FRO: Frontline venter over 4 milliarder i utbytte.

Slettet bruker
13.01.2020 kl 08:24 8195

Liten tvil om hvilken aksje man burde sitte i fremover etter min mening.
Som flere har antydet er det ikke vanskelig og se at aksje kursen vil stige over 200 kr i løpet av 2020, og om man da plusser på utbytte vil gjøre denne aksjen til en av de mest attraktive aksjene på Oslo børs.
Redigert 21.01.2021 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
canarias
13.01.2020 kl 08:45 8012

Bra å være tungt inne her ja.
Redigert 21.01.2021 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.01.2020 kl 08:52 7925

Tror det blir mer dersom disse ratene holder seg
Minst 30 kr pr aksje i utbytte
Redigert 21.01.2021 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
nordnes
13.01.2020 kl 09:01 7812

I dagens utgave av Finansavisen har Stig Myrseth skrevet om tankskip og det er verd å lese, en god analyse og positiv han kommer med.
Redigert 21.01.2021 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.01.2020 kl 09:07 7746

Myrseth han surrer litt vel mye synes jeg
Se på surret han skreiv om forbruk av tungolje fordi båtene bruker skrubbere
Mye han ikke skjønner noe av
Redigert 21.01.2021 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
nordnes
13.01.2020 kl 09:13 7649

Myrseth skriver i Finansavisen i dag noe som er veldig interessant, sitat;
« Stortankskip med scrubber kan i disse dager realisere rundt 15.000 dollar høyere dagrate ved bruk av høysvovelholdig drivstoff og får dermed i både pose og sekk.
Når etterspørselen etter tungolje fra shipping faller med rundt 70 prosent, må overskuddet finne nye markeder. Jeg ser ikke bort ifra at deler av volumene etter hvert vil bli eksportert fra enkle raffinerier i Europa til komplekse raffinerier i USA for videreforedling, noe som kan øke tanketterspørselen ytterligere.»
Redigert 21.01.2021 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
unikum
13.01.2020 kl 09:14 7630

Litt blandet oppfatning i dag. Noen som svir av peng for å dra den ned..
Redigert 21.01.2021 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.01.2020 kl 09:21 7568

Justerer seg etter litt fall i usa på fredag. Tålmodighet er det som gjelder her.
Redigert 21.01.2021 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
13.01.2020 kl 09:22 7531

Det ble vel meldt om ratenedgang på 8% så da er vel bratt kursnedgang naturlig?
Redigert 21.01.2021 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
laptop
13.01.2020 kl 09:28 7450

Tyder på både blinde og døve investorer, med dagrater på USD 90k ++ fosser det formelig inn penger daglig som om noen måneder kommer til bli tilført aksjonærene. Dagens kurs er langt under hva utbytte potensialet tilsier.
Redigert 21.01.2021 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.01.2020 kl 09:31 7421

Da er da man burde gripe den sjansen man får.
Redigert 21.01.2021 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
unikum
13.01.2020 kl 09:32 7393

Ok, jeg kjøpte meg inn igjen uten å lese meg opp..
Redigert 21.01.2021 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.01.2020 kl 09:44 7304

Hvordan skal tungolje reduseres med 70% når alt av båter installerer disse og bruker nett tungolje
De båtene som ikke installerer skal og drives videre og det må nødvendigvis brukes tungolje for å raffinere det drivstoffet de skal gå på
Han forstår jo ikke hva han selv skriver
Kan hende det blir 25% reduksjon til båtene, men det minker jo ikke etterspørselen av tungolje
Bare surr det har lager her om forbruk av tungolje
At skipene med skrubber kan få høyere rater stemmer, men det andre han skriver stemmer overhode ikke
Redigert 21.01.2021 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.01.2020 kl 09:54 7210

Dersom du ser på rate oppdateringen Volf legger ut så er det + i ratene og ikke minus
Vi stoler på Volf sine tall er riktig
FRO kommer utover dagen og når Trump våkner igjen
Redigert 21.01.2021 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
Baltisk
13.01.2020 kl 09:56 7174

13.1.2020, 07:58·
TDN Finans Delayed
Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om åtte VLCC-slutninger fredag.
Det fremgår av en slutningsliste fra Fearnleys.

