Mens vi venter på emisjonen! (eller er det Godot)

EliotS
NAS 13.01.2020 kl 11:39 27612

Der er en absurd teater forestilling, som hedder «Mens vi venter på Godot» av Samuel Beckett.

Forestillingen handler om to menn som venter ved en landevei. De har en avtale med Godot. Mennene venter og venter, uten at noen dukker opp. I mellomtiden småkrangler de om livets små og banale spørsmål. Vente på Godot er kjent som ei forestilling der svært lite skjer. Men dialogen mellom de to byr på svart humor, absurde innfall og viser et varmt vennskap mellom to menn.

Det er lidt samme følelse jeg sidder med nu i forhold til reperasjonsemisjonen. Vi venter og venter og intet sker.

Istedet udsender Norwegian følgende:

Invitation to presentation of Norwegian Air Shuttle's fourth quarter report
Norwegian will release the fourth quarter results on Thursday 13 February 2020. The report and presentation will be made available at 7:00 AM (CET) at norwegian.com and newsweb.no.

The Company will present the results at 8.30 AM (CET) at Felix Conference Center, Bryggetorget 3, Aker Brygge, Oslo. The presentation will be held by CEO Jacob Schram and CFO Geir Karlsen. A live webcast will be available at

Det er nu blevet til absurd teater i mine øjne.
EliotS
13.01.2020 kl 18:02 6069

Referatet fra GF er også klart på at tegningsperioden begynder d. 13. januar 2020. De skriver IKKE eksempelvis.

OK. Hvordan kjøper man med tegningsretter?

Er det lys i kontorene på Fornebu enda??
EliotS
14.01.2020 kl 06:00 5430

De arbejder i døgndrift for øjeblikket.
EliotS
14.01.2020 kl 07:30 5287

Situationen lige nu er følgende:

1. Boeing kompensation: Det må anses for st være relativt sikkert at der kommer en melding omkring kompensation.

2. Reperasjonsemisjon: Der må komme en melding på hvad NAS’s styre planlægger at gjøre. Hvis de havde planlagt at droppe den antaker jeg at meldingen var kommet medmindre punkt 3 kommer i spil.

3. Større strategisk tiltak: Dette er litt av et wildcard men siden der hverken er kommet melding om kompensation fra Boeing eller melding om hvad der sker med emisjonen så er det fair at der er kommet spekulationer. Det kan være ting som opkøb av NAS, udvidelse af JV som en konsekvens av ny avtale med Boeing eller eksempelvis annoncering av ny stor alliance. Der er mange muligheder.

Personligt tror jeg på opkøbsscenario pga Brexit i slutningen av jan. Men større alliance er bestemt også et oplagt scenario.
Redigert 14.01.2020 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
Epona
14.01.2020 kl 07:37 5292

Grei og oversiktlig analyse over kjente/ukjente faktorer. Satser på det siste først; en global lavprisallianse der Norwegian sitter sentralt.

Helt enig at det er lov å spekulerer nå. Og det er nok ikke bare du og jeg som har tatt kontakt med de, så de er fullstendig klar over at det er mange som sitter å venter, og ut fra CV til IR så er det pliktoppfyllende mennesker som utmerket godt vet hvor viktig det er å være pålitelig.

Nå har de dekning for å utsette, så de er nok "innenfor", men noen skulle gjerne hatt mer info så man hadde fått en form for trygghet. Men personlig syns det er litt spennende, så greit at det trekker litt ut.

Hvis senario 3 spiller seg ut så vil jo det ta litt tid, men samtidig så er det flere ting som skal på plass. En av de største potensielle oppsidene er jo flykabalen. Hvis de blir kjøpt opp av et annet selskap som har tilgjengelig fly, og som kan erstatte NAS sine MAX fly i sommersesongen hvis ikke de får flytillatelse ( hvilket jeg anser som lite sannsynlig) så vil det potensielt være enorme besparelser der. For kompensasjonen fra Beoing vil inneholde kompensasjon for innleie av andre fly mens maxflyene står på bakken, og det er uhyre viktig for NAS få rett antall fly i sommersesongen. Har da en oppkjøper en løsning på dette kan det gi en ekstra vinnvinn effekt.
Herman*
14.01.2020 kl 09:03 4901

Rent «statistisk» er det vel kanskje størst sannylighet for at forhandlingene med Boeing gikk litt i vranglås før jul, og dermed blir det litt problemstisk å beskrive status i et prospekt. Som andre også har skrevet, kan vi ikke se bort fra at det dukket opp en frier på banen rundt juletider, og denne ønsker en finger med i spillet hva angår timing av flyleveranser fra Boeing. Tror dog at hvis det hadde vært oppkjøpsrykter i markedet, så burde kursen ha tatt av. Kanskje det blir litt «ulv ulv», det har jo vært flere som har brent seg på å spekulere i den retningen tidligere.
Epona
14.01.2020 kl 09:14 4843

Godt mulig. Det som jeg tror er den største utfordringen i markedet for Norwegian nå er den totale radiotausheten. Det genererer spekulasjoner, som kan gi et negativt bidrag til selskapet.
EXTrader
14.01.2020 kl 09:37 4699

Noe positivt ihvertfall med en Olje pris snart under 64 dollar pr fat :-)
pedro1
14.01.2020 kl 10:18 4534

.... og at kursen ikke ser ut til å falle tilbake på 30 tallet. Endelig litt stabilitet.

Samtidig fryktelig nerve i aksjen nå føler jeg. Alle lurer vel på hvorfor Nas har dratt gardinene for vinduet.
EXTrader
14.01.2020 kl 11:31 4286

Kommer når vi minst aner det Restplassno ;-)
Kiromads
14.01.2020 kl 11:33 4266

Kan ikke huske sist det har gått så mange timer/dager mellom nyhetssaker rundt Norwegian. Dødt på brakka, eller holdes kortene tett til brystet? Det bygges i alle fall opp en enorm spenning, skrur personlig ned forventningene (utelukkende basert på personlige erfaringer).
Redigert 14.01.2020 kl 11:34 Du må logge inn for å svare
livecnn
14.01.2020 kl 12:29 4032

Er det el-bil inndekning
Herman*
14.01.2020 kl 13:04 3869

NAS skal nylig ha fått inn et stort kontantbeløp i forbindelse med JV avtalen. Hvorfor er ikke dette børsmeldt mon tro...?
Epona
14.01.2020 kl 14:13 3672

Først må det sannsynliggjøres eller helst dokumenteres. Før det skjer er spørsmålet null verdt.
Søndre
14.01.2020 kl 14:40 3536

Hvor mange aksjer kan vi tegne oss for ved en rep. emi. 15 % av beholdning ved beslutning av emisjonen.
Redigert 14.01.2020 kl 14:43 Du må logge inn for å svare

Er det 15% av beholdning man kan tegne seg for? Trodde det var 4-5%.
Redigert 14.01.2020 kl 14:46 Du må logge inn for å svare

I så fall er det 4-5% mener jeg å huske, altså en per 20-25 aksjer. Men du kan overtegne.
EliotS
14.01.2020 kl 19:28 3412

Boeing's nye CEO Dave Calhoun får 5 måneder til at fix Max-fly problemene og hvis han klare Max-problmene får han 7 mio $.

Har dette været med til at justere avtalen med Norwegian?

https://www.barrons.com/articles/new-boeing-ceo-gets-about-11-million-to-fix-737-max-less-than-previous-chief-51578877723


EliotS
14.01.2020 kl 19:47 3348

Jeg syntes det er interessant at lese den præsentation som litt tilfeldigt lå ude fra igår kl. 7 om morgen.

Titlen er "Investor presentation, Jan 2020".

I slide nummer 3 med overskriften "Set to leverage scale" kommer allerede det først interessante information. Her er en oversigt over hvilke fly Norwegian ejer og hvad de har leaset. Det er splittet op på fly typer. Men der er også en oversigt over "Orders" men her er bare listet en rekke tal. Hvis nogen kan redegøre for disse tal vil jeg sette pris på det.

På slide 4 bliver den lansigtede vision beskrevet "We shall be the leading long-haul low-cost airline in Europe operating as the engine of global low-cost alliance and dominating the Nordic short-haul market"

Heeeeeei - "the engine of global low-cost alliance" - Hvad er det for en alliance????

Se på side 8 på grafen "Monthly traffic development" - Ja så kan man tale om return til profetability !

Se på rutenettet på side 12. Her er Easyjet og JetBlue listet men bemærk også at Bankkong er en vigtig HUB.

Side 13 viser at Norwegian har den yngste flåde i blandt de store flyselskaber.

Side 15 viser at Norwegian har meget godt styr på omkostningene.

Side 18 viser at de har utroligt godt styr på brændstof-omkostningene.

Side 19 viser at der nu er to nye kreditkortindkøser på plads og giver lidt estimat av hvad direkte omkostninger der har været af Max og RR problmerne.

Side 21 viser salg af fly for 2,2 Mia NOK

og så et kort oprids af Next.

