Takk EliotS for godt innlegg!
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
Hammers
18.01.2020 kl 00:26 7990

Nok en tulletråd om "fantastiske" NAS.

Aksjonærene hyller hverandre ved å pi..e hverandre opp etter ryggen, mens problemene bare øker!
Selskapet som er nedsyltet i DYP gjeld - og som har problemer til langt over ørene!

Senest i DAG kom det melding om NYE problemer rundt MAX.
https://www.adressa.no/nyheter/utenriks/2020/01/17/Boeing-har-funnet-ny-737-Max-feil-20861218.ece

Etter hvert MER ENN tvilsomt om denne flytypen noen sinne kommer på vingene igjen.
Utgiftene tårner seg opp - og aksjonærene fortsetter å glede seg over å kjenne "varmen" fra mannen bak!
Feilene må finnes, de må utbedres og nye tester må gjennomføres. I mellomtiden kommer det vel mest trolig (ref historikken) ENDA flere?

Til slutt må det hele godkjennes av myndighetene.
Om HVOR mange år? Jeg gidder ikke å tenke på det en gang!

Hilsen Hammers.......Luftens Baron!
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
18.01.2020 kl 00:53 7937

Fredags kveld, dissing av nas.. går du aldri lei Hammers ? . I ditt hode er Max hovedsaklig nas sitt problem. Hvorfor er det det?
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.01.2020 kl 01:01 7926

Er synd på fyren, rett og slett. Har ikke ei krone å spille for, sparepengene ligger i linjaler og fargeblyanter. Når TA feiler (gjentatte ganger) må man på forum for å snakke ned. Det handler ikke om å forbedre økonomien, det handler om å ha RETT og høste folkets hyllest.

Dette har dog feilet spektakulert (igjen). Nødløsning må til, hat, sinne, frustrasjon og sorg må få et utløp.


Når det gjelder Max derimot.... NAS er dekket. For parkering. Hva som skjer dersom det blir en discontinuation derimot er vanskelig å si. Dette blir politikermat fremover og med nikkedokken i sjefsstolen vil republikanerne gå inn for proteksjonisme. Stormfulle tider.
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
18.01.2020 kl 01:11 7896

Kan godt gå god for Hammers når det gjelder ta. Men i dette tilfellet hopper han galant over ta, for så å ta en spansk en. Dersomndet ligger et hat latent, eller han får betalt for å spre eder og galle er det hans sak. Stakkars ... lite oppmeksomhet på de nye trådene . Hammers, som har egen ticker
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
Norviking
18.01.2020 kl 01:18 7876

hvem gidder lese innlegg av en som er "best i alle øvelser ?"
Ja til og med skrivemåten og ordleggingen vitner om en arrogant drittsekk
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
18.01.2020 kl 01:26 7857

Haner får betalt for klikk eller visninger . Ikke rart han støtt og stadig må innom nas tråder. Stakkars vesen.! Kanskje godt betalt , men lite verdig
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
Hammers
18.01.2020 kl 01:30 7850

He, he......jeg BURDE kanskje ha blitt provosert, men egentlig er jeg beæret av den rosen dere EGENTLIG gir meg.

Hilsen Hammers........som bare kan si; fortsett å klikk på mine elegante innlegg!
Da får dere "value for money" - bokstavlig talt!
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
18.01.2020 kl 01:38 7825

Når jeg nå har fått bekreftet min mistanke, kan gjerne Hammers få ta seg en pause.! .. fly med nas, men disse selskapet for egen vinning. Taperaktig som vi sier i Nord-Norge ..-) noen sier huff, æ sier stakkarslig
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
Restplassno
18.01.2020 kl 06:16 7729

Ta med i beregningen at det nok er en del drikk inne i bildet her. Som regel postes det etter midnatt og jo senere, desto mer usammenhengende og selskrytende.
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
Epona
18.01.2020 kl 08:27 7615

Må jo si jeg begynner å få sansen for "luftens baron" med de feiende verbale vendinger og sleivspark som både svir og irriterer mange.
Og MAX er jo, som han forsåvidt påpeker, helt MAX å bruke som skureklut - ingen tvil om det. Det åpne spørsmålet enda er på hvilken måte NAS skal klare å komme seg gjennom, ja, jeg er tilbøyelig til å kalle det for MAX-krisen.
Konstaterer inntil videre at så lenge man venter ... så dukker det opp noe etterhvert.
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
EliotS
18.01.2020 kl 08:36 7599

Det er ikke meget vi har hørt til den nye CEO Jacob Schram. Litt interessant at han ikke har været mere synlig. Så vidt jeg er orienteret har han kun sagt noget i sammenheng med Dec 2019 tallene. Der stord der følgende i børsmeldingen:

“Just a few days into my role as CEO of Norwegian, it’s a pleasure for me to present positive traffic figures. Throughout 2019, Norwegian’s dedicated employees have made an impressive effort delivering on the strategy of moving from growth to profitability,” said Norwegian’s CEO Jacob Schram.