Fraktraten fra Midtøsten til Singapore lå på om lag 115 worldscalepoeng fredag, tilsvarende en nedgang på omtrent 8,0 prosent fra foregående handelsdag, ifølge data fra Infront.

Det ble sluttet fem reiser til Østen, der to går fra Brasil, en går fra Nordsjøen, en går fra Vest-Afrika og en går fra AG.

Videre ble det sluttet to reiser fra AG, der samtlige går til Kina, og en reise fra Vest-Afrika til India.

==============================================================

Størrelse Strekning WS-rate TCE($)

280 AG/USG 75 46.600

270 AG/Korea 125 98.900

260 V-Afr/Kina 120 94.000

==============================================================

Bunkerspris ($/MT 380 CST) VLSFO

==============================================================

Fujairah - 326 753

Singapore - 388 724

Rotterdam - 299 568

==============================================================

Slutningstelling AG:

==============================================================

Jan'19 - 125

Des'19 - 136

Nov'19 - 147

==============================================================

LK finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.01.2020 kl 21:26 6362

Blander du tungolje og råolje?
Når skipene må skifte fra tungolje til lav svovel drivstoff øker etterspørselen etter ny type drivstoff, mens etterspørselen etter gammel tungolje reduseres med 70% Imidlertid kreves det mer RÅolje for å raffinere til ny type drivstoff slik at det blir mye overskudd av TUNGolje. Det gir samlet økning i råoljeetterspørsel. Overskuddet av tungolje som nå kommer som følge av IMO2020 kan fraktes fra Europa til Asia for å bli raffinert fordi de har bedre raffinerier. Det gir igjen økt behov for tonnasje for denne frakten. Det er hva Myrseth mente slik jeg oppfatter det, og det stemmer godt med Torbjørn Kjus sine analyser
Redigert 21.01.2021 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
Quepasa
13.01.2020 kl 21:44 6252

Helt riktig, og disse faktorene er i liten grad lagt til grunn i etterspørselprognosene. Dette alene kan utgjøre 1-1,5mill/dag i økt etterspørsel - etter råolje, og - som du påpeker - må fraktes rundt om kring gjerne flere ganger. Det er vel også slik at det er svært begrenset hva annet en big-ship bunkers dette kan bruket til. Er jo ikke bare å lage benisn av denne guffa, som ligger igjen på bånn av tankene når alle godsakene er raffinert ut. Begrenset hvor mye asfalt vi trenger. Et annet område denne gørra kan brukes er store EL aggregater, men ikke fortelle MDG / ESG folket at alle ECO gevinsten i shipping (som konsumentene nå betaler dyrt for) går tapt + gir økt totalforbruk grunnet overgangen til tynnolje i shipping. Dette er et nullsumspill. Alt som kommer ut er ute og blir brent. Le eller grine, ikke veit jeg, men det ser ut som det blri hele veien til banken i hvert fall :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
canarias
17.01.2020 kl 16:27 5499

Skikkelig bra comeback i dag
Redigert 21.01.2021 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
Shagwong
17.01.2020 kl 16:40 5424

TradeWinds skriver at Spetalen med 2 partners har kjøpt sin andre VLCC fra verft i Korea. Samme type som Arne Fredly og HUNTER får levert fra samme verft.
Spetalen kjøper nok ikke sine egne skip hvis han ikke har god tro på tank fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
Flipper
17.01.2020 kl 16:58 5338

Litt, mer tonnmil !

A clause in the U.S.–China trade deal presents a big opportunity for the oilsands

https://business.financialpost.com/commodities/energy/a-clause-in-the-u-s-china-trade-deal-presents-a-big-opportunity-for-the-oilsands

China agreed to buy 'petroleum oils and oils obtained from bituminous minerals, crude' and that could include Canadian crude travelling through the U.S.

