Mens vi venter på emisjonen! (eller er det Godot)

EliotS
NAS 13.01.2020 kl 11:39 28249

Der er en absurd teater forestilling, som hedder «Mens vi venter på Godot» av Samuel Beckett.

Forestillingen handler om to menn som venter ved en landevei. De har en avtale med Godot. Mennene venter og venter, uten at noen dukker opp. I mellomtiden småkrangler de om livets små og banale spørsmål. Vente på Godot er kjent som ei forestilling der svært lite skjer. Men dialogen mellom de to byr på svart humor, absurde innfall og viser et varmt vennskap mellom to menn.

Det er lidt samme følelse jeg sidder med nu i forhold til reperasjonsemisjonen. Vi venter og venter og intet sker.

Istedet udsender Norwegian følgende:

Invitation to presentation of Norwegian Air Shuttle's fourth quarter report
Norwegian will release the fourth quarter results on Thursday 13 February 2020. The report and presentation will be made available at 7:00 AM (CET) at norwegian.com and newsweb.no.

The Company will present the results at 8.30 AM (CET) at Felix Conference Center, Bryggetorget 3, Aker Brygge, Oslo. The presentation will be held by CEO Jacob Schram and CFO Geir Karlsen. A live webcast will be available at

Det er nu blevet til absurd teater i mine øjne.
livecnn
13.01.2020 kl 11:42 15679

Nothing happens, nobody comes, nobody goes, it's awful!

Uhyre spennende er det, i alle fall! Og du har et godt poeng, dette er absurd - jeg aner virkelig ikke hva jeg er vitne til, men om noen timer kan det være avklart.
EXTrader
13.01.2020 kl 12:18 15349

Det kan det Restplassno plutselig.no :-)

De hopper elegant rett over alt :-)))) og melder i markedet at de inviterer til Q4 19 om 1 måned ? Har aldri vært med på noe lignende he he he Dette er rett og slett surrealistisk.
Redigert 13.01.2020 kl 12:19 Du må logge inn for å svare
Zuba1
13.01.2020 kl 12:21 15290

Invitasjonen til Q4, eller kvartalsrapport meldinger generelt, er ofte datagenererte meldinger.
Redigert 13.01.2020 kl 12:21 Du må logge inn for å svare
Epona
13.01.2020 kl 12:22 15265

Taushet er gull ... ?

Hvis jeg skal gjette, GJETTE -

Så tipper jeg følgende:

Norwegian håper å få signatur på avtale fra Boeing i skjæringspunktet mellom stenging på oslo børs og åpning i USA, når de har våkna i Chicago. De ønsker å ferdigstille denne avtalen før prospektet leveres og sikre seg at rep emi blir fulltegnet, samt gi småaksjonærene en håndsrekning. Kursen er som kjent 7-8% over emikurs, men den er også svært volatil og uten boeing-avtale eller andre nyheter i tegningsperioden kan kursen nærme seg 40 igjen.

Noen med andre teorier?
Zuba1
13.01.2020 kl 12:40 15040

Det vil være særs merkelig om en skal ta hensyn til småaksjonærer og på grunnlag av det kjøre rep emisjonen. Dette på bakgrunn av at kursen har vært under emi prisen over ganske lang periode. Dvs at de som ikke har fått deltatt i emisjonen har hatt anledning til å beskytte investeringen sin ganske så lenge. Men det er uansett på høy tid med ei avklaring om rep emi.

Det vil heller ikke være behov for ytterligere innsprøyting av kapital for selskapet om de venter erstatning i milliardklassen.
Redigert 13.01.2020 kl 12:42 Du må logge inn for å svare

Ja, debatten har jo kjørt om hva som er best av å kjøpe på 37 når kursen er 37, eller 40 når kursen er 43-44. Jeg mener helt klart sistnevnte, med mindre man er klarsynt. Og, den debatten til side, er det en gavepakke til småaksjonærene at man kan fylle på ytterligere til 43-45 kroner, uavhengig om man har fylt på til 37 også.
Epona
13.01.2020 kl 12:44 14965