“Throughout the year, the company has worked on reducing the capacity in line with demand and worked continuously to set a route structure adapted to the large seasonal fluctuations across the industry. At the same time, emissions are being reduced compared to previous years. The ticket sales for the next months ahead are looking good, both for business- and leisure travellers. I would like to welcome all new and loyal customers on board,” Schram continued.

“I am now looking forward to getting to know the company and the employees better. In the coming weeks, my first priority will be Norwegian’s dedicated employees, as I will be visiting a number of Norwegian’s offices and bases,” said Schram."
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
Epona
18.01.2020 kl 10:29 7456

Og Boeing er i ytterligere trøbbel skal en tro denne historien: https://www.hangar.no/delta-piloter-ga-flygeleder-beskjed-at-alt-var-under-kontroll/
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
Hammers
18.01.2020 kl 15:26 7298

Mye tull å lese fra taperne i NAS.
Latterliggjøring og ufarliggjøring av andres meninger. Som om det som skrives er noe "fyllerør"!

En gammel og kjent form for hersketeknikk.
En teknikk som kun får meg til å le - og som har samme virkning som hvis man kaster bensin på bålet.

Hilsen.......Baronen!
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
tradingstock
18.01.2020 kl 15:57 7220

Hammers virker som du sitter i blodrødt om dagen. Mandagen er ikke dagen å være short.
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
Restplassno
18.01.2020 kl 16:45 7141

Du må jo se selv at det er påfallende at du stort sett angriper etter midnatt, Hammers. Vi har snakket før og jeg trodde vi hadde en slags forståelse og når jeg ser at du igjen velger denne måten å formulere deg på virker det impulsivt.

Det er så lite dannet å kalle folk for taperne i Nas og sådan, i alle fall når du kaster deg rett inn i en tråd på den måten - og, som vanlig - ønsker å endre fokus fra ticker og til din egen oppblåste og selvsentrerte personlighet. Det er ingen som ønsker å diskutere så bombastiske påstander som du kommer med, i alle fall ikke når du ordlegger deg, som du så ofte gjør, for å provosere. Hvorfor skulle du ellers skrive om taperne i Nas og at aksjonærene piSSer(?) hverandre opp etter ryggen.

Men gratulerer, nå handler det igjen om deg. Du kan jo skrive litt om bakgrunnen din og utdannelse osv :)
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
Hammers
18.01.2020 kl 17:27 7066

Har du tenkt den enkleste tanken man kan komme på? Kanskje "han" (altså jeg) er opptatt før midnatt?
Noen klager på at jeg skriver sent på en fredag (akkurat som dem selv, men DERES skriving er OK i egne øyne).
Vel, nyheten kom sent en fredag. Kunne vel ikke da skrive en torsdag ettermiddag.

Språket. Vel, man MÅ vel ikke være som en nyvasket speidergutt til enhver tid.
Såpass som "pi..er" (pirker hverandre oppetter ryggen🤭) må dere da tåle.

Jeg har en ganske allsidig bakgrunn - inklusivt gjennomført husmorskole.
Dvs, det var 3 netter som ble gjennomført på den husmorskolen!
Resten trenger ikke du bry deg om!

Hilsen Hammers......med NULL interesse av din bakgrunn!
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
Restplassno
18.01.2020 kl 17:31 7056

Vel, vel. Skriv gjerne mer om deg selv også dersom du setter pris på det :)

Maxene utsatt i mange år fra i dag, det er en spådom jeg skal holde deg til. Det var vel det du ønsket å si i utgangspunktet. Jeg kan trekke frem flere av dine tidligere spådommer om Nas også. Var vel konkurs innen 2019 eller kursmål 5 før jul det gikk i for det meste i sommer. Men når det er sagt kommer det vel ikke noe særlig konstruktivt eller helsebringende ut av å svare deg, så vi lar det bli med dette for denne gang.

For øvrig aldri hørt om å pirke noen oppetter ryggen.

Lykke til med å skape blest rundt tickeren din :)
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
terjer
18.01.2020 kl 18:23 6994

Norwegian Air nu også fået Marty St. George in som Chief Commercial Officer, som har en lang erfaring fra luffart hos bl.a. Jet Blue Airways i USA.

