Mens vi venter på emisjonen! (eller er det Godot)
Der er en absurd teater forestilling, som hedder «Mens vi venter på Godot» av Samuel Beckett.
Forestillingen handler om to menn som venter ved en landevei. De har en avtale med Godot. Mennene venter og venter, uten at noen dukker opp. I mellomtiden småkrangler de om livets små og banale spørsmål. Vente på Godot er kjent som ei forestilling der svært lite skjer. Men dialogen mellom de to byr på svart humor, absurde innfall og viser et varmt vennskap mellom to menn.
Det er lidt samme følelse jeg sidder med nu i forhold til reperasjonsemisjonen. Vi venter og venter og intet sker.
Istedet udsender Norwegian følgende:
Invitation to presentation of Norwegian Air Shuttle's fourth quarter report
Norwegian will release the fourth quarter results on Thursday 13 February 2020. The report and presentation will be made available at 7:00 AM (CET) at norwegian.com and newsweb.no.
The Company will present the results at 8.30 AM (CET) at Felix Conference Center, Bryggetorget 3, Aker Brygge, Oslo. The presentation will be held by CEO Jacob Schram and CFO Geir Karlsen. A live webcast will be available at
Det er nu blevet til absurd teater i mine øjne.
Forestillingen handler om to menn som venter ved en landevei. De har en avtale med Godot. Mennene venter og venter, uten at noen dukker opp. I mellomtiden småkrangler de om livets små og banale spørsmål. Vente på Godot er kjent som ei forestilling der svært lite skjer. Men dialogen mellom de to byr på svart humor, absurde innfall og viser et varmt vennskap mellom to menn.
Det er lidt samme følelse jeg sidder med nu i forhold til reperasjonsemisjonen. Vi venter og venter og intet sker.
Istedet udsender Norwegian følgende:
Invitation to presentation of Norwegian Air Shuttle's fourth quarter report
Norwegian will release the fourth quarter results on Thursday 13 February 2020. The report and presentation will be made available at 7:00 AM (CET) at norwegian.com and newsweb.no.
The Company will present the results at 8.30 AM (CET) at Felix Conference Center, Bryggetorget 3, Aker Brygge, Oslo. The presentation will be held by CEO Jacob Schram and CFO Geir Karlsen. A live webcast will be available at
Det er nu blevet til absurd teater i mine øjne.
Redigert 21.01.2021 kl 09:02
Du må logge inn for å svare
Herman*
20.01.2020 kl 20:44
3102
Når du sier "årsresultat", mener du da EBT og mener du i 2020?
Redigert 21.01.2021 kl 05:03
Du må logge inn for å svare
ICE-berg
20.01.2020 kl 19:37
3230
Takk for svar, EXTrader - får vel holde en stund til :-). Om NAS virkelig klarer årsresultat på 3-4 mrd, vil en PE på kun 5 tilsi en tredobling fra dagens kursnivå...
Redigert 21.01.2021 kl 05:03
Du må logge inn for å svare
Grønland
20.01.2020 kl 17:27
3471
Det var en rar tolkning av nyheter og oppgjør fra Boeing.
Hva er "en stund"?
Det er nok litt blåøyd å se at en avtale med Boeing skal være en entrinnsløsning med en utbetaling. Det er nok mer "kompekst" en det. Her blir det som tidligere sagt delt opp i både for ikke leverte fly, groundede fly, erstatning for tapte inntekter.
Det kan også avtales prisavslag på fly som blir levert.
Alt dette er forhandling, og her ønsker partene å komme med ulike løsninger som er best for hver part.
Hva er "en stund"?
Det er nok litt blåøyd å se at en avtale med Boeing skal være en entrinnsløsning med en utbetaling. Det er nok mer "kompekst" en det. Her blir det som tidligere sagt delt opp i både for ikke leverte fly, groundede fly, erstatning for tapte inntekter.
