Mens vi venter på emisjonen! (eller er det Godot)

EliotS
NAS 13.01.2020 kl 11:39 41565

Der er en absurd teater forestilling, som hedder «Mens vi venter på Godot» av Samuel Beckett.

Forestillingen handler om to menn som venter ved en landevei. De har en avtale med Godot. Mennene venter og venter, uten at noen dukker opp. I mellomtiden småkrangler de om livets små og banale spørsmål. Vente på Godot er kjent som ei forestilling der svært lite skjer. Men dialogen mellom de to byr på svart humor, absurde innfall og viser et varmt vennskap mellom to menn.

Det er lidt samme følelse jeg sidder med nu i forhold til reperasjonsemisjonen. Vi venter og venter og intet sker.

Istedet udsender Norwegian følgende:

Invitation to presentation of Norwegian Air Shuttle's fourth quarter report
Norwegian will release the fourth quarter results on Thursday 13 February 2020. The report and presentation will be made available at 7:00 AM (CET) at norwegian.com and newsweb.no.

The Company will present the results at 8.30 AM (CET) at Felix Conference Center, Bryggetorget 3, Aker Brygge, Oslo. The presentation will be held by CEO Jacob Schram and CFO Geir Karlsen. A live webcast will be available at

Det er nu blevet til absurd teater i mine øjne.
Redigert 21.01.2021 kl 09:02 Du må logge inn for å svare
EXTrader
16.01.2020 kl 11:15 4950

Danmarks største reiseforsikringsselskap mente før jul at konkursfaren for Norwegian var så stor at deres forsikring ikke lenger ville omfatte Norwegian-billetter. Nå snur selskapet.

https://www.dn.no/luftfart/norwegian/danmark/berg-hansen/ville-skrote-norwegian-har-ombestemt-seg/2-1-738226
Redigert 21.01.2021 kl 03:56 Du må logge inn for å svare
EXTrader
16.01.2020 kl 11:16 4965

He He
Redigert 21.01.2021 kl 03:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.01.2020 kl 11:18 4949

Vel hadde det vært "rykter" om en NY stor profilert investor på vei inn hadde ryktebørsen Oslo Casino sendt kursen opp 30% på et blunk.
Mitt råd er sjekk litt med de som må godkjenne rep emi....kanskje de kan svare på om papirene er/har vært i deres hender.
Offentlige papirer detta....
Redigert 21.01.2021 kl 03:56 Du må logge inn for å svare
EXTrader
16.01.2020 kl 11:36 4871

30 % var vell å dra det litt langt ? Men det kunne bidratt til at vi kunne kommet oss opp litt igjen. Hvem og hvor mye aksjer det er snakk om vet ikke jeg ? men vist dette stemmer så hadde det vært artig å vist :-)
Redigert 21.01.2021 kl 03:56 Du må logge inn for å svare
Sheriff_1
16.01.2020 kl 11:47 4874

Vi kan spekulere så mye vi vil. Tipper vi har fasiten snart.
Redigert 21.01.2021 kl 03:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.01.2020 kl 11:52 4838

Vi kan nyte denne så lenge..

Trump effuses over Boeing, a winner in China trade deal

https://www.channelnewsasia.com/news/business/trump-effuses-over-boeing--a-winner-in-china-trade-deal-12266766
Redigert 21.01.2021 kl 03:56 Du må logge inn for å svare
EXTrader
16.01.2020 kl 14:22 4599

Hvorfor øker short posisjonene for hver dag, snart tilbake til gamle høyder 6%

http://shortnordic.com/detaljer_selskap.php?company=NORWEGIAN%20AIR%20SHUTTLE&land=norway



Redigert 21.01.2021 kl 03:56 Du må logge inn for å svare
Restplassno
16.01.2020 kl 14:46 4503

Da har også jeg forsøkt meg hos IR i dag:

"Det er dessverre ikke noe vi kan kommentere, men vi sender ut melding over børsen så snart vi har noe å melde som du helt riktig påpeker."
Redigert 21.01.2021 kl 03:56 Du må logge inn for å svare
Epona
16.01.2020 kl 14:50 4486

Leser jeg denne riktig er det ikke skjedd endringer siden den 10., men jeg leser den nok feil.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010196140
Redigert 21.01.2021 kl 03:56 Du må logge inn for å svare
Restplassno
16.01.2020 kl 14:59 4441

Nei, det skal stemme det. 10.siste endring.
Redigert 21.01.2021 kl 03:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.01.2020 kl 15:04 4406