Marty er sikkert en flink kar.
Men han er ikke hentet fra Jet Blue. Han sluttet i Jet Blue sommeren 2019 - og med det en større omorganisering innenfor nettopp det området han har ledet i de siste 3 årene. Så alt han har med seg i baggasjen er ikke nødvendigvis godt.
Men det er godt noen er kommet inn med flyerfaring for det har det skortet på i lang lang tid nå. Og det er her utfordringene til Norwegian stammer fra. Managament har hatt store ekspansjonplaner, og så komemr det som en overraskelse på de at hvert nytt fly de tar inn har mindre inntjening og generer en større tap enn de foregående flyene og rutene som man har iverksatt.
Denne satsningen har blitt påpekt som feil fra store deler av de som sitter på kommersiell erfaring i Norwegian - med det resultat at de fleste av disse er blitt skiftet ut relativt raskt og effektivt. Så da blir det bare JA mennesker tilbake og tapene øker i vill fart.
Etter de siste utskiftningene utnevnte man HR Direktøren til Kommersiell leder i Norwegian. Men det ble slutt nå - og da sluttet hun også.
Man rensker ut over en lav sko - og nå står man tilbake med en dyktig finansiell ledelse - men ingen som vet noe om å drive et flyselskap med sine kompliserte avveininger innenfor trafikk planlegging, passasjer grunnlag og inntektsgenereringen for hver enkelt rute og linje, At en mann - i tillegg en Amerikaner - med sin kultur - og det faktum at han ikke akkurat var suksessfull i Jet Blue, gjør at man nok fortsatt må være litt skeptisk til om hvordan dette skal bli snudd rundt til sukesss. Det er jo nesten morsomt da at det Marty blir husket mest for var å bygge opp business klassen til Jet Blue. Nemlig MINT.
Kanskje det er det han skal gjøre i Norwegian. Well - that will be the day!
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
SloppyJoe
18.01.2020 kl 22:33 6804

Sant nok, men Q3 ble jo ikke helt nedtur.... Og trafikktall for Q4 tegnet bra. Virker som de gjenværende gjør noe riktig om dagen. Fraværet av nyheter = spennende uke. Håper de 6% med solgte aksjer som skal returneres må betale dyrt fremover 👍
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
EliotS
19.01.2020 kl 08:02 6560

terjer - Du starter din kommentar med at skrive et citat fra min tekst "Norwegian Air nu også fået Marty St. George in som Chief Commercial Officer, som har en lang erfaring fra luffart hos bl.a. Jet Blue Airways i USA." men så skriver du litt senere "Men han er ikke hentet fra Jet Blue.". Jeg skrev heller ikke at han var hentet fra JetBlue så hvorfor skrive en benægtelse omkring dette?

Det virker også som om at du har behov for at sette spørgsmålstegn ved Marty St. George. Du skriver i hvert tilfælde "Så alt han har med seg i baggasjen er ikke nødvendigvis godt.".

Men du angriber også Norwegian's ledelse for at de ikke luftfartserfaringen og hvor du argumentere at "nå står man tilbake med en dyktig finansiell ledelse".

Samlet efterlade et et indtryk af du har et negativt syn på Norwegian og selskapets ledelse.

Med hensyn til Marty St. George syntes jeg at andre skal vide at han var 13 år hos JetBlue. Da han stoppe kommer der bl.a. følgende artikel som starter med citatet:

"Thirteen years is a long time to stay at one corporation. Perhaps JetBlue needs some fresh blood. Or maybe Chief Commericial Officer Marty St. George just wants a change of pace. — Brian Sumers".

https://skift.com/2019/06/05/jetblue-senior-executive-marty-st-george-is-leaving-the-airline/

Brian Summer er en senior jorunalist som har stor luftfartskunnskab. I artiklen argumenteres der for at den nye JetBlue CEO Robin Hayes har udskiftet en rekke af de ledende medarbejder. Det er vel hyppigt at man ser at en CEO gjerne vil sette sig eget teamog ha litt frisk blod ind. Men 13 års erfaring fra luftfart med den business model som JetBlue har kørt er absolut et aktiv for Norwegian Air. Så jeg kan konstater at på det punkt er jeg uenig med deg.

