HUNT Utbytter kan bli svært høye i flere år


Rate USD 130 000 - kostnader USD 19 000) * 365 = USD 40 515 000 per år

De har 3 skip nå
$ 40.515.000 kontantstrøm * N.Kr 8,90 * 3 VLCC / 575.362.000 aksjer = 1,88 Pr aksje

Med 7 skip som de får i løpet av året blir det tilsvarende mer Ca 4,35 Pr aksje


Har du 1 mill aksjer så kan du regne mellom 15 og 20 mill i utbytte de neste 5 årene


Vel å merke om det er så høye rater fremover
De som hørte Paretopodden som ligger ute der spår de at dette varer en stund
Masse gamle båter fra 2000 til 2002 må snart skrapes sa de der (var byggeboom da i tank visstnok)


http://cqz.eu/2019-09-11__HUNT_6__Investor-Presentation@Pareto_Oil-&-Offshore-Conference_2019
Redigert 13.01.2020 kl 21:32 Du må logge inn for å svare
d12m
13.01.2020 kl 11:40 12864

365 dager er ikke reelt. Dagens rater er nok også urealistisk over lengre tid.

Kan skipene klare 300 dager i året? (personlig anser jeg det også som vel høyt, men dette vet sikkert noen andre bedre enn meg..)
Cleaves har vel snittrate på ca 50k for året, men dette kan naturligvis bli justert basert på de reelle ratene etterhvert som tiden går.
Reserven
13.01.2020 kl 11:50 12792

Har mer tillit til Joakim Hannisdahl, Head of Research at Cleaves Securities.

https://twitter.com/extev/status/1191800337293811712
«How many voyage days per annum do you estimate that the brand new $HUNT VLCCs will have?»
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1191809524753215490
2021E:
2555 fleet days / 7 VLCCs = 365 days per VLCC.

Redigert 13.01.2020 kl 11:51 Du må logge inn for å svare
d12m
13.01.2020 kl 12:39 12542

Hannisdahl er utvilsomt en bedre person enn meg, så takk for den linken :)
Da får vi avvente til han justerer sine TCE-anslag. Å bruke matmons sine blir (for meg) urealistisk
Redigert 13.01.2020 kl 12:40 Du må logge inn for å svare
reveneven
13.01.2020 kl 13:07 12398

Flunka nye skip uten behov for dokk eller reparasjoner.. ingenting som tilsier at skipene skal ha noe offhire? Merk også at rater på TCE basis er justert for offhire og er basis 365dager. Det blir helt feil å regne noe mindre enn 365 når man bruker TCE som input
Reserven
13.01.2020 kl 13:58 12238

Om Hannisdahl er en bedre person enn deg kan jeg ikke si noe om, men tror Hannisdahl har mer peiling på shipping.
Matmons
13.01.2020 kl 14:17 12140

Mitt regnestykke er perfekt (for å bruke Trump terminologi)
Med 5 båter i drift fra Mai skulle det gi min dette utbytte i år
Med alle 7 båtene i drift ved 2. halvår så må vi kunne regne 3 kr i utbytte pr aksje her
Vi som sitter her har antagelig det største utbyttene av alle tank aksjene basert på dagens prising for 2. halvår 2020 og videre frem i tid
Dersom hele overskuddet utbetales slik Fredly har fortalt så får vi + 50% utbytte i forhold til dagens kurs
Noe slikt er det kun de som kjøpte laks aksjer før kursene gikk til værs som kan vise til
Jeg har holdt på med aksjer veldig lenge og aldri sittet i slik posisjon tidligere
d12m
14.01.2020 kl 14:01 11655

Det er ikke perfekt dersom du bruker urealistiske rater og alle ligger med lavere TCE enn det du har brukt.
skerptiker
14.01.2020 kl 14:10 11582

Alle er positive til HUNTER, og ratene er meget bra. Hvorfor er det ikke mer fart i aksjekursen?
fleken
14.01.2020 kl 14:22 11511

Det ble nevnt noe om ny tur for Hunter Saga for noen dager siden, Det ble nevnt att raten skulle være meget bra. Er det noen som har hørt noe mer om det? Det hadde jo vært helt perfekt viss den turen ble sluttet rett før nedgangen som har vært noen dager nå.

Hunter Saga blie sluttet rundt 130-140. Det var hvertfall sånne rater den dagen den ble sluttet

Leste på FA for noen dager siden at Hunter hadde en slutning på $130’ i 60 dager, men finner ikke igjen artikkelen i farta...
fleken
14.01.2020 kl 15:03 11295

Takker for svar. da får vi håpe att ratene er på topp igjen til neste slutning. selv om ratene er veldig gode nå også.
Matmons
14.01.2020 kl 15:06 11273

Det er nå de ratene alle 3 båtene går på nå
Det kan komme å svinge noe i tiden som kommer, men neppe noe varig nedgang.
Men fakta er som følger
Det er øket eksport fra USA og det går i all hovedsak til Asia , ergo blir turene enda lenger
I år ventes det 1,5 million fat øking pr dag i snitt fra USA
Tilgang på nye båter er 10-12 stk helt til slutten av neste år i følge flere eksperter
Alder på skip
I årene 1999-2000-2001-2002 ble det bygget ca 70 store VLCC hvert år
Levealder for denne type båter er ca 20 år
Ved 1. anledning kommer det til å bli skrapet et antall båter som vi historisk ikke har sett tidligere .
Fare for at ratene skal gå mye ned vil jeg påstå er basert på desinformasjon og ikke realistiske tall

I tillegg holder nå IMO på med et forslag som vil kreve redusert fart på skipene med 15-20%
Det vil igjen redusere tilbudet eller øke etterspørselen

I dag er det mellom 800 og 850 slike store båter på verdensbasis og nesten ingen nye i bestilling
Ratene kan gå bananas når som helst er den store faren og da eventuelt føre til en kollaps
Redigert 14.01.2020 kl 15:15 Du må logge inn for å svare
Reserven
14.01.2020 kl 15:22 11169

Full ratefest i tankmarkedet
Dagens rater gir en kontantstrøm på cirka 35 millioner dollar pr. skip

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/01/07/7486724/tankrederiene-styrer-mot-milliardinntjening
(KAN NÅ LESES UTEN ABONNEMENT)

Et utdrag fra artikkelen:
«– Markedet ser ganske stramt ut for øyeblikket og ratene for et moderne skip med scrubber ligger nok rundt disse nivåene (130.000 dollar dagen). Ellers tror jeg vel at en reise fra Vest-Afrika til Kina tar nærmere 70 dager enn 60 dager, sier adm. direktør Erik A.S. Frydendal i Hunter Group til Finansavisen.»

I papiravisen er artikkelen over dobbeltsiden 4-5 med bilder av Fredly og Frediksen som gliser "fra øre til øre".
Også hovedoppslaget på forsiden.


MER:
https://finansavisen.no/forum/thread/58166/view/1384626
Redigert 14.01.2020 kl 15:24 Du må logge inn for å svare
Struts
14.01.2020 kl 15:35 11100

Antall VLCC nybygg på ordre for levering i år, 2021 og 2022: 37 + 26 +3 (riktignok definert som 200' tdw +, men vel i praksis 300 og over).
Antall Suexmaxer (ditto år): 34 + 21 + 7

Siste relevante salg (forrige uke): M/T Jin-Ei 300,000 tdw bgt 2005 Universal - USD 34.5 mill til grekere.
M/T Ridgebury Pride 305,000 td bgt 2000 Samsung USD 25 mill Fjerne Østen kjøpere - (LDT 42,804, mao noe over skrapverdi)
Om disse har scrubbere vet jeg ikke, tipper i det minste den siste ikke har det
Redigert 14.01.2020 kl 16:13 Du må logge inn for å svare
Matmons
14.01.2020 kl 15:41 11059

Stemmer sikkert det
Kommer ikke noe før slutten på 21
Takk for god oppdatering

Ser ut som vi nå har fått besøk av day traderene og computer tradere i Hunter nå!!!.
5 millioner aksjer omsatt og null kursutvikling.
Struts
14.01.2020 kl 16:13 10912

Ok, men vil ikke akkurat definere 37 VLCCer for levering i år og 26 neste år (skrev ved en inkurie 36) som "ikke noe".
Matmons
14.01.2020 kl 16:23 10849

21 og 22 skriver du
Mener du det er i år og neste år
I så fall har du skrevet feil årstall
d12m
15.01.2020 kl 00:09 10265

Han har vel skrevet at det er kommer 37 i 2020, 26 i 2021 og (pr nå) 3 i 2022.
Redigert 15.01.2020 kl 00:09 Du må logge inn for å svare
Struts
15.01.2020 kl 07:42 9923

Ja, var slik det var ment om ikke annet.
Struts
15.01.2020 kl 08:45 9673

M/T "Safaniyah" 300,000 tdw/bgt 1997 solgt for skrap må vel sies å være gode nyheter. En mindre VLCC i markedet. Og med økte kostnader som følge av IMO 2020 vil forhåpentligvis flere følge … I alle fall fra de redere som ikke har eller vil ta kostnadene ved å installere scrubbere.
Redigert 15.01.2020 kl 08:58 Du må logge inn for å svare

Mye større volatilitet i aksjen nå når day traderene har kommet inn for full.
kodenavn
15.01.2020 kl 09:33 9439

Oppsiden er stor i Hunter.
Jeg vil minne om at 10 % økning i stålverdiene gir 30 % økning i NAV.
Dnb anslo 26.nov NAV til 5,90
Stålverdiene har økt vesentlig etter det pga rateutviklingen.
En analytiker så for seg at stålverdiene kan øke med 30 % i år, pga rateutviklingen.
Til sommeren vil Hunter ha 7 skip på vannet til en verdi på ca. USD 100 mill/stk 100x8,8x7= 6,160 mrd.
10 % økte stålverdier på dette øker NAV med 30 %, som er ca. 3,20 i økt NAV. Det gir. 5,90 +3.20 = NAV 9,10 pr aksje.
30 % økte stålverdier på dette øker NAV med 90 %, som er ca. 9,60 i økt NAV. Det gir. 5,90 +9,60 = NAV 15,50 pr aksje.

Bare for å løfte blikket litt.
ruda
15.01.2020 kl 09:33 9434

Hunt er jo på billigsalg nå, så her er det bare å laste
habbiten
15.01.2020 kl 09:45 9362

Må trekke fra gjelda for å finne NAV. Hvis NAV er 5,9 og øker med 30 % blir det 5,9 + 1,77 = 7,67 kr per aksje i NAV.

Day tradere er ikke opptatt av verdier,inntjening,utbytte etc.
Men kunn daglige svingninger. Mye stop loss å som på kort sikt kan føre til merkelige selskaps verdier.
Når det er sakt så ser jeg at meglerhus høyner kursmålet i dag da scrubbere utkonkurrere de andre.
Redigert 15.01.2020 kl 09:54 Du må logge inn for å svare

Pareto øker kursmålet til kr.6.60 idag,fra kr.5.80. Det kommer nok snart til å økes mer,snart ny båt på vannet -):
Matmons
15.01.2020 kl 11:40 9005

Hvor har du hentet tallet 37 fra
I følge Pareto så er det nesten ingen tilgang på nye VLCC i år
Har du en link til dette talle ?
kodenavn
15.01.2020 kl 12:09 8841

Ja, noe gikk litt fort. Det skulle stått:
Oppsiden er stor i Hunter.
Jeg vil minne om at 10 % økning i stålverdiene gir 30 % økning i NAV.
Dnb anslo 26.nov NAV til 5,90
Stålverdiene har økt vesentlig etter det pga rateutviklingen.
En analytiker så for seg at stålverdiene kan øke med 30 % i år, pga rateutviklingen.
Til sommeren vil Hunter ha 7 skip på vannet til en verdi på ca. USD 100 mill/stk 100x8,8x7= 6,160 mrd.
10 % økte stålverdier på dette øker NAV med 30 %, som er ca. 1,84 i økt NAV. Det gir. 5,90 +1,84 = NAV 7,74 pr aksje.
30 % økte stålverdier på dette øker NAV med 90 %, som er ca. 5,44 i økt NAV. Det gir. 5,90 +5,44 = NAV 11,44 pr aksje.

Bare for å løfte blikket litt.
Poenget var uansett at gearingen i selskapet slår ut slik at verdistigning på stålet slår ut med 3 gangern i NAV-økning

Det er ikke mange som ser oppsiden i HUNTER og samtidig kjøper aksjer? Finnes ingen kjøpere lenger som kan drive kursen opp til nivåer som meglerne spår? Er det ingen som tror på analysene?
Frekstad
15.01.2020 kl 12:30 8665

Aksjen oppførte seg lignende da Spettet kjøpte 2 mill. Presset ned og sperret. Jeg tror en eller annen større aktør er på tur inn.
Reserven
15.01.2020 kl 13:07 8512

Hvordan går du frem for å presse kursen ned når du skal kjøpe en aksje?
Bello
15.01.2020 kl 13:35 8381

Nå må vi roe oss ned litt, Hunter har gått 18% på en mnd. så at den går noe ned er helt normalt! Matmons solgte 50% av sine aksjer i Hunter da det smalt i Irak.
Snakker om og ha dårlig nerver👍

Hunter kommer kraftig tilbake. At ratene er nede på ws85 er jo ingen krise. De tjener massevis da også og to av båtene er allerede sluttet på over 130 ut februar.