Det kan også avtales prisavslag på fly som blir levert.
Alt dette er forhandling, og her ønsker partene å komme med ulike løsninger som er best for hver part.
Redigert 21.01.2021 kl 05:03
Du må logge inn for å svare
EliotS
20.01.2020 kl 17:20
3507
Og det kunne ikke tenkes Boeing har lånt penge for at betale 4,2 mia $ (37,44 mia NOK) for Embarer her i mart 2020. Det er beløpet for at få 80 % av den brasiklienske flyproducent. Men det lyder bedre at det er til "Max-Krisen".
https://simpleflying.com/boeing-embraer-deal-delayed/
https://simpleflying.com/boeing-embraer-deal-delayed/
Redigert 21.01.2021 kl 05:03
Du må logge inn for å svare
EXTrader
20.01.2020 kl 17:12
3542
Kommer ikke noe nyhet fra Nas ang Boeing på en stund enda, først må Boeing få pengene på konto selv i form av lån fra banker.
CNBC: Boeing låner 89,3 mrd. kroner etter 737-Max krisen
2 minutter siden · Ola Alsberg
CNBC skriver mandag at Boeing er i dialog med banker om et lån for å hjelpe selskapet ut av krisen som følge av at 737 Max-flyene står på bakken.
Kilder kjent med saken sier til avisen at flyprodusenten hittil har sikret seg 53,58 milliarder i lån fra bankene.
Selskapet har hatt økonomiske vanskeligheter etter samtlige 737 Max-fly har blitt satt på bakken etter to flyulykker tok livet av til sammen 346 mennesker.
Flyene har nå stått på bakken i over elleve måneder, og Boeing kutter i produksjonen av flytypen, skriver CNBC.
Boeing har ikke kommentert saken overfor avisen.
CNBC: Boeing låner 89,3 mrd. kroner etter 737-Max krisen
2 minutter siden · Ola Alsberg
CNBC skriver mandag at Boeing er i dialog med banker om et lån for å hjelpe selskapet ut av krisen som følge av at 737 Max-flyene står på bakken.
Kilder kjent med saken sier til avisen at flyprodusenten hittil har sikret seg 53,58 milliarder i lån fra bankene.
Selskapet har hatt økonomiske vanskeligheter etter samtlige 737 Max-fly har blitt satt på bakken etter to flyulykker tok livet av til sammen 346 mennesker.
Flyene har nå stått på bakken i over elleve måneder, og Boeing kutter i produksjonen av flytypen, skriver CNBC.
Boeing har ikke kommentert saken overfor avisen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:03
Du må logge inn for å svare
Grønland
20.01.2020 kl 14:24
3722
Det er viktig å være realistisk i forhold til NAS kursen. Det er ikke slik at den går til himmels på direkten. Det er mange momenter for bevegelse i kursen, både direkte i NAS, men også i det større bilde investeringsmessig og bevegelser på børsene.
Akkurat nå er det "kunstpause" i NAS, og bevegelsene nå er ren trading uten nyheter som katalysator den ene eller andre veien. Trades for å se om det kan utløses litt stop loss, og tjene noen kroner her og der.
Men hovedtrenden i NAS er opp, de har den vært siden august 19, nå ligger den å balanserer for å bryte opp, så det skal ikke rare "pusten" til for at den rykker.
Akkurat nå er det "kunstpause" i NAS, og bevegelsene nå er ren trading uten nyheter som katalysator den ene eller andre veien. Trades for å se om det kan utløses litt stop loss, og tjene noen kroner her og der.
Men hovedtrenden i NAS er opp, de har den vært siden august 19, nå ligger den å balanserer for å bryte opp, så det skal ikke rare "pusten" til for at den rykker.