Jeg syntes også det værd at bemærke at styreleder Smedegaard som har indtaget en aktive rolle og kommer meget hyppigt på HQ på Fornebu. Husk at han har luftfartserfaring. Han har også sikret at Norwegian har adgang til et ekspert panel af luftfartseksperter. Som der står i artikelen nedenfor

"Men nå har flyselskapet leid inn en del eksterne rådgivere, med erfaring fra luftfart og andre flyselskaper,som sammen med flere avdelinger internt i Norwegian skal jobbe med å finne andre steder å enten spare penger eller å strømlinjeforme operasjonene."

Så jeg syntes at din kritik kan få litt flere nuancer.

https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2019/10/26/7466254/niels-smedegaard-skal-spare-norwegian-for-ytterligere-4-milliarder-kroner.
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
Grønland
19.01.2020 kl 09:16 6473

Nok en gang solid kvalitetsinnlegg Eliot.
Alle organisasjoner har sine sterke og svare sider, sånn er det med de alle. Men et kjennetegn ved suksessrike bedrifter er at det er en leder med stor L. Ikke en som tar alle beslutninger, ikke en som skal bestemme, ikke en som har alle svar, men en som skaper kultur, bruker folk som er bedre en seg, ikke er redd for å ta beslutninger og en som skaper trygghet i utryggheten. En som ser det andre ikke ser!
Kjos har vært en tydelig leder, en som har turt å gå egne veier, en som har hatt en brennende ønske om å lykkes, og en som ALLTID har vært SULTEN på utvikling og suksess.
Teamet som nå er satt sammen virker utenfra meget spennende. En engasjert og tydelig styreleder som har såpass med erfaring at han vet hva som skal til, men er mer sulten på suksess. En Geir Karlsen som virker svært kreativ og handlingskraftig CFO ( Smedegaard har uttalt at han er den beste CFO som han har kjent til) og nå CEO Schram som har tung bakgrunn fra ledelse, omstillinger og styring av store organisasjoner.
Til sammen fremstår disse som om de har et stort felles mål, å få NAS til et veldrevet flyselskap med sterk merkevare som ligger helt i toppen økonomisk, kundetilfredshet, kulturelt og kommersielt. Også ønsker å tilfredsstille dine eierne ved å nå målene, som til stor begeistring ligger høyt!
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
LongStockings
19.01.2020 kl 21:11 6215

Følg Schram på LinkedIn. Det gir et bilde på hvem han er
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
terjer
19.01.2020 kl 22:03 6102

Takk for ditt tilsvar.
Mitt innlegg ble gjort for å nyansere informasjonen . Det er ikke et spørsmål for meg om jeg tror eller ikke tror på Norwegain sin ledelse eller på selskapet som sådan. Jeg bringer opp elementer som gjør at noe av informasjonen som spres fra Norwegian, i pressen og fra en rekke såkalte eksperter ikke stemmer eller er kraftig pyntet på. Jeg gir jo honnør til at ledelsen tydeligvis har meget god finansiell og juridisk ekspertise. Det er selvsagt viktig. Men neppe nok. Og da bekymrer det meg at hele den kommersielle tyngden nå legges hos en amerikaner - midlertidig . Han er ikke ansatt i stillingen - legg merke til det.
Jeg har selv møtt ham flere ganger den gang han arbeidet i United. Fin kar. Men hvilken modell han kan drive hos Norwegian - alene kan bli utfordrende.
Og du løfter også fram Smedegaard med sin luftfartserfaring. Dessverre har han ikke særlig mye av det. Han arbeidet i SAS fra 1988-1990, med økonomi og hadde ingen kommersielle erfaringer fra denne tiden. Deretter forsvant han til Catering verden hvor han var i mange år - igjen på den økonomiske og finansielle siden. SÅ ved rene tilfeldigheten havnet han i DFDS via et oppkjøp, og det er ingen tvil overhodet at innenfor Rederi bransjen har han gjort en formidabel jobb. Men at han har flyerfaring - det må du stryke.
Det blir spennende framover. Om du har lyttet til Geir Karlsens snakk med DNB Markets sin podcast om Norwegian og hva som skjer framover - så synes jeg ikke man får gode forklaringer på hva som skal bringe Norwegian ut av sitt dilemma.
De har ekspandert for kraftig. Opprettet for mange nisjeruter som nå legges ned. Da bedrer selvfølgelig yielden (og RASK) men CASK øker mer fordi man kan ikke sette de uproduktive flyene inn et annet sted. Og da spriker det. Det er dette noen nå må ta fatt på og det har man ingen kultur for. Kulturen er ekspansjon. Men for all del - lykke til med oppgavene.
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
EliotS
19.01.2020 kl 22:19 6057

Terjer - Jeg følger deg bedre i dette indlæg. Du har et par helt ok pointer.

Jeg har også noteret mig at det kun er en «midlertidig» stilling. Det er særligt intressant fordi det er ham som har luftfartserfaring. Men tenker han skal brukes til at lave integrationen til den amerikanske samarbejdsavtale.

Jeg tror i øvrigt den nuværende ledelse mere er tenkt for en transformation mere end en permanent ledelse der skal holde i mange år frem.
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.01.2020 kl 22:49 5988

Hvorfor en nesten alle nystartede NICK negative ???
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
Restplassno
20.01.2020 kl 01:21 5865

Jeg tror ikke planen er å la flyene bli stående uproduktive og la CASK balle på seg, Terjer. Planen er å unngå wetlease, som etter sigende øker CASK. Da blir det naturlig at veksten må snus opp ned, så man slipper å fly med flere fly enn man har tilgjengelig.

Hvis du ser på trafikktallene for desember og januar har begge måneder ASK-reduksjon på en drøy fjerdedel, over 25%. Forvent at denne trenden hvor ASK-reduksjon ligger en god del over de forespeilede 10% fortsetter frem til påske og deretter frem til sommer.

Planen, slik jeg tolker siste mnds trafikktall, er at maxene kommer til sommeren og man går tilbake til normal produksjon herfra, og i snitt sitter man igjen med ca 10+% produksjonsreduksjon, hele året sett under ett - uten at flyene står parkert. Man slipper ganske enkelt å wetlease gamle bombefly til blodpris på denne måten. Neste år, dersom max er i lufta, vil man nok se vekst, men ikke særlig mer enn å hente tilbake de 10% man gikk glipp av mens maxene sto parkert, samt generell markedsvekst.
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
Pingo
20.01.2020 kl 01:45 5848

De har i det minste noen nyervervede Heathrow slots å fylle opp i år...
Redigert 21.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
EliotS
20.01.2020 kl 07:00 7034

Jeg kan tilslutte meg dit syn på planlegning for bruk av fly igennem 2020 og vurdering i forhold til Max/flyene.
Redigert 21.01.2021 kl 08:21 Du må logge inn for å svare
EXTrader
20.01.2020 kl 07:05 7017

God Morgen :-)

Skal vi aldri snart få noen gode Nyheter ?

06:34:37
TDN Direkt
Nye softwareproblemer med 737 Max kan skape forsinkelse
Boeing har identifisert en programvarefeil i 737 Max-modellen som vil kreve merarbeid og sannsynligvis forlenge tidslinjen for en retur til tjeneste.

Det skriver Bloomberg News.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
06:46:40
TDN Direkt og Jonas Christensen
Libya mister mye oljeproduksjon - prisene stiger
Libyske National Oil Corporation (NOC) har erklært force majure på oljeeksport fra havnene Brega, Ras Lanuf, Hariga, Zueitina, og Sidra.

Force majeure er en vanlig klausul som fritar en eller flere parter fra ansvar for misligholdt når ekstreme hendelser slik som krig, opprør eller ekstremvær/naturkatastrofer hindrer partene i å utføre sine forpliktelser.

Dette vil resultere i et tap av oljeproduksjon på 800.000 fat pr dag, opplyser NOC.

I desember produserte Libya 1,1 millioner fat per dag. Dermed er mesteparten av produksjonen satt ut av spill.

Oljeprisen stiger 0,84 prosent mandag morgen.

Redigert 21.01.2021 kl 08:21 Du må logge inn for å svare
terjer
20.01.2020 kl 16:42 6797

Hei igjen EliotS
Samarbedisavtalen er ikke mer enn hva flybransjen har holdt på med i 60 år. Det kalles Interlining - eventuelt emd tillegg som codeshare...., men det tviler jeg på. Og det krever ikke særlig mye annet en en billett avregningsavtale. Og det er det folk i Norwegian som kan.
Så det må være hans kunnskap og innsikt i inntektsoptimering som han skal bruke tid på.
På presentasjonen av ham står det at han er god på inntektsstyring....... nei - det er inntektsoptimering - som er dem korrekte betegnelsen.
En ledelse som ikke en gang klarer å tydeliggjøre hva han er dyktig på er ikke så bra.

Sitatet fra presentasjoen sa slik. * kommersielle funksjoner som inntektsstyring, ruteplanlegging*
Noen som kunne dette har ikke Norwegian hatt siden Hurtigruten kapret Daniel og Thomas Ramdahl forsøkte å etterfølge ham.....
Redigert 21.01.2021 kl 08:21 Du må logge inn for å svare