Ser ut som at kursen skal ned under 40 kr, da er det ikke mye vits med emmisjonskurs på 40kr! Latterlig dårlig håndtert dette av NAS! Raner småaksjonærene penger!
Redigert 21.01.2021 kl 03:56 Du må logge inn for å svare
EXTrader
16.01.2020 kl 15:08 4382

Ok ! Takker for svar,men syntes at dette er noe merkverdig
Redigert 21.01.2021 kl 03:56 Du må logge inn for å svare
EliotS
16.01.2020 kl 15:08 4396

Det er litt mere kompliceret end som så med hensyn til at avlyse emisjonen og det er nok derfor at der er radiotavshed. Jeg vil gjerne henlede opmerksomheden på nedenstående forhold i den sammenheng. Der er nogle krav til beskyttelse af eksisterende aktionærer og disse krav kan ikke bare tilsidesettes uten at der er gode argumenter for dette.

I avsnittet “The potential Subsequent Offering” i “NOTICE of EXTRAORDINARY GENERAL MEETING in NORWEGIAN AIR SHUTTLE ASA” står der følgende om “The potential Subsequent Offering”, som er den emisjon som skulle have startet mandag.

“In relation to the Subsequent Offering, the Board will be provided with discretion to decide if this offering shall be completed, including to cancel the Subsequent Offering should the prevailing market conditions and considerations of the Company and the joint shareholder interest indicate such cancelling.”

Så kan det diskuteres hvad der ligger i «prevailing market conditions», «considerations of the Company» og «the joint shareholder interest». Men det er klart at der skal være nogle velargumentet årskaer til at man IKKE gennemføre emisjonen.

Der er et senere afsnit som går endnu mere i dybten med de jurdiske overvejelser omkring dette emne:

“Equal treatment considerations

The Board proposes that the shareholders' pre-emptive right to subscribe to the New Shares and the Convertible Bonds is set aside. It is the Board's opinion that the proposal nonetheless will comply with the equal treatment requirements in Section 5-14 of the Norwegian Securities Trading Act, Oslo Børs' Circular no. 2/2014 and Oslo Børs' guidance relating to carrying out repair issues dated 19 April 2017, as well as Sections 5-21 and 6-28 of the Norwegian Public Limited Liability Companies Act, in particular due to the following reasons:

- The Company has an uncovered need for liquidity for working capital purposes, inter alia due to the card companies holding back payments for air tickets until the flight has been made. The Board expects increased challenges in the coming winter season and, therefore, wants to obtain liquidity for working capital relatively swiftly. A private placement and a convertible loan will meet the needs for a swift and efficient capital raising process;

- A private placement combined with a convertible bond is a quicker and cheaper way to get hold of the capital than a rights issue. The private placement and the convertible bond are also expected to give a significantly lower discount to the listed share price than an underwritten rights issue and, therefore, lower dilution.

- The Board has endeavoured to limit the discrimination by aiming at a limited discount. The subscription price has been determined in a broad book-building arranged by three large investment firms with a considerable sales force.

- The Board is also considering to compensate the shareholders not having been offered shares in the Private Placement by inviting them to participate in a Subsequent Offering of up to 7,000,000 new shares at the same subscription price. In order to compensate for the discrimination both in the Private Placement and in the Convertible Bond, the Subsequent Offering has been increased to 7 million shares, corresponding to approximately 25.2% of the Private Placement. The Company is legally prohibited from offering Convertible Bonds to non-professional investors.

- The choice of a private placement and convertible bond also provide the Company with the opportunity to seek to attract new investors with qualities that may contribute to strengthen the Company long-term.”
Redigert 21.01.2021 kl 03:56 Du må logge inn for å svare
EXTrader
16.01.2020 kl 15:16 4335

Godt skrevet :-) Men skal vi under 40 i dag eller blir det i morgen.
Redigert 21.01.2021 kl 03:56 Du må logge inn for å svare
Restplassno
16.01.2020 kl 15:19 4336

Tviler selv på under 40, men hvem vet.
Redigert 21.01.2021 kl 03:56 Du må logge inn for å svare
EXTrader
16.01.2020 kl 15:30 4287

Jeg tar gjerne imot mer aksjer under emi, pris :-)
Redigert 21.01.2021 kl 03:56 Du må logge inn for å svare
gbkvinlog
16.01.2020 kl 15:44 4235

Håper ikke det. Men den tynges nok av denne uavklarheten.
Redigert 21.01.2021 kl 03:56 Du må logge inn for å svare
Sann
16.01.2020 kl 15:55 4179

