Kjøper Hunter flere skip?

bålfreak
HUNT 12.01.2020 kl 12:49 5560

Det Sør Koreanske verftet har flere skip under bygging. Fire av de har Hunter bestilt. De vil bli levert i 2020, men har de flere under bygging..., og kan Fredly være interessert ip i å kjøpe fler.....
Noen som vet noe om dette.....

Spetalen og Co får levert ett nå ser vi jo, men kan det være fler underveis fra verftet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.01.2020 kl 18:24 5266

Så godt kjenner ikke noen her inne Fredly
Men du kan sikkert snakke med rederiet, de er særs hyggelige folk som svarer på det de har lov å gi ut av info.
Tipper imidlertid at dette er uka med kurs over 6 kr for første gang siden dette ble et tank rederi
I 2015 var kursene helt oppe i 60, men da med mye færre aksjer og helt andre grunner for det
Sitter vi lenge nok så kan vi få kurs over både 10-20 og 30 kr
Fredly og han stab er utrolig flinke
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Cutter
12.01.2020 kl 18:31 5215

Tvilsomt. Er nok kun denne bølgen som skal ris en kort stund fram til salg. Tror også storeier AF er litt småforbannet på resten av aksjonæren da emisjonen ifjor ble så labert mottatt at 1 skip måtte selges. Vi kunne hatt 4 skip ute i dagens heite marked!
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.01.2020 kl 18:52 5142

Har aldri hørt han irritere seg over aksjonærer
De hadde mulighet å ta opp mer lån og beholde alle skip
Tror dette ble gjort på en god måte Cutter.
Jeg var ikke aksjonær på den tiden, men kan ikke tro Arne er irritert på slikt. Det ligner ikke på han å være det
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
rolas
12.01.2020 kl 20:27 4915

Fra Finansavisen, Stig Myrseth

Tank er vinneren

Moderne tankskip er blitt til bankterminaler de seneste månedene. På den ene siden er dieselproduksjon råoljeintensivt for raffineriene, noe som medfører økende etterspørsel. På den andre siden gjør høyere drivstoffregning at seilashastigheten faller og effektivt tilbud blir redusert.
Stortankskip med scrubber kan i disse dager realisere rundt 15.000 dollar høyere dagrate ved bruk av høysvovelholdig drivstoff og får dermed i både pose og sekk.
Når etterspørselen etter tungolje fra shipping faller med rundt 70 prosent, må overskuddet finne nye markeder. Jeg ser ikke bort ifra at deler av volumene etter hvert vil bli eksportert fra enkle raffinerier i Europa til komplekse raffinerier i USA for videreforedling, noe som kan øke tanketterspørselen ytterligere.
Med IMO 2020 i full sving, høy politisk usikkerhet i den arabiske gulf og lite nybyggkontrahering ser solen fortsatt ut til å skinne på stortankrederiene.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
canarias
12.01.2020 kl 20:35 4817

Stig Myrseth har Okeanis som førstevalg når det gjelder utbyttekapasitet. Vi har 20% av porteføljen i Okeanis, 40% i Hunter og 40% i Frontline.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
canarias
12.01.2020 kl 20:39 4781

Stemmer det Matmons.
Vi husker for ca ett år siden da kursen flere ganger var nede på 3 kroner blank hvor Arne tok i mot alt på det nivået , vi kjøpte også endel ekstra på 3 blank
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.01.2020 kl 21:54 4582

Råolje fra shipping faller med 70% ? Vel hvor stor andel av oljen er det da ?
Ikke kommer det til å falle med 70% heller. Hvorfor ? Fordi disse båtene med Skrubber bruker den olja og etterhvert vil storparten av flåten ha slike installert.
Videre så må jo de andre båtene også ha drivstoff , og det drivstoffet kommer jo også fra råolje som skal raffineres og da går mye av råolja bort. Ergo blir det totalt ikke noe mindre forbruk av den råolja
Myrseth kan sette seg på skolebenken igjen og lære seg å forstå sammenhengen mellom ting og tang, det er mere enn bare aksjegrafer og tall som teller her
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.01.2020 kl 21:57 4549

Kjenner ikke Fredly godt, men har snakket med han så pass og sett hans sin væremåte, at det ville overraske meg om så var tilfelle
Vi har ei god tank aksje uke foran oss tenker jeg
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
12.01.2020 kl 22:29 4417

Arne er en kjempekar med gode kontakter. Håper bare ikke han takker ja til bud allerede nå. Får vente et års tid, til alle genererer snabba cash.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
canarias
12.01.2020 kl 22:34 4378

Vi har vært med på ferden siden Fredly tok kontrollen i Hunter og har kjøpt oss gradvis opp siden det så vi kjenner historien bra, dette har vært ett av våre hovedbets .
Vi satser på to år med gode tider i tankmarkedet , men husk det vil bli store bølgedaler på ferden , ingenting går bare rett opp.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
canarias
12.01.2020 kl 22:35 4368

Vær trygg på at vi vil ri denne bølgen en god stund fremover
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.01.2020 kl 23:35 4188

Da har du over 100% alt, det er jo fantastisk for en teft du har
Dere er vel flere med denne teften.
Jeg kom inn mye senere, men er veldig fornøyd med det som skjer og har skjedd
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
canarias
12.01.2020 kl 23:40 4146

Lønner seg å følge Fredly som vi stoler ubetinget på , utenom tank som er hovedsatsingen er vi tungt inne i Pareto Bank.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.01.2020 kl 09:04 3676

Vet det
Har gjort det før med stort hell
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Smisen
13.01.2020 kl 10:26 3461

Passerer den 6 i dag?
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Ole86
13.01.2020 kl 10:38 3391

Her må du skille på råolje og tungolje, slik de gjør i artikkelen. Etterspørselen etter tungolje synker kraftig, ikke etterspørselen etter råolje.
Det stemmer heller ikke at storparten av flåten går for scrubber. Det er nå under 10% av flåten som har scrubber installert og det sprengte kapasiteten til leverandørene av scrubber og verft til installasjon i fjor. Det er derfor lite sannsynlig at storparten av flåten vil ha scrubber innen kort tid.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Freecashflow
13.01.2020 kl 11:10 3223

Med 70 båter uten scrubbere så sier det seg selv -:)
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
aquamann
13.01.2020 kl 11:12 3209

Kan man ikke bruke scrubber til havs, og lav-svovel olje innaskjærs ?
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Freecashflow
13.01.2020 kl 11:26 3136

I følge Fredly er " forurensningen" ved scrubber mikroskopisk.. Hørte noe om regnestykket på Hegnar Online..
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Quepasa
13.01.2020 kl 11:48 3061

Forurensing og forurensing.. Kommer nok an på hvem du snakker med.
Det viktige for oss er at IMO2020 tillater bruk av tungolje, forutsatt installert scrubber, (selvfølgelig er det visse funksjonelle krav som definerer "scrubber")
Rent teknisk er forskjellen er at scrubber samler opp sulfur og slipper det i havet, i stedet for i luften. Hva miljøforkjempere syntes om den ordningen kan du jo spekulere i selv. Hovedpoenget er at det er tillatt, inntil videre..
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Struts
13.01.2020 kl 11:49 3044

Virker som om den som er mest på hugget om dagen er Spetalen, OET går opp over 4% på høyt volum - kanskje hans nye selskap (sammen med Economou og Ofer) kjøper ytterligere en VLCC? Og hvem er vel mer nærliggende å kjøpe en enhet fra enn OET, hvor Spetalen for lengst er blant topp 20 aksjonærer? Evt HUNT selvfølgelig.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.01.2020 kl 12:55 2890

Den i dag
Da kommer de andre etter om litt
Tipper vi har FRO over 120 i løpet av noen dager
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.01.2020 kl 12:58 2878

Det kan de garantert sikkert, men man skal jo ha tank adskilte og oppkoblinger til maskinen
Det krever jo også verkstedopphold å få slikt installert
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Ole86
13.01.2020 kl 13:06 2832

Det er på plass allerede. De fleste som har scrubber har MGO ombord for å kunne bruke dette om scrubbersystemet er nede. Det er også veldig vanlig å skifte til MGO i de havner det scrubber ikke er tillatt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Ole86
13.01.2020 kl 13:08 2817

Det som slippes til havs er svovelsulfat og er helt neglisjerbart i forhold til mengden svovelsulfat som er der allerede. Dette blir som å drysse litt salt i sjøen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.01.2020 kl 14:00 2680

Blir forurensningen noe mindre om dette slippes i sjøen kontra luften ?
Klarer ikke helt å se at det skal bli noe bedre for naturen å slippe de i sjøen , mulig jeg ikke har de rette brillene på meg .
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.01.2020 kl 14:32 2587

Søk i gamle HUNT/FRO tråder hvor dette ble diskutert i 2019-H1, med linker til undersøkelser og forskning på området. Mye mindre helsefarlig med svovel i sjøen enn i luften.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.01.2020 kl 14:36 2565

http://www.egcsa.com/technical-reference/how-does-the-sulphate-from-exhaust-gas-cleaning-systems-affect-seawater-composition
Sulphate is a naturally occurring constituent of seawater. The large amount of sulphate in seawater is derived from volcanic activities and degassing at the seafloor. Further, sulphates reach the oceans via river flows, but concentration in open seawater remains constant at around 2.65 g/l or about 20kg of Sulphur per ton seawater. Studies and in field testing confirm that the sulphate increase from exhaust gas scrubbing will be insignificant when compared with the quantity already in the oceans.

An analogy that has been used is if all the Sulphur in the world’s oceans were to be removed, it would form a layer around the earth about 1.7M thick. All the Sulphur in all known oil reserves would add only another 10 micron to this layer. (10 microns = 0,01 millimeters)


All svovel i verdenshavene lagt rundt jorden vil bli et 170 cm (1700000 mikron) tykt lag.
All svovel i alle kjente olje reserver lagt rundt jorden vil bli et 10 mikron tykt lag.
Dvs at all svovel i alle kjente olje reserver utgjør ca 0,0006% av den svovelen som allerede finnes i verdenshavene.
Bruker skip med scrubbere 1/1000 av av alle kjente olje reserver, vil det øke svovelmengden i verdenshavene med mindre enn 0,0000006%.


Svovel i luften blir noe helt annet, og forekommer også naturlig:
https://www.nps.gov/subjects/air/humanhealth-sulfur.htm

----- ----- ----- ----- ----- -----

https://finansavisen.no/forum/thread/21179/view/355459
https://finansavisen.no/forum/thread/28658/view/555281
https://finansavisen.no/forum/thread/13947/view/236492
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.01.2020 kl 14:47 2515

Takk herr Leksikon
Det som ikke du vet om disse spørsmålene er det neppe andre som vet
Utrolig
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare