Mens vi venter på emisjonen! (eller er det Godot)

EliotS
NAS 13.01.2020 kl 11:39 41637

Der er en absurd teater forestilling, som hedder «Mens vi venter på Godot» av Samuel Beckett.

Forestillingen handler om to menn som venter ved en landevei. De har en avtale med Godot. Mennene venter og venter, uten at noen dukker opp. I mellomtiden småkrangler de om livets små og banale spørsmål. Vente på Godot er kjent som ei forestilling der svært lite skjer. Men dialogen mellom de to byr på svart humor, absurde innfall og viser et varmt vennskap mellom to menn.

Det er lidt samme følelse jeg sidder med nu i forhold til reperasjonsemisjonen. Vi venter og venter og intet sker.

Istedet udsender Norwegian følgende:

Invitation to presentation of Norwegian Air Shuttle's fourth quarter report
Norwegian will release the fourth quarter results on Thursday 13 February 2020. The report and presentation will be made available at 7:00 AM (CET) at norwegian.com and newsweb.no.

The Company will present the results at 8.30 AM (CET) at Felix Conference Center, Bryggetorget 3, Aker Brygge, Oslo. The presentation will be held by CEO Jacob Schram and CFO Geir Karlsen. A live webcast will be available at

Det er nu blevet til absurd teater i mine øjne.
Redigert 21.01.2021 kl 09:02 Du må logge inn for å svare
Hartepool
21.01.2020 kl 19:44 4582

Når nas nå begynner å tjene penger vil de holde på med det en god stund før de er i nærheten av å betale skatt.
Hele det fremførbare underskuddet skal tjenes inn før skatten kommer.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Restplassno
21.01.2020 kl 20:00 4533

Jøss, stemmer det?hvordan funker det? Det har jo fått fradrag for underskuddene underveis?
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
_atlas_
21.01.2020 kl 20:13 4498

Dåliga nyheter från Boeing! Dem räknar inte med något godkännande av 737 innan juni/juli.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Herman*
21.01.2020 kl 20:48 4441

Det har ligget i kortene i noen uker at mars/april har vært for optimistisk. Det bør allikevel kunne komme en FAA godkjennelse i feb om de ikke finner flere feil. En slik godkjennelse vil skape ro og forutsigbarhet, og vil være en stor strigger for NAS.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
_atlas_
21.01.2020 kl 20:50 4444

Det är bättre att Boeing är öppna med att dem tror juni/juli och sen får man hoppas på att det ordnas innan sommaren. En nergång i morgon får vi räkna med . Delta och American är ned 4% ikväll.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Restplassno
21.01.2020 kl 21:00 4453

Enig i at man bør sette pris på åpenheten! Det er et nytt Boeing i måten å kommunisere på. For Nas sin del blir de kompensert, og har erfaring i å være uten maxene. Sikkert derfor kompensasjon er delayed også. Får tåle litt nedgang i morra og økning igjen når kompensasjonen kommer!
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
gbkvinlog
21.01.2020 kl 21:03 4447

Ikke sikkert det blir så enorm nedgang? Det er jo flere selskap som har meldt at de holder de utenfor til juni allerede. Men selvsagt, det er ikke prima nytt for nas.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Restplassno
21.01.2020 kl 21:07 4415

Nei, tror ikke på noe voldsom nedgang altså! Et par prosent kanskje. Jeg kommer i alle fall ikke til å bidra til nedgangen, snarere kommer jeg til å begrense den!
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Mr Fox
21.01.2020 kl 21:17 4381

Delta burde jo stige, de har ikke en eneste MAX.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
MK
21.01.2020 kl 21:34 4313

Det er vel heller nyheten om dødelig virus som presser Delta (og de andre) ned.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
EliotS
21.01.2020 kl 22:22 4199

Jeg venter fortsat på reperasjonsemisjonen men det bliver mere og mere klart at det faktisk er Godot som jeg venter på!
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Restplassno
21.01.2020 kl 23:12 4198

Er maxen i lufta i juni-juli en gang er jeg godt fornøyd. Alle andre har jo skjøvet sine estimater frem til dette allerede, så den store nedgangen blir det vel ikke.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
EliotS
21.01.2020 kl 23:17 4191

Nej - jeg syntes det er litt interssant at der pludslig i dag er blevet sådan et hysteri rundt at Max flyene kommer tilbage til sommer. Det har jo været klart og tydligt fremme tidligere.

https://www.reuters.com/article/us-boeing-737max-american-airlines/american-airlines-extends-boeing-737-max-flight-cancellations-into-june-idUSKBN1ZD25G
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
21.01.2020 kl 23:24 4203

Jeg håper at du har rett i det (betyr egentlig ikke all verden for meg siden jeg skal sitte lenge i NAS), men er det noe vi etter hvert har lært oss som NAS aksjonærer er det at responsen på denne type "nyheter" kan bli voldsom. Jeg tror dessverre at vi skal tilbake til 30 tallet, og mitt tips er en sluttkurs på 38 :-(



Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Strategi
22.01.2020 kl 06:58 3998

Jeg tror ikke nyheten om parkering frem til Juni - juli eller what ever vil påvirke kursen i negativt.