Er tilbøyelig til å være enig med deg. Det som skurrer er hvorvidt Norwegian ønsker emi-rep eller ikke sammenholdt med andre større begivenheter. Den som lever får se ... før eller siden.
omac
13.01.2020 kl 12:50 14896

Tror du kursen vil ligge på 43 hvis det blir rep.emi. og de kommer ut i markedet?
Grønland
13.01.2020 kl 12:58 14781

Tviler på at de sitter å tenker strategisk på vegne av småaksjonærene, men hvem vet. Det jo mye som har skjedd i toppledelsen så det kan hende at de ønsker å bli mer aksjonærvennlig.
Personlig tror jeg at er overveiende sannsynlig at de har kommet interesse om oppkjøp på banen. Med alt som har skjedd i NAS ser jeg ikke at det på noen som helst tidspunkt kunne vært et bedre tidspunkt å kjøpt NAS.

Klipt fra artikkelen under( hentet fra et av EliotS gode innlegg); Kan gå via Wizz Air. Elnæs påpeker overfor e24 at Indigo mangler et langdistansekonsept, og samtidig at EU-regler om eierbegrensning er til hinder.Selskaper utenfor EU får nemlig ikke kjøpe mer enn 49 prosent av et selskap i EU og EØS.- Da må de ha en europeisk partner. Det som kunne bli gjort, er å gjøre det gjennom Wizz Air, sier analytikeren til nettavisen

https://finansavisen.no/nyheter/boers-finans/2019/02/analytiker-dette-kan-ha-vaert-norwegian-kjoeperen

Redigert 13.01.2020 kl 12:59 Du må logge inn for å svare

Tror ikke det vil påvirke særlig nei. Hvor mye tror du ~4% tillegg av aksjer gjør med kursen?
Zuba1
13.01.2020 kl 13:03 14667

Nettopp, hvis kursen hadde vært over emisjon prisen.
Ser du litt tilbake er ikke det tilfelle og samtlige har kunne forsvart posisjonen sin.
Epona
13.01.2020 kl 13:05 14627

Selvsagt. Kan være lett å glemme.
omac
13.01.2020 kl 13:05 14600

Vel alt likt så tror jeg fort noen vil ta gevinst med en gang, det er iikke uvanlig at kursen faller noe etter en emisjon derfor pleier rabatten å være større enn det den var på forrige runde.

Men NAS lever sitt eget liv så vanskelig å si

Ja, tror mye kan skje frem til aksjene slippes på markedet og at disse 4% nok betyr veldig lite uansett, især for en så volatil aksje. Den kan gå 20% opp eller ned på et blunk, det har den vist før.

Jeg fyller i alle fall opp og blir sittende ved rep.emi.
Redigert 13.01.2020 kl 13:07 Du må logge inn for å svare
Grønland
13.01.2020 kl 13:10 14536

om kursen faller tilbake eller ikke er ikke alltid like lett å spå, men hvis det er en kriseemisjon er det større sannsynlighet at den faller tilbake. Er det en vekstemi er sannsynligheten ikke like stor.
I dette tilfelle får hver enkelt vurdere om det ev. er en kriserep.emi eller vekst. rep. emi. I mine øyne er det det siste, da summen er såpass liten, og mye av rammeverket ble satt i nov 19 med rettet emi og avtale med bondholderne.
EliotS
13.01.2020 kl 13:42 14306

Hvorfor bliver aktie-handlen ikke suspenderet til der kommer en melding?
gbkvinlog
13.01.2020 kl 13:43 14287

Synes det er veldig rart at det bare skal kunne passere at de går forbi fristen på prospekt fredag samt en start av tegningsrett i dag...