Hvordan kan dette være å rane småaksjonærenes penger???? Som småaksjonør hadde du i en rep emi kun fått tilgang til noen få aksjer til 40kr. Du skal derfor takke selskapet for manglende informasjon da du nå som du sier snart kan få kjøpt ubegrenset antall aksjer til 40kr eller lavere. Så hva er problemet? Kjøp aksjer på disse nivåer da vel så de tyter ut av ørene dine og pris deg heller lykkelig når rep emi kanselleres...
Redigert 21.01.2021 kl 03:56 Du må logge inn for å svare
Hartepool
16.01.2020 kl 16:00 4176

Relax.
Ingen ranes for noe som helst, går kursen under 40 tegnes det ingen aksjer.
Men fritt frem til å kjøpe i markedet ....under emisjonskurs.
Så til det fundamentale ;
Q4-18 ble ebitda ca 3 milliarder i minus.
4q - 19...mitt guestimat er ca 750 mill i pluss.
Oljehedge er noe alle de andre får drive på med, nas får en besparelse på ca 1,5 mrl i forhold til consensus.
Erstatning ?? 750 mill fra RR og 3 mrl fra Boeing ... det er dette som er grunnen til selskapets «radiosilence»....
Max... går greit selv om utsettelsene fortsetter, ifjor måtte nas improvisere og fikk allikevel beste Q3 ever.
Nå er antakelig RR motorene oppe og går.
JV gir mye .
JetBlue blir en stor overraskelse.
Stay put...
Redigert 21.01.2021 kl 03:56 Du må logge inn for å svare
EXTrader
16.01.2020 kl 16:12 4138

Stoppet heldigvis 41,10
Redigert 21.01.2021 kl 03:56 Du må logge inn for å svare
Restplassno
16.01.2020 kl 16:18 4123

Tror dere det kommer noe info før helgen eller?
Redigert 21.01.2021 kl 03:56 Du må logge inn for å svare
Grønland
16.01.2020 kl 16:18 4126

Mens vi venter, så snudde den ganske fint på ca. 41,- Tor Aksel Voldberg har kjøpt seg opp med 700.000 aksjer de siste dagene.

Det er bare å sitte rolig, det meste av tiden med investeringer er venting, venting og venting.
Redigert 21.01.2021 kl 03:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.01.2020 kl 17:44 3888

Hvor kom Voldberg infoen fra ?
Redigert 21.01.2021 kl 03:56 Du må logge inn for å svare
Grønland
16.01.2020 kl 17:46 4026

Aksjonærliste!
Redigert 21.01.2021 kl 03:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.01.2020 kl 17:47 4112

Takk
Redigert 21.01.2021 kl 03:56 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
16.01.2020 kl 18:34 3994

Det er like før jeg også kaster meg på spekulasjonstoget (flyet eventuelt). Skrev en e-post til Sundberg (e24) i dag tidlig og spurte han om hvorfor finanspressen ikke skriver noe om dette (utsettelsen av rep emi). Tidligere har jeg alltid fått svar fra han umiddelbart (er abonnent), men denne gangen var det helt tyst.....
Redigert 21.01.2021 kl 03:56 Du må logge inn for å svare
Restplassno
16.01.2020 kl 18:35 4023

Haha, jeg skal forsøke å hive han en mail selv.
Redigert 21.01.2021 kl 03:56 Du må logge inn for å svare
Buyin85
16.01.2020 kl 18:50 4045

Se siste besvarte under fanen spørsmål her: https://aksjelive.e24.no/
Redigert 21.01.2021 kl 03:56 Du må logge inn for å svare
Herman*
16.01.2020 kl 20:26 3844

Om Max flyene ikke er i "tjeneste" før i juni, bør ikke det være en grunn til at forhandlingene med Boeing blir vesentlig forsinket. Partene har snakket sammen i et halv år, og de har garantert blitt enige om hvordan de skal prise de ulike komponentene i kompensasjonen. Noen ekstra måneder bør derfor ikke endre annet enn sluttsummen. Eller hva tror dere?
Redigert 21.01.2021 kl 03:56 Du må logge inn for å svare
Epona
16.01.2020 kl 20:48 3775

Mange ukjente faktorer her, også for forhandlingspartnerne, idet det inntil nå er uvisst når MAX er på vingene igjen. Det er umulig å vite noe som helst også for aksjonærene og derved er det grobunn for spekulasjoner og ikke kvalifiserte gjetninger. TTT.
Redigert 21.01.2021 kl 03:56 Du må logge inn for å svare
abban
16.01.2020 kl 20:55 3777

De må muligens reforhandle kompensasjon for forsinket levering av fly i fjor og nå antatt forsinket levering i år, sammen med kompensasjon for bakketiden på de 18 som er levert.
NAS er et av de selskapene som er max hardt rammet av Boeing problemene.
De har et visst grunnlag for å oppnå en proporsjonalt sett høyere kompensasjon enn hva de andre selskapene har klart så langt.