The initial U.S.-China trade deal signed Wednesday boosts the investment case for Canadian oilsands companies as American producers face political and production headwinds, Toronto-based investment bank Eight Capital Corp. said in a new report.

China’s pledge under the new deal to buy US$52.4 billion of additional U.S. energy products over two years compared with US$9.7 billion in 2017 as it increases its use of heavy oil provides “green shoots” for Canadian oilsands, Eight Capital said in an email accompanying the report.
China agreed to buy “petroleum oils and oils obtained from bituminous minerals, crude” in the next two years, according to an official document.

Eight Capital thinks the clause presents an opportunity for Canada. Citing the trade deal’s wording, the bank said “it is possible to believe that Canadian oilsands/heavy oil that travels through the U.S. via a U.S. subsidiary, refinery, or marketer is considered a U.S. raw material that falls under this definition.”
“China is becoming an even greater consumer of heavy oil and therefore this is especially a positive for Canadian heavy oil/oilsands that can get access to the U.S. Gulf Coast where it could be exported,” the investment bank said.

Canadian production of heavy oil is also bolstered by efforts to add export pipelines, Middle East tensions and the “non-event” of new marine fuel regulations, equity research managing director Phil Skolnick and associate Jeff Ebbern wrote.

However, Canadian oil faces strong headwinds. The price of benchmark West Canadian Select crude trades at US$20 or more a barrel discount to the lighter West Texas Intermediate oil because it needs more refining.

Canada also lacks pipeline export capacity and the country has just one main market, the U.S. Canadian producers are striving to reduce this differential by building new pipelines, potentially to the West coast for a shorter route to Asia, and by promoting the attractiveness to investors of oilsands reserves that typically last longer than those of U.S. shale operations.

“We believe differentials can start to narrow towards pipeline economics possibly in the first half of 2020,” Eight Capital said in the report. “Especially as the Keystone Mainline recovers to 100 per cent of capacity post the late 2019 leak. Plus, there is potential for further improvement with the recent start-up of TMX construction and the latest news on the U.S. side of Line 3, whereby an updated environmental review released by a state agency recently found no serious threat to Lake Superior if crude oil ever leaked from the line.”

Earlier this week, TC Energy said in a court filing that it will start construction work at its Alberta-to-Nebraska leg of the Keystone XL pipeline as early as February.

The Eight Capital authors note that while heavy oil production in California would seem to benefit from the U.S.-China agreement, refinery demand in the state takes most of its supply. Also, a state moratorium on new steam-injected oil drilling may prompt investors in local producers, such as California Resources Corp. and Berry Petroleum Corp., to switch to Canadian companies, at least in part because of the Alberta Conservative government’s strong support of the industry.

Eight Capital’s top stock picks and buy ratings are on Canadian Natural Resources Ltd., Cenovus Energy Inc. and MEG Energy Corp. It also said it likes buy-rated Athabasca Oil Corp. and Baytex Energy Corp. The bank maintains a neutral rating on Encana Corp., Imperial Oil Ltd. and Suncor Energy Ltd., and a sell evaluation on Husky Energy Inc.

A decline in the supply of quality U.S. shale oil wells is combining with a push by investors to boost the free cash flow of drillers instead of growth to potentially reduce the U.S. supply and increase prices, the bank said. Further supporting Canadian oil prices are the tensions surrounding Iran, Iraq and the wider Middle East involving Saudi Arabia that will likely see U.S. sanctions maintained on Iran or even levied on Iraq, the analysts wrote.
Other factors include increased demand by the start up of new petrochemical plants in Asia driven by rising standards of living in emerging markets, measures by members of the Organization of the Petroleum Exporting Countries to cut output and Mexico’s pressure on state-owned Pemex to reduce spending, Eight Capital said.

New rules enacted this year by the International Maritime Organization to slash sulphur emissions from shipping by 80 per cent will have less than a US$5 a barrel impact on heavy oil prices, the analysts said.
Most investors concerned about ESG — environmental, social and corporate governance issues —won’t be deterred by the oilsands companies because financial returns rank higher than environmental issues to them and they value owning stock as a means to push companies to address climate change, the bank said.

“With ‘E’ playing a dominant role in the ESG discussion, and the negative publicity the oilsands has continued to receive, the reality is that the oilsands in particular has made significant strides in reducing emissions intensities/environmental impacts, and has game changing technologies for commercial application that can foster the next step of improvement,” Eight Capital said. “Ultimately, portfolio managers are paid to generate returns, and a sustainable outperformance of the energy sector will be difficult to ignore.”

Last week, Cenovus Energy Inc. said it’s setting a goal of reaching net-zero emissions from its operations by 2050, in an effort to appeal to environmentally conscious investors. Canadian Natural Resources Ltd. and MEG Energy Corp. have also set long-term, targets of achieving net-zero emissions from their operations.

Redigert 21.01.2021 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
Flipper
17.01.2020 kl 17:12 5260

Global oil demand rose by 955 kb/d y-o-y to 101.1 mb/d in October and for 4Q19 it is estimated to have grown by 1.9 mb/d versus a low 4Q18 level.

HFI Research Retweeted

Giovanni Staunovo 🛢


Jan 16

Global oil demand rose by 955 kb/d y-o-y to 101.1 mb/d in October
and for 4Q19 it is estimated to have grown by 1.9 mb/d versus a
low 4Q18 level.


Redigert 21.01.2021 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
Flipper
17.01.2020 kl 17:21 5218

China Energy Leaders Set for Shake-Up

Bloomberg) -- Top executives at China’s leading energy companies are set for a power shake-up as the nation takes steps to reorganize and revamp its leadership and energy infrastructure.

The executive changes at the state-owned giants come as the sector is under pressure to increase competition and boost domestic output in the face of growing dependence on energy imports. The government this week opened its upstream sector to foreign drillers and last month rolled out plans to spin off the nation’s pipelines into a new firm to allow more companies access to energy infrastructure.

Dai Houliang, chairman of refining giant Sinopec Group, is set to be named the new chairman and party secretary of the country’s biggest oil firm, China National Petroleum Corp., according to people familiar with the matter. Wang Yilin, the current CNPC chairman, is set to step down and retire, they added.

The top job in Sinopec Group, formally known as China Petrochemical Corp., will be taken by Zhang Yuzhuo, former chairman of coal colossus China Shenhua Energy Co., said the people who asked not to be identified as the information is private.

Li Fanrong, deputy director of China’s National Energy Administration and former CEO of CNOOC Ltd., will be named as general manager of CNPC, said the people. Zhang Wei, current general manager at CNPC, will be appointed chairman of the newly-established national oil and gas pipeline company.

The decision by China’s central government is set to be announced as early as this week. Nobody responded to emails or calls sent to CNPC and Sinopec’s press offices.

State Grid Corp., China’s largest operator of electric networks, also named a new top executive, putting Mao Weiming in place as chairman and party chief.

‘Major Change’
CNPC is the nation’s largest driller and natural gas importer, and is the parent of PetroChina Co., while Sinopec Group is the world’s largest oil refiner by capacity and parent of China Petroleum & Chemical Corp.

The appointment of the new CNPC executives will be especially positive for PetroChina, according to analysts at Sanford C. Bernstein & Co. including Neil Beveridge in a note to clients. Dai could help shape up the company’s struggling refining and petrochemical division, while Li’s stint at Cnooc proved him “one of the highest caliber CEOs within China’s oil and gas industry over the past decade.”

“We view his appointment as a strong sign that significant reform could take place within the PetroChina which is undergoing major change with pipeline reform,” Beveridge said.

Even as PetroChina and Sinopec have raised spending to boost output -- heeding calls from President Xi Jinping to bolster the nation’s energy security -- the country has become more dependent on foreign supplies.

China’s dependence on overseas oil has grown from less than 50% in 2005 to nearly 75% by the end of last year as more than two decades of super-charged growth have made it the world’s biggest importer. China also became the world’s biggest natural gas importer in 2018, overtaking Japan after a government push for cleaner energy caused demand to surge.

--With assistance from Dan Murtaugh.

To contact the reporter on this story:

Alfred Cang in Singapore at acang@bloomberg.net
Redigert 21.01.2021 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
Flipper
17.01.2020 kl 21:37 4794

Japanese Only Operational Nuclear Reactor Shut, Increasing Fuel Costs

"A Japanese high court has ordered local utility Shikoku Electric Power Company to continue idling its only operational nuclear reactor until the company provides a satisfactory proof that the reactor is safe.

The extended shutdown of the nuclear reactor would lead to higher fuel costs for the Japanese utility.

Shikoku Electric Power’s only operational reactor at the Ikata nuclear plant in western Japan was taken offline at the end of December for regular maintenance. The utility planned to restart the reactor within two months, but the Hiroshima High Court has just ruled that the utility had not provided sufficient guarantees that the reactor would be safe in case of earthquakes or volcano eruptions.

Japan is taking nuclear safety extremely seriously after the Fukushima disaster in March 2011 and public perception of how safe nuclear energy is has markedly shifted negative since then.

Resource poor Japan is the world’s biggest LNG importer and among the top four coal and oil importers. Before the Fukushima disaster, Japan used to generate 27 percent of its power from nuclear reactors.

Following the accident, Japan shut down all its 54 nuclear reactors to reassess their safety, and has restarted only a few of them so far.

Public opposition to nuclear energy is creating uncertainty about how much nuclear generation capacity Japan will restore.

Japan spent an additional annual average of around US$30 billion for fossil fuel imports in the three years after the Fukushima accident, according to EIA estimates.

The country is also looking at alternative energy sources, including hydrogen, in order to reduce its fossil import bill as the future of many of its nuclear reactors is still uncertain."

https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/Japanese-Only-Operational-Nuclear-Reactor-Shut-Increasing-Fuel-Costs.html

By Tsvetana Paraskova for Oilprice.com


Redigert 21.01.2021 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
spurswild
17.01.2020 kl 21:49 4746

Og fro. Altligger til rette for at dette blir et meget kjekt år for de som eier fro. jgo fro
Redigert 21.01.2021 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.01.2020 kl 11:14 4371

Hva er grunnen til at noen tror FRO skal over 200 i løpet av året? En markedsverdi på 40mrd pluss utbytter virker jo ikke realistisk?
Redigert 21.01.2021 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.01.2020 kl 11:44 4294

Rater rater og atter rater. Flere analytikere har allerede begynt og se dette.
Redigert 21.01.2021 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.01.2020 kl 12:01 4248

Inne i det det dårligste halvåret med sesongmessig høye rater . Hvordan blir det da i det andre halvåret 2020. Her kan både kurs og utbytter ta vanvittig av.

Hannisdahl mener kursfallet i tankaksjene ser ut som en god mulighet til å kjøpe seg opp.

– Rederiene har nå etablert god utbyttepolitikk. Det kommer til å bli vanvittig med kontanter som vil distribueres. Så når kvartalsrapportene for fjerde kvartal og første kvartal blir lagt frem kan det bli veldig god stemning.

https://e24.no/boers-og-finans/i/2Gl3wB/tungt-fall-for-inntjeningen-til-tankskipene
Redigert 21.01.2021 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
Struts
18.01.2020 kl 13:22 4101

Spotmarkedet for VLCC’er svekket seg i uken som gikk. Virket som enkelte kortsiktige tradere fikk mer eller mindre panikk og solgte seg ned på torsdag, bare for å bevitne at aksjekursene for de toneangivende rederiene innen sektoren på OSE (FRO, HUNT, OET og ADS) spratt tilbake i går. De langsiktige legger muligens mer vekt på den faktiske utvikling i priser i annenhåndsmarkedet og lengre T/C’er. Nylig ble en VLCC bygget 2019 sluttet på 5 års T/C. Fem år!! $ 48000 om dagen vil kanskje noen fnyse av, men de har etter min lille mening ikke skjønt tegningen. Raten er elendig dersom man tenker seg ett år, men 5 - da er den fantastisk, og sier noe om at befraktere ønsker sikre seg utover den korte horisonten.

Spetalen har også satt presedens i S&P-markedet (eller K&S for norsktalende) ved først (etter å ha investert indirekte på børsen via OET mfl) å erverve et prompt resalg sammen med Ofer og Economou (for $ 105-106 mill basis levering førstkommende uke dersom jeg husker noenlunde riktig), og i uken som snart avsluttes et 2nd hand skip («Agios Nikolas» 320,000/19 HHI) for $107 mill. Dette er som de fleste i markedet vil forstå å betrakte som en ganske betydelig innstramming av prisene i segmentet. Legger man til grunn en prisdifferanse på rundt 6.5% for hvert byggeår, vil det implisitt (og javel, muligens teoretisk) innebære at resalget ervervet rundt jul i fjor allerede nå er verdt $ 111.8 mill (basis 105 x 1.065). Riktignok for PROMPT levering, men eksempelvis HUNT har noen enheter som treffer vannflaten om ikke mange ukene/månedene, flåtens verdi vil/bør bli oppjustert i tråd med det. FRO har en bøtte VLCC’er (17 stykker, pluss 2 innbefraktede og 3 under management. De 17 består av 2 levert 2019, 2 bygget 2018, 3 fra 2017, ett fra 2016, 2 bygget 2010, 4 fra 2009, to fra 2004 og ett fra 2002), OET har 8 stykker, ett levert tidlig i år, de andre i fjor. ADS har tre eldre damer (med scrubbere) bygget 2002, og så er det argumentert for at de er gamle, bør skrapes osv. Jo, men ikke før 2022, først da overskrider de aldersgrensen for hva Oil Majors vil approbere.

Spetalen er muligens spekulativ (er det forresten noen som driver med veldedighet i denne bransjen?), men her er han i et trekløver av redere som har bevist de har ståltro (bokstavelig talt) på at man i hvert fall ikke er på topp av syklusen. Kanskje er han ute av bransjen om et par år (i SSG var han vel 3 år), hvem vet, men dersom det skal betraktes som kortsiktig, da er han sannelig ikke alene.
Redigert 21.01.2021 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
spurswild
18.01.2020 kl 15:48 3827

Hvis du mener det, bør du selge hvis du har aksjer. personlig tror eg vi får i pose og sekk. God vekst i kurs, samt utbytter
Redigert 21.01.2021 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
pitche
18.01.2020 kl 16:18 3758

Front Queen (2009 ) Er nå booket for sin andre Nordsjø-Kina tur 103 dager tar det å pris 11mill usd forrige tur var samme rute da sopte den inn 13,5 mill USD .
Det er en båt, 2 turer tar 200 dager = 24,5 mill USD =ca Nok 207 Mill
Break even ca 23,500 USD /dag
Overskudd på 1 båt 2 turer skal da være sånn ca 193 NOK mill
Redigert 21.01.2021 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
Frontman
18.01.2020 kl 17:04 3652

Rått
Redigert 21.01.2021 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
trutta
18.01.2020 kl 17:24 3595

Hvis det er VLCC Fixtures du ser på så sier den at denne turen ble booket sist til 13,5 mill. Den sier ikke at det var front Queen som gjorde turen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
pitche
18.01.2020 kl 21:52 3340

Appen til tankers international som sier at last trip was 13.5 mill usd, og samme distanse . ..
Redigert 21.01.2021 kl 08:43 Du må logge inn for å svare