Dette har vært i diverse media lenge og de som sitter i aksjen vet dette, innvirkningen på Norwegian vil heller ikke være stor.
Selvfølgelig vil en lengre delay også påvirke erstaning fra Boeing.
Vi snakker om stillhet fra selskapet, jeg tror at det kommer positivt fra selskapet og basert på dette tror jeg kursen vil gå sidelengs eller opp.
For meg personlig er dette kun grums som er innkalkulert for lengst, jeg sitter fulllastet.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
EliotS
22.01.2020 kl 07:12 3967

Jeg har også suppleret min portefølje yderligere igår og det er lang tid siden jeg har været så eksponeret imod et selskap men jeg tror på gode nyheter.

Historien om Berg-Hansen viser at selskabet har værdi andre har haft litt svært at få øje på men som er der når de bliver tjekket nøjere.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
gbkvinlog
22.01.2020 kl 07:49 3866

De klarte seg mildt sagt fint uten maxene sommeren 2019. Jeg ser bildet nok er hakket annerledes denne gangen, men de fikk dårligere tid i 2019 (mars) for å finne en sommerløsning. De har nok holdt dette som nå skjer som ett av flere mulige scenatio de planlegger for. Dette svekker kapasiteten i markedet og gjør det lettere å ta høyere priser og fylle den kapasiteten som er der. Selve strukturen i selskapet kan likefult bygges om (Focus, Next, strategiendring til lønnsomhet, etc). Det vil kanskje få redusert slagkraft i selve tallene, men om de viser at selskapet underliggende leverer tror jeg det er mest avgjørende.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Restplassno
22.01.2020 kl 09:51 3702

Og.

Hør på dette. For dette er viktig. Det ser ut til at de kan ta ut vel, uten at jeg husker nøyaktig, 3.0-4.0 mrd lavere underskudd i Q4 og Q1 2020 sammenlignet med Q4' 18 og Q1' 19. Jeg kan gi et bedre estimat senere i dag, men ser vi på 18-19 opp mot 20', er det åpenbart at det er i vintersesongen det virkelig store forbedringspotensialet ligger.

Og det trenger man ikke maxene for engang!
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Artige
22.01.2020 kl 10:30 3615

Imorra skulle emi vært ferdigtegnet. Må si jeg er spent på hva som kommer, hvis der kommer noe.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Grønland
22.01.2020 kl 11:22 3501

Veldig interessant Restplassno. Ser frem til estimatene dine.
Det med MAX kan for alt vi vet gi en likviditetsmessig "boost" for NAS. Det gir de også mulighet til å tenke nytt, hvilket også er interessant.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Herman*
22.01.2020 kl 11:51 3420

Hvis vi forutsetter at Boeing dekker alle merkostnadene i forbindelse med max problemstikken, er denne saken da egentlig et problem for NAS på det nåværende tidspunkt? Boeing har skylden for siste emisjon og negativ kursutviklimg, men forutsatt en større erstatning i nærmeste fremtid, samt et eventuelt etteroppgjør, ser jeg ikke problemet «going forward». Kan nesten virke som det har en mer psykologisk effekt (usikkerhet) enn noe annet. Hvis noen mener jeg tar feil, vil jeg sette pris på noen motargumenter.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Restplassno
22.01.2020 kl 11:52 3411

Fra IR:

"Hei

Jeg kan dessverre ikke si så mye om avtalen man diskuterer men den er komplisert ettersom Boeing ikke vet når problemet er løst. Diskusjonene går om elementer som kostnadsdekning, betalingsstrømmer, nye leveransetidspunkter, begrensing av prisøkninger for forsinkede leveranser samt trening / RTS (return to service)."
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Epona
22.01.2020 kl 12:31 3301

Det burde være enkelt å forstå at diskusjonene som pågår kan bli langvarige idet essensielle ukjente faktorer (tid) forkludrer det hele. Det hersker vel ingen tvil om at det er duket for erstatninger fra Boeing, men de kan utgjøre mange forskjellige elementer, og slett ikke bare i form av en éngangsutbetaling.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Grønland
22.01.2020 kl 12:58 3214

Ja, som enkelte her inne har vært inne på, en kompleks sak som ikke løses på en serviett. Bra de enda holder på, og ikke har signert noen avtale som ville låst de for ytterligere kompensasjon/ forsinkelser.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Epona
22.01.2020 kl 13:23 3122

Får nå en følelse av at det resterende av emisjonen blir gravlagt, idet det koker bort i erstatningssummene som det nå forhandles om. De som er i tvil kan jo bare handle i vei uansett, - på billigsalg.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
haraldaa
22.01.2020 kl 13:39 3063

Kun en drøy prosent over emikurs nå?
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
EXTrader
22.01.2020 kl 14:11 2984

Er det Fader ikke det ene så er det det andre :-(((((((

Norwegian har fjernet Max-flyene fra sommerprogrammet


Etter at Boeing tirsdag ettermiddag uttalte at det regner med at Max-flyene vil begynne å komme i luften igjen ved midten av 2020. Allerede i natt varslet Icelandair at de trekker flyene ut av sommerplanen.
Nå har også Norwegian fjernet den problematiske flymodellen fra sommerens ruteprogram, skriver bransjenettstedet Check-in.
– Vi er i tett dialog med både Boeing og myndighetene om Max-situasjonen. Vi har notert oss Boeings melding fra i går, og vi arbeider løpende med å sikre at Max-forsinkelsen skal påvirke våre reisende minst mulig – herunder også for den kommende sommersesongen, skriver kommunikasjonssjef Andreas Bjørnholm i Norwegian i Danmark til Check-in.
Norwegian rakk å motta 18 Boeing 737 Max 8-fly før flyene fikk flyforbud i mars i fjor. Det skjedde etter to fatale ulykker med fem måneders mellomrom med flytypen.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
EXTrader
22.01.2020 kl 14:13 2994

Ja Ja kommer vi under Kr 40 så er det bare å hamstre :-)))

Oslo (TDN Direkt): Norwegian Air Shuttle er i tett dialog med både myndighetene og Boeing om MAX-situasjonen.

Det skriver informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til TDN Direkt onsdag.

-Vi jobber med å sikre at MAX-forsinkelser ikke skal påvirke våre reisende fremover, skriver han.

NS, finans@tdn.no

Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
StigStig
22.01.2020 kl 14:22 2986

Dette skal jo i teorien kompensasjonen fra boeing dekke?
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
EXTrader
22.01.2020 kl 14:26 3032

Som vi har ventet på siden 2019 ! Tror ikke vi får noen gode nyheter før Q19 :-( Boeing har søkt om lån og dette er vel for å betale kompensasjonene ! Og disse lånene er ikke godkjente over natten. Så vi får glede oss til Q4 :-) Så få det som kommer komme :-)
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.01.2020 kl 14:27 3044

Boeing er i dialog med banker om et lån på 10 milliarder dollar for å hjelpe selskapet ut av 737 Max-krisen. $$$
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Herman*
22.01.2020 kl 14:33 3016

De skriver at samtalene er kompliserte, men det gjelder vel også de flyselskspene som allerede er i mål?
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
EXTrader
22.01.2020 kl 14:42 2982

Dette er heller ikke positivt :-( Nå er det rett før jeg dumper hele dritten, kan sikkert få den tilbake på 37-38

Nå har shorten også øket og ligger på 6,04%

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010196140
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.01.2020 kl 14:53 3075

Betyr at NAS er tøffe og vi vil få vår fortjente belønning når som helst.
De som krever mest belønnes sist.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Kiromads
22.01.2020 kl 14:54 3076

Tenkt det samme selv, men plutselig tikker meldinga inn og da blir det fort trangt i døra.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Herman*
22.01.2020 kl 14:57 3065

Boeing har nok problemer, det siste de trenger er en masse søksmål. Tror dette ordner seg innen q4 presentasjonen. Ser heller ikke bort fra muligheten for at prosessen koordineres med en potensiell budgiver.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Kantarell
22.01.2020 kl 14:59 3088

Selg deg ut rundt 40 nå..Mens du har tid ;)
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Kiromads
22.01.2020 kl 15:01 3107

Har truffet samme konklusjon, milevis unna å treffe selg-knappen enda.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
EXTrader
22.01.2020 kl 15:08 3084

Tørr ikke selge :-) Plutselig er meldingen der, men det ser ut som vi skal under 40 i dag ! blir det kritisk så har den en solid støtte på 36:-) Da er det bare og hamstre :-)
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare