En ny "konkurrent" til PCIB har gode resultater

Flottesen
PCIB 16.07.2018 kl 19:46 2861

En ny "konkurrent" til PCIB har gode resultater
https://immuno-oncologynews.com/2018/07/06/exceptional-data-reported-nbtxr3-soft-tissue-sarcoma-therapy/

Nanobiotix har sluppet resulater fra et Phase 2/3 studie som viser gode resultater.
Dette er interessant fordi virkningsmetoden minner om PCI.

Nanobiotix sitt produkt NBTXR3 består av nanopartikler som spøytes direkte inn i tumor, og som blir "aktivert" av stråleterapi.
Nanopartiklene øker effekten av strålingen, litt som PCI øker effekten av Chemo.
Effekten er økt celledød og immunaktivering.
Indikasjonen som dette testes mot er "soft tissue sarcoma".
Men det ser ut som de også sikter seg inn mot head-and-neck og pancreas(som kan bli i konkurranse med PCIB i fremtiden).

Principal investigator er fra seg av begeistring og mener at dette kan endre standard of care.
En professor som kommenterer uttaler at dette åpner opp for nye studier i andre områder slik som head-and-neck, prostate, bladder og pancreas.
Det ser ut som head-and-neck studiene har gått en stund, men ikke enda kommet med resultater.


Så hva var egentlig effekten?
CR ble løftet fra 7.9 prosent til 16.1 prosent.

Jeg lurer på hva reaksjonen blir den dagen PCIB kommer seilende med en CR nord for 50 prosent.

Redigert 16.07.2018 kl 19:47 Du må logge inn for å svare
Hæggis
16.07.2018 kl 20:03 2819

Reaksjonen bør bli en himmelferd.
Dessuten har PCIB så mye mer (Vacc, Nac) med alt det kan innebære.
- å få vaksiner til å virke
- å få antibiotika til å virke igjen
- å få andre biotec selskapers medisiner til å virke
.....

Stråling er stråling.
Kan ikke brukes til mer enn å drepe noen celler
Redigert 16.07.2018 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
columna
16.07.2018 kl 20:08 2798

Var det ikke ett sted tidligere i år det ble funnet ett nettsted som viste at foreløpige resultater for gjentagende beh. for ggk virket «oppløftende» med PCIB?
Bonusfrelst
16.07.2018 kl 20:16 2762

Kan ikke se at dette er noen stor konkurrent. Soc for GGK kan vel ikke endres på bakgrunn av disse dataene? Nanobiotix må vel igjennom et siste registreringsstudiet også, så de er ikke akkurat så veldig mye lenger fremme i løypa..
Bonusfrelst
16.07.2018 kl 20:32 2720

Columna
En pasient i kohort 2 som fortsatt er i live har fått en behandling til med dosen fra kohort 4. Altså gjennomført gjentagende behandling. Dette blir kommentert av Jonas E i episode 46 i radium podcasten.

Det er for meg helt utenkelig at safety på gjentagende behandling ikke blir bekreftet OK. Tviler sterkt på at de hadde påbegynt extension studien hvis det var problematikk med sikkerheten hos denne pasienten.

Spenningen, slik jeg ser det, blir effektdata litt senere. Kommer disse ut like gode (eller bedre) som fra kohort 4 snakker vi fugl.
columna
16.07.2018 kl 20:37 2703

Takker Bonusfrelst!

På vei inn med litt oppsparte midler og bare lurte litt hvordan PCIB lå an i løypa..
Uansett mange potensielle triggere fremover, FinaVacc, FimaNac...
Slettet bruker
16.07.2018 kl 21:54 2525

Flottesen, hvorfor bringer du dette som konkurrent til PCIB? I GGK har de en høyere responds. Tror jeg skjørnner det ikke helt?
Flottesen
16.07.2018 kl 22:16 2474

Stockowner, jeg satte konkurrent i anførselstegn, men ironi er vanskelig å formidle over internett.
Dette selskapet er ikke en konkurrent i GGK, men de kan bli en potensiell fremtidig konkurrent i pancreas og H&N, dersom PCIB/partner velger å utvide i de retninger.

Poenget med saken er å illustrere hvor utrolig mye bedre effekt PCIB har(til nå), enn denne behandlingen, som blir løftet frem som "exceptional". Det er også interessant at behandligen likner litt på PCIB sin behandling, men har mye dårligere effekt(foreløpig).