Mon ikke analyikerne har fået lidt at tygge på her.
Redigert 14.01.2020 kl 21:54 Du må logge inn for å svare
Epona
14.01.2020 kl 21:10 3137

Takker for fin oppsummering. Spennende tider i vente.
EXTrader
14.01.2020 kl 22:08 2986

Takker igjen for interessante observasjoner EliotS :-)


Spennende å være aksjonær i Norwegian Air!
Kommer det noe fra selskapet i dag?
En kompensasjon fra Boeing skal sikkert på plass før rep. emi kjøres.
Eventuelt store ting på gang...bud/allianse/JV
EXTrader
15.01.2020 kl 07:15 2554

God morgen :-)

Ja spør du meg er det kun snakk om tid, og som du skriver så er det utrolig spennende tider vi har i møte.

Plutselig er det en realitet og aksjen står i 70 kr !

De må vel offentliggjøre noe snart?
Artige
15.01.2020 kl 11:19 2022

Ja dette virker veldig rart. Får håpe det er positivt.

Ikke bra å svekke troverdighet på kommunikasjon med markedet. Der har de også svak track-record. Sitter selv og venter, håper det er en god nyhet som er årsaken til dette. Nå er det en halv uke ut i den gitte tegningsperioden, prospekt skulle være klart fredag. Og de sier engang ikke noe om det. De bør jo informere om utsettelse heller enn å bare gjøre det. Utfallet er jo likt- altså det utsettes.
Redigert 15.01.2020 kl 11:27 Du må logge inn for å svare
EXTrader
15.01.2020 kl 11:35 1953

Hadde IAG planer om å få noe gratis 😂 Vell de får kjøpe Nas for kr 150 PR aksje ✈️📊📈

Konsernsjef Willie Walsh i British Airways-eier IAG går til frontalangrep mot den britiske regjeringen etter at den reddet flyselskapet Flybe fra konkurs.

– Dette er et åpenbart misbruk av offentlige midler, sier Walsh i en uttalelse til nyhetsbyrået.

Toppsjefen mener at beslutningen gjør at britiske skattebetalere må ta regningen for at flyselskapet har blitt vanstyrt.

Sent torsdag kveld ble det kjent at den britiske regjeringen har kommet til enighet med selskapet om en tilbakebetalingsplan for en betydelig skatteregning som er antatt å være på over 100 millioner pund.
Redigert 15.01.2020 kl 11:40 Du må logge inn for å svare
Herman*
15.01.2020 kl 13:58 1711

Vi kan jo spekulere videre. NAS var helt i innspurten med Boeing da GK nevnte at de regnet med å være i mål innen nyttår. Hadde utsettelsen av emisjonen bare skyldes denne prosessen, kunne vel selskapet informert om dette? « Styret i NAS ønsker å avslutte de pågående forhandlingene med Boeing før prospekt ferdigstilles...». Så kan vi spekulere i at det er flere sensitive operasjonelle eller strategiske prosesser som pågår, og at selskapet ikke ønsker disse beskrevet i prospektet. Til slutt har vi muligheten for at en potensiell budgiver kom på banen rundt juletider, og at dette medførte at NAS må endre sine preferanser hva gjelder fremtidige leveranser fra Boeing. Argumenter mot det siste alternativet er vel at NAS kunne ha satt prosessen med Boeing på vent, for så å la en ny eier overta denne etter at et oppkjøp er gjennomført. Hvis vi skal være litt negative, kan vi også spekulere i at NAS ble overrasket over nivået på erststningen til Turkish Airlines, og innsisterer på en avtale som er minst like god. Som vi husker varslet Turkish Airlines søksmål mot Boeing, og det kan ikke utelukkes at de fikk noen hundre mill NOK ekstra helt på tampen av forhandlingene.
Artige
15.01.2020 kl 14:12 1665

Kanskje de venter på at kursen skal falle til nærmere 40 så de kan avlyse emi med god samvittighet.
EXTrader
15.01.2020 kl 14:46 1569

Takker for dine innlegg Hermann :-) Koselig lesning ;-) Noe har ihvertfall gått aldeles i vranglås !?

Ingen som har hørt fra IR i dag heller?
Epona
15.01.2020 kl 16:37 1367

Ser dødt ut. Shortermafiaen holder selskapet og kursen i sjakk, enn så lenge, men mottrekket skal bli hardt og brutalt.
Artige
15.01.2020 kl 16:49 1311

Jeg sendte en Mail idag til TØ og fikk svar.
Hei,
Jeg forstår din utålmodighet, men jeg kan ikke si annet enn at vi melder fra via børsen når vi har en oppdatering til markedet.

Hilsen
Tore Østby

Slik jeg tolker det er det implisitt at det er noe på gang
Redigert 15.01.2020 kl 17:18 Du må logge inn for å svare