Redigert 21.01.2021 kl 05:03
Du må logge inn for å svare
Restplassno
20.01.2020 kl 13:48
3841
Oljeprisen er det nok i alle fall ikke. Faller som regel noen prosent for hver dårlige max-nyhet, uansett omfang. Stillheten fører nok til en uutholdelig spenning og usikkerhet for noen, som velger å selge inntil lokket blir tatt av gryta.
Redigert 21.01.2021 kl 05:03
Du må logge inn for å svare
ICE-berg
20.01.2020 kl 13:42
3864
Hva er det som presser NAS-kursen for tida...og i dag? Oljeprisen, Max, noen med "lavpris-agenda eller noe annet? Virker ikke som all positiviteten her på Forumet er gjenspeilet i markedet. Er det virkelig bedre tider i vente for oss aksjonærer, eller på tde å ta gevinst?
Eller?
Eller?
Redigert 21.01.2021 kl 05:03
Du må logge inn for å svare
Kiromads
20.01.2020 kl 10:11
4018
Sier som jeg sa før helgen, sånne dager som i dag er det bare å laste opp på!
Redigert 21.01.2021 kl 05:03
Du må logge inn for å svare
Strategi
20.01.2020 kl 10:08
4032
Ny feil oppdaget med 737 MAX
Ny programvarefeil kan forsinke 737 MAX.
Ser ikke dette som noe stort problem, fint at dette kommer nå.
I forhold til kurs på Norwegian spiller dette etter min mening ingen stor rolle, da Norwegian ikke er så avhengig av raske leveranser .
I mens venter vi på nyheter fra selskapet som jeg tror blir gode.
Ny programvarefeil kan forsinke 737 MAX.
Ser ikke dette som noe stort problem, fint at dette kommer nå.
I forhold til kurs på Norwegian spiller dette etter min mening ingen stor rolle, da Norwegian ikke er så avhengig av raske leveranser .
I mens venter vi på nyheter fra selskapet som jeg tror blir gode.
Redigert 21.01.2021 kl 05:03
Du må logge inn for å svare
EliotS
20.01.2020 kl 07:39
4315
Det blivet jo i hvert tilfelde senest torsdag d. 13. feb at vi høre noget fra NAS ledelse.
Redigert 21.01.2021 kl 05:03
Du må logge inn for å svare
dreamliner
19.01.2020 kl 22:39
4469
Aksjeeiere i Norwegian pr. 5. november 2019 hvor aksjene var registrert i VPS den 7. november og som ikke deltok i den rettede emisjonen kan delta i rep. emisjonen hvis det blir noen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:03
Du må logge inn for å svare
vikingo
19.01.2020 kl 22:17
4530
Hvis det blir reperasjonsemisjon, er det dagens aksjonærer som får delta eller er det de som var pr oktober (eller når den rettede emisjonen var)?
Redigert 21.01.2021 kl 05:03
Du må logge inn for å svare
EliotS
19.01.2020 kl 08:08
4778
Jeg tror at vi med sikkerhet nu kan konstatere at den IKKE annonceret udsettelen reperasjonsemisjonen ikke skyldes en banal forsinkelse av prospektet. Det ta ikke en hekl uke at rette litt i prosektet. Rådgiver og NAS kunne have utarbejdet et helt nyt prospekt på den tid.
Redigert 21.01.2021 kl 05:03
Du må logge inn for å svare
Grønland
17.01.2020 kl 18:59
5241
Enig stray, men har mer tro på at de har fått henvendelse fra budgiver som gjør at det er totalt radiotaushet.
Akkurat det samme skjedde da IAG kom med bud i 2018, de kunne ikke gjennomføre emi pga pågående budprosess.
Oppkjøpet strandet til slutt mye pga Brexit. Men som vi vet er Brexit svært nær ved å gjennomføres med EU avtale nå.
Også har du helt rett i at styreleder er svært etterrettelig og tenker garantert på aksjonærene.
LES HER;
https://e24.no/naeringsliv/i/0ER3e0/bjoern-kise-snakker-ut-om-norwegian-salget-som-falt-igjennom-ja-jeg-var-skuffet
Klippet fra artikkelen;
Ved en emisjon i et børsnotert selskap skal alle fakta på bordet, aksjonærene skal få all informasjon om tilstanden i selskapet og alle aksjonærene skal få samme informasjon.
Men budet Norwegian fikk hadde strenge regler for taushetsplikt.
"Dersom vi sa noe som helst ville budet bortfalle, sier Kise. Dermed hadde vi håndjern på oss i flere uker. Vi kunne ikke gjennomføre noen emisjon da."
Akkurat det samme skjedde da IAG kom med bud i 2018, de kunne ikke gjennomføre emi pga pågående budprosess.
Oppkjøpet strandet til slutt mye pga Brexit. Men som vi vet er Brexit svært nær ved å gjennomføres med EU avtale nå.
Også har du helt rett i at styreleder er svært etterrettelig og tenker garantert på aksjonærene.
LES HER;
https://e24.no/naeringsliv/i/0ER3e0/bjoern-kise-snakker-ut-om-norwegian-salget-som-falt-igjennom-ja-jeg-var-skuffet
Klippet fra artikkelen;
Ved en emisjon i et børsnotert selskap skal alle fakta på bordet, aksjonærene skal få all informasjon om tilstanden i selskapet og alle aksjonærene skal få samme informasjon.
Men budet Norwegian fikk hadde strenge regler for taushetsplikt.
"Dersom vi sa noe som helst ville budet bortfalle, sier Kise. Dermed hadde vi håndjern på oss i flere uker. Vi kunne ikke gjennomføre noen emisjon da."
Redigert 21.01.2021 kl 05:03
Du må logge inn for å svare
hstray
17.01.2020 kl 18:48
5262
Rep emisjonen kommer ikke før Kompensasjon avtale med Boeing er meldt. Det er helt sikkert, og da blir rep emisjon en gavepakke til trofaste Nas aksjonærer som vil bli overtegnet mange ganger. NAS er nå ekstremt grundig i slike avtaler, og jeg tipper styreleder Niels Smeedgard er som danske forretningsfolk flest iht maksimering av avtalen. Kommer mer og mer graverende informasjon ut fra Boeing daglig, så erstatningen blir ikke mindre
Redigert 21.01.2021 kl 05:03
Du må logge inn for å svare
Kantarell
17.01.2020 kl 17:33
5392
Mulig, vi får seint julegave i helga. Nobody knows!
God helg Nasere ;)
God helg Nasere ;)
Redigert 21.01.2021 kl 05:03
Du må logge inn for å svare
Grønland
17.01.2020 kl 17:23
5402
Er overbevist om at NAS bruker tiden svært godt for å få best mulig resultat med Boeing. Skjønner godt at dette ikke er ferdig på et blunk, jo lenger tid det tar jo tryggere er jeg på at NAS får en bra avtale med Boeing.
Redigert 21.01.2021 kl 05:03
Du må logge inn for å svare
Artige
17.01.2020 kl 17:10
5443
Jeg tror Max problemene er større enn man tror. Nas har solgt unna fly der planen er at Max tar over. Vår og sommerprogram ryker kanskje. Dette har gjort forhandlingene med Boeing vanskelig. Enten blir det enighet og emi eller brudd i forhandlingene og avlyst emi. Håper på det første.
Redigert 21.01.2021 kl 05:03
Du må logge inn for å svare
Epona
17.01.2020 kl 17:01
5475
Det er nok som du sier, - "America First", uten å legge mer i det begrepet her. Og at det går minst én måned før Europa får klarsignal. Det kan fort bli ordentlig sommer før MAX er "flyvedyktig" etter ordre fra luftfartsmyndighetene.
Redigert 21.01.2021 kl 05:03
Du må logge inn for å svare
gbkvinlog
17.01.2020 kl 16:41
5520
Strategi skrev Kanskje det, eller Norwegian.