I første omgang avtalte de også utsatt levering av fly i 2020 og var fornøyd med det, men siden flyene nå ikke ville kunne vært levert allikevel så må dette kompenseres for i stedet, eller hva?
Redigert 21.01.2021 kl 03:56 Du må logge inn for å svare
gbkvinlog
16.01.2020 kl 21:04 3789

Kan nok hende de rett og slett også reforhandler hele ordren på flere plan:

- erstatning
- ny leveringsplan.....
Og kanskje de rett og slett også involverer å ta deler av den fremtidige ordren inngå inn i JV-et? Nas har forhandlingsmakt i dette.

Såvidt jeg forstod var Airbus delvis vrien i akkurat de forhandlingene?
Redigert 21.01.2021 kl 03:56 Du må logge inn for å svare
EliotS
16.01.2020 kl 23:53 3531

Det har været klart siden jul at flyene højest sandsynligt ikke kommer tilbage før sommeren 2020. Se nedenstående link:

https://eu.usatoday.com/story/news/nation/2019/12/24/boeing-reveals-new-very-disturbing-documents-737-max-jetliner-faa-house/2743402001/

Jeg tror ikke på at både Turkish Airline og American Airline har kunne indgå avtaler i starten af januar og kun Norwegian ikke lkan komme overens med Boeing. Norwegian har i tilleg haft en deadline med en emisjon de havde givet klar datoer for.

Jeg er ikke i tvivl om at det er nogle andre strategiske forhold som gøre sig gældende. Det kan godt være at Boeing avtalen forhandlingen er genåbnet men så er det fordi et andet flyselskab skal overtage avtalen (= opkøbsscnario).

Eller også er Boeing avtalen mere eller mindre ferdig men en stor annoancering av en omfangsrig alliance er på vej.

Jeg tror helt klart mest på opkøbsscnario og det er udløst af Brexit.
Redigert 21.01.2021 kl 03:56 Du må logge inn for å svare
Epona
17.01.2020 kl 09:04 3243

Øystein Stray Spetalen sendte video av bilen sin til DN-kommentator med følgende bemerkning: «Det er helt fantastisk å være rik og kjøpe man hva vil»
Eposten med videoen kom som en reaksjon på en børskommentar på trykk i DN:
https://www.dn.no/motor/oystein-stray-spetalen/porsche/norwegian/denne-porschen-kjopte-oystein-stray-spetalen-for-gevinsten-fra-norwegian-emisjonen/2-1-601055
Redigert 21.01.2021 kl 03:56 Du må logge inn for å svare
EXTrader
17.01.2020 kl 10:04 3163

Er det Olje prisen som gjør av vi faller tilbake ???
Redigert 21.01.2021 kl 03:56 Du må logge inn for å svare
omac
17.01.2020 kl 10:17 3130

La oss si at noen vil kjøpe NAS og budet er 70, hva er scenario i forhold til kurs og prosess?

Vil kursen gå til hva budet er satt på, eller vil den kjøres høyere pga eventuell shortskvis?

Hvis kursen kjøres høyere enn budet, hva skjer da?

Hvordan "fungerer" dette?

Jeg spekulerer ikke i oppkjøp her så om det skjer aner jeg ikke.
Redigert 21.01.2021 kl 03:56 Du må logge inn for å svare
Herman*
17.01.2020 kl 10:22 3199

Det svinger alltid i NAS. Tror dere Airbus kan komme med et så attraktivt tilbud at de klarer å friste NAS til å droppe Boeing? Har de i det hele tatt kapasitet til å levere i henhold til NAS og JV selskapets behov? Bare spekulerer. En annen ting: Oppkjøp/bud på selskap trenger ikke å være tidkrevende hvis budgiver har gjort hjemmeleksen sin. Fusjoner derimot er jo langt mer komplisert. Er det noen reele fusjonsalternativer i lavprissegmentet?
Redigert 21.01.2021 kl 03:56 Du må logge inn for å svare