Ligger for øvrig tlfnr til IR i børsmelding for private placementen. Noen tøffere enn meg kan jo slå på tråden og spørre de ut ;)
EXTrader
13.01.2020 kl 14:01 14114

He He ...Og spør hva de egentlig holder på med :-))))
EliotS
13.01.2020 kl 14:13 13993

Shortene skal vel ha chancen for at komme ud inden nogen gode meldinger.
Redigert 13.01.2020 kl 14:17 Du må logge inn for å svare
Artige
13.01.2020 kl 14:18 13931

Hvorfor ikke et ord om emisjonsfristen i E24 eller FA idag?
gbkvinlog
13.01.2020 kl 14:23 13878

Kommer det melding før usa og boeing åpner tru:)?
Grønland
13.01.2020 kl 14:42 13720

har snakka med IR, ikke noe å melde nå. Så fort de har det meldes det via OSE. Overraska?? Nei:)
Artige
13.01.2020 kl 14:46 13673

Bra jobba. Har de satt datoer for moro skyld? Trodde de måtte forholde seg til de. Da kommer der ikke noe idag.
EliotS
13.01.2020 kl 15:04 13562

Jeg har også fået svar fra Tore Østby. Han oplyste

"Hei .......,

Vi har dessverre ikke noe ny informasjon foreløpig, men gir en oppdatering så raskt vi har noe å melde.

Mvh
Tore"

Jeg svaret at jeg ser frem til meldingen.
Redigert 13.01.2020 kl 15:10 Du må logge inn for å svare
Fireglo
13.01.2020 kl 16:46 13336

Vil bare minne om det som står i referat fra generalforsamling 27/11/19:

"4 b. En potensiell, etterfølgende reparasjonsemisjon
[:]
5. Selskapet vil utarbeide et prospekt som skal godkjennes av Finanstilsynet [...] Tegningsperioden begynner den 13. januar 2020 [...] Dersom prospektet ikke er godkjent før 10. januar 2020, begynner tegningsperioden på slik senere dato som er én dag etter datoen Finanstilsynet har godkjent prospektet, og utløper 14 dager senere. [...]"
Redigert 13.01.2020 kl 16:47 Du må logge inn for å svare
Epona
13.01.2020 kl 17:15 13149

En forskyvning av rep-emi er resultat av en forsinkelse av nødvendige papirer.
Artige
13.01.2020 kl 17:16 13120

Dvs at datoene ikke er endelige. Det skjer når prospektet er klart. Ja det forandrer jo saken.
Herman*
13.01.2020 kl 17:25 13062

Både ja og nei. Trior forsinkelsen skyldes pågående prosesser. Det er Nok ikke bare det at tilretteleggeren har et par sider igjen å skrive...
EliotS
13.01.2020 kl 17:25 13047

Når man skriver at tegningsperioden begynder d. 13. januar 2020 så mener jeg at enhver aktionær og interessent må ha en berettiget forventing om at tegningsperioden begynder d. 13. januar 2020. Så kan der være noget som opholder saken. Det kan eksempelvis være at Finanstilsynet ikke fik det godkendt til fredag. I det tilfælde må man udsende en meddelse om at emisjonen er udskudt.

Ja - Norwegian har givet sig selv mulighed for at udskyde og det ville jeg finde helt OK. Men de har også oplyst at tegningsperioden starter d. 13. januar og hvis jeg ikke høre andet antaker jeg at dette kommer til at ske.

Lige nu føler jeg at jeg venter på Godot!
Sann
13.01.2020 kl 17:37 12968

Ingen informasjon etter børsslutt i dag heller. Nå begynner jeg faktisk å tro at noe stort er på gang. Helt unormal opptreden av et børsnotert selskap av denne størrelse. Småaksjonærer, større investorer og markedet forventer informasjon og som nå er svært på overtid. Det merkelige er at finansmedia ikke har kommentert dette med ett eneste ord.
abban
13.01.2020 kl 17:51 12883

Om ikke det er info før 24.00 regn med den er avlyst
Medinaceli
13.01.2020 kl 17:54 12828

Referatet fra GF er klart, når prospekt er godkjent begynner tegni gsperioden.
Slike prospekt er på minst 300 sider med absolutt alt av info.
Man godkjenner ikke slikt på en ettermiddag, og dersom det har oppstått forsinkelser , forplantes disse.
Det blir ingen avlysning av emisjonen, da hadde beslutning vært tatt og melding sendt ut.