Ingen meldinger denne uken heller;-)
Redigert 21.01.2021 kl 05:03
Du må logge inn for å svare
Strategi
17.01.2020 kl 16:30
5549
Kanskje det, eller Norwegian.
Redigert 21.01.2021 kl 05:03
Du må logge inn for å svare
dreamliner
17.01.2020 kl 16:21
5550
Det er luftfartsmyndighetene i USA som først gir klarsignal i og med at produsenten av flyene er et amerikansk selskap. Så vil de andre landene følge hvis de finner at flyene er sikre. Boeing har ingen ting med hvem som tar flyene først i bruk når klarsignalet er gitt. Det er eier/operatør av flyene som bestemmer når de skal tas i bruk igjen. Mest sannsynlig blir det et amerikansk selskap som tar flyene først i bruk på innenriks ruter.
Redigert 21.01.2021 kl 05:03
Du må logge inn for å svare
Epona
17.01.2020 kl 16:16
5544
Nettopp, men det å være først ute behøver ikke være en fordel i dette tilfellet ...
Redigert 21.01.2021 kl 05:03
Du må logge inn for å svare
Strategi
17.01.2020 kl 15:58
5601
Det er jeg klar over, men det er ikke nødvendigvis luftfartsmyndighetene i USA som sier hvilket selskap som skal først ut .
Redigert 21.01.2021 kl 05:03
Du må logge inn for å svare
dreamliner
17.01.2020 kl 15:57
5568
Det er luftfartsmyndighetene i USA og i de andre landene hvor Norwegian flyr som bestemmer når man kan ta i bruk Boeing 737 Max. Verken Boeing eller Norwegian kan bestemme dette.
Redigert 21.01.2021 kl 05:03
Du må logge inn for å svare
Strategi
17.01.2020 kl 15:34
5651
OK , rett skal være rett.
Boeing 737-800
Boeing 737-800
Redigert 21.01.2021 kl 05:03
Du må logge inn for å svare
nå er det vel faktisk ikke noe som heter max 800
Redigert 21.01.2021 kl 05:03
Du må logge inn for å svare
Strategi
17.01.2020 kl 15:24
5652
Regner med at et slikt scenario ville plusset på kompensasjonen voldsomt.
Det er opplagt at Boeing må forhandle med en aktør å vise vei ut av denne situasjonen.
Det er opplagt at Boeing må forhandle med en aktør å vise vei ut av denne situasjonen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:03
Du må logge inn for å svare
Epona
17.01.2020 kl 15:20
5648
Alt er mulig, det umulige tar litt lengre tid. Som nå. TTT.
Redigert 21.01.2021 kl 05:03
Du må logge inn for å svare
Restplassno
17.01.2020 kl 15:19
5636
EXTrader skrev Håper meldingen kommer etter Børs slutt :-))))
Da hadde det blitt en herlig helg i så fall.
Redigert 21.01.2021 kl 05:03
Du må logge inn for å svare
EXTrader
17.01.2020 kl 15:17
5632
Håper meldingen kommer etter Børs slutt :-))))
Redigert 21.01.2021 kl 05:03
Du må logge inn for å svare
Strategi
17.01.2020 kl 13:45
5856
Jeg skal ikke legge ut noen konspirasjons teorier men man tenker jo på mulige senarioer.
Kan det være mulig at Norwegian er i samtaler med Boeing om å være først ut med Max 800 som en del av avtalen om kompensasjon.
Å få flyene i lufta er verd milliarder for Boeing, et selskap må gå forran og Norwegian er en av Boeings store kunder.
Eller er jeg helt på jordet her.
Er det et mulig scenario? Et eller annet foregår iallefall bak lukkede gardiner.
Kan det være mulig at Norwegian er i samtaler med Boeing om å være først ut med Max 800 som en del av avtalen om kompensasjon.
Å få flyene i lufta er verd milliarder for Boeing, et selskap må gå forran og Norwegian er en av Boeings store kunder.
Eller er jeg helt på jordet her.
Er det et mulig scenario? Et eller annet foregår iallefall bak lukkede gardiner.
Redigert 21.01.2021 kl 05:03
Du må logge inn for å svare
EliotS
17.01.2020 kl 13:43
5869
Jeg tenker at dette kan være relateret til organisering av den nye JV-struktur eller måske til Brexit.
Redigert 21.01.2021 kl 05:03
Du må logge inn for å svare
Epona
17.01.2020 kl 12:35
6067
Bare en "skrivebordsoverføring" antar jeg.
Boeing har forresten begynt å distribuere gresshopper, - du har nok misforstått.
https://check-in.dk/graeshoppesvaerm-tvang-fly-til-at-vende-om/
Boeing har forresten begynt å distribuere gresshopper, - du har nok misforstått.
https://check-in.dk/graeshoppesvaerm-tvang-fly-til-at-vende-om/
Redigert 21.01.2021 kl 05:03
Du må logge inn for å svare
Restplassno
17.01.2020 kl 12:00
6183
Det var da merkelig. Jeg trodde ikke de hadde begynt å distribuere maxene ennå?
Edit: Aah, da forstår jeg. Hva er så hensikten med denne overføringen da?
Edit: Aah, da forstår jeg. Hva er så hensikten med denne overføringen da?
Redigert 21.01.2021 kl 05:03
Du må logge inn for å svare
EliotS
17.01.2020 kl 11:57
6178
Jeg har redigeret i dette indleg fordi jeg har opdaget at sammenhengen er liit anderledes.
Det er det svenske datter selskab som har overtaget et Max fly fra Norwegian Air International.
https://centreforaviation.com/news/norwegian-air-sweden-takes-delivery-of-one-boeing-737-800-969070
Det er det svenske datter selskab som har overtaget et Max fly fra Norwegian Air International.
https://centreforaviation.com/news/norwegian-air-sweden-takes-delivery-of-one-boeing-737-800-969070
Redigert 21.01.2021 kl 05:03
Du må logge inn for å svare
Restplassno
17.01.2020 kl 11:24
6290
Jeg tror personlig at NAS går all in på Boeing. Ett år frem i tid nå kan det meste være løst med Boeing og man kjører med 20-25% lavere drivstoff-forbruk enn NG-ene har gjort. Airbustrening av alle pilotene tror jeg ikke er aktuelt. Det tar også tid å få Airbusene og i mellomstadiet å ha både Boeing og Airbus i lufta vil nok være mindre sømløst enn å kun ha en type. For ikke å snakke om at en del Airbuser allerede er på vei inn i JV.
Redigert 21.01.2021 kl 05:03
Du må logge inn for å svare
EliotS
17.01.2020 kl 11:17
6312
Hvis budet er 70 NOK ligger den sig nok rundt 65-68 NOK fordi nogle vi have litt rabat pga “transactional risk” (godkendelse hos konkurrance myndigheder etc.).
Redigert 21.01.2021 kl 05:03
Du må logge inn for å svare
Herman*
17.01.2020 kl 10:22
3390
EXTrader skrev Er det Olje prisen som gjør av vi faller tilbake ???
Det svinger alltid i NAS. Tror dere Airbus kan komme med et så attraktivt tilbud at de klarer å friste NAS til å droppe Boeing? Har de i det hele tatt kapasitet til å levere i henhold til NAS og JV selskapets behov? Bare spekulerer. En annen ting: Oppkjøp/bud på selskap trenger ikke å være tidkrevende hvis budgiver har gjort hjemmeleksen sin. Fusjoner derimot er jo langt mer komplisert. Er det noen reele fusjonsalternativer i lavprissegmentet?
Redigert 21.01.2021 kl 03:56
Du må logge inn for å svare